Ford Focus ST 5d - mezi RS a zemí

Ford Focus ST 5d - mezi RS a zemí

 
 

Když vám už není 18, máte rodinu, chcete jezdit rychle a máte asi „jen“ 750 tisíc na auto, nezbývá než se poohlédnout po něčem malém, co má pod kapotou dostatečně silný motor.

Nehezky nečesky se tomu říká „hotheč“. Ford pár takových vyráběl a právě teď sem spadají hlavně Fiesty ST a Focusy ST. Nejuniverzálnější a snad i ten nejméně nápadný jsme letos v létě vyzkoušeli.

Ford a jeho Sports Technology

Evropská část mezinárodní organizace Ford Motor Company má v poslední době silnou podporu v oblasti sportovního marketingu postavenou na účasti ve světových soutěžích. Oslím můstkem mezi sériovou produkcí a upravenými vozy, které ještě mohou na běžné silnice jsou Fordy s přívlastkem ST.

Fordy ST v testech Auto.cz

Prakticky všechny jsme již vyzkoušeli a letos v létě nás potkal poslední netestovaný Focus ST s pětidveřovou karoserií. Jaký je?

Černý, nenápadný, robustní

obrázek [300 x 182] Kolega Libor Zezulka se ve velkém testu nejnovějšího Fordu Focus ST dotkl citivého tématu: „ST musí oblékat výrazný oranžový kabát. Bez něj ztrácí polovinu kouzla, nebo alespoň vizuální přitažlivost, křiklavost. Černá vypadá hezky možná na Octavii RS nebo Golfu GTI, Ford Focus ST si zaslouží křiklavou barvu. Kdo jednou zkusil, nemůže jinak. Zkusil jsem oranžovou a myslím, že tahle barva estéčku sluší nejvíc.“ Jenže co když o pozornost nestojíte? Dáváme za pravdu všem, kteří jsou již poněkud „životně usazeni“ a kteří potřebují vozit i cosi více než jen sebe. Náš černý Focus ST s pěti dveřmi provokuje snad jen brutálními osmnáctipalcovými koly z lehkých slitin. Vše ostatní je temnou barvou dobře maskováno. Nebýt záměrně zvoleného křiklavého pozadí fotomísta, mysleli byste si, že jde jen o „oplastovaný“ Focus 5D. Statická nenápadnost je daná jednoduchým mimikry, které je postupně odhazováno za jízdy.

obrázek [300 x 457] Až při bližším ohledání zaparkovaného vozu vynikají nové nárazníky, které nejdelšímu pětidveřovému hatchbacku nižší střední třídy dodávají až nesportovní mohutnost. Dalším důležitým detailem je spoiler nad zadním oknem, dvojice koncovek výfuků, ozdobné plakety za předními koly a rozšířené dveřní prahy. Toť vše. Na první pohled neviditelné jsou úpravy na podvozku, které mají, stejně jako u třídveřové verze, za cíl snížení světlé výšky a dosažení vyšší tuhosti podvozku, který pak reaguje bezprostředněji na ovládací pokyny.

Uvnitř lze docílit barevné harmonie čalounění sedadel a vnějšího odstínu karoserie, ale v případě černé barvy na nás čeká černo-červená kombinace. Sedadla jsou stejně nekompromisní jako u oranžového exempláře, ale druhý pár dveří řeší problém s posuvnými předními sedadly bez paměti. Uvnitř tak ostrého auta jen málokdo čeká tolik místa vpředu i vzadu. Druhou stranou mince je poněkud vyšší poloha za volantem, kterou asi nebylo možno snížit kvůli výhledu z vozu. Co udivuje i po několika letech na trhu je vnitřní šířka Focusu, která hovoří také lehce proti pocitovému vnímání rychlého sportovního auta. Vyloženě „nesportovní“ je objem zavazadlového prostoru, který se pochopitelně s rozšířením názvu o písmena ST nijak nezměnil. Se sklopenými sedadly lze díky velké vnitřní šířce i značné ložné délce bez větších problémů převážet dvě na sebe položená horská kola bez nutnosti demontáže. Variabilita Focusu ST s pěti dveřmi je z uživatelského hlediska bezchybná. Žádné překážející výztuhy, žádné konstrukční naschvály, které oceníte jen za jízdy...

Exaktní, tuhý a mohutný

obrázek [300 x 330] ...je jízdní projev Focusu ST. Poměrně hmotný pětiválec nad přední nápravou poskytuje dostatek statické zátěže předním kolům, přes která je třeba přenášet všechny podélné i boční síly. Obávaná nedotáčivost se projevuje skutečně až na limitu, zatímco potíže s trakcí nastávají převážně jen na špatném povrchu nebo za zhoršených povětrnostních podmínek. 320 Nm přivedených na přední kola je moc hlavně na neznámé trati plné rolet a příčných nerovností, po kterých automobil s velmi tuhou karoserií a minimálními zdvihy kol hrozivě poskakuje. Ztráta kontaktu s vozovkou je potenciálním nebezpečím, protože pak zůstávají jen desetiny sekundy na zásah řidiče nebo stabilizačního systému.

