9.2. 2018 Svět motorů

Ford Focus kombi 1.6 Ti-VCT vs. Kia Cee´d SW 1.4 CVVT – Souboj kombíků do 350.000 Kč!

 

Současné modely Kia Cee´d i Ford Focus se těší velké oblibě českých řidičů a zájem o ně přetrvává. Přinášíme exkluzivní srovnávací test základních kombi za méně než 350.000 Kč. Dávají cenově lákavé verze smysl?

Těším se na srovnání focusu a cee´du, před týdnem jsem si objednal vámi testovanou verzi fordu, snad to byla dobrá volba… To nám napsal pan Musial, poté co si v minulém čísle přečetl, co chystáme. Podobných e-mailů či dopisů, které kvitují testy levnějších vozů v nižších výbavách, přichází hodně. Věřte, že se vám snažíme vyhovět. Jenže přesvědčit automobilky, aby do své flotily zařadily kromě „plných náloží“, „fullů“ a „topů“ i něco lidovějšího, je často nemožné.

O to větší radost máme, že se nám po dlouhém úsilí povedlo sehnat dvě dealerská auta v nejnižších výbavách a ukázat, jak vypadá verze „cena od“. U obou vozů se navíc zdají použitelné a lidé je kupují. Pokud vás tedy nebaví číst o neustále propagovaných SUV a vytýkáte nám přespříliš škodovek, zde přinášíme srovnávací test Kie Cee´d SW 1.4 CVVT a Fordu Focus kombi 1.6 TiVCT – poctivých kombi s poctivými atmosférickými čtyřválci za velmi zajímavou cenu.

Kdo je tu nejlevnější…

V nižší střední třídě je situace taková, že pod 300.000 Kč pořídíte jen několik málo hatchbacků (Fiat Tipo, Kiu Cee´d a Škodu Rapid), pro rodinné účely však daleko lépe poslouží kombík. Zde lze mít za necelých 330.000 Kč opět tipo a také Focus Kombi, který se nabízí za cenu krátké verze. Jestliže jsme Ford kritizovali za vysokou cenu fiesty (od 299.990 Kč) a ecosportu (od 399.900 Kč), tohle je naopak skutečná cenová bomba, která se s novou generací určitě opakovat nebude.

Konkurovat takové nabídce zcela nedokáže ani jinak cenově tradičně atraktivní Kia Cee´d SW. Ta stojí minimálně 344.980 Kč. S požadovanou výbavou dle Světa motorů, která slouží pro cenové srovnání vozů, se však rozdíl od dvou levnějších konkurentů sníží. U kie se totiž již v základní specifikaci nachází telefonování s bluetooth, ve focusu i tipu se za něj připlácí. Zde se zaměříme na to, jak se žije se základní verzí, s čím se musíte smířit a co případně oželet.

Výbava, kterou (ne)čekáte

Pohled do ceníků potěší. Člověk, který si kupoval nové auto před dvaceti lety, možná dokonce zaplesá. Vždyť tehdy by za podobné peníze nepořídil ani dobře vybavenou Felicii Combi. Výbava GLX s motorem 1.3 MPI stála minimálně 315.900 Kč, ale za dvojici airbagů, klimatizaci, ABS, elektrická přední okna a rádio jste připlatili dalších 76.900 Kč.

TEST 2016: Ford Focus ST kombi 2.0 TDCi – Estéčko v naftě a kombíku? Proč ne?

Dnes v případě focusu i cee´du najdete běžné komfortní a bezpečnostní prvky i v základní výbavě. U obou vozů se můžete spolehnout na čelní, boční i hlavové airbagy, stabilizační systém, manuální klimatizaci, rádio s CD a USB, elektricky ovládaná přední okna a zrcátka, palubní počítač nebo dálkové centrální zamykání.

Buďte cool

V případě kie byla předmětem testu základní výbava Comfort, která je však dražší než akční model Cool. Ten tedy vypadá lépe než vůz na fotkách. Stejně jako focusu mu nechybí ani kožený multifunkční volant a německého soka překonává zmiňovaným voláním bluetooth, mlhovkami a diodovou technikou denního svícení.

U fordu si toto lze dopřát sadou Style (LED, mlhovky, zadní zatemněná okna a úprava jasu přístrojů) za 6900 Kč a lepším rádiem s bluetooth za 12.000 Kč, s nímž dostanete i větší displej nebo hlasové ovládání. Oproti kie má focus vždy vnitřní chromované kličky. Ceny vozů se po dorovnání výbavy liší opravdu minimálně.

Ford má výhodu v široké možnosti specifikace, i k základnímu modelu si lze leccos za rozumné peníze připlatit. U kie je výbava Cool pevně přednastavená a zvolit si lze jen barvu.

Levný ≠ laciný

Snaha automobilek donutit lidi kupovat vyšší a dražší specifikace často vedla k tomu, že se základní vozy snažily vizuálně zošklivit. Vyhlášené tím byly škodovky, které ještě nedávno měly nelakovaná černá zrcátka a kliky, čirá skla a mnozí si jistě vzpomenou i na dokonale oholenou Fabii Junior. Dnes už to tak naštěstí není ani u boleslavských vozů, ani u testované dvojice. Odlišení probíhá spíše na poli multimédií a možnostech propojení s telefony, což spoustu lidí vůbec nebolí.

Zvnějšku i uvnitř působí jak ford, tak kia důstojně. Oba vozy mají měkčenou horní část palubní desky, kia navíc přední i zadní výplně dveří a nechybí jim loketní opěrka. Bytelnější a hodnotnější dojem si odnášíme z focusu, jehož interiér vypadá i po letech originálně a volant s příjemně tlustým věcem se perfektně drží. Někomu však může vadit až příliš mohutný středový panel, který spíše než řidiče utiskuje spolujezdce, a také grafika základního rádia připomínající displej rekordéru VHS.

Nenadchne, neurazí

Kia jde univerzální cestou, palubní deska se nevyznačuje přílišnou nápaditostí, je mělčí, nižší a s užším středovým tunelem. S řidičem se nesnaží navázat kontakt. Materiály, ač z velké části měkčené, působí lacinějším dojmem. Své na tom sehrává i fakt, že jednolité plochy jsou hodně velké, málo členité a chybí jim nějaký prvek, který by hegemonií fádní černé narušil.

Výhodou cee´du je větší odkládací prostor před řadicí pákou a přehlednější grafika rádia s větším displejem. Velmi dobře jsou rozmístěné i ostatní ovládací prvky včetně ztlumování podsvícení přístrojů vlevo od volantu. Tápání nehrozí ani ve focusu, ergonomie je i jeho silnou stránkou. Více se nám líbí nastavování výdechů ventilace, které mají na starosti tři tlačítka. Těmi aktivujete, zda má vzduch proudit na sklo, tělo, či nohy, nebo libovolnou kombinaci.

Ford Focus kombi 1.5 EcoBoost vs. Opel Astra ST 1.4 Turbo

V cee´du si musíte otočným kolečkem vybrat z předvolených možností, a navíc při aktivaci horních výdechů se samočinně zapíná klimatizace, což není vždy žádoucí. Naopak ve focusu vysocí jedinci občas proklínají otočný ovladač světel, který trčí v levé spodní části palubní desky a při vystupování nepříjemně útočí na řidičovo koleno. Výhodou kie jsou pak automatické dojezdy předních oken dolů i nahoru. Focus je má v základní výbavě pouze při stahování, při vytahování musíte tlačítko držet.

Vylepšení moc nestojí

Ač se v testu záměrně zabýváme základními verzemi, focus ani cee´d nejsou žádné lowcostové modely a nabídka výbav je u nich pestrá. Pro ty, kteří nemají tak hluboko do kapsy, je v případě cee´du skvělou volbou místo nejlevnější verze Cool o 20.000 Kč dražší akční model Fresh. Ten navíc obsahuje elektrické ovládání zadních oken, tempomat, samočinné rozsvěcení světlometů, zadní parkovací senzory a nabízí i možnost pár dalších příplatků včetně navigace za rozumných 16.000 Kč nebo vyhřívaných předních sedadel a volantu za 8000 Kč. Ani v této výbavě si však bohužel nelze pořídit dvouzónovou klimatizaci a dešťový senzor. Tyto prvky jsou až součástí výbavy Top od 414.980 Kč. Velmi draze vyjdou xenonové světlomety, které se dodávají jen k modelu Exclusive v rámci obsáhlé sady za 110.000 Kč a ke sportovně laděné verzi GT Line za příplatek 25.000 Kč.

Focus je zajímavý především akcí kombi za ceny hatchbacku. Ta se vztahuje na základní šestnáctistovku a dále motory 1.0 EcoBoost 74 a 92 kW a také 1.5 EcoBoost 110 kW. K dispozici je však pro všechny výbavy. Dráž tak vyjdou diesely a vrcholná jednotka 1.5 EcoBoost 134 kW, na něž akce neplatí. Výhodou je možnost individuálního specifikování jednotlivých výbav, což díky různým paketům vychází cenově přijatelně (výjimkou je jen navigace, která stojí dle výbavy 31.100 až 57.300 Kč). Hodně toho lze objednat i k základnímu stupni Trend. Často to vyjde výhodněji než připlácet za Trend Plus, který se nabízí jen s motorem 1.0 EcoBoost 92 kW a stojí minimálně 405.990 Kč.

