Ford Focus na slavné Grossglockner Hochalpenstrasse

Ford Focus na slavné Grossglockner Hochalpenstrasse

 
 

Do startu prodeje nového Focusu zbývá stále ještě několik dlouhých měsíců. Ford je využívá k prověřování vlastností hotového vozu a k jeho detailnímu ladění.

I když právě teď v Alpách běží turistická sezóna naplno, maskované prototypy šplhají plně obsazené a naložené do nejstrmějších alpských průsmyků ne pro zábavu jejich posádek, ale kvůli prověření možností nejnovější techniky. Testovací tým pravidelně vyráží do rakouských Alp na proslulou zážitkovou silnici Grossglockner Hochalpenstrasse, která je v letních měsících přístupná i široké motoristické veřejnosti.

Monumentální silnice, jejíž stavba byla dokončena v roce 1935, se vine po úbočích hor přímo do srdce Národního parku Vysoké Taury a nabízí přitom fantastický výhled na nejvyšší horu Rakouska, Grossglockner (3 798 m n. m.), a její ledovec Pasterze.

Silnice měří 48 kilometrů, má 36 fantastických zatáček a vede až do nadmořské výšky 2.504 metrů. Není divu, že se stala poutním místem pro motocyklisty i vyznavače sportovní jízdy automobilem. Zároveň představuje dokonalou lokalitu pro horské zátěžové testy nových automobilů.

Inženýr Bernd Herweling z vývojového střediska Ford zde tráví dva týdny, přičemž každý den najezdí 200 km nahoru a dolů po silnici na Grossglockner. „Testujeme zde Focus nové generace s celou řadou motorizací, jak zážehových, tak vznětových,“ vysvětluje.

„Hodnotíme použitelnost na strmých horských silnicích z pohledu zákazníka. Grossglockner je k tomu ideální, zdejší silnice má velmi dobrý povrch. Pro své testy využíváme prvního úseku, kde je stoupání nejstrmější. Prakticky celou cestu až do výšky 2.400 metrů nad mořem činí stoupání téměř konstantních 12 procent. Tady nahoře je vzduch mnohem řidší, takže motor se musí více snažit. A trasa je docela dlouhá, což nám umožňuje získat velké objemy dat.“

Dnes tým testuje silně zamaskovaný Focus se zcela novým přeplňovaným zážehovým motorem Ford EcoBoost 1,6 l. Zatímco Bernd řídí, jeho kolega Markus Polle na sedadle spolujezdce sleduje na notebooku klíčové provozní údaje. Několik plastových kanystrů naplněných vodou vzadu tvoří zátěž, jejíž hmotnost odpovídá třem urostlým dospělým.

Po zaplacení 28 eur mýtného se závora zvedá a silnice začíná okamžitě stoupat v sérii ostrých zatáček. Bernd jede většinou na druhý nebo třetí rychlostní stupeň, ale do nejostřejších vlásenek musí občas podřadit i na „jedničku“. Předjíždí nejen autobusy, ale tu a tam i exotické sportovní vozy.

Na vrcholu zastaví a okamžitě natáhne okolo motorového prostoru plachtu, která má zachytit teplo. „Chceme, aby motor zůstal co nejteplejší,“ vysvětluje. „Cestou nahoru podrobně monitorujeme chladicí soustavu, teplotu chladiče i oleje a u vozů se samočinnou převodovkou také teplotu převodového oleje. Máme na palubě více než 100 měřicích kanálů, které zaznamenávají údaje o vozidle. Zatím je vše v pořádku. Mým úkolem je jet poměrně rychle, ale nikoliv na limitu. Mohli bychom jet daleko rychleji!“

Když Bernd a Marcus analyzují data z počítače, shromáždí se okolo kamuflovaného Focusu zástup lidí. Někteří fotografují, jiní se snaží nahlédnout dovnitř.

„To se stává často,“ přiznává později Bernd. „Jakmile vůz zastaví, lidé se snaží nahlédnout dovnitř. Nebo se otáčejí, když projedeme okolo. Jsou prostě zvědaví. Pokud chce někdo fotografovat, nemůžete tomu zabránit, maskování však pomáhá.“

Po pěti minutách je čas zamířit zpět. Cestou nahoru nejvíce trpí spojka a motor, ale při sjezdu jsou nejnamáhanější brzdy. Řada dopravních značek zde proto upozorňuje řidiče, aby zařadili nižší rychlostní stupeň a šetřili brzdy. Bernd ovšem brzdí do každé zatáčky velmi pozdě, aby se i tento palubní systém odzkoušel v extrémních podmínkách.

