Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Fiesta - dalších 10 milionů?

Jiří Štacha
V polovině září se ve Frankfurtu nad Mohanem uskuteční tradiční mezinárodní autosalon. Několik automobilek však již nyní předběžně představilo novinky, které si svou světovou výstavní premiéru odbudou právě na tomto autosalonu. Jednou z těchto premiér...

Modely Fiesta se vyrábí již od roku 1976 a doposud jich bylo vyrobeno více než 10 milionů. Fiesta se svými vnějšími rozměry řadí mezi typické malé vozy, oblíbené zejména pro svoji hbitost v městském provozu a jejich možnost snadného parkování. Využívány jsou však samozřejmě i jako menší rodinné vozy.

Nová Fiesta by se měla objevit na trhu počátkem roku 2002 a má být prvním představitelem nové generace malých vozů automobilky Ford. Tyto nové modely by se měly představit v průběhu příštích osmnácti měsíců po debutu Fiesty a to i se zcela novými systémy pohonů.

Design nové Fiesty vychází z osobitého stylingu Fordu pod názvem "New Edge", který se již úspěšně uvedl v modelech Focus, Mondeo a Galaxy. Novou Fiestu tak rovněž charakterizují kombinace harmonicky ladících oblin a křivek. Nepřehlédnutelná je klínovitá silueta vozu, kde linie boků plynule stoupají od přední části až po zadní partie. Design přední části vozu je postaven na typické masce chladiče, která je v současné době charakteristická pro všechny modely Ford. Dominantním prvkem přední části jsou také moderní velkoplošné světlomety pod jejichž krycím sklem jsou sdružena všechna obvyklá světla, včetně ukazatelů směru. Spodní část masky ve tvaru obráceného lichoběžníku zase zvýrazňuje široký rozchod kol. V rozích masky jsou pak u určitých modelů zabudované světlomety do mlhy. Kapota motoru je poměrně krátká, boky vozu jsou bohatě prosklené a novinkou je třetí boční okénko. To jistě ocení cestující na zadních sedadlech, kteří by mněli mít příjemnější pocit prostorného a prosvětleného vozu. Výrazné lemy podběhů doplňují standardně montovaná čtrnáctipalcová kola. Na zádi vozu jsou velká a vysoko položená koncová světla, která jsou dobře viditelná. Pouze odrazky našly své místo dole v náraznících. Celkový design nové Fiesty nezapře svůj původ u Fordu a je interpretací malého moderního vozu se zřetelně nadprůměrným vnitřním prostorem.

Tomu napomohlo i to že Fiesta má jeden z nejdelších rozvorů ve své třídě. Ten se proti předchozí generaci zvětšil o 41 mm na současných 2487 mm. Mimořádně velký je i rozchod kol, který byl dosažen umístěním kol více do rohů karoserie. Nová Fiesta je však proti předchozí generaci i delší (3917 mm), širší (1683 mm) a také vyšší (1417 mm). Přestože nová Fiesta výrazně povyrostla, nepatří svými vnějšími rozměry k největším představitelům své třídy. Díky svému velkému rozvoru kol, jejich umístění více do rohů karoserie a své celkové konstrukci se však může pochlubit největším prostorem pro kolena na zadních sedadlech ve své třídě a také zavazadlovým prostorem asi o 40 litrů větším než je obvyklý průměr v této třídě. Pro snadný přístup do zavazadlového prostoru byly využity rozměrné zadní dveře. Praktická je i možnost snadného sklopení zadních sedadel a vytvoření rovné ložné plochy. Do zavazadlového prostoru se tak snadno vejde například skládací dětský kočárek, který by se do většiny malých vozů nevešel. Rozměrné zadní dveře a větší prostor v zadní části má ulehčit i instalaci dětské sedačky na zadní sedadla. Přední sedadla jsou výškově nastavitelná a jejich sedáky jsou navíc položeny asi o 45 mm výše než u předcházejícího modelu. Vyšším posezem je docíleno lepšího výhledu z vozu a jeho bezpečnějšího ovládání. Tomu bylo samozřejmě přizpůsobeno i uspořádání interiéru a jeho ergonomie. Například koncovka řadicí páky je umístěna asi o 95 mm výše než u minulého provedení. Uspořádání i ostatních prvků a ovladačů je takové, aby co nejlépe vyhovovalo nejrůznějším postavám řidičů (řidiček). Páka ruční brzdy je v pohodlném dosahu ruky a příjemností je i výškově nastavitelný volant standardně obšitý kvalitní kůží. Jedním z výrazných designérských prvků interiéru Fiesty je i její uspořádání ve střední části palubní desky. Zde našel své místo audiosystém a na přání dodávaný i satelitní navigační systém. Ve středové části jsou také umístěny robustní ovladače vytápění, ventilačního systému a spínač varovného osvětlení vozu. Hladkou plochu palubní desky rozčleňují velké kruhové výdechy ventilace, které doplňují design interiéru.

Nová Fiesta je vybavena "inteligentním ochranným systémem". Tento bezpečnostní systém se poprvé objevil v nedávno uvedeném modelu Mondeo. Jedním ze základních prvků ochranného systému IPS jsou dvoukapacitní čelní airbagy, kterými jsou standardně vybaveny všechny čtyři verze (Base, Ambiente, Trend a Ghia) nové modelové řady Fiesta. Řídicí systém "inteligentních" airbagů hodnotí druh a sílu nárazu a podle toho přizpůsobuje činnost airbagů tak, aby za každé situace poskytovaly maximální možnou míru ochrany. Dvoukapacitní čelní airbagy jsou však pouze jednou z částí celého ochranného systému. Ve výbavě nové Fiesty se může objevit celkem až šest různých airbagů. Kromě dvou čelních může být nová Fiesta vybavena i dvěmi bočními a okenními airbagy. Okenní airbagy po naplnění kryjí oblast od předního A-sloupku karoserie až po zadní C-sloupek. Základem ochranného systému nové Fiesty je však její robustní struktura. Karoserie nastupující Fiesty je o 100 procent tužší v ohybu a má asi o 40 procent vyšší torzní tuhost než u předchozího provedení. Za tyto hodnoty vděčí nová Fiesta četnému využití prvků a dílů z vysoce pevné oceli ve struktuře svého skeletu a karoserie.

