Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Fiesta 1.6 16V Ghia - Reloaded (03/2003)

Nová Fiesta obecenstvu připomněla stará dobrá devadesátá léta minulého století, kdy její předchozí generace atakovala nejvyšší místa v prodejních žebříčcích.

Je zatím poslední akvizicí obnovy přestárlé výrobní řady s modrým oválem po bestselleru jménem Focus a překvapivě vyzrálém Mondeu. Čtrnáctistovku s prostřední výbavou Ambiente jsme testovali v době uvedení na náš trh. Dnes, kdy už má Fiesta v prodejních statistikách jistou pozici, jsme vybrali špičkové provedení Ghia s nejsilnějším nabízeným motorem, stokoňovou jedna-šestkou.

Fiesta míří lovit do stejných vod, jako její předchůdkyně, nekonají se žádné radikální změny filozofie. Opět se tedy vtělila do solidního a bezpečného vozu kompaktní třídy, inertního vůči krátkodobým módním vlivům. Aktuální model si stejně jako ten předchozí odpustil extravagance, bude tedy za pět let vypadat stejně dobře, jako dnes. Jediné, co se zásadně změnilo, v tomto případě k lepšímu, je prostornost. U minulé Fiesty byl vnitřní prostor terčem oprávněné kritiky, ovšem po třinácti letech (!) výroby není divu. Dnes je vše jinak, novinka centimetry pro posádku přímo hýří. Díky tomu opět na chudších trzích, jako je například ten náš, supluje rodinný vůz. A tato role je mu evidentně bližší, než původní poslání většiny konkurentů, totiž stát v rodinné garáži vedle velkého kombíka, případně ještě rychlého kabrioleta, a nechávat se řídit zpravidla ženou. Fiesta totiž není ani v nejmenším typicky "ženské" auto, jako například Peugeot 206, naopak je navzdory svému poetickému jménu chlapská až ke strohosti. Za prvé díky pérování, které je naladěno - nevíme proč - velice tvrdě, za druhé díky designu, který je všelijaký, jen ne líbivý a za třetí díky celkovému charakteru, mnohem spíše tuze sportovnímu, než vstřícně poddajnému. U nás v redakci však dělají testovací jezdce pouze muži, takže i hodnotící hlediska jsou veskrze mužská. A díky tomu si tento vůz i tentokrát získal naše sympatie.

Testované provedení Ghia získává na sex-appealu díky několika decentním chromovým doplňkům, zejména chromový rámeček masky jí sluší. V našem případě byl účin umocněn příplatkovou černou metalízou a působivými osmipaprskovými koly. O ztvárnění karoserie byly napsány již kvanta textu, takže jen ve stručnosti - podléhá druhé, umírněnější fázi Fordova New Edge designu, kterým omráčil svět Focus. Fiesta neohromuje, naopak akcentuje svoji solidnost. Dnes se totiž nejméně experimentuje paradoxně právě mezi nejmenšími automobily a Fiesta je toho hmatatelným důkazem. Tvary vozu jsou předvídatelné, nekoná se žádné velké překvapení. Při pohledu z boku se vůz zpředu dozadu jakoby zmenšuje; od poněkud předimenzované obličejové partie s velikými reflektory až po nižší záď s malými okénky. Svým partem přispívá i prolis, poměrně rychle stoupající v rozporu s ostatními horizontálními křivkami. Interiér byl navržen se zřetelným důrazem na praktičnost, dle našeho názoru částečně na úkor estetických kvalit. Němečtí architekti evidentně čerpali z podobného inspiračního zdroje, jako autoři Citroenu C3, některé prvky jsou si nápadně podobné, např. ztvárnění konzole a manžety řadicí páky či výdechy ventilace. U fordů ale můza přestala líbat příliš brzy a výsledkem je kombinace přísně geometrických tvarů, která se nemusí líbit každému a účinně vyrušuje jakékoliv emoce. Výhrady také máme k použitým plastům - jsou tvrdé a působí lacině. Pochvalu si zaslouží bezchybná ergonomie, přiměřené ovládací síly a solidnost, dýchající z každého detailu. Zvláštní vyznamenání žádá tvar a umístění spínače varovných blikačů, je na očích a má jednoznačný stisk. Ford už jej naštěstí přestal umisťovat na sloupek řízení, kde se jeho aktivace v kritické situaci rovnala hazardu díky ruce, prostrčené skrz volant. Připojujeme se k zástupu uživatelů, spokojených s vyhříváním předního okna, jedná se o opravdu účinnou pomůcku. Uspokojivá je i kvalita a kvantita odkládacích prostor.