Pořizovací náklady Fiat Tipo 1.4 16V/70 kW (etalon) Kia Cee´d SW 1.4 CVVT/73 kW Ford Focus Kombi 1.6 Ti-VCT/77 kW
Základní cena 329 900 Kč (Tipo) 344 980 Kč (Cool) 329 990 Kč (Trend)
Cena verze Světa motorů 334 900 Kč (Tipo*) 344 980 Kč (Cool) 341 990 Kč (Trend*)
Výbava verze Světa motorů Čelní, boční a hlavové airbagy, rádio s bluetooth handsfree, připojení USB nebo SD, výškově a podélně stavitelný volant, dálkově ovládané centrální zamykání, manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken a vnějších zrcátek, palubní počítač.
VYBAVA NAD RAMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Automatická klimatizace 8200 Kč Ne 12 600 Kč
Bixenony/světlomety LED Ne/Ne Ne/Ne Ne/Ne
Vyhřívání před./zadních sedadel 4400 Kč/Ne Ne/Ne 11 900 Kč**/Ne
Zadní/zadní a přední park. senzory 4000 Kč/Ne Ne/Ne 7900 Kč/16 400 Kč
Litá kola 12 500 Kč Ne 12 900 Kč (16")
Navigace 19 200 Kč Ne 57 300 Kč
Dešťový a světelný senzor Ne Ne 15 900 Kč***
Tempomat 2800 Kč Ne 9000 Kč
Elektrické ovládání zadních oken Ano Ne 8900 Kč
Metalíza 13 000 Kč 15 000 Kč 13 900 Kč
Porovnání cen 334 900 Kč (100 %) 344 980 Kč (o 3 % horší) 341 990 Kč (o 2 % horší)
Známka**** 1,00 1,00 1,00
POŘADÍ   2. 1.
*Základní verze s požadovanými příplatky. ** Včetně vyhřívaného předního okna, *** včetně mlhovek a automatické klimatizace, **** známka za cenu, výbavu a servisní náklady.

1/4 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
V Horním Maršově hoří chátrající barokní zámek V Horním Maršově hoří chátrající barokní zámek

V Horním Maršově na Trutnovsku od dnešního rána hoří…

Přísnější pravidla ČNB ochladí trh stavebního spoření Přísnější pravidla ČNB ochladí trh stavebního spoření

Zájem o úvěry ze stavebního spoření letos razantně roste.…

Musk: Uplynulý rok byl nejtěžším a nejbolestivějším rokem mé kariéry Musk: Uplynulý rok byl nejtěžším a nejbolestivějším rokem mé kariéry

Zmírnit extrémní pracovní nasazení Elona Muska se již…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ford Focus kombi 1.6 Ti-VCT vs. Kia Cee´d…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky... Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky...

V nabídce Škody Kodiaq se nově objevuje patnáctistovka…

 



Elektrický Focus je průšvih, připustil Ford. A vysvětlil proč Elektrický Focus je průšvih, připustil Ford. A vysvětlil proč

Zatímco některé automobilky ještě elektrický vůz ve svém…

Sériový Ford Focus RS vyzval soutěžní Subaru od Prodrive. Tipnete vítěze? Sériový Ford Focus RS vyzval soutěžní Subaru od Prodrive. Tipnete vítěze?

Zajímavé srovnání moderního hot hatche značky Ford s dnes…

 



 
Od ověnčeného kola k okřídlenému šípu. Připomeňte si příběh loga Škody

Od ověnčeného kola k okřídlenému šípu. Připomeňte si příběh loga Škody

Dnes 08:00

Mladoboleslavskou automobilku máme spojenou s okřídleným šípem. Její původní logo ale bylo zcela jiné.




Blesk.cz

Dojemná svatba: „Budu tě milovat, i když na to zapomenu,“ slíbil ženich (31) s Alzheimerem

Dojemná svatba: „Budu tě milovat, i když na to…

Novomanželé Daniel a Jordan Bradburyovi si naplno užívají své líbánky, zvláště pak jednatřicetiletý Daniel si…

Přijdou Korejci o monopol? OLED panely do smartphonů chtějí vyrábět nejméně další dvě firmy

Přijdou Korejci o monopol? OLED panely do smartphonů…

Smartphony s OLED panelem mají zatím stále status prémiových zařízení. Je to proto, že OLED displeje jsou dražší…

 

iSport.cz

Supr kůň, takových tady moc není, chválí Bartoš koně iSportu

Supr kůň, takových tady moc není, chválí Bartoš koně iSportu

Osmiletý hnědák Theophlilos, kůň unikátního Dostihového klubu iSport-Váňa, se blýsknul ve třetí kvalifikaci na…

SESTŘIHY: Jablonec jako první obral Slavii, Boleslav zničila Opavu 6:1

SESTŘIHY: Jablonec jako první obral Slavii, Boleslav…

V 5. kole FORTUNA:LIGY přišli fotbalisté Slavie o svojí stoprocentní bilanci. Doma totiž podlehli Jablonci 0:2 a…

 

Reflex.cz

Putinova účast na svatbě rakouské ministryně zahraničí byla označena za „provokaci evropských rozměrů“

Putinova účast na svatbě rakouské ministryně…

Ruský prezident Vladimir Putin si v sobotu odpoledne zatančil s rakouskou ministryní zahraničí Karin Kneisslovou…

Největší džihád je spravedlivé slovo nespravedlivému vládci. Co je džihád a proč ho islám nechápe jen jako násilí

Největší džihád je spravedlivé slovo nespravedlivému…

Džihád – arabské slovo, jež ve spojení s islámem vyvolává v mnoha lidech hrůzu a odpor. Kritici islámu používají…