Ford Maverick 3,0 – Poslední mohykán

Ford Maverick 3,0 – Poslední mohykán

 
 

To co je v Americe „malé SUV“, to se v Evropě prodává jako lehký terénní automobil střední třídy.

Poslední opravdu americký Ford zmizel z nabídky evropských dealerů Fordu. Těsně před stažením z prodeje jsme jej ještě stačili vyzkoušet.

Boom, který byl v minulých 15 letech charakteristický pro vozy SUV a auta do terénu, pomohl mnoha značkám k nebývalému růstu. Jiné naopak nedokázaly růstový potenciál v segmentu, kde se prodávají nadprůměrně drahé modely, využít naplno. Evropský Ford patří ke druhé skupině značek, a tak dočasným řešením byl dovoz ryzích SUV přímo z kolébky automobilu.

Ford Maverick patří v USA k menším autům pro volný čas, což dokladuje nabídka dvou motorů, začínající čtyřválcem 2,3 l (110 kW) kombinovaným s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou. Vnější rozměry 4,44 x 1,825 x 1,76 m i rozvor 2,62 m patří v Evropě ke zlaté střední cestě, ale v USA jde spíše o základ. Ten kdo má v našich podmínkách na takové auto, obvykle volí turbodiesel, který ale americký Ford nedokáže nabídnout, a tak se Maverick v Evropě nedočkal velkého rozšíření. Kompaktní americké SUV proto v Evropě vyhledávají amerikofilové, kteří dávají přednost kultivované síle vidlicového šestiválce 3,0 l (149 kW).

obrázek [545 x 291]

Světově neutrální design

Vnější vzhled tohoto Fordu patří asi k nejsnáze přijatelným rysům. V našem luxusním provedení jsou i jinak šedé nárazníky lakovány v barvě vozu, moderní dojem z přídě zanechávají hranaté světlomety s čirou optikou, které vystupují mírně do prostoru. Neutrální tvary, které ukazuje Maverick, se již dnes u vozů této velikosti v Evropě příliš nenosí. Americkou velkorysost připomínají rozměry a úhly otevření bočních dveří, praktické, ale ne neobvyklé je samostatně výklopné zadní sklo. Záď je pokračováním tradice amerických SUV z osmdesátých a devadesátých let a vlastně by mohla patřit jakémukoliv konkurenčnímu vozu Made in USA.

Celkový dojem vylepšuje kombinace stříbrně lakované karoserie, která má jen minimum tmavých plastových dílů, a pětipaprskových šestnáctipalcových kol z hliníkové slitiny s leštěným povrchem.

Život na palubě

obrázek [300 x 384] Jakmile se vysoukáte do výše položené kabiny, přenese na vás Ford atmosféru automobilové Ameriky se vším všudy. Evropan si nejprve všimne zoufale zastaralého materiálu, použitého na přístrojové desce a výplních dveří, obrovských tlačítek na dveřích a na středovém panelu, ale také skromně malých přístrojů před řidičem. Titěrné ručky nekorespondují s robustním vzhledem a chováním hromotluka. V případě ukazatele stavu paliva v nádrži bychom ocenili jemnější odstupňování. Z tohoto řešení je vidět, že to kolik máte benzinu (resp. to, kolik jste jej už spálili) není v zemi původu až tak důležité…Naopak velmi důležitá je ergonomie a jednoduché ovládání, které zvládne i řidič ve vysokém důchodovém věku. Platí to pro automatickou převodovku, tempomat, rádio, klimatizaci,…potřebujete ještě něco víc? V Americe ne.

Maverick je vzhledem k vnějším rozměrům překvapivě prostorný, výška interiéru potěší stejně jako vyšší poloha sedáků vzadu, které dokáží podpírat relativně obstojně stehna dospělého pasažéra. Kožené čalounění je také typicky americké, materiál podobné struktury byste asi v evropském luxusním voze nenašli. Konstrukce sedadel je orientovaná na pohodlí, v zatáčkách se musíte (hlavně vzadu) přidržovat sami, protože bočnice to za vás neudělají a kůže nejistotu polohy sezení ještě dynamicky zhoršuje.

