Ford Fiesta - dalších 10 milionů?

Ford Fiesta - dalších 10 milionů?

 
 

V polovině září se ve Frankfurtu nad Mohanem uskuteční tradiční mezinárodní autosalon. Několik automobilek však již nyní předběžně představilo novinky, které si svou světovou výstavní premiéru odbudou právě na tomto autosalonu. Jednou z těchto premiér bude i zcela nový Ford Fiesta.

Modely Fiesta se vyrábí již od roku 1976 a doposud jich bylo vyrobeno více než 10 milionů. Fiesta se svými vnějšími rozměry řadí mezi typické malé vozy, oblíbené zejména pro svoji hbitost v městském provozu a jejich možnost snadného parkování. Využívány jsou však samozřejmě i jako menší rodinné vozy.

Nová Fiesta by se měla objevit na trhu počátkem roku 2002 a má být prvním představitelem nové generace malých vozů automobilky Ford. Tyto nové modely by se měly představit v průběhu příštích osmnácti měsíců po debutu Fiesty a to i se zcela novými systémy pohonů.

Design nové Fiesty vychází z osobitého stylingu Fordu pod názvem "New Edge", který se již úspěšně uvedl v modelech Focus, Mondeo a Galaxy. Novou Fiestu tak rovněž charakterizují kombinace harmonicky ladících oblin a křivek. Nepřehlédnutelná je klínovitá silueta vozu, kde linie boků plynule stoupají od přední části až po zadní partie. Design přední části vozu je postaven na typické masce chladiče, která je v současné době charakteristická pro všechny modely Ford. Dominantním prvkem přední části jsou také moderní velkoplošné světlomety pod jejichž krycím sklem jsou sdružena všechna obvyklá světla, včetně ukazatelů směru. Spodní část masky ve tvaru obráceného lichoběžníku zase zvýrazňuje široký rozchod kol. V rozích masky jsou pak u určitých modelů zabudované světlomety do mlhy. Kapota motoru je poměrně krátká, boky vozu jsou bohatě prosklené a novinkou je třetí boční okénko. To jistě ocení cestující na zadních sedadlech, kteří by mněli mít příjemnější pocit prostorného a prosvětleného vozu. Výrazné lemy podběhů doplňují standardně montovaná čtrnáctipalcová kola. Na zádi vozu jsou velká a vysoko položená koncová světla, která jsou dobře viditelná. Pouze odrazky našly své místo dole v náraznících. Celkový design nové Fiesty nezapře svůj původ u Fordu a je interpretací malého moderního vozu se zřetelně nadprůměrným vnitřním prostorem.

Tomu napomohlo i to že Fiesta má jeden z nejdelších rozvorů ve své třídě. Ten se proti předchozí generaci zvětšil o 41 mm na současných 2487 mm. Mimořádně velký je i rozchod kol, který byl dosažen umístěním kol více do rohů karoserie. Nová Fiesta je však proti předchozí generaci i delší (3917 mm), širší (1683 mm) a také vyšší (1417 mm). Přestože nová Fiesta výrazně povyrostla, nepatří svými vnějšími rozměry k největším představitelům své třídy. Díky svému velkému rozvoru kol, jejich umístění více do rohů karoserie a své celkové konstrukci se však může pochlubit největším prostorem pro kolena na zadních sedadlech ve své třídě a také zavazadlovým prostorem asi o 40 litrů větším než je obvyklý průměr v této třídě. Pro snadný přístup do zavazadlového prostoru byly využity rozměrné zadní dveře. Praktická je i možnost snadného sklopení zadních sedadel a vytvoření rovné ložné plochy. Do zavazadlového prostoru se tak snadno vejde například skládací dětský kočárek, který by se do většiny malých vozů nevešel. Rozměrné zadní dveře a větší prostor v zadní části má ulehčit i instalaci dětské sedačky na zadní sedadla. Přední sedadla jsou výškově nastavitelná a jejich sedáky jsou navíc položeny asi o 45 mm výše než u předcházejícího modelu. Vyšším posezem je docíleno lepšího výhledu z vozu a jeho bezpečnějšího ovládání. Tomu bylo samozřejmě přizpůsobeno i uspořádání interiéru a jeho ergonomie. Například koncovka řadicí páky je umístěna asi o 95 mm výše než u minulého provedení. Uspořádání i ostatních prvků a ovladačů je takové, aby co nejlépe vyhovovalo nejrůznějším postavám řidičů (řidiček). Páka ruční brzdy je v pohodlném dosahu ruky a příjemností je i výškově nastavitelný volant standardně obšitý kvalitní kůží. Jedním z výrazných designérských prvků interiéru Fiesty je i její uspořádání ve střední části palubní desky. Zde našel své místo audiosystém a na přání dodávaný i satelitní navigační systém. Ve středové části jsou také umístěny robustní ovladače vytápění, ventilačního systému a spínač varovného osvětlení vozu. Hladkou plochu palubní desky rozčleňují velké kruhové výdechy ventilace, které doplňují design interiéru.