Na kvalitní silnici plné zatáček převládá radost z ovládání 1400 kg hmoty Focusu ST. Nic na tom nemění druhý pár dveří, za který je třeba připlatit rozumných 20.000 Kč. Řízení, které patří ke špičce ve třídě má na jízdní zážitek stejně dobrý vliv jako řazení s přesně vymezenou kulisou a pákou s vyšším odporem při přechodu z lichých na sudé převodové stupně.

Motor z produkce Volva nemá lehkost konkurenčních přeplňovaných čtyřválců, ale síly má na rozdávání. Není to typický sportovec s vrcholem na 6000 ot./min a línou odezvou ve spodní polovině otáčkového spektra. Tento motor je vyladěným řadovým „víceválcem“, který staví na mohutném točivém momentu mezi 1600 a 4000 ot./min. Jeho nenápadné brumlání se náhlým sešlápnutím pedálu akcelerátoru mění na výrazně sportovní sound až dramatický rykot, který ale nikdy neruší. Dojem značné hmotnosti, který si u Focusu ST budujete při prvním dotyku dveřní kliky, otevírání dveří nebo usednutí do rozměrných sedadel náhle mizí. Turboefekt se snad díky značnému zdvihovému objemu, a naladěním přeplňování do středních otáček, prakticky nevyskytuje. Na druhou stranu vlastně nemá příliš velký efekt vytáčení motoru za 5600 ot./min, tam někde sice je k dispozici výkonové maximum, ale subjektivně vnímané zrychlování se projevuje nejmarkantněji mezi 2500 a 4500 ot./min.

obrázek [300 x 214] Jste tím zvláštním druhem, který hledá rychlost a nenápadnost současně? Pak by vás mohlo zajímat, že při extrémní, ale opravdu extrémní jízdě mimo město lze s autem, které bohužel těsně proniklo do nejvyšší objemové kategorie povinného ručení, jezdit za 8,5 l/100 km. Opačným extrémem, plným rychlosti, akcelerací a decelerací je spotřeba atakující dvacetilitrovou hranici. Patnáctilitrový průměr bohužel není příliš vhodný pro cestování na delší vzdálenosti uvážíme-li objem palivové nádrže pouze 55 l. Naopak běžná jízda není ani přes výrazně sportovní charakter automobilu žádným velkým utrpením pro posádku. Udrží-li řidič své akcelerační potřeby v obvyklých mezích, zůstává pobyt na palubě jen o málo méně pohodlný než v běžném Focusu.

Ford Focus ST s pětidveřovou karoserií je rychlý rodinný automobil, který plní současně požadavky na přepravní kapacitu i jízdní zážitky. Výkon 166 kW se blíží k mezní hodnotě, kterou jsou schopna kola jedné nápravy spolehlivě přenášet. Jste-li v kraji, ve kterém není dost tras s rovným povrchem, bude to chtít před jízdou na plný plyn dost tréninku. Takový výkon na kolech, která mají současně udávat směr jízdy není právě optimální situace, protože při výrazném přidání plynu se s vámi volant bude prát o vládu nad autem. Naštěstí nad přední nápravou trůní pětiválec z Volva, který v běžných podmínkách poskytuje předním kolům dostatek trakce a řidiči více klidu a řidičské pohody za volantem.

Video:

Související články:

Plusy

  • silný a zároveň kultivovaný přeplňovaný pětiválec
  • vynikající jízdní vlastnosti
  • účinné brzdy
  • přesné řazení
  • sportovní sedačky značky Recaro
  • výborný volant
  • vnější design
  • prostorný interiér, místo na zadních sedadlech
  • velmi dobrý výhled z vozu
  • zvuk pětiválcového motoru

Minusy

  • mírná ztráta výkonu motoru v nejvyšších otáčkách
  • na nerovnostech kola „tahají“ silně volantem
  • sedadlo řidiče je i v nejnižší poloze příliš vysoko
  • větší poloměr otáčení
  • objem motoru 2522 §cm3 těsně spadá do nejvyšší sazby povinného ručení (nad 2501 §cm3)
První cena vozu789.990,-Kč (2,5 T, Focus ST 5D)
První cena vozu s testovanou motorizací789.990,-Kč (2,5 T, Focus ST 5D)
Základní cena testovaného vozu789.990,-Kč (2,5 T, Focus ST 5D)
Cena testovaného vozu vč. příplatků869.590,-Kč (2,5 T, Focus ST 5D)
Spolupracujeme s TipCars.com

