Ford Ka: První jízdní dojmy

Ford Ka: První jízdní dojmy

 
 

Klikaté silničky ostrova Ibiza nám umožnily důkladně prověřit schopnosti nového miniauta od Fordu. Jaké jsou silné zbraně a slabiny nového Káčka?

Ačkoli Ford tvrdí, že je nové Ka dalším ukázkovým příkladem jejich takzvaného kinetického designu, na fotkách tohle auto vypadá jako nakopnutý třídveřový Opel Corsa s čumákem z Fiesty. Jak nám řekl designér Fordu, rozhodně to nebylo záměrem a německého konkurenta rozhodně před očima při návrhu neměli. Nicméně „povedlo se“... Ovšem ne úplně nezaměnitelný styling není jedinou krizí identity nového auta.

Aby se vývoj a výroba vozu této kategorie vyplatila, je prý nutné ročně prodat 300 tisíc aut. Možná i to je důvod, proč se předchozí Ka na trhu zdrželo tak dlouho – 12 let; nakonec se ho prodalo 1,4 milionu kusů, což tak nějak odpovídá pětiletému životnímu cyklu, jenž by auto za běžných podmínek mělo. Podobnou situaci už asi Ford nechce zažít, a tak se rozhodl spojit se s Fiatem. Nové Ka tedy disponuje z drtivé většiny technikou, kterou využívají současné modely Panda a 500. Už tento fakt nasvědčuje tomu, že je italská automobilka označována za experta na malá auta nikoli náhodou, a že je tak vnímána i konkurencí. Ford se ale nespokojil s komplexním převzetím italské techniky, ale pohrál si s oblastmi, v nichž jsou auta s modrým oválem ve znaku v posledních letech hodně silná – s podvozkem a řízením. Vůz má nové nejen tlumiče a pružiny, ale i přední a zadní stabilizátor a technici si pohráli i s mechanizmem řízení. Už Fiatova pětistovka rozhodně není špatné auto, otázkou tedy je, jak dobré je vlastně Ka?

Asi vám nemusím vyprávět o významu prvního dojmu. Od něj se totiž dost podstatně odvíjí to, jak bude auto vnímáno. A já absolvoval první kilometry za volantem vozu vybaveného turbodieselem 1.3 JTD o výkonu 55 kW a s točivým momentu 145 Nm... Ježíš pardon, chtěl jsem pochopitelně říci TDCi, jak je napsáno na krytu motoru i výklopném víku. Jeho odhlučnění odpovídá tomu, co se dá od miniauta očekávat – je snesitelné. Hluk do kabiny neproniká nijak výrazně, ale perfektně odhlučněný také není. Zato má ale dost velkou turbodíru, což ale není u Fiatí třináctistovky nic překvapivého. Motůrek spolupracuje až po překročení hranice 2000 otáček, ale slušnou dynamiku poskytuje až kolem 3000 ot/min, přičemž o tisíc otáček později je po všem. Vyžaduje tedy dost časté řazení, což ale není problém – dráhy jsou krátké a přesné a nebýt tradičního odporu v neutrální poloze, nebylo by mu co vytýkat. Čtyřválec se ale podepisuje na dost velké nedotáčivosti podvozku, takže jízda po klikatých silničkách nečinila nikomu moc velké potěšení.

Jenže druhý den nastal čas vyzkoušet Káčko s benzinovým motorem 1,2 l/51 kW s točivým momentem 102 Nm. Teprve nyní se ukázal skutečný potenciál nejmenšího Fordu. Řízení ztratilo lehkou netečnost Fiatů, je přesné a ostré, posilovač řízení je navíc dobře vyvážený a nepřeposilovaný. Točit volantem je vysloveně radost. A lehký motor nechá vyniknout i modifikovanému nastavení podvozku. Pérování je tužší než u sourozenců z Apeninského poloostrova, takže se Ka naklání jen minimálně a současně tlumí nerovnosti (ty španělské) velmi dobře. Podvozek je stabilní, ale nedotáčivost přichází přece jen dříve než by si takhle agilní auto zasluhovalo. Původní Ka jako by bylo motokárovější, pokud tedy vůbec lze srovnat auta jetá několik let od sebe na úplně odlišných silnicích…. Záď auta je při brzdění stabilní, v zatáčkách si ale za určitých podmínek lze dopřát i její občasné lehké smýknutí. Motor má příjemný zvuk a s velkou chutí letí do otáček, vyznačuje se ale i celkem slušnou pružností. Italové prostě benziňáky umí, i když se jmenují Duratec.

Co se kabiny týče, v Káčku je i přes vyšší posaz spousta místa nad hlavou vpředu i vzadu a s koleny je to na zadních sedadlech snesitelné, ale široký středový panel s integrovanou řadicí pákou osobám mých, věřím stále ještě vcelku konfekčních, proporcí vpředu způsobuje pravé noze citelný nekomfort. Vzhledem k sedadlům s nulovým bočním vedením asi Ford spoléhá na to, že v pravotočivých zatáčkách tělo podrží sloupek dveří a vpravo vypasený spolujezdec a zmíněný kus plastu. Pochvalu ale zaslouží pěkně tvarovaný volant, ergonomie ovladačů a vskutku obrovská schránka před spolujezdcem, kam se snad kromě rukavic vejdou i přezkáče.