Řidičův post nedává důvod ke stížnostem. Volant je jako u všech fordů optimálně velký a s tlustým věncem, dojem kazí jeho tvrdost, přestože potažený kůží, byl zcela nepoddajný a měl tendence klouzat. Naopak pozitivní je jeho výšková i axiální seřiditelnost v širokém rozsahu. Řadící páka stojí přesně tam, kde má, řazení je tužší, zato přesné. Řidičovo snažení degraduje zbytečně přecitlivělá spojka, která žádá cvik k dosažení plynulého přeřazování bez škubání. Výhled z vozu je díky velkým oknům dobrý, nebezpečné slepé místo tvoří trojúhelníky kolem vnějších zpětných zrcátek. Také dozadu není narozdíl od staré Fiesty mnoho vidět a příplatkový parkovací asistent by se hodil. Brzdy jsou neutrální, nevyžadují zvláštní pozornost, což je nejlepší vizitka. Ačkoliv zadní náprava překvapivě disponuje pouze bubnovými brzdami, brzdný účinek je přiměřený hmotnosti i jízdním výkonům. Velké minus znamená nutnost příplatku za ABS i u této špičkové verze. Sedadla jsou komfortní, mají ale krátké sedáky a postrádají výraznější boční vedení; přední mají navíc tvar, díky němuž nepodporují dostatečně horní partie zad. Chvalozpěv zaslouží vnitřní prostor, čtyři dospělí se do interiéru vejdou bez újmy na pohodlí. Jen spolujezdec na přední sedačce bude kritizovat středovou konzoli, která mu ubírá prostor pro levou nohu, všichni pak budou marně hledat stropní madla. Všechny dobře naladí kvalitní audiosoustava a účinná ventilace s bezfreonovou klimatizací.

Zavazadlový prostor je prostorný a výborně přístupný, skvěle využitelný. Výtka směřuje k nedělenému sedáku, poněkud omezujícímu variabilitu, naznačenou třetinově děleným opěradlem.

Jízda je směsicí pozitivních dojmů, především díky suverénním jízdním vlastnostem, bezchybnému držení stopy a minimálním náklonům. Podvozek je subjektivně možno přirovnat k motokáře, a to i díky jeho tuhosti. Je řidiči zdatným partnerem při řešení lecjaké krize a podrží ho i při panickém brzdění. Pouze během pevného startu s využitím potenciálu motoru jeví trochu problémy s adhezí a udržením směru. Vynikající dojem zanechala tuhá karoserie, vůz se nevlní a ani při divokých manévrech v interiéru nic neskřípe. Motor je nejsilnější z celé nabídky pro Fiestu - šestnáctiventilová dvouvačková šestnáctistovka Zetec s výkonem 74 kW (100 k). K dosažení adekvátní jízdní dynamiky je potřeba ho vytáčet, nepřeslechnutelně se ozývá a neoplývá zrovna sametovým chodem. Za své služby žádá o něco více než je běžné - 8,5 l/100 km. Díky své síle však lehkým vozem hýbe bez nejmenších problémů a v jakékoliv situaci je k dispozici dostatečná výkonová rezerva na bleskové řešení problémů. Je také prostý výkonových skoků, všechny křivky stoupají i klesají plynule a bez překvapení. K výborným akceleračním schopnostem a uspokojivé pružnosti přispívá krátké zpřevodování a rychlostní stupně těsně za sebou. Logickou daní jsou vysoké otáčky motoru při ustálených rychlostech, např. při našem dálničním limitu činí nemalých 3.900 ot. /min. Roste pak spotřeba i hlučnost. Počátky soužití s motorem trochu ztěžuje fakt, že na otáčkoměrunení vyznačeno červené pole, takže zásah omezovače otáček je nutno chtě nechtě prakticky vyzkoušet. Brzdy nevadnou ani při opakovaném prudkém brzdění, jsou důstojným partnerem kvalitního pojezdu.

O bezpečnost je postaráno v první řadě aktivně, kromě vynikající ovladatelnosti hraje důležitou úlohu tuhá karoserie, která vynikajícím způsobem chrání při kolizi, jak bylo dokázáno při CRASHTESTcrashtestu Euro NCAP, kde Fiesta dosáhla lichotivých 25 bodů. Aktivně předcházet kolizi pomáhá i dobrý výhled, u Forda tradičně vynikající světlomety a možnost dovybavit Fiestu systémem jízdní stability ESP. Pokud jsme u standardní výbavy, pak zdviháme káravý prst. Fiesta v základním provedení je totiž vybavena pouze jedním airbagem. To se dá s ohledem na nízkou cenu ještě akceptovat, u špičkového provedení Ghia se základní cenou 387.300 Kč však zaráží nutnost příplatku za ABS, stejně tak za další 4 airbagy k dvěma standardně montovaným. Soudíme, že základní bezpečnostní prvky by měly být u vozu tohoto kalibru ve standardní specifikaci. Naopak potěšily bezpříplatkové mlhovky a samozřejmě klimatizace, kterou je také možno považovat za prvek aktivní bezpečnosti.

Prodejní cena testované verze s několika příplatkovými prvky přesáhla magickou hranici půl milionu korun. V ceně 516.000,- však nabízí 6 airbagů, kvalitní audiosoupravu, krásná 15" litá kola a ABS. Za tyto peníze bychom si dokázali představit i stabilizační systém, který zvýší prodejní cenu o dalších 33.100,-. Srovnatelně vybavená Škoda Fabia Elegance 1.4 16V 100 k vyjde na 508.500,-, nabízí však o dva airbagy méně a je limitovaná menším zdvihovým objemem motoru, naproti tomu má kotoučové brzdy na všech kolech. VW Polo Highline se stejným motorem vyjde na 542.700,-, má však ve standardní výbavě střešní okno. Opel Corsa Elegance 1.4 16V (90 k) vychází na příznivých 483.600,-, v kteréžto ceně jsou zahrnuty proti Fiestě dokonce některé prvky navíc (zrcátka v barvě karoserie), naopak čtrnáctistovka je nejsilnější dostupný motor a v ceně jsou pouze 14" litá kola. Citroen C3 Exclusive 1.6 16V (110 k) stojí 535.700,-, ovšem včetně automatické klimatizace (konkurence má pouze manuální), tempomatu, výškově stavitelné sedačky i pro spolujezdce a spousty detailů pro bezpečnost dětí, které soupeři často nenabízejí vůbec. Peugeot 206 Premium 1.6 16V (110 k) vyjde na 498.000,-, včetně automatické klimatizace, zato pouze se 4 airbagy. Nissan Micra 1.4 Tekna (88 k) vyjde na skvělých 439.000,-, v ceně je vyčerpávající výbava vč. 6 airbagů, automatické klimatizace, 15" litých kol a všech komfortních prvků svých soupeřů. Toyota Yaris HB 1.5 TS (107 k) vyjde na 499.000,-, v ceně jsou však pouze 2 airbagy, zato se jedná o sportovně laděný vůz. Ford Fiesta 1,6 Ghia na nás udělala velmi dobrý dojem, ale rozhodnutí a placení je už pouze a jen na vás.

Cena základní sestavy 413 300 Kč
Výbava základní sestavy nárazníky v barvě karoserie, boční ochranné lišty, chromovaná mřížka chladiče, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, přední mlhová světla, tónovaná skla, airbag řidiče + spolujezdce dvoustupňový, posilovač řízení, imobilizér, dálkově ovl. centrální zamykání s otevírám zavazadlového prostoru, elektricky ovládaná přední okna, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, otáčkoměr, digitální hodiny, kůží potažený volant a hlavice řadící páky, manuální klimatizace, rádiopřehrávač 2500 + 2 repro Kč
Cena testované sestavy 516 000 Kč
Výbava testované sestavy rádio/CD přehrávač 4500 + 4 repro (+13.900,-), disky z lehkých slitin 6,0 x 15, pneu 195/50 R 15 (+25.000,-), ABS (+19.000,-), zadní spojler (+9.000,-), boční a stropní airbagy (+18.600,-), vyhřívané přední sklo (+6.000,-), velurové koberečky (+1.000,-), barva metalická černá Panter (+10.200,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1596
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 146 / 4000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 185
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.4 / 5.4 / 6.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 284 / 947
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1114 / 495
Rozměr pneu: 195/50 R15
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3916
b) šířka (mm): 1683
c) výška (mm): 1417
d) rozvor (mm): 2486
e) rozchod vpředu (mm): 1477
f) rozchod vzadu (mm): 1444
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano