Ford Focus na slavné Grossglockner Hochalpenstrasse

Ford Focus na slavné Grossglockner Hochalpenstrasse

 
 

Do startu prodeje nového Focusu zbývá stále ještě několik dlouhých měsíců. Ford je využívá k prověřování vlastností hotového vozu a k jeho detailnímu ladění.

I když právě teď v Alpách běží turistická sezóna naplno, maskované prototypy šplhají plně obsazené a naložené do nejstrmějších alpských průsmyků ne pro zábavu jejich posádek, ale kvůli prověření možností nejnovější techniky. Testovací tým pravidelně vyráží do rakouských Alp na proslulou zážitkovou silnici Grossglockner Hochalpenstrasse, která je v letních měsících přístupná i široké motoristické veřejnosti.

Monumentální silnice, jejíž stavba byla dokončena v roce 1935, se vine po úbočích hor přímo do srdce Národního parku Vysoké Taury a nabízí přitom fantastický výhled na nejvyšší horu Rakouska, Grossglockner (3 798 m n. m.), a její ledovec Pasterze.

Silnice měří 48 kilometrů, má 36 fantastických zatáček a vede až do nadmořské výšky 2.504 metrů. Není divu, že se stala poutním místem pro motocyklisty i vyznavače sportovní jízdy automobilem. Zároveň představuje dokonalou lokalitu pro horské zátěžové testy nových automobilů.

Inženýr Bernd Herweling z vývojového střediska Ford zde tráví dva týdny, přičemž každý den najezdí 200 km nahoru a dolů po silnici na Grossglockner. „Testujeme zde Focus nové generace s celou řadou motorizací, jak zážehových, tak vznětových,“ vysvětluje.

„Hodnotíme použitelnost na strmých horských silnicích z pohledu zákazníka. Grossglockner je k tomu ideální, zdejší silnice má velmi dobrý povrch. Pro své testy využíváme prvního úseku, kde je stoupání nejstrmější. Prakticky celou cestu až do výšky 2.400 metrů nad mořem činí stoupání téměř konstantních 12 procent. Tady nahoře je vzduch mnohem řidší, takže motor se musí více snažit. A trasa je docela dlouhá, což nám umožňuje získat velké objemy dat.“

Dnes tým testuje silně zamaskovaný Focus se zcela novým přeplňovaným zážehovým motorem Ford EcoBoost 1,6 l. Zatímco Bernd řídí, jeho kolega Markus Polle na sedadle spolujezdce sleduje na notebooku klíčové provozní údaje. Několik plastových kanystrů naplněných vodou vzadu tvoří zátěž, jejíž hmotnost odpovídá třem urostlým dospělým.

Po zaplacení 28 eur mýtného se závora zvedá a silnice začíná okamžitě stoupat v sérii ostrých zatáček. Bernd jede většinou na druhý nebo třetí rychlostní stupeň, ale do nejostřejších vlásenek musí občas podřadit i na „jedničku“. Předjíždí nejen autobusy, ale tu a tam i exotické sportovní vozy.

Na vrcholu zastaví a okamžitě natáhne okolo motorového prostoru plachtu, která má zachytit teplo. „Chceme, aby motor zůstal co nejteplejší,“ vysvětluje. „Cestou nahoru podrobně monitorujeme chladicí soustavu, teplotu chladiče i oleje a u vozů se samočinnou převodovkou také teplotu převodového oleje. Máme na palubě více než 100 měřicích kanálů, které zaznamenávají údaje o vozidle. Zatím je vše v pořádku. Mým úkolem je jet poměrně rychle, ale nikoliv na limitu. Mohli bychom jet daleko rychleji!“

Když Bernd a Marcus analyzují data z počítače, shromáždí se okolo kamuflovaného Focusu zástup lidí. Někteří fotografují, jiní se snaží nahlédnout dovnitř.

„To se stává často,“ přiznává později Bernd. „Jakmile vůz zastaví, lidé se snaží nahlédnout dovnitř. Nebo se otáčejí, když projedeme okolo. Jsou prostě zvědaví. Pokud chce někdo fotografovat, nemůžete tomu zabránit, maskování však pomáhá.“

Po pěti minutách je čas zamířit zpět. Cestou nahoru nejvíce trpí spojka a motor, ale při sjezdu jsou nejnamáhanější brzdy. Řada dopravních značek zde proto upozorňuje řidiče, aby zařadili nižší rychlostní stupeň a šetřili brzdy. Bernd ovšem brzdí do každé zatáčky velmi pozdě, aby se i tento palubní systém odzkoušel v extrémních podmínkách.

