Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Focus - vysoká kvalita za rozumnou cenu

Ondřej Láník
Přesluhující Ford Escort potřeboval v 90. letech již velmi akutně nástupce, který by zlepšil prodeje Fordu v nižší střední třídě, postavení značky vůči dalším německým konkurentům a koneckonců i image Fordu. Proto přišel Focus, který byl na některých...

Teprve později, když byla výroba Escortů zastavena, mohl být Focus označen právoplatným nástupcem. Fordova designérská filozofie New Edge kombinovala vtipně navazující ostré hrany s oblejšími tvary a Focus se tak přiřadil k dalším zástupcům rodiny nových Fordů. Jmenujme alespoň některé z nich: Ka, Cougar, Puma nebo již ne tak ortodoxní nové Mondeo a ve stylu New Edge faceliftovaný Galaxy. Na jaře 1998 byly představeny Focusy v předpremiéře na ženevském autosalonu a na podzim se dostaly i do prodejen v Evropě. S Focusem se můžete setkat i za mořem. V USA je na trhu upravený Focus s výraznějšími nárazníky, které originálnímu designu automobilu poněkud ubírají na kráse. Focus je v severní Americe prodáván jako základní model Fordu s motorem 2.0 16V v cenách kolem 13.000 dolarů. V současnosti je tento automobil v prodeji na 5 kontinentech. Ale zpět do Evropy. Populární hatchbacky se třemi nebo pěti dveřmi jsou doplněny verzí sedan se stupňovitou zádí a čtvrtou karosářskou variantou je prostorné kombi.

Ford Focus přišel do třídy Golfu s několika silnými zbraněmi, které měly rozhodující vliv na komerční úspěch modelu. V prvé řadě je to prostorná karosérie s rozvorem 2615 mm, tedy s hodnotou do té doby v nižší třídě neobvyklou. Focus byl větší i do výšky, když měřil 1430 mm (kombi dokonce 1447 mm). Tyto hodnoty a vpřed posunutý začátek předního skla přispěly k pocitu velkorysého prostoru v interiéru, který byl srovnatelný s o třídu většími automobily. Ford se přes noc vrátil do role vážného konkurenta čtvrté generaci VW Golf resp. jeho koncernových sourozenců, které zdaleka nedosahovaly tak velkého podélného prostoru ani velké výšky Focusu. Pro úplnost uveďme vnější rozměry nejrozšířenějších verzí – 3/5 dveřových hatchbacků - 4152 x 1699 x 1430 mm. S postupujícím časem se na trh dostávaly další nové modely různých značek a rozměrová výhoda se postupně ztrácela, přesto je stále vnitřní velikost Focuse jedním z nejdůležitějších kladů. Další důležitou vlastností, která zřejmě výrazně přispěla k udělení titulu Auto roku 1999, byly vynikající jízdní vlastnosti všech Focusů. Dodnes je Focus etalonem pro danou kategorii automobilů za což vděčí mj. víceprvkové zadní nápravě a vhodně navrženému kompromisu mezi sportovními vlastnostmi podvozku a pohodlím pro posádku.

Sportovní vzhled hatchbacků je založen na šípovitě strmé přídi s rozměrnými vysoko do kapoty zasahujícími světlomety, mohutnými lemy předních i zadních blatníků a originálními skupinovými svítilnami vestavěnými do zadních sloupků karosérie. Toto řešení zádě přispívá k lepší viditelnosti automobilu a současně dělá svítilny méně zranitelnými v provozu. Záď hatchbacků dobře designérsky ukrývá 350 litrů základního objemu zavazadlového prostoru, který lze zvětšit sklopením zadních sedadel. Třídveřová varianta má již v základním provedení sportovní elán a přes chytlavý vzhled je i na zadních sedadlech překvapivě dost místa. Usedlejší čtyřdveřový sedan je až po druhé boční dveře shodný s hatchbackem. Jeho zavazadlový prostor má objem 490 litrů, ale je přístupný jen přes poměrně malý otvor, takže do něj nelze vložit větší předměty i když by se dovnitř vešly. Pochvalu zaslouží systém vzpěr, která drží víko zavazadlového prostoru a neomezují jej po zavření. Kombi, která se podobně jako sedan dostala na trh o něco později než hatchbacky, nemají dnes tak populární sportovní vzhled. Spíše jde o prakticky zaměřený automobil s velkou zádí a dobře přístupným prostorem jak pro posádku tak i pro zavazadla. Základní objem kufru je 520 litrů. Sklopením zadních sedadel vznikne ložný prostor o délce 1,6 m a objemu 1580 l. Kombi se vznětovým motorem se stalo oblíbeným firemním automobilem nejen v Čechách a tak mnoho vozů se kterými se v autobazarech setkáte, bude mít za sebou náročný život každodenního používání.

