Ford Power Stroke V8: Nový turbodiesel 6,7 l pro velké pick-upy
Nový vidlicový osmiválec objemu 6,7 litru si odbude svou premiéru v další generaci pick-upu Super Duty (tedy velké řadě F-350). Ta se objeví příští rok jako model 2011. Motor s kódovým označením Scorpion přinese významné zvýšení točivého momentu a jeho průběh, naroste také výkon, přičemž spotřeba paliva naopak klesne. Technické údaje ovšem zatím nebyly zveřejněny.
Ford doufá, že si novinka, která je výsledkem vlastního vývoje, zachová spolehlivost a dlouhou životnost, tou vozy této kategorie s modrým oválem ve znaku prosluly. Agregát byl měl vydržet bez problémů přes 400.000 km (250.000 mil). Testy probíhaly jak v laboratořích, tak v reálném provozu. Americká automobilka bude nový V8 vyrábět ve vlastní režii a dlouholetá spolupráce s firmou Navistar se tak chýlí ke konci.
Čím je nové srdce zajímavé? Blok motoru je vyroben z CGI (compacted graphite iron tedy grafitické litiny). Tento materiál je zhruba dvakrát pevnější než běžná šedá litina. Ford jej v Severní Americe použil poprvé. V Evropě jej známe například z turbodieselu 2,7 V6 koncernu PSA nebo ze závodních Audi R10 TDI. Hlavy válců nového V8 od Fordu jsou pak z hliníkové slitiny. Agregát je vybaven tzv. vestavěným výfukovým systémem, který je asi o polovinu kompaktnější, minimalizuje tepelné přenosy a snižuje hluk a vibrace. Jednoduché sekvenční turbodmychadlo s variabilními lopatkami dodává Honeywell. To kombinuje menší rozměry a výhody postupného přeplňování (menší turboefekt, větší komprese a přísun většího množství vzduchu do motoru).
Motor využívá nové žhavicí svíčky, které umožňují spustit motor i při extrémně nízkých teplotách. Vysokotlaké přímé vstřikování typu common-rail pochází od Bosche. Osm piezoelektrických vstřikovačů dodává palivo do válců až pětkrát v jednom cyklu. Spalovací proces byl optimalizován. Motoru chutná i B20, tedy palivová směs z 20 % bionafty a 80 % běžné motorové nafty. Olejová vana pak působí také jako konstrukční prvek pro zlepšení tuhosti hnacího ústrojí.
Ford vybavil novou pohonnou jednotku vnitřní recirkulací výfukových plynů s ochlazováním, což si vynutily nové federální emisní předpisy, které vstoupí v platnost již napřesrok. Dávají si za cíl radikálně snížit emise oxidů dusíku, až o 80 %. K tomu napomáhá i oxidační katalyzátor a systém DEF (Diesel Exhaust Fluid), tedy vstřikování močoviny.
Osvědčená technologie úpravy výfukových plynů byla již použita v automobilovém průmyslu v posledních letech mnohokrát. DEF funguje tak, že nejprve oxidační katalyzátor zpracovává uhlovodíky na vodu a oxid uhličitý. Poté dochází k selektivní katalytické reakci – oxidy dusíku jsou pomocí roztoku vody a močoviny přeměněny na nejprve na amoniak, po zahřátí pak na vodu a neškodný inertní dusík, který je přirozeně přítomen v atmosféře. Nad závěrečnou částí čištění výfukových plynů dohlíží filtr pevných částic, který zmenší množství sazí.
Komponenty agregátu, který se chlubí také nižší hlučností, jako například turbodmychadlo, vysokotlaké palivové čerpadlo, či EGR ventil jsou přístupné přímo z přední části vozu, kabina se tak nemusí sklápět.