Cestou dolů potkáváme jiný maskovaný Focus, který za sebou táhne mohutný dvounápravový přívěs. Bernd vysvětluje, že řidič má za úkol držet celou cestu konstantní rychlost 30 km/h. Při tomto tempu se k chladiči dostává jen velmi slabý nápor studeného vzduchu, což vystavuje chladicí soustavu motoru těžké zkoušce.

„Testování s přívěsem je velmi důležité,“ podotýká Bernd. „Na úrovni moře může vůz s touto motorizací táhnout až 1 500 kg. Zde je však řidší atmosféra, proto je motor zatěžován mnohem více. Jdeme až na limit, abychom zjistili, jakou hmotnost vůz do kopce utáhne a jak spojka zvládne rozjezdy do kopce ve vysokých nadmořských výškách.“

Doporučujeme
Reportáž: S BMW na GrossGlockner Hochalpenstrasse
Spolupracujeme s TipCars.com
Britové po atentátu zadržují osm lidí, nalezeny byly i výbušniny Britové po atentátu zadržují osm lidí, nalezeny byly i výbušniny

Britská policie v souvislosti s pondělním teroristickým…

Pilný není žádná změna, míní opozice Pilný není žádná změna, míní opozice

Premiér Bohuslav Sobotka od nového ministra financí…

Duda chce referendum o polské ústavě, kritici varují před autoritářstvím Duda chce referendum o polské ústavě, kritici varují před autoritářstvím

Polský prezident Andrzej Duda by chtěl referendum o změně…

Zápisník Jana Stuchlíka: Vytěžit a odkopnout Zápisník Jana Stuchlíka: Vytěžit a odkopnout

Takhle to nepůjde, pánové. Na nedávném pražském jaderném…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 







 
Zapomenuté koncepty: Lamborghini Marzal (1967) – Okřídlený šestiúhelník

Zapomenuté koncepty: Lamborghini Marzal (1967) – Okřídlený šestiúhelník

Dnes 08:00

Marzal předznamenával Espadu, proháněl se v Monaku a poháněla jej polovina motoru slavné Miury, řadový šestiválec.




Blesk.cz

Metro C stojí kvůli pádu osoby do kolejiště: Na místě zasahuje policie a záchranka

Metro C stojí kvůli pádu osoby do kolejiště: Na…

Ve čtvrtek ráno krátce před osmou hodinou byla zastavena dopravním podnikem linka C pražského metra. Důvodem je…

Britové po atentátu našli výbušniny. Podezřelých je zatím osm lidí

Britové po atentátu našli výbušniny. Podezřelých je…

Britská policie v souvislosti s pondělním teroristickým útokem v Manchesteru dosud zadržela devět osob, jednou z…

 

iSport.cz

United jsou šampioni! Finálovou výhru zařídili Pogba a Mchitarjan

United jsou šampioni! Finálovou výhru zařídili Pogba…

Fotbalisté Manchesteru United poprvé v historii vyhráli Evropskou ligu. Svěřenci Josého Mourinha ve finále ve…

Italský kouč Stramaccioni je v Praze! Brzy podepíše smlouvu se Spartou

Italský kouč Stramaccioni je v Praze! Brzy podepíše…

Ital Andrea Stramaccioni, který se stane novým trenérem Sparty, už přiletěl do Prahy. Jedenačtyřicetiletý kouč…

 

Reflex.cz

Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu

Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu

Jistě, titulek je trochu přehnaný. Trochu víc. Nicméně rychlý růst objemu plateb v kryptoměně bitcoin je na…

Vachánské údolí: Ráj horských velikánů a pohostinných obyvatel pod vrcholem Karla Marxe

Vachánské údolí: Ráj horských velikánů a…

Představte si ty výhledy: na severu Pamír s nejvyššími vrcholy, na jihu Hindúkuš a na východě velikány protkaný…