Maverick – tichý Američan

V městském provozu je výhodou vysoký posaz a velmi bohatě prosklená karoserie, která umožňuje dobrý výhled a přehled o dění kolem vozu. Celohliníkový vidlicový šestiválec není posledním výkřikem techniky, ale na americké zvyklosti jde o mírně nadprůměrnou jednotku. Její dynamický projev zhoršuje pouze čtyřstupňová automatická převodovka, bez možnosti manuální volby zařazeného převodu. Akcelerace na semaforech je díky hydrodynamickému měniči a hladkému řazení celkem bezproblémová, ale pružné zrychlení a zejména evropské dálniční cestování není pro Maverick to pravé ořechové.

obrázek [545 x 274] Jestliže vyžadujete od vašeho SUV komfortní cestování na dlouhé vzdálenosti jste na správné adrese. Pneumatiky s vysokým profilovým číslem, ale i všechna nezávisle zavěšená kola, dovolují posádce zapomenout na nástrahy českých cest a silnic. Milé je, že ač jsou interiérové materiály na kvalitativně horší úrovni než jsme v Evropě zvyklí, finální zpracování je po letech výroby dovedeno k dokonalosti, a tak – snad i díky jednoduchosti některých konstrukčních dílů - v interiéru nic nevrže ani při jízdě velmi členitým terénem. Řidič je zbaven i zodpovědnosti za průchodnost přes terénní překážky, protože v této vyšší úrovni Mavericku (4x4, základ je 4x2) nelze samočinně přiřaditelný pohon všech kol žádným způsobem manuálně ovlivňovat.

Jezdit hlavně americky!

Chcete-li těžit z výhod Mavericku, musíte jezdit „americky“. Komfort dálničního cestování je velmi dobrý asi do rychlosti 120 km/h. Nad touto metou už čtyřstupňový automat přeřazuje i ve středně prudkých kopcích a spotřeba roste k patnáctilitrovému odběru. Když se budete držet severoamerických 70 mph (112 km/h) dostanete se na ještě přijatelných 11 l/100 km, provázet vás bude jen šelest šestiválce a stále přitom budete mít dostatečnou rezervu pro rychlé předjíždění. Zatáčky nedělají podvozku zásadní problémy, karoserie se naklání přiměřeně své výšce, ale jsme v americkém SUV, takže žádné dramatické vyhýbací manévry se nedoporučují.

Dnes již neobvyklé je poklesnutí pedálu akcelerátoru při aktivaci tempomatu, ovládaného tlačítky na volantu. Na evropské poměry předimenzovaná klimatizace dokáže interiér vychladit na nepochopitelně nízké teploty…

Konec éry amerických SUV?

obrázek [300 x 166] Poslední americký Ford a poslední typické SUV? Kdo ví. Americký Ford se odráží ode dna a pomáhají mu v tom crossovery. Terénní schopnosti jdou asi už definitivně do pozadí, svůj stále větší význam má prostor pro posádku, komfort a když je v nabídce současně hrdinský vzhled neváhají Američané dlouho. Evropa se loučí se zámořskými SUV, protože na cestě jsou „echt-evropské“ deriváty značky Ford s pohonem všech kol. Jejich základem budou komponenty a snad i platforma nejmenších Land Roverů resp. Volva XC 60. Ale to už bude trochu jiný příběh…

Cena vozu: automobil už není v nabídce

Související články:

Plusy

  • prostorný interiér
  • komfortní a výborně odhlučněný motor a podvozek
  • pohodlná sedadla

Minusy

  • nevhodně umístněné tlačítko vyhřívání sedadel
  • kvalita materiálů použitých v interiéru
  • čtyřstupňová automatická převodovka s příliš dlouhými převody
Spolupracujeme s TipCars.com

Ford Maverick

Základní výbava:Čelní, boční a hlavové airbagy, ABS s EBD, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, přední loketní opěrka, dálkově ovládané centrální zamykání, manuální klimatizace, výškově stavitelný volant, 16palcová kola z lehkých slitin, přední mlhové světlomety, čtyřstupňová automatická převodovka, tempomat, kůží potažený volant, kožená sedadla, elektricky vyhřívaná a nastavitelná přední sedadla, zadní dveře s výklopným sklem, inteligentní pohon 4x4, autorádio s CD přehrávačem a měničem na 6 CD, elektricky ovládané střešní okno.

