Ford Focus ST 5d - mezi RS a zemí

Ford Focus ST 5d - mezi RS a zemí

 
 

Když vám už není 18, máte rodinu, chcete jezdit rychle a máte asi „jen“ 750 tisíc na auto, nezbývá než se poohlédnout po něčem malém, co má pod kapotou dostatečně silný motor.

Nehezky nečesky se tomu říká „hotheč“. Ford pár takových vyráběl a právě teď sem spadají hlavně Fiesty ST a Focusy ST. Nejuniverzálnější a snad i ten nejméně nápadný jsme letos v létě vyzkoušeli.

Ford a jeho Sports Technology

Evropská část mezinárodní organizace Ford Motor Company má v poslední době silnou podporu v oblasti sportovního marketingu postavenou na účasti ve světových soutěžích. Oslím můstkem mezi sériovou produkcí a upravenými vozy, které ještě mohou na běžné silnice jsou Fordy s přívlastkem ST.

Fordy ST v testech Auto.cz

Prakticky všechny jsme již vyzkoušeli a letos v létě nás potkal poslední netestovaný Focus ST s pětidveřovou karoserií. Jaký je?

Černý, nenápadný, robustní

obrázek [300 x 182] Kolega Libor Zezulka se ve velkém testu nejnovějšího Fordu Focus ST dotkl citivého tématu: „ST musí oblékat výrazný oranžový kabát. Bez něj ztrácí polovinu kouzla, nebo alespoň vizuální přitažlivost, křiklavost. Černá vypadá hezky možná na Octavii RS nebo Golfu GTI, Ford Focus ST si zaslouží křiklavou barvu. Kdo jednou zkusil, nemůže jinak. Zkusil jsem oranžovou a myslím, že tahle barva estéčku sluší nejvíc.“ Jenže co když o pozornost nestojíte? Dáváme za pravdu všem, kteří jsou již poněkud „životně usazeni“ a kteří potřebují vozit i cosi více než jen sebe. Náš černý Focus ST s pěti dveřmi provokuje snad jen brutálními osmnáctipalcovými koly z lehkých slitin. Vše ostatní je temnou barvou dobře maskováno. Nebýt záměrně zvoleného křiklavého pozadí fotomísta, mysleli byste si, že jde jen o „oplastovaný“ Focus 5D. Statická nenápadnost je daná jednoduchým mimikry, které je postupně odhazováno za jízdy.

obrázek [300 x 457] Až při bližším ohledání zaparkovaného vozu vynikají nové nárazníky, které nejdelšímu pětidveřovému hatchbacku nižší střední třídy dodávají až nesportovní mohutnost. Dalším důležitým detailem je spoiler nad zadním oknem, dvojice koncovek výfuků, ozdobné plakety za předními koly a rozšířené dveřní prahy. Toť vše. Na první pohled neviditelné jsou úpravy na podvozku, které mají, stejně jako u třídveřové verze, za cíl snížení světlé výšky a dosažení vyšší tuhosti podvozku, který pak reaguje bezprostředněji na ovládací pokyny.

Uvnitř lze docílit barevné harmonie čalounění sedadel a vnějšího odstínu karoserie, ale v případě černé barvy na nás čeká černo-červená kombinace. Sedadla jsou stejně nekompromisní jako u oranžového exempláře, ale druhý pár dveří řeší problém s posuvnými předními sedadly bez paměti. Uvnitř tak ostrého auta jen málokdo čeká tolik místa vpředu i vzadu. Druhou stranou mince je poněkud vyšší poloha za volantem, kterou asi nebylo možno snížit kvůli výhledu z vozu. Co udivuje i po několika letech na trhu je vnitřní šířka Focusu, která hovoří také lehce proti pocitovému vnímání rychlého sportovního auta. Vyloženě „nesportovní“ je objem zavazadlového prostoru, který se pochopitelně s rozšířením názvu o písmena ST nijak nezměnil. Se sklopenými sedadly lze díky velké vnitřní šířce i značné ložné délce bez větších problémů převážet dvě na sebe položená horská kola bez nutnosti demontáže. Variabilita Focusu ST s pěti dveřmi je z uživatelského hlediska bezchybná. Žádné překážející výztuhy, žádné konstrukční naschvály, které oceníte jen za jízdy...

Exaktní, tuhý a mohutný

obrázek [300 x 330] ...je jízdní projev Focusu ST. Poměrně hmotný pětiválec nad přední nápravou poskytuje dostatek statické zátěže předním kolům, přes která je třeba přenášet všechny podélné i boční síly. Obávaná nedotáčivost se projevuje skutečně až na limitu, zatímco potíže s trakcí nastávají převážně jen na špatném povrchu nebo za zhoršených povětrnostních podmínek. 320 Nm přivedených na přední kola je moc hlavně na neznámé trati plné rolet a příčných nerovností, po kterých automobil s velmi tuhou karoserií a minimálními zdvihy kol hrozivě poskakuje. Ztráta kontaktu s vozovkou je potenciálním nebezpečím, protože pak zůstávají jen desetiny sekundy na zásah řidiče nebo stabilizačního systému.