Nová Fiesta je vybavena "inteligentním ochranným systémem". Tento bezpečnostní systém se poprvé objevil v nedávno uvedeném modelu Mondeo. Jedním ze základních prvků ochranného systému IPS jsou dvoukapacitní čelní airbagy, kterými jsou standardně vybaveny všechny čtyři verze (Base, Ambiente, Trend a Ghia) nové modelové řady Fiesta. Řídicí systém "inteligentních" airbagů hodnotí druh a sílu nárazu a podle toho přizpůsobuje činnost airbagů tak, aby za každé situace poskytovaly maximální možnou míru ochrany. Dvoukapacitní čelní airbagy jsou však pouze jednou z částí celého ochranného systému. Ve výbavě nové Fiesty se může objevit celkem až šest různých airbagů. Kromě dvou čelních může být nová Fiesta vybavena i dvěmi bočními a okenními airbagy. Okenní airbagy po naplnění kryjí oblast od předního A-sloupku karoserie až po zadní C-sloupek. Základem ochranného systému nové Fiesty je však její robustní struktura. Karoserie nastupující Fiesty je o 100 procent tužší v ohybu a má asi o 40 procent vyšší torzní tuhost než u předchozího provedení. Za tyto hodnoty vděčí nová Fiesta četnému využití prvků a dílů z vysoce pevné oceli ve struktuře svého skeletu a karoserie.

Skelet a karoserie nového modelu byly navíc navrhovány tak, aby dokázaly několika cestami rozvádět nárazovou energii do celé struktury vozu a zároveň, aby při všech druzích nárazů byla zaručena integrita a prostorová stabilita prostoru pro cestující. Stejně jako u většiny malých vozů se deformační síly vznikající při havárii rozvádějí především tzv. spodní cestou, kterou tvoří podlaha automobilu. Zatímco však u většiny konkurentů v této třídě je spodní cesta jediným způsobem přenosu nárazové energie do méně zasažených části vozu, Fiesta dokáže převádět ničivou energii ještě druhým způsobem, snižujícím namáhání podlahy. Tu tvoří podběhy předních kol, odkud pak energie míří do předních A-sloupků karoserie.

Velkou péči věnovali konstruktéři nové Fiesty také snížení rizika poranění nohou řidiče, ke kterému velmi často dochází u malých vozů při těžkých čelních nárazech. Díky speciální konstrukci zavěšení pedálu brzdy, který se při nárazu uvolňuje ze svého ukotvení je nebezpečí poranění nohou řidiče v nové Fiestě podstatně nižší. Dalšími bezpečnostními prvky nové Fiesty jsou i tříbodové bezpečnostní pásy pro všech pět cestujících, které jsou na předních sedadlech vybaveny pyrotechnickými předpínači a omezovači tahu, dále protiblokovací systém brzd, čtyřkanálový elektronický dělič brzdných sil a brzdový asistent.

Jedním z nejnáročnějších cílů nové Fiesty byla příprava co nejlepšího zavěšení kol a řízení. Nová Fiesta je vybavena zadní vlečenou nápravou s torzně poddajnou příčkou, která má nové Fiestě zajistit nejlepší jízdní vlastnosti v její třídě a zároveň díky své kompaktní stavbě dovoluje maximálně účelně využít vnitřní obestavěný prostor v zadní části vozu. Vpředu je použito nezávislé zavěšení se vzpěrami McPherson s šikmo uloženou jednotkou pružiny a tlumiče a spodní L-rameno uchycené k tuhému pomocnému rámu s optimalizovanými pouzdry, které se technicky podobají systémům použitým ve vozech Ford Focus a Mondeo.

Novou Fiestu bude možné vybavit jedním z pěti motorů. Z toho tři motory jsou zcela nové a vyznačují se až o 10 procent nižší spotřebou než u obdobných motorů

Zcela nový je vznětový motor Duratorq TDCi o objemu 1,4 litru, vybavený přímým vstřikováním "common-rail" nové generace. Tento moderní vznětový agregát má výkon 50 kW (68 k) a jeho maximální točivý moment dosahuje hodnoty 160 Nm.

Nový je i zážehový motor s dvojicí vačkových hřídelů v hlavě, odvozený od čtyřválců Duratec 16V montovaných do vozů Ford Focus. V nové Fiestě se objeví ve dvou verzích - jako čtyřválec o objemu 1,4 litru s výkonem 57 kW (78 k) a čtyřválec o objemu 1,6 litru o výkonu 74 kW (100 k).

Dalším motorem připraveným pro novou Fiestu je třináctistovka 1,3 Duratec 8V. Tento motor se bude na konkrétní trhy dodávat ve dvou výkonových verzích - buď v provedení o výkonu 42 kW (58 k) nebo 50 kW (68 k). Na nízké spotřebě tohoto motoru mají výrazný podíl minimální třecí ztráty, dané například využitím nově koncipovaného rozvodového systému.

Další informace k nové Fiestě vám přineseme po její světové premiéře na frankfurtském autosalonu.

