Ford Focus ST 5d - mezi RS a zemí

Ford Focus ST 5d - mezi RS a zemí

 
 

Když vám už není 18, máte rodinu, chcete jezdit rychle a máte asi „jen“ 750 tisíc na auto, nezbývá než se poohlédnout po něčem malém, co má pod kapotou dostatečně silný motor.

Nehezky nečesky se tomu říká „hotheč“. Ford pár takových vyráběl a právě teď sem spadají hlavně Fiesty ST a Focusy ST. Nejuniverzálnější a snad i ten nejméně nápadný jsme letos v létě vyzkoušeli.

Ford a jeho Sports Technology

Evropská část mezinárodní organizace Ford Motor Company má v poslední době silnou podporu v oblasti sportovního marketingu postavenou na účasti ve světových soutěžích. Oslím můstkem mezi sériovou produkcí a upravenými vozy, které ještě mohou na běžné silnice jsou Fordy s přívlastkem ST.

Fordy ST v testech Auto.cz

Prakticky všechny jsme již vyzkoušeli a letos v létě nás potkal poslední netestovaný Focus ST s pětidveřovou karoserií. Jaký je?

Černý, nenápadný, robustní

obrázek [300 x 182] Kolega Libor Zezulka se ve velkém testu nejnovějšího Fordu Focus ST dotkl citivého tématu: „ST musí oblékat výrazný oranžový kabát. Bez něj ztrácí polovinu kouzla, nebo alespoň vizuální přitažlivost, křiklavost. Černá vypadá hezky možná na Octavii RS nebo Golfu GTI, Ford Focus ST si zaslouží křiklavou barvu. Kdo jednou zkusil, nemůže jinak. Zkusil jsem oranžovou a myslím, že tahle barva estéčku sluší nejvíc.“ Jenže co když o pozornost nestojíte? Dáváme za pravdu všem, kteří jsou již poněkud „životně usazeni“ a kteří potřebují vozit i cosi více než jen sebe. Náš černý Focus ST s pěti dveřmi provokuje snad jen brutálními osmnáctipalcovými koly z lehkých slitin. Vše ostatní je temnou barvou dobře maskováno. Nebýt záměrně zvoleného křiklavého pozadí fotomísta, mysleli byste si, že jde jen o „oplastovaný“ Focus 5D. Statická nenápadnost je daná jednoduchým mimikry, které je postupně odhazováno za jízdy.

obrázek [300 x 457] Až při bližším ohledání zaparkovaného vozu vynikají nové nárazníky, které nejdelšímu pětidveřovému hatchbacku nižší střední třídy dodávají až nesportovní mohutnost. Dalším důležitým detailem je spoiler nad zadním oknem, dvojice koncovek výfuků, ozdobné plakety za předními koly a rozšířené dveřní prahy. Toť vše. Na první pohled neviditelné jsou úpravy na podvozku, které mají, stejně jako u třídveřové verze, za cíl snížení světlé výšky a dosažení vyšší tuhosti podvozku, který pak reaguje bezprostředněji na ovládací pokyny.

Uvnitř lze docílit barevné harmonie čalounění sedadel a vnějšího odstínu karoserie, ale v případě černé barvy na nás čeká černo-červená kombinace. Sedadla jsou stejně nekompromisní jako u oranžového exempláře, ale druhý pár dveří řeší problém s posuvnými předními sedadly bez paměti. Uvnitř tak ostrého auta jen málokdo čeká tolik místa vpředu i vzadu. Druhou stranou mince je poněkud vyšší poloha za volantem, kterou asi nebylo možno snížit kvůli výhledu z vozu. Co udivuje i po několika letech na trhu je vnitřní šířka Focusu, která hovoří také lehce proti pocitovému vnímání rychlého sportovního auta. Vyloženě „nesportovní“ je objem zavazadlového prostoru, který se pochopitelně s rozšířením názvu o písmena ST nijak nezměnil. Se sklopenými sedadly lze díky velké vnitřní šířce i značné ložné délce bez větších problémů převážet dvě na sebe položená horská kola bez nutnosti demontáže. Variabilita Focusu ST s pěti dveřmi je z uživatelského hlediska bezchybná. Žádné překážející výztuhy, žádné konstrukční naschvály, které oceníte jen za jízdy...

Exaktní, tuhý a mohutný

obrázek [300 x 330] ...je jízdní projev Focusu ST. Poměrně hmotný pětiválec nad přední nápravou poskytuje dostatek statické zátěže předním kolům, přes která je třeba přenášet všechny podélné i boční síly. Obávaná nedotáčivost se projevuje skutečně až na limitu, zatímco potíže s trakcí nastávají převážně jen na špatném povrchu nebo za zhoršených povětrnostních podmínek. 320 Nm přivedených na přední kola je moc hlavně na neznámé trati plné rolet a příčných nerovností, po kterých automobil s velmi tuhou karoserií a minimálními zdvihy kol hrozivě poskakuje. Ztráta kontaktu s vozovkou je potenciálním nebezpečím, protože pak zůstávají jen desetiny sekundy na zásah řidiče nebo stabilizačního systému.