Výbava testovaného vozu:základní

Islámský svět dnes přepne do nočního režimu Islámský svět dnes přepne do nočního režimu

Postní měsíc ramadán, který začíná dnes po západu slunce,…

Nízké sazby dusí pojišťovny, ty nemohou vhodně investovat Nízké sazby dusí pojišťovny, ty nemohou vhodně investovat

Byznys s rizikem se v Česku přestává vyplácet, většina…

Britové zadrželi už desátého podezřelého, policejní razie pokračuje Britové zadrželi už desátého podezřelého, policejní razie pokračuje

Policie v Manchesteru oznámila, že v rámci vyšetřování…

Platí prodej Sazky? Spor míří k Ústavnímu soudu Platí prodej Sazky? Spor míří k Ústavnímu soudu

Složitým sporem o platnost smlouvy o prodeji loterijní…

 

Štítky SUV Ford Testy

Technické údaje
Motor Ford Maverick
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2967
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 149 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 262 / 4850
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 188
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 15.8 / 9.1 / 11.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 470 / 1810
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1655 / 395
Rozměr pneu:215/70 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4440
b) šířka (mm): 1825
c) výška (mm): 1762
d) rozvor (mm): 2620
e) rozchod vpředu (mm): 1557
f) rozchod vzadu (mm): 1548
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):900
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Ford Maverick
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 5
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 6
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,96
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 




Ford Equator Concept: Maverick převlečený pro Asii Ford Equator Concept: Maverick převlečený pro Asii

SUV Maverick je jedním z úspěšných Fordů na asijských…

Ford Maverick Ford Maverick

V kategorii SUV (Sport Utility Vehicle) byl na autosalonu…

 



 
Dejte si jedno kolo Severní smyčky s Petrem Fulínem!

Dejte si jedno kolo Severní smyčky s Petrem Fulínem!

Dnes 10:55

O víkendu se jeden další podnik evropského šampionátu cestovních vozů. Na Severní smyčce!




Blesk.cz

Zemřel svůdník Sue Ellen ze seriálu Dallas: Herec Jared Martin podlehl rakovině!

Zemřel svůdník Sue Ellen ze seriálu Dallas: Herec…

Představitel Dusty Farowa, kovbojského krále rodea a svůdce Sue Ellen Ewingové ze seriálu Dallas, Jared Martin…

Žitný chléb: 5 důvodů, proč byste ho měli jíst

Žitný chléb: 5 důvodů, proč byste ho měli jíst

Pokud dáváte na to, co jíte, měl by být ve vašem jídelníčku zařazený i žitný kváskový chléb. Prozradíme vám 5…

 

iSport.cz

Schick se rozhodl pro Juventus! Pomohl Nedvěd, stát bude stamiliony

Schick se rozhodl pro Juventus! Pomohl Nedvěd, stát…

Přestupová bomba tiká. Patrik Schick odsouhlasil přestup do Juventusu, který se finalizuje. „Transfer může být…

Tvrdík šije do Berbra: Všichni tleskali, úroveň jak ve stalinském Rusku!

Tvrdík šije do Berbra: Všichni tleskali, úroveň jak…

O víkendu se rozhodne o králi české fotbalové ligy, o týden později dojde ke zvolení nového šéfa české kopané. V…

 

Reflex.cz

JXD se omlouvá čtenářům: Melanie není feministka, ale hulvátská arogantní křesťanka

JXD se omlouvá čtenářům: Melanie není feministka,…

Dvakrát po sobě jsem zde chválil Melanii Trump za to, že prosazuje ideál moderní emancipované ženy. Mýlil jsem…

Drzost a nestoudnost komunistů ve sněmovně nezná mezí, je to ostuda země

Drzost a nestoudnost komunistů ve sněmovně nezná…

Nestoudnost některých komunistických poslanců a poslankyň nezná mezí. Marta Semelová opakovaně obhajuje masového…