Ford Maverick 3,0 – Poslední mohykán

Ford Maverick 3,0 – Poslední mohykán

 
 

To co je v Americe „malé SUV“, to se v Evropě prodává jako lehký terénní automobil střední třídy.

Poslední opravdu americký Ford zmizel z nabídky evropských dealerů Fordu. Těsně před stažením z prodeje jsme jej ještě stačili vyzkoušet.

Boom, který byl v minulých 15 letech charakteristický pro vozy SUV a auta do terénu, pomohl mnoha značkám k nebývalému růstu. Jiné naopak nedokázaly růstový potenciál v segmentu, kde se prodávají nadprůměrně drahé modely, využít naplno. Evropský Ford patří ke druhé skupině značek, a tak dočasným řešením byl dovoz ryzích SUV přímo z kolébky automobilu.

Ford Maverick patří v USA k menším autům pro volný čas, což dokladuje nabídka dvou motorů, začínající čtyřválcem 2,3 l (110 kW) kombinovaným s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou. Vnější rozměry 4,44 x 1,825 x 1,76 m i rozvor 2,62 m patří v Evropě ke zlaté střední cestě, ale v USA jde spíše o základ. Ten kdo má v našich podmínkách na takové auto, obvykle volí turbodiesel, který ale americký Ford nedokáže nabídnout, a tak se Maverick v Evropě nedočkal velkého rozšíření. Kompaktní americké SUV proto v Evropě vyhledávají amerikofilové, kteří dávají přednost kultivované síle vidlicového šestiválce 3,0 l (149 kW).

obrázek [545 x 291]

Světově neutrální design

Vnější vzhled tohoto Fordu patří asi k nejsnáze přijatelným rysům. V našem luxusním provedení jsou i jinak šedé nárazníky lakovány v barvě vozu, moderní dojem z přídě zanechávají hranaté světlomety s čirou optikou, které vystupují mírně do prostoru. Neutrální tvary, které ukazuje Maverick, se již dnes u vozů této velikosti v Evropě příliš nenosí. Americkou velkorysost připomínají rozměry a úhly otevření bočních dveří, praktické, ale ne neobvyklé je samostatně výklopné zadní sklo. Záď je pokračováním tradice amerických SUV z osmdesátých a devadesátých let a vlastně by mohla patřit jakémukoliv konkurenčnímu vozu Made in USA.

Celkový dojem vylepšuje kombinace stříbrně lakované karoserie, která má jen minimum tmavých plastových dílů, a pětipaprskových šestnáctipalcových kol z hliníkové slitiny s leštěným povrchem.

Život na palubě

obrázek [300 x 384] Jakmile se vysoukáte do výše položené kabiny, přenese na vás Ford atmosféru automobilové Ameriky se vším všudy. Evropan si nejprve všimne zoufale zastaralého materiálu, použitého na přístrojové desce a výplních dveří, obrovských tlačítek na dveřích a na středovém panelu, ale také skromně malých přístrojů před řidičem. Titěrné ručky nekorespondují s robustním vzhledem a chováním hromotluka. V případě ukazatele stavu paliva v nádrži bychom ocenili jemnější odstupňování. Z tohoto řešení je vidět, že to kolik máte benzinu (resp. to, kolik jste jej už spálili) není v zemi původu až tak důležité…Naopak velmi důležitá je ergonomie a jednoduché ovládání, které zvládne i řidič ve vysokém důchodovém věku. Platí to pro automatickou převodovku, tempomat, rádio, klimatizaci,…potřebujete ještě něco víc? V Americe ne.

Maverick je vzhledem k vnějším rozměrům překvapivě prostorný, výška interiéru potěší stejně jako vyšší poloha sedáků vzadu, které dokáží podpírat relativně obstojně stehna dospělého pasažéra. Kožené čalounění je také typicky americké, materiál podobné struktury byste asi v evropském luxusním voze nenašli. Konstrukce sedadel je orientovaná na pohodlí, v zatáčkách se musíte (hlavně vzadu) přidržovat sami, protože bočnice to za vás neudělají a kůže nejistotu polohy sezení ještě dynamicky zhoršuje.

Maverick – tichý Američan

V městském provozu je výhodou vysoký posaz a velmi bohatě prosklená karoserie, která umožňuje dobrý výhled a přehled o dění kolem vozu. Celohliníkový vidlicový šestiválec není posledním výkřikem techniky, ale na americké zvyklosti jde o mírně nadprůměrnou jednotku. Její dynamický projev zhoršuje pouze čtyřstupňová automatická převodovka, bez možnosti manuální volby zařazeného převodu. Akcelerace na semaforech je díky hydrodynamickému měniči a hladkému řazení celkem bezproblémová, ale pružné zrychlení a zejména evropské dálniční cestování není pro Maverick to pravé ořechové.

obrázek [545 x 274] Jestliže vyžadujete od vašeho SUV komfortní cestování na dlouhé vzdálenosti jste na správné adrese. Pneumatiky s vysokým profilovým číslem, ale i všechna nezávisle zavěšená kola, dovolují posádce zapomenout na nástrahy českých cest a silnic. Milé je, že ač jsou interiérové materiály na kvalitativně horší úrovni než jsme v Evropě zvyklí, finální zpracování je po letech výroby dovedeno k dokonalosti, a tak – snad i díky jednoduchosti některých konstrukčních dílů - v interiéru nic nevrže ani při jízdě velmi členitým terénem. Řidič je zbaven i zodpovědnosti za průchodnost přes terénní překážky, protože v této vyšší úrovni Mavericku (4x4, základ je 4x2) nelze samočinně přiřaditelný pohon všech kol žádným způsobem manuálně ovlivňovat.

