Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Juniorský soutěžní Ford Fiesta R2 2019: Závodit bude s litrovým tříválcem

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Ford Performance a M-Sport cizelují Fiestu R2. Verze pro rok 2019 s karoserií aktuální generace je lehčí i výkonnější a jedná se o výhradní zbraň pro šampionát JWRC.

Automobilové soutěže, to není jen nejvyšší kategorie WRC. Urputně se bojuje na všemožných úrovních i v nižších skupinách. A automobilky na zákaznických vozech samozřejmě vydělávají, protože je o ně zájem. Ford představil pro sezónu 2019 novou verzi „juniorské“ Fiesty R2. Za jejím vznikem stojí M-Sport Malcolma Wilsona, který modrý ovál na tomto poli zastupuje. Zajímavé je místo vývoje a vůbec celého vzniku: polský Krakov, právě tam má společnost bývalého britského soutěžáka jednu ze základen.

Samozřejmě, že Fiesta R2 není určena pouze mladým závodníkům, koupit si ji může každý, kdo s ní chce závodit. M-Sport se nechal inspirovat aktuálním „wéercéčkem“, ale mnohem krotší fordík vychází ze silniční ST-Line a je jí mnohem více podobný v rámci sešněrovaných regulí FIA R2.

ST-Line je ve specifikaci pro běžný provoz k mání s přeplňovaným tříválcem 1.0 EcoBoost o 140 koních (103 kW). Tady dává o 60 koní více, tedy rovných 200 (147 kW) v 6500 otáčkách za minutu. Hodnota srovnatelná s aktuálním ostrým ST, jenže tomu vrní v útrobách patnáctistovka s turbem a rovněž lichým počtem válců.

Poprvé se tento motor objevil pod kapotou malých soutěžních fordů na jaře 2015, tedy ještě v předchozí generaci a měl 170 koní (125 kW). Točivý moment nejnovějšího provedení na bázi té současné vrcholí hodnotou 290 N.m/4000 min-1. Pětistupňová sekvenční převodovka Sadev se dá všemožně nastavit a nechybí ani přední samosvorný diferenciál, R2 nejsou čtyřkolky. Pomalé ale určitě také ne. Pohonné ústrojí přežije 3200 km ostrého závodního nasazení, pak se musí zrepasovat.

O ochranném rámu v kabině se nemá cenu příliš rozšiřovat, ten uvnitř být musí již dlouhá léta, aby bylo o bezpečnost pilota i spolujezdce postaráno co nejvíce. Podvozek má vinuté pružiny Eibach s možností tvrdého i měkkého setupu a tlumiče Reiger. Přední lze dle povrchu tratě umístit do celkem tří poloh, zadní do dvou. Za příčný zkrutný stabilizátor vpředu se připlácí. Přední vrtané kotouče nesou značku AP Racing, zadní a všechny třmeny pak Alcon.

M-Sport už přijímá objednávky na nová auta, musí být připravena na sezónu. Do únorové Švédské rallye, kde program JWRC 2019 začíná, přihlášení jezdci dostanou k dispozici dvacítku kitů, další osmdesátka bude určena k volnému prodeji a pro případně značkové poháry v jednotlivých zemích. I juniorský světový šampionát nebude vlastně ničím jiným, kategorie WRC3 v podobě, jakou jsme znali, končí.

Mistrovský seriál pro mladé jezdce je oficiálně vypsán od sezóny 2001, i když měnil své názvy. Mezi celkovými vítězi najdeme třeba Sébastieny Loeba a Ogiera i našeho Martina Prokopa. Jezdci s předchozími Fiestami R2 vybojovali pět titulů v posledních osmi letech (2011 Craig Breen, 2012 Elfyn Evans, 2013 Pontus Tidemand, 2017 Nil Solans a loni Emil Bergkvist). Vítěz příští sezóny navíc získá sedačku ve Fiestě R5 pro rok 2020 a seriál WRC2.

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
6. 12. 2018 21:53
Tříhrnek?
No tak to maj prohrany, nemusi ani startovat, ta sezona je jasne odepsana. Tady prece i uklizecka vi, ze trihrnky nejedou, zerou a maji hnusny zvuk. Takze zavodni Fiesta bude tak pomala, ze ji predjede i dedek v traktoru cestou na pole, a divaci kolem trati budou zvracet hnusem z toho trivalcoveho zvuku, co se neda poslouchat. Nastesti to nebude dlouho trvat, nebot uzrany trivalec spolyka veskere palivo z male zavodni nadrze za mnohem kratsi dobu nez adekvatni ctyrvalec a ten kram se zastavi. A navic - podmerecny litrovy trivalec nahoneny na 200 koni se urcite rozpadne driv, nez ridic zaradi trojku...
Jo ctyrvalec - ten by se vsemi zametl :yes: