Ford Maverick 3,0 – Poslední mohykán

Ford Maverick 3,0 – Poslední mohykán

 
 

To co je v Americe „malé SUV“, to se v Evropě prodává jako lehký terénní automobil střední třídy.

Poslední opravdu americký Ford zmizel z nabídky evropských dealerů Fordu. Těsně před stažením z prodeje jsme jej ještě stačili vyzkoušet.

Boom, který byl v minulých 15 letech charakteristický pro vozy SUV a auta do terénu, pomohl mnoha značkám k nebývalému růstu. Jiné naopak nedokázaly růstový potenciál v segmentu, kde se prodávají nadprůměrně drahé modely, využít naplno. Evropský Ford patří ke druhé skupině značek, a tak dočasným řešením byl dovoz ryzích SUV přímo z kolébky automobilu.

Ford Maverick patří v USA k menším autům pro volný čas, což dokladuje nabídka dvou motorů, začínající čtyřválcem 2,3 l (110 kW) kombinovaným s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou. Vnější rozměry 4,44 x 1,825 x 1,76 m i rozvor 2,62 m patří v Evropě ke zlaté střední cestě, ale v USA jde spíše o základ. Ten kdo má v našich podmínkách na takové auto, obvykle volí turbodiesel, který ale americký Ford nedokáže nabídnout, a tak se Maverick v Evropě nedočkal velkého rozšíření. Kompaktní americké SUV proto v Evropě vyhledávají amerikofilové, kteří dávají přednost kultivované síle vidlicového šestiválce 3,0 l (149 kW).

obrázek [545 x 291]

Světově neutrální design

Vnější vzhled tohoto Fordu patří asi k nejsnáze přijatelným rysům. V našem luxusním provedení jsou i jinak šedé nárazníky lakovány v barvě vozu, moderní dojem z přídě zanechávají hranaté světlomety s čirou optikou, které vystupují mírně do prostoru. Neutrální tvary, které ukazuje Maverick, se již dnes u vozů této velikosti v Evropě příliš nenosí. Americkou velkorysost připomínají rozměry a úhly otevření bočních dveří, praktické, ale ne neobvyklé je samostatně výklopné zadní sklo. Záď je pokračováním tradice amerických SUV z osmdesátých a devadesátých let a vlastně by mohla patřit jakémukoliv konkurenčnímu vozu Made in USA.

Celkový dojem vylepšuje kombinace stříbrně lakované karoserie, která má jen minimum tmavých plastových dílů, a pětipaprskových šestnáctipalcových kol z hliníkové slitiny s leštěným povrchem.

Život na palubě

obrázek [300 x 384] Jakmile se vysoukáte do výše položené kabiny, přenese na vás Ford atmosféru automobilové Ameriky se vším všudy. Evropan si nejprve všimne zoufale zastaralého materiálu, použitého na přístrojové desce a výplních dveří, obrovských tlačítek na dveřích a na středovém panelu, ale také skromně malých přístrojů před řidičem. Titěrné ručky nekorespondují s robustním vzhledem a chováním hromotluka. V případě ukazatele stavu paliva v nádrži bychom ocenili jemnější odstupňování. Z tohoto řešení je vidět, že to kolik máte benzinu (resp. to, kolik jste jej už spálili) není v zemi původu až tak důležité…Naopak velmi důležitá je ergonomie a jednoduché ovládání, které zvládne i řidič ve vysokém důchodovém věku. Platí to pro automatickou převodovku, tempomat, rádio, klimatizaci,…potřebujete ještě něco víc? V Americe ne.

Maverick je vzhledem k vnějším rozměrům překvapivě prostorný, výška interiéru potěší stejně jako vyšší poloha sedáků vzadu, které dokáží podpírat relativně obstojně stehna dospělého pasažéra. Kožené čalounění je také typicky americké, materiál podobné struktury byste asi v evropském luxusním voze nenašli. Konstrukce sedadel je orientovaná na pohodlí, v zatáčkách se musíte (hlavně vzadu) přidržovat sami, protože bočnice to za vás neudělají a kůže nejistotu polohy sezení ještě dynamicky zhoršuje.

Maverick – tichý Američan

V městském provozu je výhodou vysoký posaz a velmi bohatě prosklená karoserie, která umožňuje dobrý výhled a přehled o dění kolem vozu. Celohliníkový vidlicový šestiválec není posledním výkřikem techniky, ale na americké zvyklosti jde o mírně nadprůměrnou jednotku. Její dynamický projev zhoršuje pouze čtyřstupňová automatická převodovka, bez možnosti manuální volby zařazeného převodu. Akcelerace na semaforech je díky hydrodynamickému měniči a hladkému řazení celkem bezproblémová, ale pružné zrychlení a zejména evropské dálniční cestování není pro Maverick to pravé ořechové.

obrázek [545 x 274] Jestliže vyžadujete od vašeho SUV komfortní cestování na dlouhé vzdálenosti jste na správné adrese. Pneumatiky s vysokým profilovým číslem, ale i všechna nezávisle zavěšená kola, dovolují posádce zapomenout na nástrahy českých cest a silnic. Milé je, že ač jsou interiérové materiály na kvalitativně horší úrovni než jsme v Evropě zvyklí, finální zpracování je po letech výroby dovedeno k dokonalosti, a tak – snad i díky jednoduchosti některých konstrukčních dílů - v interiéru nic nevrže ani při jízdě velmi členitým terénem. Řidič je zbaven i zodpovědnosti za průchodnost přes terénní překážky, protože v této vyšší úrovni Mavericku (4x4, základ je 4x2) nelze samočinně přiřaditelný pohon všech kol žádným způsobem manuálně ovlivňovat.