Skelet a karoserie nového modelu byly navíc navrhovány tak, aby dokázaly několika cestami rozvádět nárazovou energii do celé struktury vozu a zároveň, aby při všech druzích nárazů byla zaručena integrita a prostorová stabilita prostoru pro cestující. Stejně jako u většiny malých vozů se deformační síly vznikající při havárii rozvádějí především tzv. spodní cestou, kterou tvoří podlaha automobilu. Zatímco však u většiny konkurentů v této třídě je spodní cesta jediným způsobem přenosu nárazové energie do méně zasažených části vozu, Fiesta dokáže převádět ničivou energii ještě druhým způsobem, snižujícím namáhání podlahy. Tu tvoří podběhy předních kol, odkud pak energie míří do předních A-sloupků karoserie.

Velkou péči věnovali konstruktéři nové Fiesty také snížení rizika poranění nohou řidiče, ke kterému velmi často dochází u malých vozů při těžkých čelních nárazech. Díky speciální konstrukci zavěšení pedálu brzdy, který se při nárazu uvolňuje ze svého ukotvení je nebezpečí poranění nohou řidiče v nové Fiestě podstatně nižší. Dalšími bezpečnostními prvky nové Fiesty jsou i tříbodové bezpečnostní pásy pro všech pět cestujících, které jsou na předních sedadlech vybaveny pyrotechnickými předpínači a omezovači tahu, dále protiblokovací systém brzd, čtyřkanálový elektronický dělič brzdných sil a brzdový asistent.

Jedním z nejnáročnějších cílů nové Fiesty byla příprava co nejlepšího zavěšení kol a řízení. Nová Fiesta je vybavena zadní vlečenou nápravou s torzně poddajnou příčkou, která má nové Fiestě zajistit nejlepší jízdní vlastnosti v její třídě a zároveň díky své kompaktní stavbě dovoluje maximálně účelně využít vnitřní obestavěný prostor v zadní části vozu. Vpředu je použito nezávislé zavěšení se vzpěrami McPherson s šikmo uloženou jednotkou pružiny a tlumiče a spodní L-rameno uchycené k tuhému pomocnému rámu s optimalizovanými pouzdry, které se technicky podobají systémům použitým ve vozech Ford Focus a Mondeo.

Novou Fiestu bude možné vybavit jedním z pěti motorů. Z toho tři motory jsou zcela nové a vyznačují se až o 10 procent nižší spotřebou než u obdobných motorů

Zcela nový je vznětový motor Duratorq TDCi o objemu 1,4 litru, vybavený přímým vstřikováním "common-rail" nové generace. Tento moderní vznětový agregát má výkon 50 kW (68 k) a jeho maximální točivý moment dosahuje hodnoty 160 Nm.

Nový je i zážehový motor s dvojicí vačkových hřídelů v hlavě, odvozený od čtyřválců Duratec 16V montovaných do vozů Ford Focus. V nové Fiestě se objeví ve dvou verzích - jako čtyřválec o objemu 1,4 litru s výkonem 57 kW (78 k) a čtyřválec o objemu 1,6 litru o výkonu 74 kW (100 k).

Dalším motorem připraveným pro novou Fiestu je třináctistovka 1,3 Duratec 8V. Tento motor se bude na konkrétní trhy dodávat ve dvou výkonových verzích - buď v provedení o výkonu 42 kW (58 k) nebo 50 kW (68 k). Na nízké spotřebě tohoto motoru mají výrazný podíl minimální třecí ztráty, dané například využitím nově koncipovaného rozvodového systému.

Další informace k nové Fiestě vám přineseme po její světové premiéře na frankfurtském autosalonu.

Technické údaje
Motor Duratorq TDCi Duratec 16V Duratec 16V
Typ 1,4 1,4 1,6
Druh vznětový přeplňovaný zážehový zážehový
Zdvihový objem (cm3) 1399 1388 1596
Válce/ventily na válec 4/- 4/4 4/4
Max. výkon (kW/ot) 50 57 74
Max. točivý moment (Nm/ot) 160/1750 127/3500 143/4000
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (km/h) 164 166 185
Zrychlení 0-100 km/h (s) 14,8 13,5 10,8
Spotřeba (93/116 EU)
Kombinovaná (l/100 km) 4,5 6,1 6,6
Technické údaje
Motor Duratec 8V Duratec 8V
Typ 1,3 1,3
Druh zážehový zážehový
Zdvihový objem (cm3) 1297 1297
Válce/ventily na válec 4/2 4/2
Max. výkon (kW/ot) 42 50
Max. točivý moment (Nm/ot) 101/2500 108/2800
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (km/h) 150 160
Zrychlení 0-100 km/h (s) 18,8 16,0
Spotřeba (93/116 EU)
Kombinovaná (l/100 km) 5,8 5,8
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm) 3917
Šířka (mm) 1683
Výška (mm) 1417
Rozvor (mm) 2487
Rozchod vpředu (mm) 1477
Rozchod vzadu (mm) 1444
Objem zav. prostoru (l) 284
Rozměr pneu 175/65 R14
Jiří Štacha