Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Focus: Motory

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
Nový Focus dostal pestrou paletu zážehových a vznětových motorů. Vyčnívají především jednotky EcoBoost.

Trend zmenšování objemu se nevyhnul ani nejnovějšímu Fordu. Jenže zatímco mnoho konkurentů uvádí na trh vyspělé agregáty ve výkonnějších specifikacích a základní lidové motorizace působí nedůstojně, Focus se nemá za co stydět. I ten nejlevnější čtyřválec 1,6 l disponuje plochou momentovou křivku a tedy snadným ovládáním v běžném provozu. Kombinovaná spotřeba napříč celou motorovou paletou nepřekračuje hodnotu 6 l/100 km.

Motor 1,6 Ti-VCT (77 kW, 92 kW)

Dostupné modely dostaly důkladně modernizovaný celohliníkový čtyřválec, vycházející z původní konstrukce Yamaha, kterou Ford uvedl už v první generaci tohoto modelu.

Obě výkonové verze motoru 1,6 Ti-VCT s atmosférickým plněním jsou osazeny plynule proměnným časováním sacích i výfukových ventilů, které zvyšuje točivý moment v nízkých otáčkách a rozšiřuje pásmo momentového maxima kolem 4000 min-1.

Výkon silnější verze (92 kW) patří k nadprůměrným hodnotám ve třídě. Oba motory jsou dodávány s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou.

Motor 1,6 EcoBoost (110 kW, 134 kW)

Největší novinkou v nabídce motorů pro nový Focus jsou motory EcoBoost.

Jejich základ je stejný jako v případě atmosférických verzí, ale dostaly přímé vstřikování paliva přímo do válců a navíc přeplňování výfukovým turbodmychadlem. Kompresní poměr 10:1 patří k nejvyšším u přeplňovaných zážehových motorů, což přímo ovlivňuje vysoké měrné i absolutní výkony.

Podstatnější pro běžnou jízdu je ovšem momentové maximum 240 Nm, resp. krátkodobě až 270 Nm. To jsou hodnoty plně srovnatelné s moderními turbodieselovými motory podobného objemu. Na rozdíl od nich však EcoBoost běží za všech okolností mimořádně tiše, je prostý vibrací a nevadí mu ani 6000 min-1. Právě naopak. Kdo preferuje jízdní dynamiku, ten by měl EcoBoost minimálně vyzkoušet.

Kombinovaná spotřeba navíc není výrazně vyšší než v případě turbodieselů, což atraktivitu těchto motorů ještě vylepšuje.

Ford Focus - přehled benzinových motorizací
Motor 1,6 TiVCT 1,6 TiVCT 1,6 EcoBoost 1,6 EcoBoost
Převodovka 5M 5M 6M 6M
Zdvihový objem [cm3] 1596 1596 1596 1596
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 77/6000 92/6000 110/5700 134/5700
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 150/4000-4500 159/4000 240/1600-4000 (270/1900-3500) 240/1600-5000 (270/1900-4000)
Max. rychlost [km/h] 187 196 210 222
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,3 10,9 8,6 7,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,9 5,9 6,0 6,0
Pohotovostní hmotnost [kg] 1195 1201 1258 1258

Motor 1,6 TDCi (70 kW, 84 kW)

Osvědčené maloobjemové turbodiesely 1,6 TDCi byly ve všech směrech modernizovány a dnes tak patří ke špičce ve třídě. Největší předností je pochopitelně nízká spotřeba, ale proti větším turbodieselům taky nižší hmotnost, která hraje do karet precizním jízdním vlastnostem Focusu a zážitkům řidiče za jeho volantem.

Palivo putuje do válců přes sedmiotvorové piezoelektrické vstřikovače pod maximálním tlakem 1650 bar.

Zejména výkonnější specifikace s 84 kW při 3600 min-1 má patřit k žádaným verzím. Její točivý moment 270 Nm mezi 1750 a 2500 min-1 lze krátkodobě zvýšit až na 285 Nm.

Všechny turbodiesely, včetně toho nejlevnějšího, jsou vybaveny šestistupňovou manuální převodovkou.