Na kvalitní silnici plné zatáček převládá radost z ovládání 1400 kg hmoty Focusu ST. Nic na tom nemění druhý pár dveří, za který je třeba připlatit rozumných 20.000 Kč. Řízení, které patří ke špičce ve třídě má na jízdní zážitek stejně dobrý vliv jako řazení s přesně vymezenou kulisou a pákou s vyšším odporem při přechodu z lichých na sudé převodové stupně.

Motor z produkce Volva nemá lehkost konkurenčních přeplňovaných čtyřválců, ale síly má na rozdávání. Není to typický sportovec s vrcholem na 6000 ot./min a línou odezvou ve spodní polovině otáčkového spektra. Tento motor je vyladěným řadovým „víceválcem“, který staví na mohutném točivém momentu mezi 1600 a 4000 ot./min. Jeho nenápadné brumlání se náhlým sešlápnutím pedálu akcelerátoru mění na výrazně sportovní sound až dramatický rykot, který ale nikdy neruší. Dojem značné hmotnosti, který si u Focusu ST budujete při prvním dotyku dveřní kliky, otevírání dveří nebo usednutí do rozměrných sedadel náhle mizí. Turboefekt se snad díky značnému zdvihovému objemu, a naladěním přeplňování do středních otáček, prakticky nevyskytuje. Na druhou stranu vlastně nemá příliš velký efekt vytáčení motoru za 5600 ot./min, tam někde sice je k dispozici výkonové maximum, ale subjektivně vnímané zrychlování se projevuje nejmarkantněji mezi 2500 a 4500 ot./min.

obrázek [300 x 214] Jste tím zvláštním druhem, který hledá rychlost a nenápadnost současně? Pak by vás mohlo zajímat, že při extrémní, ale opravdu extrémní jízdě mimo město lze s autem, které bohužel těsně proniklo do nejvyšší objemové kategorie povinného ručení, jezdit za 8,5 l/100 km. Opačným extrémem, plným rychlosti, akcelerací a decelerací je spotřeba atakující dvacetilitrovou hranici. Patnáctilitrový průměr bohužel není příliš vhodný pro cestování na delší vzdálenosti uvážíme-li objem palivové nádrže pouze 55 l. Naopak běžná jízda není ani přes výrazně sportovní charakter automobilu žádným velkým utrpením pro posádku. Udrží-li řidič své akcelerační potřeby v obvyklých mezích, zůstává pobyt na palubě jen o málo méně pohodlný než v běžném Focusu.

Ford Focus ST s pětidveřovou karoserií je rychlý rodinný automobil, který plní současně požadavky na přepravní kapacitu i jízdní zážitky. Výkon 166 kW se blíží k mezní hodnotě, kterou jsou schopna kola jedné nápravy spolehlivě přenášet. Jste-li v kraji, ve kterém není dost tras s rovným povrchem, bude to chtít před jízdou na plný plyn dost tréninku. Takový výkon na kolech, která mají současně udávat směr jízdy není právě optimální situace, protože při výrazném přidání plynu se s vámi volant bude prát o vládu nad autem. Naštěstí nad přední nápravou trůní pětiválec z Volva, který v běžných podmínkách poskytuje předním kolům dostatek trakce a řidiči více klidu a řidičské pohody za volantem.

Video:

Související články:

Plusy

  • silný a zároveň kultivovaný přeplňovaný pětiválec
  • vynikající jízdní vlastnosti
  • účinné brzdy
  • přesné řazení
  • sportovní sedačky značky Recaro
  • výborný volant
  • vnější design
  • prostorný interiér, místo na zadních sedadlech
  • velmi dobrý výhled z vozu
  • zvuk pětiválcového motoru

Minusy

  • mírná ztráta výkonu motoru v nejvyšších otáčkách
  • na nerovnostech kola „tahají“ silně volantem
  • sedadlo řidiče je i v nejnižší poloze příliš vysoko
  • větší poloměr otáčení
  • objem motoru 2522 §cm3 těsně spadá do nejvyšší sazby povinného ručení (nad 2501 §cm3)
První cena vozu789.990,-Kč (2,5 T, Focus ST 5D)
První cena vozu s testovanou motorizací789.990,-Kč (2,5 T, Focus ST 5D)
Základní cena testovaného vozu789.990,-Kč (2,5 T, Focus ST 5D)
Cena testovaného vozu vč. příplatků869.590,-Kč (2,5 T, Focus ST 5D)
Spolupracujeme s TipCars.com

Ford Focus ST 5d

Cena v základní výbavě: 789 990 Kč Cena v testované výbavě: 869 590 Kč

Základní výbava:ABS a EBD, elektronický stabilizační systém ESP, brzdový asistent EBA, airbag řidiče s spolujezdce, boční a hlavové airbagy, vnější doplňky v barvě karoserie, přední mlhová světla, schránka na brýle, loketní opěrka vpředu, přední a zadní podlahové rohože v designu ST, volant a hlavice řadící páky obšité kůží, čalounění stropu v černé barvě, výškově a podélně nastavitelný sportovní tříramenný volant, palubní počítač, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, ISOFIX úchyty na zadních sedadlech, manuální klimatizace, elektricky ovládaná přední okna, 18palcová kola z lehkých slitin, souprava na opravu pneumatik, sportovní sedadla vpředu, sedadlo řidiče nastavitelné v osmi směrech vč. nastavitelné bederní opěrky, autorádio Ford 6000 s přehrávačem CD, 6 reproduktory a dálkovým ovládáním na sloupku řízení