Jezdit hlavně americky!

Chcete-li těžit z výhod Mavericku, musíte jezdit „americky“. Komfort dálničního cestování je velmi dobrý asi do rychlosti 120 km/h. Nad touto metou už čtyřstupňový automat přeřazuje i ve středně prudkých kopcích a spotřeba roste k patnáctilitrovému odběru. Když se budete držet severoamerických 70 mph (112 km/h) dostanete se na ještě přijatelných 11 l/100 km, provázet vás bude jen šelest šestiválce a stále přitom budete mít dostatečnou rezervu pro rychlé předjíždění. Zatáčky nedělají podvozku zásadní problémy, karoserie se naklání přiměřeně své výšce, ale jsme v americkém SUV, takže žádné dramatické vyhýbací manévry se nedoporučují.

Dnes již neobvyklé je poklesnutí pedálu akcelerátoru při aktivaci tempomatu, ovládaného tlačítky na volantu. Na evropské poměry předimenzovaná klimatizace dokáže interiér vychladit na nepochopitelně nízké teploty…

Konec éry amerických SUV?

obrázek [300 x 166] Poslední americký Ford a poslední typické SUV? Kdo ví. Americký Ford se odráží ode dna a pomáhají mu v tom crossovery. Terénní schopnosti jdou asi už definitivně do pozadí, svůj stále větší význam má prostor pro posádku, komfort a když je v nabídce současně hrdinský vzhled neváhají Američané dlouho. Evropa se loučí se zámořskými SUV, protože na cestě jsou „echt-evropské“ deriváty značky Ford s pohonem všech kol. Jejich základem budou komponenty a snad i platforma nejmenších Land Roverů resp. Volva XC 60. Ale to už bude trochu jiný příběh…

Cena vozu: automobil už není v nabídce

Související články:

Plusy

  • prostorný interiér
  • komfortní a výborně odhlučněný motor a podvozek
  • pohodlná sedadla

Minusy

  • nevhodně umístněné tlačítko vyhřívání sedadel
  • kvalita materiálů použitých v interiéru
  • čtyřstupňová automatická převodovka s příliš dlouhými převody
Spolupracujeme s TipCars.com

Ford Maverick

Základní výbava:Čelní, boční a hlavové airbagy, ABS s EBD, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, přední loketní opěrka, dálkově ovládané centrální zamykání, manuální klimatizace, výškově stavitelný volant, 16palcová kola z lehkých slitin, přední mlhové světlomety, čtyřstupňová automatická převodovka, tempomat, kůží potažený volant, kožená sedadla, elektricky vyhřívaná a nastavitelná přední sedadla, zadní dveře s výklopným sklem, inteligentní pohon 4x4, autorádio s CD přehrávačem a měničem na 6 CD, elektricky ovládané střešní okno.

Výbava testovaného vozu:základní

Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou

Japonská telekomunikační firma NTT expanduje do…

Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let

Němečtí dodavatelé velkých průmyslových celků loni…

Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce? Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce?

Přesčasy, práce o víkendech a nízká mzda – tak vypadá…

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil zatím…

 
Technické údaje
Motor Ford Maverick
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2967
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 149 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 262 / 4850
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 188
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 15.8 / 9.1 / 11.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 470 / 1810
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1655 / 395
Rozměr pneu:215/70 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4440
b) šířka (mm): 1825
c) výška (mm): 1762
d) rozvor (mm): 2620
e) rozchod vpředu (mm): 1557
f) rozchod vzadu (mm): 1548
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):900
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Ford Maverick
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 5
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 6
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,96
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 




Ford Equator Concept: Maverick převlečený pro Asii Ford Equator Concept: Maverick převlečený pro Asii

SUV Maverick je jedním z úspěšných Fordů na asijských…

Ford Maverick Ford Maverick

V kategorii SUV (Sport Utility Vehicle) byl na autosalonu…

 



 
Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Včera

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898 a stalo se zakladatelem dodnes trvající tradice.




Blesk.cz

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

Italská skupina UniCredit prodává svoji slovenskou a českou divizi. O segmenty má údajně zájem Moneta Money Bank…

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i policii. Prošetřuje ho

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i…

Zpráva o dětské pornografii na počítači prezidenta Miloše Zemana byla překvapivá i pro orgány činné v trestním…

 

iSport.cz

Špatné zprávy! Rosický musel na další operaci, v této sezoně si nezahraje

Špatné zprávy! Rosický musel na další operaci, v…

Nepříjemné zvěsti se potvrdily. Záložník Sparty Tomáš Rosický si v této sezoně už určitě nezahraje, dlouhodobé…

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli dvojí ceně vstupenek

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli…

V hokejové extralize zbývá v Generali play off už jen čtveřice nejlepších, semifinále začne ve středu 29. března…

 

Reflex.cz

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují jeho nejupřímnější tvář

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují…

Fotograf Alexander Petrosyan strávil několik let objevováním a dokumentováním nekonečných zákoutí Petrohradu.…

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů, společnost ji u nás nebude nadále vyrábět

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů,…

Nápoje Coca-Cola, Fanta, Sprite a Kinley tonic se v Česku už nebudou prodávat ve dvoulitrovém balení. Před…