Ford F-150 SVT Raptor: Dravec pro závodící farmáře s novým motorem
SVT Raptor (anglicky dravec) je opravdu ostrou variantou, aby ne, novinka byla řádně otestována ve veleslavném závodě Baja 1000. Vývoj motoru měla na starosti, jak již jeho název napovídá, divize SVT (Special Vehicle Team). Za mořem se prodávala již varianta s menším osmiválcem Triton 5,4 litru, teď přichází jako doplněk nabídky ještě větší srdce.
Tím je nový agregát V8 objemu 6210 cm3 s dvouventilovou technikou. Vrtání bylo oproti původnímu zvětšeno na 102 mm, zdvih naopak zmenšen na 95 mm. Blok válců je litinový, hlavy hliníkové. Jediný vačkový hřídel nepostrádá proměnné časování. To dokáže otevírat a zavírat sací i výfukový ventil současně, čímž klesá spotřeba paliva. Spalovací proces usnadňuje dvojice svíček pro každý válec. Pohonná jednotka poskytuje 306,5 kW (417 k) výkonu při 5500 min-1 a 588 Nm točivého momentu při 4500 min-1. Ten byl posílen v nižších otáčkách.
Šestistupňová samočinná převodovka jej primárně přenáší na přední nápravu, zadní je připojitelná pomocí elektroniky, ta ovládá i uzávěrku zadního diferenciálu. Podvozek s rozvorem 3378 mm má vpředu nezávislé zavěšení s dvojitými lichoběžníky, spodní rameno je z hliníku, horní ocelové. Vzadu je pro americké trucky typická tuhá náprava s listovými pery. Naladění tlumičů dostali na starosti u Fox Racing.
Řízení je hřebenové, brzdy na všech kolech kotoučové s vnitřním chlazením, vpředu s průměrem 350 mm vzadu 348 mm. Samozřejmostí je armáda elektronických pomocníků včetně asistentu při sjíždění prudkých kopců HDC, nebo kontroly trakce a stability (AdvanceTrac, RSC). Na středové konzole najdeme například také přepínač Off-Road Mode. F-150 SVT Raptor je skutečný kus auta. Je 5611 mm dlouhý, 2192 mm široký a 1991 mm vysoký. S novým motorem váží 2724 kg, provedení SuperCab pojme až pětici cestujících a jezdí na sedmnáctipalcových litých kolech s pneumatikami BF Goodrich.
Vizuálně se od svých méně výkonných sourozenců liší rozšířeným rozchodem, mohutnými černě lakovanými lemy blatníků, jiným předním nárazníkem a maskou chladiče s obřím nápisem Ford místo tradičního loga. Změny najdeme také v interiéru. Ten se může pyšnit poměrně slušnou výbavou, airbagy jsou ale jen čtyři. Komunikační systém Sync sdružuje veškerá multimediální rozhraní, audio s dvanácti reproduktory dodává japonská firma Sony. Při monstrózních rozměrech auta se hodí parkovací kamera. Ke vstupu nepotřebuje majitel klíče, nadefinuje-li si pětimístný kód. Výhled směrem vzhůru pak zpříjemní prosklená střecha.
Základní cena činí 41.995 dolarů (necelých 850 tisíc Kč) a američtí prodejci modrého oválu evidují již na tři tisícovky objednávek.