Výbava testovaného vozu:automatická dvouzónová klimatizace (+10.800,-), sada pro lepší viditelnost + reflexní čelní sklo + vyhřívané čelní sklo a trysky ostřikovačů (+9.900,-), ostřikovače světlometů (+3.900,-), Sada sedadel Recaro 1 - zadní sedadla Recaro, sedadlo spolujezdce nast. v 8směrech s nast. bederní opěrkou (+17.800,-Kč), ICE7: Audio systém Sony 6CD - stereorádio/CD/měnič na 6 CD, 8 reproduktorů, RDS EON, dálkové ovládání na sloupku řízení (+13.100,-Kč), metalický lak (+13.900,-), velký střešní spojler (+10.200,-)

Politici si příští rok polepší, platy jim mohou vzrůst až o 7 procent Politici si příští rok polepší, platy jim mohou vzrůst až o 7 procent

Politikům by mohly od příštího roku vzrůst platy zhruba o…

Lidí s penzijním připojištěním pořád ubývá Lidí s penzijním připojištěním pořád ubývá

Na penzi se státním příspěvkem v takzvaném třetím pilíři…

Komentář Martina Čabana: Vábení zlínského kouzelníka Komentář Martina Čabana: Vábení zlínského kouzelníka

Zlínsko je rázovitý region. V mnoha ohledech, ale…

Nový boj o dividendu Unipetrolu, menšinoví akcionáři chtějí více než dvojnásobek Nový boj o dividendu Unipetrolu, menšinoví akcionáři chtějí více než dvojnásobek

Největší minoritní akcionář Unipetrolu, společnost…

 
Technické údaje
Motor Ford Focus ST 5d
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2522
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 166 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1600 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 241
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.8 / 6.8 / 9.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 385 / 1247
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1400 / -
Rozměr pneu:225/40 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4362
b) šířka (mm): 1840
c) výška (mm): 1497
d) rozvor (mm): 2640
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1170
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):870
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Ford Focus ST 5d
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 9,00
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 




Ojetý Ford Focus 2. generace: Více dieselů i kvality Ojetý Ford Focus 2. generace: Více dieselů i kvality

Druhá generace focusu obchodně navázala na svého v mnoha…

Ojetý Ford Focus II (2004-2011): Rozumná volba Ojetý Ford Focus II (2004-2011): Rozumná volba

Ford Focus druhé generace výrazně zlepšil antikorozní…

 



 
Zetor Wolfdog dokazuje, že výrobce traktorů míří i mezi armádní techniku

Zetor Wolfdog dokazuje, že výrobce traktorů míří i mezi armádní techniku

Dnes 14:52

Model vnitřního uspořádání vyvíjeného pásového vojenského vozidla bude Zetor prezentovat na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET v Brně.




Blesk.cz

Na Primu míří posila! Koho známý moderátor a herec připraví o flek?

Na Primu míří posila! Koho známý moderátor a herec…

Divácké zprávy na Primě od 1. června posílí moderátor a herec, kterého kdysi proslavila role Rudy z Ostravy…

Umí se váš tablet změnit na robota? Xiaomi Mi Pad 2 Transformer ano!

Umí se váš tablet změnit na robota? Xiaomi Mi Pad 2…

Není to tablet, jen tak na první pohled vypadá. Ne, nefunguje. Zato se umí přetransformovat v robota (přesněji:…

 

iSport.cz

Čermák na EURO po nehodě nebude, šanci dostanou Mašek či Nečas

Čermák na EURO po nehodě nebude, šanci dostanou…

Z nominace fotbalové reprezentace do 21 let před mistrovstvím Evropy vypadl Aleš Čermák. Záložníka Sparty na…

Vukadinovič jde do Sparty! Je to správná volba, řekl po přestupu

Vukadinovič jde do Sparty! Je to správná volba, řekl…

Den po potvrzení nového trenéra Andrey Stramaccioniho hlásí Sparta také první posilu pro další sezonu. Ze Zlína…

 

Reflex.cz

Královna Alžběta sleduje seriál o sobě samotné. Je nadšená

Královna Alžběta sleduje seriál o sobě samotné. Je nadšená

Zdroj blízký Buckinghamskému paláci vypustil do světa informaci, že britská panovnice zhlédla na popud svých…

Zemanova kandidatura v ohrožení? Je na tom hodně špatně, říká bývalý velvyslanec

Zemanova kandidatura v ohrožení? Je na tom hodně…

Ohlášená opětovná kandidatura prezidenta Miloše Zemana podle bývalého velvyslance Petra Koláře stále není hotová…