TEST Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Volkswagen Polo 1.0 TSI – Kapesní bundesliga
Dojem, cena a výbava, prostor a pohodlí
Malé hatchbacky jsou denním chlebem evropských automobilek. Německé značky se tohoto vynálezu sice chopily historicky pozdě (až po Fiatu 127 a Peugeotu 104), ale s příznačnou důkladností ho dopilovaly k dokonalosti a dnes se jejich výrobkům vyrovná jen máloco. Polo i fiesta se stabilně drží na samé špičce evropských prodejů (loni druhé a třetí místo za golfem), kam vetřelci z dalších zemí proniknou jen výjimečně. Loni prošly oba vozy generační obměnou, a tak mají do souboje srovnatelně čerstvé síly. Asistovat budou přeplňované benzinové tříválce, které se už v této třídě stávají standardem.
Variace na známé téma
Oba kandidáty spojuje konzervativní přístup k designu. Fiesta sice před deseti lety udělala pořádný kotrmelec, ale od té doby se mění jen málo. Silueta s extrémním sklonem kapoty i čelního skla zůstává, stejně jako šikmooké světlomety zabíhající do boků a vzadu zdvižená linka bočních oken. Největší změnu přinášejí zadní lampy, podle dnešní módy orientované vodorovně. Nic vzhledově nového tedy fiesta nepřinesla, ale dost možná to ani nepotřebovala. Je to rozhodně vyzrálá osobnost budící sympatie a minimum konfliktů, což je samozřejmě jedním z klíčů k úspěchu.
Volkswagen je skalním zastáncem opatrných designových evolucí už od dob brouka a ani dnešní polo se tradici nevymyká. S lehkými obměnami opakuje i nová generace téma zmenšeného golfu se štíhlou přídí, vysokým pontonem a tlustým zadním sloupkem. I tady sledujeme pečlivou snahu nikoho neurazit, přesto polo rozhodně nepůsobí bezpohlavně a nechybí mu elegantní šmrnc. Tohle spojit je velké umění, i když založené spíš na jemném pilování než na velkých emocích. Jediným jasně moderním prvkem jsou decentní proužky denního svícení.
Rozhoduje vzduch a světlo
Také uvnitř je vidět, že polo navrhovali lidé s pravítkem a kalkulačkou. Díky velké obrazovce a světlému dekoru působí na první pohled efektněji, což
ještě násobí vzdušnost široké kabiny a štíhlost palubní desky. Důraz na funkci je ovšem strohý a chladný, a tak se nebudeme divit lidem, které víc zaujme fiesta.
V její kabině najdeme stejně kvalitní materiály, palubní deska je členitější a zajímavěji tvarovaná. Celkový dojem znevýhodňuje dominance tmavých barev a celkově stísněnější atmosféra interiéru, který je užší a schovaný za vyšší hradbu s nižším prosklením.
U obou vozů chválíme rozmístění ovladačů a zejména obrazovek informačních systémů. I polo (na rozdíl třeba od fabie) už posunulo displej nad výdechy topení, tedy blíž zornému poli řidiče. Totéž platí u fiesty s tabletem vysunutým nad obrys palubní desky. Testovaná základní verze s mechanickými tlačítky bez dotykového displeje ovšem vystavuje na odiv poněkud levnější zpracování, což fiestu připravilo o půl bodu v hodnocení. Jinak ale tomuto pojetí fandíme, za jízdy se ovládá rozhodně snáz. Proto se nám líbí, že i polo zachovalo alespoň dva kulaté knoflíky pro nejzákladnější funkce.
Žádná láce
Za malá auta dáme jen o trochu méně než za nejlevnější hatchbacky o třídu výš. V Čechách, kde jedno auto musí zastat veškerou práci v rodině, dávají mnozí přednost prostoru před výbavou. Naše dnešní dvojice s přeplňovanými motory nejspíše vyhoví někomu, kdo jezdí delší trasy sám, nebo lidem po padesátce, jimž už děti odrostly. Pod tři sta tisíc se vejde jen Renault Clio a především Opel Corsa, jehož výhodnou cenu vysvětluje dostupnost dnes už raritní atmosférické čtrnáctistovky. Je ovšem pravda, že tříválce fordu i volkswagenu jsou výkonem i spotřebou o hodně dál. Rozdíl mezi fiestou a polem je minimální a moc se neliší ani příplatky. Upozorníme jen na nenápadný detail - Ford do června nabízí akční prodlouženou záruku na 7 let/200.000 km zdarma.