Takže jak shrnout dojmy z nového Fordu Ka? Je to určitě další auto, které potvrdilo, že diesely jsou v téhle kategorii spíš k vzteku. Benzinové Ka je určitě jedno z nejhravějších miniaut, má dobrý motor, řazení, řízení i podvozek. Dieselové za ním bude ve všech ohledech jen bezmocně funět a jedinou radostí bude možná o trošku menší spotřeba. Nové Ka nemá charizma toho předešlého, ale rozhodně je (zase) jedním z nejlepších aut ve třídě.

Nový Ford Ka na českém trhu, ceny platné od 1.12.2008
Motor1,3 Duratec1.3 Duratorq TDCi
Zdvihový objem [cm3]12421248
Válce/ventily4/24/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]51/550055/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]102/3000145/1500
Max. rychlost [km/h]160161
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,813,1
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5,34,2
Akční cena Ambiente [Kč]219.990,--
Akční cena Titanium [Kč]259.990,--
Cena Titanium [Kč]-361.790,-

Ford Ka je v nabídce ve dvou úrovních výbavy: Ambiente (ABS, EBD, 2 airbagy, palubní počítač, tónovaná skla, světla denního svícení atd.) a Titanium (navíc klimatizace, centrální zamykání, elektricky ovládaná okna a zrcátka, mlhovky atd.).

Ford Ka je určen především mladším zákazníkům, kteří se od svého okolí často chtějí odlišovat třeba i vzhledem svého auta. Těm vychází nové "Káčko" maximálně vstříc – a nabízí jim hned od začátku tři individuální sady s názvy Digital, Grand Prix a Tatoo.

Za metalický lak musíte připlatit 8.000,-Kč, za perleťový dokonce 12.000,-Kč. Manuální klimatizace pro Ambiente příjde na 25 tisíc Kč, ve výbavě Titanium je standardně a za automatickou zaplatíte 10 tisíc navíc. Kdo nechce dělat při používání malého Ka v základní výbavě mnoho komfortních kompromisů, bude muset investovat do Sady Plus za 13.500,-Kč, která obsahuje mj. centrální zamykání s dálkovým ovládáním a uvítacími světly, klíč dálkového ovládání se sklopným dříkem, elektricky ovládaná přední okna s funkcí stažení jedním stisknutím nebo elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie.

Za boční airbagy zaplatíte 8 tisíc, za okenní a boční airbagy dáte 14 tisíc Kč, a to pro oba stupně výbavy. Stabilizační systém s asistentem rozjezdu do kopce stojí 16.500,-Kč.

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare

Americký prezident Donald Trump požádal šéfa Sněmovny…

Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách

Loni přibylo 409 nových prodejních míst vyhrazených léčiv…

Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje

Šéf Sněmovny reprezentantů amerického Kongresu Paul Ryan…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ford Ka: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 




Ford Ka Concept: Nová generace s pěti dveřmi. Jen pro Brazílii? Ford Ka Concept: Nová generace s pěti dveřmi. Jen pro Brazílii?

Ford představí v Brazílii zanedlouho koncept nové…

Ford Ka patří mezi nejlevnější auta na trhu, zlevnil na 170.000 Kč Ford Ka patří mezi nejlevnější auta na trhu, zlevnil na 170.000 Kč

Káčku se prodejně moc nedaří, Ford zkouší nalákat nové…

 



 
Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Včera

V roce 2002 představil AvtoVAZ Ladu 2151 Classic. Kombi mělo nahradit beznadějně zastaralé modely 2104, 2105 a 2107. Auto se však nakonec nikdy nevyrábělo.




Blesk.cz

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval ve středisku Jasná

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval…

Horská záchranná služba na Slovensku v pátek vyrážela k českému lyžaři ve středisku Jasná. 47letý Čech tam náhle…

„Píč*vat umí každej.“ Babiš skryl před novináři snídani s kritiky

„Píč*vat umí každej.“ Babiš skryl před novináři…

Vicepremiér a šéf ANO Andrej Babiš měl v pátek posnídat s osobnostmi ze sociálních sítí. S lidmi, kteří vůči…

 

iSport.cz

Rákos: Rozhodly první dva zápasy. Prali jsme se, ale nestačilo to

Rákos: Rozhodly první dva zápasy. Prali jsme se, ale…

Chtěli titul, nemají nic. Oceláři končí sezonu ve čtvrtfinále, jako těžký favorit nezvládli sérii s Chomutovem.…

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a jsou v semifinále

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a…

Chomutov slaví historický postup do semifinále Tipsport extraligy! Ačkoliv to v šestém utkání zrovna…

 

Reflex.cz

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se dnes utopilo 12 migrantů, včetně pěti dětí, poté, co se s nimi převrátil gumový člun. Další…

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka, ale říkat se tomu bude Práskačka

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka,…

Účtenková loterie, jejíž pomocí chce ministerstvo financí kontrolovat vydávání EET účtenek, se rozběhne v…