Motor 2,0 TDCi (85 kW, 103 kW, 120 kW)

Zatím největším motorem ve Focusu, co do objemu, je motor 2,0 TDCi. V nabídce jsou tři výkonové verze. Všechny pracují s technikou solenoidových vstřikovačů s pracovním tlakem 2000 bar.

Všechny tři motory disponují solidními momentovými maximy mezi 300 a 340 Nm dostupných v širokých otáčkových rozsazích.

Šestistupňovou ručně řazenou převodovku můžete vyměnit za rychlý dvouspojkový automat.

Ford Focus - přehled naftových motorizací
Motor 1,6 TDCi 1,6 TDCi 2,0 TDCi 2,0 TDCi 2,0 TDCi
Převodovka 6M 6M 6DS 6M (6DS) 6M (6DS)
Zdvihový objem [cm3] 1560 1560 1997 1997 1997
Válce/ventily 4/2 4/2 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 70/3600 84/3600 85/3750 103/3750 120/3750
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 230/1500-2000 270 (285)/ 1750-2500 300/1500-2250 320/1750-2750 340/2000-3250
Max. rychlost [km/h] 180 193 196 207 (205) 218 (215)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,5 10,9 10,9 8,9 (9,5) 8,6 (8,9)
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,2 4,2 5,3 5,0 (5,3) 5,0 (5,3)
Pohotovostní hmotnost [kg] 1262 1269 1386 1346 (1386) 1346 (1386)

ECOnetic: Úspory pro naftové i benzinové motory

Balík techniky, který se ukrývá pod pojmem Ford ECOnetic, má za cíl snižovat spotřebu paliva v reálném provozu a s tím i související emise CO2. Mezi nejdůležitější novinky patří samočinné vypínání motoru Auto-Start-Stop, informační systém Ford EcoMode nebo aktivní maska chladiče.

Nový Focus je první model značky Ford, který zavádí systém Auto-Start-Stop ve standardní výbavě podstatné části nabízených variant.

Všechny verze se zážehovým motorem Ford EcoBoost 1,6 l nebo vznětovým motorem Duratorq TDCi 1,6 l – které se společně budou podílet na prodejích nového Focusu v Evropě přibližně 50 procenty – jsou vybaveny samočinným vypínáním a startováním motoru, kdykoliv není jeho chod nutný. Při jízdě ve městě tak lze snížit spotřebu paliva a emise CO2 až o 10 procent.

EcoMode je nový informační systém, který byl představen v poslední generaci Focusu ECOnetic. Pomáhá řidiči vypěstovat si úspornější řidičské návyky a zvýšit tak hospodárnost automobilu v každodenním provozu. Chování řidiče za volantem má totiž na spotřebu značný vliv – mnoho motoristů by mohlo redukovat své výdaje za palivo přibližně o deset procent či více pouze tím, že budou jezdit ekologičtěji.

Propracovaný software, vyvinutý s pomocí profesionálních lektorů ekologické jízdy, sleduje chování řidiče a následně mu poskytuje zpětnou vazbu, v jakých oblastech může změnou svých návyků hospodárnost jízdy vylepšit.

Na displeji v přístrojovém panelu se prostřednictvím jednoduchého symbolu květiny řidič dozvídá o svém pokroku ve třech základních oblastech: včasnost řazení, předvídavost a rychlost jízdy. Systém zároveň monitoruje počet neefektivních krátkých jízd se studeným motorem a „odměňuje“ řidiče, pokud se mu daří jejich množství snižovat.

Důležitým pomocníkem při učení se ekonomickému stylu jízdy může být rovněž indikátor včasného řazení. Ten se nachází v přístrojovém panelu a rozsvítí se ve chvíli, kdy by zařazení vyššího rychlostního stupně mohlo pomoci snížit spotřebu.

Do balíku opatření Ford ECOnetic patří také rekuperační dobíjení akumulátoru, převodový a motorový olej se sníženou viskozitou, pohon elektrického příslušenství se sníženým napětím klínového řemene, systém řízení teploty motoru pro optimální zahřívání na provozní teplotu nebo pneumatiky s nízkým valivým odporem.

Nový Focus disponuje již v sériovém provedení rovněž elektrickým posilovačem řízení, který snižuje spotřebu v porovnání s konvenčním hydraulickým posilovačem přibližně o tři procenta.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)