Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Ka+: Brazilskému káčku narostl zadeček

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Hatchback Ford Ka dostal v nové generaci poprvé pět dveří a jako bonus tříprostorový sedan. Evropa si na ně ale počká ještě skoro rok a půl.

V Brazílii se prodávalo (a také lokálně vyrábělo) originální kulaté Ka, které známe moc dobře i my. Druhá tamní generace představená v roce 2007 byla však úplně jiná než ta mladší evropská a mechanicky vycházela z předchůdce. Už se nedá koupit ani v zemi kávy, maximálně nějaká ta skladovka, na konci července se představila produkční verze nástupce, poprvé výhradně s pěti dveřmi. Tu nyní doplňuje čtyřdveřová tříprostorová verze Ka+. I ji předznamenala studie z letošního února.

Designérům se v jejím případě povedlo naroubovat záď skutečně excelentně. Ale když se podíváme na obě karosářské varianty z bočního pohledu, neujde nám jedna důležitá věc: liší se opravdu jen koncovými partiemi, dokonce i druhý pár bočních dveří je totožný! Snižování nákladů je důležité také pro Ford do Brasil. Nové Ka sice postrádá vzhledovou originalitu (masku chladiče ve stylu Aston Martinů přece už důvěrně známe), ale na fotkách to oběma provedením docela sluší.

Ford Ka+ je 4,25 m dlouhý, rozvor 2,49 m má shodný s hatchbackem. Zavazadelník pojme minimálně 445 l zbytečností, jak ukazuje první série firemních fotografií, zadní celistvá lavice se dá sklopit. Technika je totožná. Základní litrový tříválec Ti-VCT nabídne až 63 kW/6500 min-1 a 105 N.m/4500 min-1. Je spojen s pětistupňovou manuální převodovkou. Umí pochopitelně spalovat jak benzin, tak i etanol. To samé platí o větším čtyřválci 1.5 Sigma Flex s až 82 kW při 5500-6500 otáčkách a 146 N.m ve 4250 min-1. Možností pro oba motory je dále šestistupňový automat Powershift.

Všechna nová „káčka“ dostanou do vínku ABS, EBD, dva airbagy pro řidiče a spolujezdce (od nového roku jsou v zemi vzniku povinné), posilovač řízení, lakované nárazníky, dálkové centrální zamykání, elektrická přední okna i otevírání kufru (!), klimatizaci a rádio s USB zdířkou a Bluetooth. Výbavy jsou celkem tři: SE, SE Plus a SEL. SE Plus přidává systém Ford Sync a u sedanu elektromotorky ovládají i zadní okna. Nejvyšší stupeň už zahrnuje i kontrolu stability a trakce, patnáctipalcová litá kola, mlhovky, alarm, palubní počítač a výškově stavitelné sedadlo řidiče. V Brazílii se začnou prodávat od září, sedan přijde na minimálně 37.890 realů, tedy těsně nad 346 tisíc korun. V prostém přepočtu je to hodně, ale cena je na tamním trhu konkurenceschopná. Hatchback je o 2,5 tisíce realů (necelých 23 tisíc korun) levnější.

Při představení prototypu pětidveřové verze loni v listopadu se spekulovalo o tom, že nové Ka nahradí kromě brazilského rovněž to stávající evropské, jež se mimochodem vyrábí v polských Tychách společně s Fiatem 500, se kterým sdílí techniku. Ford dokonce v prosinci 2013 sám potvrdil, že se třetí (nebo čtvrtá?) generace B562 stane opravdu globálním modelem prodávaným po celém světě. Nové řadě však pochopitelně v tuto chvíli chybí patřičné homologační zkoušky a musí dostat jiné motory. O stlačení ceny minimálně o 100 tisíc korun v případě tříprostorového modelu nemluvě...

Právě sedan by mohl uspět na „rozvojových“ trzích starého kontinentu. Při troše dobré vůle a rozumné cenové politice se může uchytit i u nás, vzpomeňme na úspěch Renaultu Thalia... Ale o tom je zatím předčasné hovořit. Česká republika přece jen není Latinská Amerika nebo Indie, kde mají sedany na bázi mini a malých aut dokonce vlastní tržní segment. Hatchbacku se každopádně dočkáme v závěru roku 2015, druhé karoserie asi později, pokud vůbec.

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
14. 8. 2014 12:26
Re: Kozľa
Bež k očnému.
13. 8. 2014 14:50
Re: Kozľa
preco ? zmen masku a mas z toho P301, resp. c-ellyse >:D
12. 8. 2014 19:42
Kozľa
Vyzerá to nechutne. :no: