Ford Ka: První jízdní dojmy

Ford Ka: První jízdní dojmy

 
 

Klikaté silničky ostrova Ibiza nám umožnily důkladně prověřit schopnosti nového miniauta od Fordu. Jaké jsou silné zbraně a slabiny nového Káčka?

Ačkoli Ford tvrdí, že je nové Ka dalším ukázkovým příkladem jejich takzvaného kinetického designu, na fotkách tohle auto vypadá jako nakopnutý třídveřový Opel Corsa s čumákem z Fiesty. Jak nám řekl designér Fordu, rozhodně to nebylo záměrem a německého konkurenta rozhodně před očima při návrhu neměli. Nicméně „povedlo se“... Ovšem ne úplně nezaměnitelný styling není jedinou krizí identity nového auta.

Aby se vývoj a výroba vozu této kategorie vyplatila, je prý nutné ročně prodat 300 tisíc aut. Možná i to je důvod, proč se předchozí Ka na trhu zdrželo tak dlouho – 12 let; nakonec se ho prodalo 1,4 milionu kusů, což tak nějak odpovídá pětiletému životnímu cyklu, jenž by auto za běžných podmínek mělo. Podobnou situaci už asi Ford nechce zažít, a tak se rozhodl spojit se s Fiatem. Nové Ka tedy disponuje z drtivé většiny technikou, kterou využívají současné modely Panda a 500. Už tento fakt nasvědčuje tomu, že je italská automobilka označována za experta na malá auta nikoli náhodou, a že je tak vnímána i konkurencí. Ford se ale nespokojil s komplexním převzetím italské techniky, ale pohrál si s oblastmi, v nichž jsou auta s modrým oválem ve znaku v posledních letech hodně silná – s podvozkem a řízením. Vůz má nové nejen tlumiče a pružiny, ale i přední a zadní stabilizátor a technici si pohráli i s mechanizmem řízení. Už Fiatova pětistovka rozhodně není špatné auto, otázkou tedy je, jak dobré je vlastně Ka?

Asi vám nemusím vyprávět o významu prvního dojmu. Od něj se totiž dost podstatně odvíjí to, jak bude auto vnímáno. A já absolvoval první kilometry za volantem vozu vybaveného turbodieselem 1.3 JTD o výkonu 55 kW a s točivým momentu 145 Nm... Ježíš pardon, chtěl jsem pochopitelně říci TDCi, jak je napsáno na krytu motoru i výklopném víku. Jeho odhlučnění odpovídá tomu, co se dá od miniauta očekávat – je snesitelné. Hluk do kabiny neproniká nijak výrazně, ale perfektně odhlučněný také není. Zato má ale dost velkou turbodíru, což ale není u Fiatí třináctistovky nic překvapivého. Motůrek spolupracuje až po překročení hranice 2000 otáček, ale slušnou dynamiku poskytuje až kolem 3000 ot/min, přičemž o tisíc otáček později je po všem. Vyžaduje tedy dost časté řazení, což ale není problém – dráhy jsou krátké a přesné a nebýt tradičního odporu v neutrální poloze, nebylo by mu co vytýkat. Čtyřválec se ale podepisuje na dost velké nedotáčivosti podvozku, takže jízda po klikatých silničkách nečinila nikomu moc velké potěšení.

Jenže druhý den nastal čas vyzkoušet Káčko s benzinovým motorem 1,2 l/51 kW s točivým momentem 102 Nm. Teprve nyní se ukázal skutečný potenciál nejmenšího Fordu. Řízení ztratilo lehkou netečnost Fiatů, je přesné a ostré, posilovač řízení je navíc dobře vyvážený a nepřeposilovaný. Točit volantem je vysloveně radost. A lehký motor nechá vyniknout i modifikovanému nastavení podvozku. Pérování je tužší než u sourozenců z Apeninského poloostrova, takže se Ka naklání jen minimálně a současně tlumí nerovnosti (ty španělské) velmi dobře. Podvozek je stabilní, ale nedotáčivost přichází přece jen dříve než by si takhle agilní auto zasluhovalo. Původní Ka jako by bylo motokárovější, pokud tedy vůbec lze srovnat auta jetá několik let od sebe na úplně odlišných silnicích…. Záď auta je při brzdění stabilní, v zatáčkách si ale za určitých podmínek lze dopřát i její občasné lehké smýknutí. Motor má příjemný zvuk a s velkou chutí letí do otáček, vyznačuje se ale i celkem slušnou pružností. Italové prostě benziňáky umí, i když se jmenují Duratec.

Co se kabiny týče, v Káčku je i přes vyšší posaz spousta místa nad hlavou vpředu i vzadu a s koleny je to na zadních sedadlech snesitelné, ale široký středový panel s integrovanou řadicí pákou osobám mých, věřím stále ještě vcelku konfekčních, proporcí vpředu způsobuje pravé noze citelný nekomfort. Vzhledem k sedadlům s nulovým bočním vedením asi Ford spoléhá na to, že v pravotočivých zatáčkách tělo podrží sloupek dveří a vpravo vypasený spolujezdec a zmíněný kus plastu. Pochvalu ale zaslouží pěkně tvarovaný volant, ergonomie ovladačů a vskutku obrovská schránka před spolujezdcem, kam se snad kromě rukavic vejdou i přezkáče.

