Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Focus: Design, karoserie, rozměry

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
Třetí generace převzala od originálu z konce 90. let sportovní flair a z druhé generace velmi dospělé vnější rozměry. Novinek je přesto mnoho.

Jedna z novodobých designových ikon automobilového odvětví se na jaře 2011 dostává na český trh ve zcela novém vydání.

Třetí generace převzala od originálu z konce 90. let sportovní flair a z druhého velmi dospělé vnější rozměry. Přesto je novinek, které jsou vidět, mnoho. A ještě více je těch, které možná na první pohled nezaznamenáte, ale v praxi jsou důležitou součástí celku.

Design

      

První Ford Focus znamenal při uvedení na trh doslova revoluci. Po klasikovi s klasickým jménem Escort přišel v roce 1998 nadčasový model, který určil směr designu značky Ford na řadu dalších let dopředu.

Druhá generace z roku 2004 se zaměřila více na funkční estetiku. Její karoserie patřila ve své době k vůbec největším ve třídě a to stejné platilo o rozměrech interiéru.

Třetí vydání zapojuje rafinovanější tvary, vrací do hry některé sportovnější designové prvky a je celkově zdobnější než kdykoliv předtím. Kinetický design, který dnes najdeme téměř na všech Fordech, se s Focusem dostává do další vývojové fáze.

Základem portfolia bude opět pětidveřový hatchback. Současně s ním je na trh uváděn také sedan a praktické kombi.

ford focus novemodely ford focus novemodely

Všem třem karosářským verzím je společná příď s nečekaně dravým vzhledem nárazníku. Tři ostře řezané geometrické tvary připomínají sportovní karieru všech předchozích Focusů a naznačují i ambice toho nejnovějšího.

Rozměry

Automobil oproti předchozí generaci narostl do délky. Nový pětidveřový Focus je dlouhý 4.358 mm, ve srovnání s minulou generací je však s šířkou 1.823 mm a výškou 1.484 mm nepatrně užší (o 17 mm) a nižší (o 13 mm). Rozvor mezigeneračně vzrostl o 8 mm na 2.648 mm.

Ford Focus 5D - porovnání rozměrů s předchozími generacemi
ModelFocus Mk3 (2011-)Focus Mk2 (2004-2010)Focus Mk1 (1998-2004)rozdíl
Délka [mm]435843374152+21/+206
Šířka [mm]182318391695-17/+128
Výška [mm]148414971430-13/+54
Rozvor [mm]264826402615+8/+33
Objem zav. prostoru [l]316385350-69/-34

Kombi si ponechává pozemské vnější míry, na délku měří jen 4.556 mm, má shodnou šířku a rozvor jako hatchback a je nepatrně vyšší (1.505 mm).

Aerodynamika

Design by měl být nejen efektní, ale taky efektivní. V případě Focusu tomu tak je. Nové karoserie mají výrazně lepší aerodynamické parametry než ty předchozí. To se projevuje na nižším hluku za jízdy, menší citlivosti na boční vítr, ale zejména na nižší spotřebě paliva.

Virtuální Focus strávil stovky hodin v počítačových simulacích, ale do konečné podoby jej přivedlo až 1000 hodin v aerodynamickém tunelu.

Zatímco pětidveřový hatchback má nyní koeficient odporu vzduchu 0,295 (snížení o 7 % z hodnoty 0,318 u předchozí generace), u sedanu se povedlo dosáhnout dokonce k hodnotě 0,274 (snížení o 10 % z původní hodnoty 0,304).

Aktivní maska chladiče

Nový Focus se jako vůbec první model ve své třídě může již ve standardní výbavě pyšnit systémem aktivní masky chladiče. S pomocí aktivně natáčených lamel lze nyní řídit průtok vzduchu chladičem do chladicího systému a motorového prostoru.

Pokud je potřeba chladit motor, lamely zůstávají otevřené. Jakmile ovšem tato potřeba pomine, zavřou se a znatelně tak zmenší aerodynamický odpor vozu.

ford focus novemodely ford focus novemodely

Aktivní maska je umístěna před chladičem a skládá se z horizontálních lamel, ovládaných prostřednictvím elektromotorů. Lamely se mohou otáčet až o 90°, čímž brání volnému průchodu vzduchu. Řídicí jednotka vozu automaticky vybírá ze 16 různých pozic – od zcela otevřeného průchodu po zcela uzavřený – v závislosti na tom, jaké množství vzduchu je aktuálně potřeba k účinnému chlazení motoru.

Systém navíc nechává při studených startech lamely zavřené a přispívá tak k rychlejšímu zahřátí motoru na optimální provozní teplotu. Díky tomu se rychleji vyhřeje také prostor pro cestující.

Aerodynamické „detaily“

Základní tvar karoserie je dnes u většiny vozů více méně podobný. Odlišnosti jsou v detailech a jejich řešení. Právě detaily totiž rozhodují o malých krůčcích ke snížení odporu vzduchu. Tady je několik z nich na novém Focusu.

Aby se zabránilo nežádoucímu odporu vzduchu, je celá přední část utěsněná a pod motorem se nachází aerodynamický kryt. Vzduch proudící mřížkou chladiče tak míří přímo do chladicího systému. Proudění pod vozidlem regulují speciálně navržené komponenty na podvozku: deflektor a spodní hrana nárazníku, kryt pod motorem a deflektory před předními koly.

ford focus novemodely ford focus novemodely

Na bocích vozu zmenšují aerodynamický odpor speciálně tvarovaná zpětná zrcátka, která se zároveň podílejí na snižování hluku způsobovaného proudícím vzduchem. Při jízdě za deštivého počasí zrcátka pomáhají usměrňovat odtok vody podél bočních oken. Rovněž A-sloupky karoserie jsou tvarované tak, aby snižovaly aerodynamický odpor i hluk.

Proudění vzduchu pod vozidlem vzadu usměrňuje difuzor integrovaný do zadního nárazníku. Přídavný kryt podvozku přispívá k lepší aerodynamice, zatímco integrované zadní spoilery zvyšují jízdní stabilitu vozu.

Svou roli hrají i zdánlivé drobnosti, jako je tvarování krytů sdružených zadních svítilen – jejich ostré hrany způsobují to, že se proud vzduchu oddělí od boků automobilu na správném místě.

Kola z lehkých slitin

Z výroby je Ford Focus dodáván se 16palcovými, 17palcovými nebo 18palcovými koly. Základní nabídka je přehledně zobrazena v následujícím obrázku.

ford focus novemodely ford focus novemodely

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)