Pořizovací náklady | Opel Corsa 1.4/66 kW | Ford Fiesta 1.0 EcoBoost/74 kW | Volkswagen Polo 1.0 TSI/70 kW |
Základní cena | 250 900 Kč (Selection) | 333 900 Kč (Trend) | 348 900 Kč (Comfortline) |
Cena verze Světa motorů | 277 900 Kč (Selection + klimatizace) | 333 900 Kč (Trend) | 348 900 Kč (Comfortline) |
Výbava verze Světa motorů | Čelní a boční airbagy, rádio, výškově stavitelný volant nebo sedadlo řidiče, centrální zamykání, manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken. | ||
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ | |||
Denní svícení LED | 5400 Kč | Ne | Ano |
Hlavní světlomety LED | Ne | 21 000 Kč | 22 800 Kč |
Vyhřívání předních sedadel | 12 000 Kč* | 5600 Kč* | 9900 Kč |
Zadní/zadní a přední parkovací senzory | 9000/12 000 Kč | 4000/20 600 Kč** | - /10 100 Kč |
Litá kola | 9000 Kč | 10 000 Kč | 12 500 Kč |
Navigace | 35 500 Kč | 18 000 Kč | 18 300 Kč |
Dešťový a světelný senzor | 5400 Kč | Ne / Ano | 7100 Kč / Ano |
Bezklíčkové startování | Ne | Ne | 8600 Kč |
Metalíza | 12 800 Kč | 10 500 Kč | 13 200 Kč |
Porovnání cen | 277 900 Kč (100 %) | 333 900 Kč (o 20 % horší) | 348 900 Kč (o 26 % horší) |
Známka | 1,00 | 2,00 | 2,50 |
Pořadí | 1. | 2. | |
* včetně vyhřívání čelního skla, ** včetně parkovací kamery |
Já, pane, jmenuji se Široký
Pocit větší kabiny se potvrzuje i při měření. Přestože zvenčí je karoserie pola širší jen o 16 mm, tenké dveře a chytře tvarované čalounění přidávají
vpředu v úrovni loktů celých 50 mm. To je v dané třídě značný rozdíl a přispívá k dojmu, že řídíme auto o číslo větší. Pocitově šířku pola zdůrazňuje i to, že je všechno trochu níž – pozice sedadel, palubní deska i kapota, přes kterou je dobrý výhled kolem přídě.
Fiesta má všechno užší a vyskládané do výšky. Kvůli strmě stoupající přídí to jinak ani nejde, vysoká hrana kapoty tlačí nahoru i palubní desku, která se před námi tyčí jako hradba. Spolu se skloněnými sloupky a tlustšími dveřmi to vyvolává těsnější náladu a blahodárný prostor nadbytku místa chybí.
V sedadlech si hovíme dobře, v každém voze ovšem jinak. Polo nabízí komfortně široká a měkká křesla, na delších cestách ale můžou někomu připadat měkká až moc. Fiesta je stará škola, tuhé výplně tělo lépe podepřou. Opěradla jsou však užší a svírají boky těsněji, paradoxně aniž by v zatáčkách dokázala pořádně podržet.
Nafukovací člun
Ještě větší rozdíl najdeme v druhé řadě. Do fiesty se musíme nasoukat krátkými dveřmi, místa před koleny máme tak akorát a nárty jsou v kontaktu s rámem sedadla řidiče. Skrčené nohy tak ani nemohou využít délky sedáku. Ke krátké zádi se také rychleji svažuje střecha, což je cítit nad hlavou.
Polo je opět napřed – dveře široké, místa před koleny dvojnásobek a volněji se cítíme i nad hlavou. Sedák je uchycený trochu níž u podlahy, ale to je v této třídě snesitelná daň.
Do třetice se náskok volkswagenu ukazuje v kufru. Ford s poctivostí dnes už neobvyklou uvádí objem se započtením prostoru rezervy i bez něj.
V druhém případě vychází 269 litrů, tedy o 30% méně než u pola, které rezervu nezapočítává, ani když si ji nekoupíte.
Ptáte-li se, jak se konstruktérům Volkswagenu podařilo o 2 cm delší karoserii nadít vnitřním prostorem delším o 13 cm, bude odpověď nejspíš souviset s novou platformou MQB A0. Fiesta využívá základů evolučně vyvíjených od roku 2002, které na nejmodernější konkurenci začínají ztrácet.
Údaje o testovaných vozidlech | Ford Fiesta 1.0 EcoBoost | Volkswagen Polo 1.0 TSI |
Místo podélné/před koleny zadního cestujícího (cm) | 157/6 | 165/14 |
Výška interiéru nad sedákem P/Z (cm) | 95-102/96 | 90-99/92 |
Místo nad hlavou cestujícího P/Z (cm) | 6-12/7 | 6-15/7 |
Šířka interiéru v loktech P/Z (cm) | 143/147 | 148/144 |
Šířka interiéru v ramenou P/Z (cm) | 133/125 | 130/126 |
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) | 52 x 50/49 x 50 | 50 x 50/45 x 47 |
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) | 64 x 51 | 60 x 50 |
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) | 69 x 95 | 80 x 102 |
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) | 73/188 | 69/183 |
Motor, jízda
Tři dělají kolektiv. Někdy i rámus
Výkon kolem 70 kW dříve dodávaly atmosférické čtrnáctistovky. Mechanicky jednoduché a servisně nenáročné, se spotřebou kolem šesti litrů a vysokou hladinou hluku na dálnici. Dnes je to díky přeplňovaným tříválcům opačně. Složité jsou stejně jako třísetkoňová monstra pro vyšší třídu, žerou v průměru o litr méně. Nejvíc hluku a vibrací nadělají při rozjezdu a v nízkých rychlostech, zatímco na dálnici příjemně ztichnou.
Polo v tomto ohledu spíše zklamalo. Jeho zvukový projev je jadrnější a do kabiny proniká výrazněji, a to zejména střední a vyšší frekvence, které nepřikryje ani zapnuté rádio. Nepříjemné chrčení motoru provází posádku víceméně stále, dokud je kolem 90 km/h nepřikryje aerodynamický šum. Tříválec fordu je klidnější a lépe izolovaný, zpod kapoty se ozývá jen spokojené hluboké brumlání, které posádku tolik neruší.
O spodek tu běží
Polo má ve slabším provedení se 70 kW pětistupňovou převodovku. Tu máme obecně u menších aut rádi, protože zejména první stupně u ní vycházejí
delší a ve městě nemusíme řadit zbytečně často. Bohužel zrovna u pola to není kombinace úplně šťastná, jelikož jeho motor nezabírá v nízkých otáčkách právě přesvědčivě. Oficiální vrchol točivého momentu přichází až ve 2000 min-1, tedy stejně vysoko jako u silnější verze s 85 kW. Očekávaná výhoda, že nižší výkon a menší turbo přinese rychlejší reakce, se zde nepotvrdila. Kvůli dlouhým přeskokům pětikvaltu tak musíme dost často podřazovat, což oproti 85kW verzi značně zvyšuje hladinu hluku. A také odhalí další nevýhodu v podobě ne právě přesně chodícího mechanismu.
Fiesta má v nové generaci pro turbo vždy šest převodů, motor přitom zabírá zespoda plynuleji. Jízda je tedy předvídatelnější, o to méně často musíme sahat po řadicí páce, která ještě k tomu chodí ve svých drahách přesněji.
To vše se dohromady s nižšími otáčkami na dálnici (2600 vs. 2900 min-1) odráží v nižší spotřebě fordu. Vzhledem k vysoké účinnosti přeplňovaných motorů jde ovšem o rozdíl poměrně malý – 5,2 vs. 5,5 litru.
Údaje o testovaných vozidlech | Ford Fiesta 1.0 EcoBoost | Volkswagen Polo 1.0 TSI |
Motor, ventilový rozvod | benzin turbo R3, DOHC | benzin turbo R3, DOHC |
Zdvihový objem (cm3) | 998 | 999 |
Největší výkon (kW/ot. za min) | 74/6500 | 70/6000 |
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) | 170/1500-4000 | 175/2000-3500 |
Převodovka | 6° manuální | 5° manuální |
Délka x šířka x výška (mm) | 4040 x 1735 x 1476 | 4053 x 1751 x 1461 |
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) | 2493, 1508/1471 | 2551, 1499/1483 |
Standardní pneumatiky | 195/60 R15 | 185/70 R14 |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1163/582 | 1145/570 |
Nejvyšší hmotnost nebrzděného/brzděného přívěsu (kg) | 600/1000 | 570/1000 |
Objem zavazadlového prostoru základní/maximální (l) | 269/1070 | 351/1125 |
Objem nádrže paliva (l) | 42 | 40 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 183 | 187 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | (s) 10,5 | 10,8 |
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) | 5,4/3,6/4,3 | 5,5/3,8/4,4 |
NAMĚŘENÉ HODNOTY | ||
Pružnost na 4. rychlostní stupeň (60-100 km/h) (s) | 8,7 | 9,3 |
Pružnost na 5./6. rychlostní stupeň (80-120 km/h) (s) | 13,2/16,9 | 13,8/ - |
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h (ot./min) | 2600 | 3000 |
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) | 5,2 | 5,5 |
Když sport přináší pohodlí
Fiesta už po léta patří k řidičsky přátelským autům, která je radost vést. A platí to i o nové generaci. Souhra všech ovládacích sil, jemný „napnelismus“ v řízení odrážející reakce přední nápravy, plynulý nástup brzd, rychlé a přesné řazení… Když se k tomu přidá adekvátně výkonný
a motor, o moc víc si v malém cestovním autě nemůžeme přát. Odpružení je poněkud tužší, ale nikoli tvrdé. Na hrbolech fiesta tlumeně žuchne, ale obejde se bez ostrých rázů a neuskakuje. I na horším povrchu si nechá líbit rychlejší jízdu bez známek nervozity a v zatáčkách dodává řidiči dostatek jistoty.
