TEST Ford Fiesta 1.4 TDCi - čtyřválcový standard
Aktuální generace malého Fordu Fiesta bojuje na evropských trzích s městskými konkurenty od roku 2002. V minulém roce došlo k několika výraznějším změnám na vozech této modelové řady, a tak jsme během letošního jara vyzkoušeli jednu z lidových verzí, které se momentálně nabízejí na českém trhu.
Změny spíše kosmetické
ford testy malevozy Současný Ford Fiesta se v době uvedení na trh (začátek roku 2002) velmi blížil tehdejšímu etalonu nižší střední třídy – Fordu Focus. S generační obměnou Focusu se rozdíly mezi těmito modelovými řadami prohloubily, ale Fiesta se statečně drží na vysokých místech prodejů jak v České republice, tak v Evropě. S faceliftem, který by měl život modelu o nějaký ten rok prodloužit, přišly výrazné přední světlomety s velkými kruhovými reflektory pod společným krycím plastem, nové nárazníky i jinak graficky uspořádaná koncová světla.
V interiéru je nová palubní elektronika, přístrojová deska z měkčených plastů a nové prvky výbav (Bluetooth, hlasové ovládání funkcí atp.), které Fiestě dovolují držet krok se zbrusu novými zástupci třídy malých vozů.
Kriticky se stavíme k sedadlům Fiesty, která sice mají náznaky bočního vedení, ale celkový dojem z polohy řidiče za volantem i polohy sezení ostatních cestujících není příliš dobrý. Sedák je dostatečně široký, ale poměrně plochý, takže si připadáte trochu jako na židli. Přístrojová deska z měkčeného plastu může mít řadu hravých barevných odstínů, což do této automobilové třídy bezesporu patří, naše provedení interiéru však patřilo k těm konzervativnějším. Celkový kvalitativní dojem je jen lehce nadprůměrný. Zpracování jednotlivých dílů i jejich finální sestavení je dobré, ale interiér působí díky množství tmavých plastů levným a nudným dojmem. Doporučujeme tedy raději volit odvážnější barevné kombinace.
Praktické je otevírání víka zavazadlového prostoru tlačítkem na přístrojové desce, naopak zvykat si musíte na hrdlo palivové nádrže na levé straně.
TDCi: čtyři válce jsou standard
ford testy malevozy Poněkud netypickou motorizací ve třídě Fiesty stále ještě zůstává turbodiesel. Je to obecně dáno vyššími cenami a menšími kilometrovými průběhy vozů této kategorie. Ford ve svém modelovém programu zatím nepřeřadil na výrobně lacinější tříválcové motory a proto můžeme hned na úvod konstatovat, že jízda se vznětovou Fiestou je provázena zvukem konvenčního řadového čtyřválce se vstřikováním common-rail. Lineární průběh točivého momentu provází v základní vznětové motorizaci charakteristický zvuk moderního turbodieselu. Ve srovnání s tříválci ruší cestující vibrace motoru jen v omezené míře, i když i ve Fiestě bylo možno zaznamenat přenos vibrací od motoru v určitých otáčkách do podlahy nebo řadící páky. 160 Nm, které jsou k dispozici ve 2000 ot./min, nedovoluje 1145 kg těžkému vozu nadprůměrnou dynamiku jízdy, ale to ostatně nebyl ani záměr konstruktérů.
Základní vznětovou Fiestu TDCi si pořídí firmy nebo řidiči, kteří chtějí jezdit úsporně po městě i mimo město, což tento Ford skutečně umí. Základní verze inovované Fiesty informuje řidiče o počtu kilometrů, které lze ujet do vyprázdnění 43litrové palivové nádrže. Nám se na začátku testu zobrazilo číslo slibující více než 800 kilometrů bez tankování. Zpočátku jsme jej považovali za velmi optimistické, ale s přibývajícími kilometry jsme výrobci dali za pravdu. Udávanou kombinovanou spotřebu 4,5 l/100 km jsme nedosáhli snad jen díky převaze městského provozu, ale celkový pětilitrový výsledek považujeme i tak za velmi dobrý.
Tuhá karoserie, tuhý podvozek
ford testy malevozy Fordy pro každého, ke kterým Fiesta každopádně patří, se již léta vyznačují velmi dobrými jízdními vlastnostmi. A podvozek vznětové Fiesty to potvrzuje. Vzhledem k jízdním výkonům, kterých je malý turbodiesel schopen, by podle nás řada zákazníků preferovala komfortnější odpružení, které by lépe tlumilo nerovnosti vozovky. Exaktnímu řízení není co vytknout, brzdy působí velmi sebevědomě a ani řazení nedělá Fordu ostudu. Ovladatelnost tohoto malého vozu mimo město je velmi dobrá, ve městě přijdou vhod šibalské výstupky na předních světlometech, které řidiči dávají představu o konci vozu při parkovacích manévrech.
ford testy malevozy Testovaná Fiesta 1.4 TDCi se u nás prodává se tří i pětidveřovou karoserií ve výbavách Ambiente nebo Trend. Aktuální akční ceník Fordu si základní vznětové motorizace cení v pětidveřové karoserii na 314.990 Kč (Ambiente), což je jen o 10.000 Kč vyšší cena ve srovnání se stejně vybaveným zážehovým modelem 1.4 (58 kW). Zrychlení zážehového modelu je lepší (13,2 s proti 15,5 s), ale nižší kombinovaná spotřeba je výhodou pro diesel (4,5 l nafty / 100 km proti 6,2 l benzinu / 100 km). Pokud jsou pro vás nízké provozní náklady přednější než dynamika jízdy, je v této cenové relaci nejslabší Fiesta lepší volbou.
První cena vozu | 249.990,-Kč (1.3 Duratec (44 kW)) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 314.990,-Kč (1.4 TDCi (50 kW), Ambiente) |
Základní cena testovaného vozu | 314.990,-Kč (1.4 TDCi (50 kW), Ambiente) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 468550,-Kč (1.4 TDI (59 kW), Ambiente) |
Plusy:
- velmi dobré jízdní vlastnosti
- úsporný motor
- účinné brzdy, přímé řízení
- odpovídající cena
Minusy
- omezený komfort odpružení
- nudný interiér
- nevhodně tvarovaná sedadla