Ford Focus ST 5d

Cena v základní výbavě: 789 990 Kč Cena v testované výbavě: 869 590 Kč

Základní výbava:ABS a EBD, elektronický stabilizační systém ESP, brzdový asistent EBA, airbag řidiče s spolujezdce, boční a hlavové airbagy, vnější doplňky v barvě karoserie, přední mlhová světla, schránka na brýle, loketní opěrka vpředu, přední a zadní podlahové rohože v designu ST, volant a hlavice řadící páky obšité kůží, čalounění stropu v černé barvě, výškově a podélně nastavitelný sportovní tříramenný volant, palubní počítač, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, ISOFIX úchyty na zadních sedadlech, manuální klimatizace, elektricky ovládaná přední okna, 18palcová kola z lehkých slitin, souprava na opravu pneumatik, sportovní sedadla vpředu, sedadlo řidiče nastavitelné v osmi směrech vč. nastavitelné bederní opěrky, autorádio Ford 6000 s přehrávačem CD, 6 reproduktory a dálkovým ovládáním na sloupku řízení

Výbava testovaného vozu:automatická dvouzónová klimatizace (+10.800,-), sada pro lepší viditelnost + reflexní čelní sklo + vyhřívané čelní sklo a trysky ostřikovačů (+9.900,-), ostřikovače světlometů (+3.900,-), Sada sedadel Recaro 1 - zadní sedadla Recaro, sedadlo spolujezdce nast. v 8směrech s nast. bederní opěrkou (+17.800,-Kč), ICE7: Audio systém Sony 6CD - stereorádio/CD/měnič na 6 CD, 8 reproduktorů, RDS EON, dálkové ovládání na sloupku řízení (+13.100,-Kč), metalický lak (+13.900,-), velký střešní spojler (+10.200,-)

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

Glosa Jaroslava Bukovského: Koruna rzí vývozu Glosa Jaroslava Bukovského: Koruna rzí vývozu

Politika slabé koruny pomalu ztrácí jeden ze svých…

Ceny ropy rostou, Kuvajt prodloužil dohodu o těžbě Ceny ropy rostou, Kuvajt prodloužil dohodu o těžbě

Ceny ropy na světových trzích dnes rostly třetí den po…

Křetínský koupil slovenského výrobce kotlů SES, použil k tomu pohledávky Křetínský koupil slovenského výrobce kotlů SES, použil k tomu pohledávky

Společnost EP Industries miliardáře Daniela Křetínského…

 
Technické údaje
Motor Ford Focus ST 5d
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2522
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 166 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1600 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 241
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.8 / 6.8 / 9.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 385 / 1247
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1400 / -
Rozměr pneu:225/40 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4362
b) šířka (mm): 1840
c) výška (mm): 1497
d) rozvor (mm): 2640
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1170
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):870
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Ford Focus ST 5d
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 9,00
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Ojetý Ford Focus 2. generace: Více dieselů i kvality Ojetý Ford Focus 2. generace: Více dieselů i kvality

Druhá generace focusu obchodně navázala na svého v mnoha…

Ojetý Ford Focus II (2004-2011): Rozumná volba Ojetý Ford Focus II (2004-2011): Rozumná volba

Ford Focus druhé generace výrazně zlepšil antikorozní…

 



 
Praga S5T: Silniční sestra slavné „Vejtřasky“ slaví výročí

Praga S5T: Silniční sestra slavné „Vejtřasky“ slaví výročí

Dnes 18:45

Praga S5T byla původně nouzovým řešením nedostatku silničních nákladních vozidel s užitečnou hmotností pět tun, ale nakonec se udržela ve výrobě téměř patnáct let.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Nenalíčená manželka Hejlíka šokovala! Nejdřív strachem o syna, pak obličejem

Nenalíčená manželka Hejlíka šokovala! Nejdřív…

Otevření největšího obchodu s luxusí módou si nenechali ujít Lukáš (37) a Veronika (34) Hejlíkovi. Pár, který…

 

iSport.cz

Sparta pyká za fanoušky. Pokuta 100 tisíc a uzavření míst pro ultras

Sparta pyká za fanoušky. Pokuta 100 tisíc a uzavření…

Disciplinární komise Ligové fotbalové asociace potrestala Spartu pokutou 100 tisíc korun a uzavřením části…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…

Kopanec šíleného koně zabil herečku Národního divadla

Kopanec šíleného koně zabil herečku Národního divadla

Následující příběh zasáhl pražskou společnost jako málokterý jiný. Při nevyzpytatelné a nikým nečekané tragédii,…