Polo projede technickou trať stejně rychle, řidiče však od dění pod koly cíleně izoluje. Bezstarostný komfort by tu měl být nadevše, což odráží i volnější řízení, brzdy reagující na pokrčení palce u nohy a preventivně zasahující stabilizace, která skrytě pomáhá autu při prudších manévrech. K pocitu vzdušné plavby by měly pomáhat i měkčí tlumiče pro verzi s 15“ koly, při kvalitě českých cest to ale neplatí. Na hrbolech a kanálech nestíhají
brzdit pohyby kol a do karoserie pronikají ostřejší rázy než ve fiestě. Zájemcům doporučujeme kola o palec větší, s nimiž se pojí odlišné naladění podvozku. Z testované dvojice je fiesta sice tužší, ale také harmoničtější.
Závěr
Závěr
Součet bodů vyšel celkem těsně ve prospěch pola. Naše testovací metodika jednoznačně preferuje praktické ohledy, ve kterých má volkswagen nejsilnější karty – u prostoru pro cestující i zavazadla není o čem diskutovat, naměřené rozdíly ve spotřebě a pružnosti hodnocení nezvrátí. O jízdní harmonii ani řidičskou přitažlivost u malých aut tolik nejde, nicméně je potěšitelné, že fiesta v tomto ohledu neztrácí vyhlášené kouzlo.
Hodnocení | Za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům. | |
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost | Volkswagen Polo 1.0 TSI | |
DOJEM | ||
Design | 1,50 | 1,50 |
Dílenské zpracování | 1,50 | 1,00 |
PROSTOR A POHODLÍ | ||
Prostornost | 2,00 | 1,00 |
Sedadla | 1,50 | 1,50 |
Zavazadelník a variabilita | 2,50 | 1,00 |
Ovládací prvky | 1,50 | 1,50 |
MOTORY A Z PŘEVODOVÁNÍ | ||
Dynamika | 2,00 | 2,00 |
Pružnost | 1,50 | 2,00 |
Spotřeba | 1,50 | 1,50 |
JÍZDA | ||
Řazení | 1,00 | 1,50 |
Řízení | 1,00 | 1,50 |
Brzdy | 1,00 | 1,50 |
Ovladatelnost | 1,50 | 1,50 |
Jízdní komfort | 1,50 | 2,00 |
CELKEM | ||
Výsledná známka | 1,54 | 1,50 |
Závěrečné pořadí | 2. | 1. |
Pořadí | 1. Volkswagen Polo 1.0 TSI | 2. Ford Fiesta 1.0 EcoBoost |
Plusy | Modernější design | Bezprostřední jízdní charakter |
Víc místa v kabině i v kufru | Pocitově přímé ovládání | |
Účinnější stabilizace podvozku | Tužší, ale harmonické pérování | |
Mínusy | Hlučný a méně pružný motor | Stísněná kabina |
Disharmonické pérování s 15“ koly | Užší přední opěradla | |
Méně přesné řazení | Menší kufr | |
Průměr celkem | 1,50 | 1,54 |
Jak známkujeme
Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra. Nově hodnotíme po půl stupních. Do 5 % ztráty přidělujeme ještě známku 1,00, dále je stupnice po 10 %. Za odstup 5 až 15 % dáváme 1,50, za 15 až
25 % 2,00 atd. Příklad: Nejlevnějším malým vozem s benzinovým motorem, výkonem kolem 70 kW a výbavou dle Světa motorů je Opel Corsa 1.4 Selection s příplatkovou klimatizací za 277.900 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 291.795 Kč. Za cenu od 291.796 Kč do 319.585 Kč udělíme známku 1,50 atd. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení. Jedná se o samostatnou disciplínu.