Cestou dolů potkáváme jiný maskovaný Focus, který za sebou táhne mohutný dvounápravový přívěs. Bernd vysvětluje, že řidič má za úkol držet celou cestu konstantní rychlost 30 km/h. Při tomto tempu se k chladiči dostává jen velmi slabý nápor studeného vzduchu, což vystavuje chladicí soustavu motoru těžké zkoušce.

„Testování s přívěsem je velmi důležité,“ podotýká Bernd. „Na úrovni moře může vůz s touto motorizací táhnout až 1 500 kg. Zde je však řidší atmosféra, proto je motor zatěžován mnohem více. Jdeme až na limit, abychom zjistili, jakou hmotnost vůz do kopce utáhne a jak spojka zvládne rozjezdy do kopce ve vysokých nadmořských výškách.“

Doporučujeme
Reportáž: S BMW na GrossGlockner Hochalpenstrasse
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Británie zaplatí Francii přes miliardu na ochranu území před imigranty Británie zaplatí Francii přes miliardu na ochranu území před imigranty

Za další posílení bezpečnostních opatření v oblasti…

Česká obuvnická investice v Ghaně se po dvou letech znovu rozjela Česká obuvnická investice v Ghaně se po dvou letech znovu rozjela

Novou zakázku na pět tisíc bot za více než čtyři miliony…

Všech sedm křesel obsadí v čele Světového ekonomického fóra ženy Všech sedm křesel obsadí v čele Světového ekonomického fóra ženy

Světovému ekonomickému fóru budou poprvé v historii plně…

Natland dá stovky milionů do realit. Bude stavět nedaleko golfu ve Zbraslavi Natland dá stovky milionů do realit. Bude stavět nedaleko golfu ve Zbraslavi

Ještě letos začne v území mezi Vltavou a Berounkou na jih…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

 



Ford Focus III RS: Co skutečně vězí za fatálními závadami motoru? Ford Focus III RS: Co skutečně vězí za fatálními závadami motoru?

Současný Focus RS je určitě jedním z nejúžasnějších…

Chcete být jako Ken Block? Ford vám nabídne speciální ruční brzdu! Chcete být jako Ken Block? Ford vám nabídne speciální ruční brzdu!

Milujete videa Kena Blocka a chtěli byste jezdit jako on?…

 



 
Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Včera

Český trucker Martin Kolomý z týmu Tatra Buggyra Racing obsadil druhé místo ve dvanácté etapě 40. ročníku Rallye Dakar. K neuvěřitelné situaci došlo v průběžném pořadí kategorie kamionů.




Blesk.cz

Zavřený Libeňský most: Čeká Prahu dopravní kolaps? Podívejte se, kudy povede objížďka pro řidiče a MHD

Zavřený Libeňský most: Čeká Prahu dopravní kolaps?…

V noci na 19. ledna Praha uzavře Libeňský most, který je v havarijním stavu. Řidiči a MHD na něj nebudou moci…

25 tipů na víkend: Královské klenoty, závody psích spřežení i překvapivé pokusy

25 tipů na víkend: Královské klenoty, závody psích…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

 

iSport.cz

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen problémy s lýtky

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen…

Gabriela Koukalová bez účasti na olympiádě? V Česku jedna z hlavních zpráv, ohlas má ale rozhodnutí české…

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v Koreji, co a kdy sledovat?

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v…

Zimní olympijské hry v korejském Pchjongčchangu odstartují v pátek 9. února 2018 slavnostním zahájením. Už v…

 

Reflex.cz

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností opakování referenda o odchodu z EU

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností…

Jeden z hlasatelů brexitu, europoslanec Nigel Farage se obává, že hlasování pro brexit by mohlo být zrušeno,…

Prezident Zeman se podrobil zákroku v nemocnici, mluvčí informaci potvrdil

Prezident Zeman se podrobil zákroku v nemocnici,…

Prezident Miloš Zeman se v úterý podrobil malému zákroku, jeho příčinou byl drobný zánět. ČTK to dnes řekl…