V interiéru Focusu najdeme podobnou extravaganci a odvážná řešení jako zvenku. Na první pohled náhodně naskicované tvary přístrojové desky, jsou ve skutečnosti promyšlené a dobře ergonomicky navržené. Velmi dobré zpracování a odhlučnění interiéru a tuhá karosérie zaručují klidnou jízdu bez rušivých zvuků. V kapličce před řidičem nejdeme klasickou čtveřici kruhových ukazatelů. Zajímavě tvarovaná středová konzole obsahuje i místo pro větší originální rádio Ford, které je pak možno ovládat páčkou vlevo od volantu. Hodnotné materiály byly již v interiéru základní verze Ambiente, do sportovna je laděn interiér výbavy Trend a vrchol řady Ghia má v interiéru prvky imitace dřeva. Dobře uchopitelný volant s tlustším věncem je ve vyšším stupni výbavy obšitý kůží. Sedadla jsou dobře tvarovaná, ale německy tužší, což nemusí vyhovovat každému.

Focus se od počátku dodával s bohatou škálou zážehových motorů. Základem byl motor 1.4 l 16V (55 kW / 75k) s točivým momentem 125 Nm při 3500 ot./min, který však poskytoval jen průměrnou dynamiku (zrychlení 0-100 km/h za 14,1 s). Nejoblíbenějším motorem je zážehová 1.6 16V (nejdříve 66 kW/90 k, později 74 kW/100 k) jejíž maximu točivého momentu 145 Nm leží až ve 4000 ot./min. Focus (5dv.) s ním jede maximálně 185 km/h a na 100 km/h zrychlí za 11 s. Kombinovaná spotřeba činí 6,8 l/100 km. Dalšími zástupci řady motorů Zetec-E jsou zážehové 1.8 16V (85 kW) a 2.0 16V (96 kW). Poslední jmenovaný motor byl dlouhou dobu také vrcholem motorové nabídky. Vznětové agregáty nebyly na počátku výroby Focusu silnou stránkou Fordu a v nabídce byla jen jediná možnost: motor Endura-DI 1,8 l, který vznikl postupným vývojem starších agregátů a dosahoval největší výkon 66 kW a točivý moment 200 Nm při 2000 ot./min. V roce 1999 jej doplnila verze o výkonu 55 kW a ještě později byla nabídka rozšířena o turbodiesel s technologií common-rail 1.8 TDCi (85 kW).

Modelový rok 2002 přinesl lehký facelift Focusu, který dostal nové světlomety s integrovanými blinkry (dříve byly na rozích nárazníku), detailní změny se dotkly i interiéru. Sportovní 3dveřové hatchbacky s předním pohonem - Focus ST170 a později Focus RS - jsou oblíbené sportovní verze připomínající soutěžní speciály WRC.