Technické údaje
MotorDuratorq TDCiDuratec 16VDuratec 16V
Typ1,41,41,6
Druhvznětový přeplňovanýzážehovýzážehový
Zdvihový objem (cm3)139913881596
Válce/ventily na válec4/-4/44/4
Max. výkon (kW/ot)505774
Max. točivý moment (Nm/ot)160/1750127/3500143/4000
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (km/h)164166185
Zrychlení 0-100 km/h (s)14,813,510,8
Spotřeba (93/116 EU)
Kombinovaná (l/100 km)4,56,16,6
Technické údaje
MotorDuratec 8VDuratec 8V
Typ1,31,3
Druhzážehovýzážehový
Zdvihový objem (cm3)12971297
Válce/ventily na válec4/24/2
Max. výkon (kW/ot)4250
Max. točivý moment (Nm/ot)101/2500108/2800
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (km/h)150160
Zrychlení 0-100 km/h (s)18,816,0
Spotřeba (93/116 EU)
Kombinovaná (l/100 km)5,85,8
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3917
Šířka (mm)1683
Výška (mm)1417
Rozvor (mm)2487
Rozchod vpředu (mm)1477
Rozchod vzadu (mm)1444
Objem zav. prostoru (l)284
Rozměr pneu175/65 R14
Spolupracujeme s TipCars.com
Sdílená ekonomika může v Česku vydělat až 60 miliard, zatím ji dusí nejasná pravidla Sdílená ekonomika může v Česku vydělat až 60 miliard, zatím ji dusí nejasná pravidla

Služba Airbnb ovládla už skoro čtvrtinu trhu s ubytováním…

Zeman odlétá do Soči za Putinem. Řešit budou obchodní spolupráci i boj proti terorismu Zeman odlétá do Soči za Putinem. Řešit budou obchodní spolupráci i boj proti terorismu

Prezident Miloš Zeman v pondělí odlétá na návštěvu Ruska…

V Rusku chybí peníze na důchody, tvrdí bývalý ministr V Rusku chybí peníze na důchody, tvrdí bývalý ministr

V ruském důchodovém účtu zeje ohromná díra, peněz na…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle 10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

Znáte to. Ty nejspolehlivější motory máme beztak všichni…

Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění! Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění!

Evropská komise se bude zabývat návrhy parlamentního…

 



Ford Figo má pomoci motorizovat Indii, výroba v Chennai startuje Ford Figo má pomoci motorizovat Indii, výroba v Chennai startuje

Indický Ford loni v září představil nový malý model Figo.…

Ford Fiesta (2002-2008) – Oslava jízdních vlastností Ford Fiesta (2002-2008) – Oslava jízdních vlastností

Čtvrtá generace Fiesty nahradila na počátku roku 2002…

 



 
Opuštěné chátrající formule: Unikátní nález legend za miliony, nebo past na sběratele?

Opuštěné formule: Unikátní nález legend za miliony, nebo past na sběratele?

Dnes 10:06

Lotus 98T, Benetton B195 a Arrows A6 stojí v chátrajícím stavu kdesi ve Francii. Sběratelé si už mnou ruce na zajímavý nález, tak jednoduché to ale není...




Blesk.cz

Japonci ovládli Staroměstské náměstí: Slavnostně zahájili pražský Japan week

Japonci ovládli Staroměstské náměstí: Slavnostně…

Zažijte Asii i v Praze. Do Prahy dorazil putovní festival Japan week, který se do naší metropole vrátil po 15…

Otec zachránil svého uneseného syna: Po 9 měsících ho našel v obchodním domě!

Otec zachránil svého uneseného syna: Po 9 měsících…

Čirou náhodou narazil otec z Číny na svého uneseného syna, který zmizel devět měsíců předtím. Čchen Čung-chung…

 

iSport.cz

Baroš po prohře Baníku: Jsme prostě v pr***i. Zatím moje nejhorší sezona

Baroš po prohře Baníku: Jsme prostě v pr***i. Zatím…

Jedna velká noční můra, tak zatím vypadá sezona pro fotbalisty Baníku Ostrava. Což o to, výkony až tak špatné…

SESTŘIHY: Plzeňská série trvá, Slavia nadělovala, Brno už není poslední

SESTŘIHY: Plzeňská série trvá, Slavia nadělovala,…

Neuvěřitelná série fotbalistů Plzně nekončí. Lídr Het ligy si udržel stoprocentní bilanci i po 14. kole Het…

 

Reflex.cz

Cristo de la Concordia: Druhý největší Spasitel stojí v Bolívii

Cristo de la Concordia: Druhý největší Spasitel…

Druhou největší sochu Ježíše Krista najdeme v Jižní Americe, v bolívijské Cochabambě.

Jak se Češi proslavili v Kazachstánu? Svlékli se

Jak se Češi proslavili v Kazachstánu? Svlékli se "na…

O tom, kde leží Česká republika, má nyní svět zase o něco lepší povědomí. Světová média totiž zaujala zpráva, že…