Takže jak shrnout dojmy z nového Fordu Ka? Je to určitě další auto, které potvrdilo, že diesely jsou v téhle kategorii spíš k vzteku. Benzinové Ka je určitě jedno z nejhravějších miniaut, má dobrý motor, řazení, řízení i podvozek. Dieselové za ním bude ve všech ohledech jen bezmocně funět a jedinou radostí bude možná o trošku menší spotřeba. Nové Ka nemá charizma toho předešlého, ale rozhodně je (zase) jedním z nejlepších aut ve třídě.

Nový Ford Ka na českém trhu, ceny platné od 1.12.2008
Motor1,3 Duratec1.3 Duratorq TDCi
Zdvihový objem [cm3]12421248
Válce/ventily4/24/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]51/550055/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]102/3000145/1500
Max. rychlost [km/h]160161
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,813,1
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5,34,2
Akční cena Ambiente [Kč]219.990,--
Akční cena Titanium [Kč]259.990,--
Cena Titanium [Kč]-361.790,-

Ford Ka je v nabídce ve dvou úrovních výbavy: Ambiente (ABS, EBD, 2 airbagy, palubní počítač, tónovaná skla, světla denního svícení atd.) a Titanium (navíc klimatizace, centrální zamykání, elektricky ovládaná okna a zrcátka, mlhovky atd.).

Ford Ka je určen především mladším zákazníkům, kteří se od svého okolí často chtějí odlišovat třeba i vzhledem svého auta. Těm vychází nové "Káčko" maximálně vstříc – a nabízí jim hned od začátku tři individuální sady s názvy Digital, Grand Prix a Tatoo.

Za metalický lak musíte připlatit 8.000,-Kč, za perleťový dokonce 12.000,-Kč. Manuální klimatizace pro Ambiente příjde na 25 tisíc Kč, ve výbavě Titanium je standardně a za automatickou zaplatíte 10 tisíc navíc. Kdo nechce dělat při používání malého Ka v základní výbavě mnoho komfortních kompromisů, bude muset investovat do Sady Plus za 13.500,-Kč, která obsahuje mj. centrální zamykání s dálkovým ovládáním a uvítacími světly, klíč dálkového ovládání se sklopným dříkem, elektricky ovládaná přední okna s funkcí stažení jedním stisknutím nebo elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie.

Za boční airbagy zaplatíte 8 tisíc, za okenní a boční airbagy dáte 14 tisíc Kč, a to pro oba stupně výbavy. Stabilizační systém s asistentem rozjezdu do kopce stojí 16.500,-Kč.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Milek chce v Česku vybít téměř celou kančí populaci Milek chce v Česku vybít téměř celou kančí populaci

Evropa by kvůli africkému moru prasat měla prudce snížit…

Maďarský Wizz Air zruší pražskou základnu, výrazně sníží počet linek Maďarský Wizz Air zruší pražskou základnu, výrazně sníží počet linek

V polovině června zruší maďarská aerolinka Wizz Air svou…

Sněmovna vydala Babiše s Faltýnkem k trestnímu stíhání Sněmovna vydala Babiše s Faltýnkem k trestnímu stíhání

Případ Čapí hnízdo může pokračovat. Poslanecká sněmovna…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ford Ka: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

 



Ford Ka Concept: Nová generace s pěti dveřmi. Jen pro Brazílii? Ford Ka Concept: Nová generace s pěti dveřmi. Jen pro Brazílii?

Ford představí v Brazílii zanedlouho koncept nové…

Ford Ka patří mezi nejlevnější auta na trhu, zlevnil na 170.000 Kč Ford Ka patří mezi nejlevnější auta na trhu, zlevnil na 170.000 Kč

Káčku se prodejně moc nedaří, Ford zkouší nalákat nové…

 



 
Poprvé za volantem Toyoty Yaris GRMN. Parádní oldschool. Ale jednu chybu má...

Poprvé za volantem Toyoty Yaris GRMN. Parádní oldschool. Ale jednu chybu má...

Dnes 12:52

Fiesta ST, Clio R.S. nebo Polo GTI by se měly třást. Do jejich teritoria zamířil Yaris GRMN, který má ambice být nejlepším malým hot hatchem.




Blesk.cz

ONLINE: Sněmovna vydala Babiše a Faltýnka policii kvůli kauze Čapí hnízdo

ONLINE: Sněmovna vydala Babiše a Faltýnka policii…

Zákonodárci vydali premiéra Andreje Babiše a jeho pravou ruku Jaroslava Faltýnka (oba ANO) k trestnímu stíhání.…

Zahřejte se jídlem! 4 recepty na teplé mňamky, po kterých se budete olizovat

Zahřejte se jídlem! 4 recepty na teplé mňamky, po…

Nejlepší je prohřát se zevnitř a nemusí to být jen horký čaj či grot, co vás dokáže zahřát. Máme pro vás čtyři…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Slovinská nominace: Na ZOH jedou i hráči z Kladna, Budějovic a Varů

Slovinská nominace: Na ZOH jedou i hráči z Kladna,…

Pět krajánků z Česka zařadil do konečné pětadvacetičlenné nominace hokejistů Slovinska na olympijské hry v…

 

Reflex.cz

Drahoš má k vítězství daleko, voliče jiných kandidátů nedokázal zatím ničím přesvědčit

Drahoš má k vítězství daleko, voliče jiných…

Přestože voličský potenciál Miloše Zemana by se už mohl zdát víceméně naplněný a Jiří Drahoš by mohl naopak…

Vláda USA je na pokraji finanční krize. Statisíce úředníků i učitelů možná budou muset na nucenou dovolenou

Vláda USA je na pokraji finanční krize. Statisíce…

Americký Senát by měl v pátek večer hlasovat o dalším financování vládních úřadů, aby odvrátil hrozbu…