Na kvalitní silnici plné zatáček převládá radost z ovládání 1400 kg hmoty Focusu ST. Nic na tom nemění druhý pár dveří, za který je třeba připlatit rozumných 20.000 Kč. Řízení, které patří ke špičce ve třídě má na jízdní zážitek stejně dobrý vliv jako řazení s přesně vymezenou kulisou a pákou s vyšším odporem při přechodu z lichých na sudé převodové stupně.

Motor z produkce Volva nemá lehkost konkurenčních přeplňovaných čtyřválců, ale síly má na rozdávání. Není to typický sportovec s vrcholem na 6000 ot./min a línou odezvou ve spodní polovině otáčkového spektra. Tento motor je vyladěným řadovým „víceválcem“, který staví na mohutném točivém momentu mezi 1600 a 4000 ot./min. Jeho nenápadné brumlání se náhlým sešlápnutím pedálu akcelerátoru mění na výrazně sportovní sound až dramatický rykot, který ale nikdy neruší. Dojem značné hmotnosti, který si u Focusu ST budujete při prvním dotyku dveřní kliky, otevírání dveří nebo usednutí do rozměrných sedadel náhle mizí. Turboefekt se snad díky značnému zdvihovému objemu, a naladěním přeplňování do středních otáček, prakticky nevyskytuje. Na druhou stranu vlastně nemá příliš velký efekt vytáčení motoru za 5600 ot./min, tam někde sice je k dispozici výkonové maximum, ale subjektivně vnímané zrychlování se projevuje nejmarkantněji mezi 2500 a 4500 ot./min.

obrázek [300 x 214] Jste tím zvláštním druhem, který hledá rychlost a nenápadnost současně? Pak by vás mohlo zajímat, že při extrémní, ale opravdu extrémní jízdě mimo město lze s autem, které bohužel těsně proniklo do nejvyšší objemové kategorie povinného ručení, jezdit za 8,5 l/100 km. Opačným extrémem, plným rychlosti, akcelerací a decelerací je spotřeba atakující dvacetilitrovou hranici. Patnáctilitrový průměr bohužel není příliš vhodný pro cestování na delší vzdálenosti uvážíme-li objem palivové nádrže pouze 55 l. Naopak běžná jízda není ani přes výrazně sportovní charakter automobilu žádným velkým utrpením pro posádku. Udrží-li řidič své akcelerační potřeby v obvyklých mezích, zůstává pobyt na palubě jen o málo méně pohodlný než v běžném Focusu.

Ford Focus ST s pětidveřovou karoserií je rychlý rodinný automobil, který plní současně požadavky na přepravní kapacitu i jízdní zážitky. Výkon 166 kW se blíží k mezní hodnotě, kterou jsou schopna kola jedné nápravy spolehlivě přenášet. Jste-li v kraji, ve kterém není dost tras s rovným povrchem, bude to chtít před jízdou na plný plyn dost tréninku. Takový výkon na kolech, která mají současně udávat směr jízdy není právě optimální situace, protože při výrazném přidání plynu se s vámi volant bude prát o vládu nad autem. Naštěstí nad přední nápravou trůní pětiválec z Volva, který v běžných podmínkách poskytuje předním kolům dostatek trakce a řidiči více klidu a řidičské pohody za volantem.

Video:

Související články:

Plusy

  • silný a zároveň kultivovaný přeplňovaný pětiválec
  • vynikající jízdní vlastnosti
  • účinné brzdy
  • přesné řazení
  • sportovní sedačky značky Recaro
  • výborný volant
  • vnější design
  • prostorný interiér, místo na zadních sedadlech
  • velmi dobrý výhled z vozu
  • zvuk pětiválcového motoru

Minusy

  • mírná ztráta výkonu motoru v nejvyšších otáčkách
  • na nerovnostech kola „tahají“ silně volantem
  • sedadlo řidiče je i v nejnižší poloze příliš vysoko
  • větší poloměr otáčení
  • objem motoru 2522 §cm3 těsně spadá do nejvyšší sazby povinného ručení (nad 2501 §cm3)
První cena vozu789.990,-Kč (2,5 T, Focus ST 5D)
První cena vozu s testovanou motorizací789.990,-Kč (2,5 T, Focus ST 5D)
Základní cena testovaného vozu789.990,-Kč (2,5 T, Focus ST 5D)
Cena testovaného vozu vč. příplatků869.590,-Kč (2,5 T, Focus ST 5D)
Spolupracujeme s TipCars.com

Ford Focus ST 5d

Cena v základní výbavě: 789 990 Kč Cena v testované výbavě: 869 590 Kč

Základní výbava:ABS a EBD, elektronický stabilizační systém ESP, brzdový asistent EBA, airbag řidiče s spolujezdce, boční a hlavové airbagy, vnější doplňky v barvě karoserie, přední mlhová světla, schránka na brýle, loketní opěrka vpředu, přední a zadní podlahové rohože v designu ST, volant a hlavice řadící páky obšité kůží, čalounění stropu v černé barvě, výškově a podélně nastavitelný sportovní tříramenný volant, palubní počítač, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, ISOFIX úchyty na zadních sedadlech, manuální klimatizace, elektricky ovládaná přední okna, 18palcová kola z lehkých slitin, souprava na opravu pneumatik, sportovní sedadla vpředu, sedadlo řidiče nastavitelné v osmi směrech vč. nastavitelné bederní opěrky, autorádio Ford 6000 s přehrávačem CD, 6 reproduktory a dálkovým ovládáním na sloupku řízení

Výbava testovaného vozu:automatická dvouzónová klimatizace (+10.800,-), sada pro lepší viditelnost + reflexní čelní sklo + vyhřívané čelní sklo a trysky ostřikovačů (+9.900,-), ostřikovače světlometů (+3.900,-), Sada sedadel Recaro 1 - zadní sedadla Recaro, sedadlo spolujezdce nast. v 8směrech s nast. bederní opěrkou (+17.800,-Kč), ICE7: Audio systém Sony 6CD - stereorádio/CD/měnič na 6 CD, 8 reproduktorů, RDS EON, dálkové ovládání na sloupku řízení (+13.100,-Kč), metalický lak (+13.900,-), velký střešní spojler (+10.200,-)

Zápisník Jana Pavce: Starý dobrý hotel Zápisník Jana Pavce: Starý dobrý hotel

Některé kultury vidí čas spíše jako kruh než přímku.…

Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

 
Technické údaje
Motor Ford Focus ST 5d
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2522
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 166 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1600 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 241
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.8 / 6.8 / 9.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 385 / 1247
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1400 / -
Rozměr pneu:225/40 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4362
b) šířka (mm): 1840
c) výška (mm): 1497
d) rozvor (mm): 2640
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1170
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):870
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Ford Focus ST 5d
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 9,00
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Subaru Outback:  Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav Test ojetiny Subaru Outback: Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav

Dvojici povedených vozů od Subaru dnes v bazaru naleznete…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 



Ojetý Ford Focus 2. generace: Více dieselů i kvality Ojetý Ford Focus 2. generace: Více dieselů i kvality

Druhá generace focusu obchodně navázala na svého v mnoha…

Ojetý Ford Focus II (2004-2011): Rozumná volba Ojetý Ford Focus II (2004-2011): Rozumná volba

Ford Focus druhé generace výrazně zlepšil antikorozní…

 



 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Tři miliony Čechů zvažují změnu práce. Chtějí povýšení i vyšší výplatu

Tři miliony Čechů zvažují změnu práce. Chtějí…

Češi zjišťují, že nastal ideální čas k tomu, aby si řekli o vyšší plat. Nebo změnili práci. Podle nového…

Rusko prý tajně financuje Tálibán. A dodává mu palivo za více než 50 milionů

Rusko prý tajně financuje Tálibán. A dodává mu…

Rusko posílá každý měsíc islamistickému hnutí Tálibán do Afghánistánu cisterny s pohonnými hmotami v hodnotě 2,5…

 

iSport.cz

Pokleknutí hráčů Herthy? Ohlas po světě, doma zazněla také kritika

Pokleknutí hráčů Herthy? Ohlas po světě, doma…

Bundesligový zápas ještě nezačal a už z něj byla celosvětová událost. Fotbalisté Herthy Berlín se rozhodli před…

Komise stojí za sudím: Krev není kritérium, u Bakoše není jasný úmysl

Komise stojí za sudím: Krev není kritérium, u Bakoše…

Rozhodčí si vedli dobře a neudělali žádnou hrubou chybu. Tak hodnotí výkon Radka Příhody a jeho kolegů…

 

Reflex.cz

JXD: Proč mám vlastně pomáhat Ahmedovi?

JXD: Proč mám vlastně pomáhat Ahmedovi?

Ano, Ahmed má hlad. Dozvídám se to jednak ze stejnojmenného románu, za druhé dnes a denně ze zpráv. Situace na…

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…