Pro majitele Focusu byly příjemné nízké provozní náklady. Dokonce i někteří prodejci v České republice nabízeli veškerý servis po dobu 3 let zdarma (práce+všechny pravidelné výměny náplní), což v kombinaci s rozšířenou zárukou často znamenalo, že jste do vozu jen dolévali palivo. Německý úřad technického dohledu TÜV, který kontroluje a schvaluje standardy kvality průmyslových produktů, ve svém „Auto Reportu 2002“ označil Ford Focus za nejspolehlivější mezi jedno- až tříletými automobily. Focus se stal prvním v Německu vyráběným autem od roku 1987, které tohoto hodnocení dosáhlo. Zajímavé je také to, že 92,7 % všech Focusů nemělo vůbec žádnou závadu! Ford Focus je po Volkswagenu Golf také druhým nejlepším vozem v hodnocení ceny při opětovném prodeji.

Vysoký standard má Focus i v oblasti bezpečnosti. CRASHTESTV nezávislém hodnocení Euro NCAP dosáhl Focus skóre 25 bodů a získal 4 hvězdičky. K dispozici byly od počátku výroby téměř všechny bezpečnostní prvky, i když často za příplatek. Cenová politika Fordu stavěla na malých rozdílech v cenách jednotlivých verzí, což se projevilo na chudší základní výbavě u nás prodávaných vozů. Jednotná cena platila pro hatchbacky a současně pro kombi, to ale se slabším motorem.

Ford Focus, v letech 2000 a 2001 vůbec nejprodávanější automobil světa, se v současné době prodává ve více než 80 zemích a dosud získal více než 50 národních a mezinárodních ocenění. Focus se vyrábí po celém světě v závodech v Saarlouis (Německo), Valencia (Španělsko), Wayne, Michigan (Spojené státy), Hermosillo (Mexiko) a Pacheco (Argentina). Největších úspěchů tento automobil zaznamenal v Evropě, kde jeho prodej se od uvedení na trh každoročně zvyšoval - počet 483 tisíc vozů prodaných v roce 1999 se o rok později zvýšil na 536 tisíc a v roce 2001 dokonce na 558 tisíc.

Ford Focus je ideálním automobilem pro zájemce o spolehlivý a bezpečný rodinný vůz s vysokou užitnou hodnotou.

Další informace o tomto voze najdete také na těchto odkazech:

Přednosti

  • prostorný interiér
  • výborné jízdní vlastnosti
  • široká nabídka různých verzí
  • nadčasový design
  • pohodlná sedadla

Nedostatky

  • u motoru 2.0i vyšší spotřeba a hlučnost díky krátkému stálému převodu
  • u motorů 1.4i a 1.6i (66 kW) kvůli dlouhému stálému převodu slabší jízdní dynamika
  • vznětový motor TDDi - zastaralý motor s vyšší spotřebou a nižším měrným výkonem proti konkurenci

Nejčastější závady

  • závad je málo, ale mají velké množství různých příčin
  • poruchy motoru
  • přetržené ozubené řemeny, vadná turbodmychadla (vznětové z r. 2000)
  • prasklá vstřikovací potrubí (vznětové motory)
  • závady katalyzátoru
  • nepřesné palivoměry
  • vadná relé palivového čerpadla,
  • vadné řídící jednotky motoru
  • závady startérů, alternátorů
  • vysoké opotřebení spojky
  • rychlé opotřebení předních brzd
Vůz/r.v. 2002 2001 2000 1999 1998
Focus 1.4 16V Ambiente 5dv. - 293000 257000 226000 198000
Focus 1.8 DI Ambiente 5dv. - 330000 290000 255000 -
Focus 1.4 16V Ambiente 5dv. (mod.02) 343000 299000 - - -
Focus 1.8 TDDI Ambiente 5dv. (mod.02) 390000 340000 - - -
pro Ford Focus 1,6/74 kW, r.v. 1999 ceny (s DPH)
světlomet: 4603,-
přední nárazník: 3917,-
přední kapota: 4598,-
LP blatník: 1950,-
brzdové destičky přední: 2433,-
tlumič přední: 3037,-
tlumič zadní: 2867,-
výfuk střední část: 2501,-
výfuk zadní část: 2684,-
Ondřej Láník