Jezdit hlavně americky!

Chcete-li těžit z výhod Mavericku, musíte jezdit „americky“. Komfort dálničního cestování je velmi dobrý asi do rychlosti 120 km/h. Nad touto metou už čtyřstupňový automat přeřazuje i ve středně prudkých kopcích a spotřeba roste k patnáctilitrovému odběru. Když se budete držet severoamerických 70 mph (112 km/h) dostanete se na ještě přijatelných 11 l/100 km, provázet vás bude jen šelest šestiválce a stále přitom budete mít dostatečnou rezervu pro rychlé předjíždění. Zatáčky nedělají podvozku zásadní problémy, karoserie se naklání přiměřeně své výšce, ale jsme v americkém SUV, takže žádné dramatické vyhýbací manévry se nedoporučují.

Dnes již neobvyklé je poklesnutí pedálu akcelerátoru při aktivaci tempomatu, ovládaného tlačítky na volantu. Na evropské poměry předimenzovaná klimatizace dokáže interiér vychladit na nepochopitelně nízké teploty…

Konec éry amerických SUV?

obrázek [300 x 166] Poslední americký Ford a poslední typické SUV? Kdo ví. Americký Ford se odráží ode dna a pomáhají mu v tom crossovery. Terénní schopnosti jdou asi už definitivně do pozadí, svůj stále větší význam má prostor pro posádku, komfort a když je v nabídce současně hrdinský vzhled neváhají Američané dlouho. Evropa se loučí se zámořskými SUV, protože na cestě jsou „echt-evropské“ deriváty značky Ford s pohonem všech kol. Jejich základem budou komponenty a snad i platforma nejmenších Land Roverů resp. Volva XC 60. Ale to už bude trochu jiný příběh…

Cena vozu: automobil už není v nabídce

Související články:

Plusy

  • prostorný interiér
  • komfortní a výborně odhlučněný motor a podvozek
  • pohodlná sedadla

Minusy

  • nevhodně umístněné tlačítko vyhřívání sedadel
  • kvalita materiálů použitých v interiéru
  • čtyřstupňová automatická převodovka s příliš dlouhými převody
Spolupracujeme s TipCars.com

Ford Maverick

Základní výbava:Čelní, boční a hlavové airbagy, ABS s EBD, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, přední loketní opěrka, dálkově ovládané centrální zamykání, manuální klimatizace, výškově stavitelný volant, 16palcová kola z lehkých slitin, přední mlhové světlomety, čtyřstupňová automatická převodovka, tempomat, kůží potažený volant, kožená sedadla, elektricky vyhřívaná a nastavitelná přední sedadla, zadní dveře s výklopným sklem, inteligentní pohon 4x4, autorádio s CD přehrávačem a měničem na 6 CD, elektricky ovládané střešní okno.

Výbava testovaného vozu:základní

Ministerstvo odsouhlasilo obří železniční stavbu za miliardy Ministerstvo odsouhlasilo obří železniční stavbu za miliardy

Železniční trať v úseku Veselí nad Lužnicí – Doubí…

Českého výrobce světel Trevos chtěla zničit insolvenční mafie Českého výrobce světel Trevos chtěla zničit insolvenční mafie

U hlavního vchodu do závodu největšího tuzemského výrobce…

Online: Babiš už hlasoval. Volil ANO a kroužkoval Online: Babiš už hlasoval. Volil ANO a kroužkoval

S úderem čtrnácté hodiny se v Česku otevřely volební…

 

Štítky SUV Ford Testy

Technické údaje
Motor Ford Maverick
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2967
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 149 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 262 / 4850
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 188
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 15.8 / 9.1 / 11.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 470 / 1810
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1655 / 395
Rozměr pneu:215/70 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4440
b) šířka (mm): 1825
c) výška (mm): 1762
d) rozvor (mm): 2620
e) rozchod vpředu (mm): 1557
f) rozchod vzadu (mm): 1548
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):900
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Ford Maverick
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 5
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 6
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,96
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 



Ford Equator Concept: Maverick převlečený pro Asii Ford Equator Concept: Maverick převlečený pro Asii

SUV Maverick je jedním z úspěšných Fordů na asijských…

Ford Maverick Ford Maverick

V kategorii SUV (Sport Utility Vehicle) byl na autosalonu…

 



 
Mercedes-Benz X prozradil české ceny. O kolik je stuttgartský pick-up dražší než Navara?

Mercedes-Benz X prozradil české ceny. O kolik je stuttgartský pick-up dražší než Navara?

Dnes 13:50

Nový pick-up s trojcípou hvězdou na přídi je zatím dostupný výhradně se čtyřválcovými motory. Na šestiválec si počkáme do léta.




Blesk.cz

Brutální vražda hvězdy Hlasu: Manžel zpěvačku zastřelil, pak zabil i sebe

Brutální vražda hvězdy Hlasu: Manžel zpěvačku…

Měla před sebou zářnou budoucnost, talentovanou zpěvačku San Sreylai (†23) ale připravil o život její žárlivý…

Změny na Vltavské: Dělníci opravují schodiště, zmizí nevyužívaná lávka

Změny na Vltavské: Dělníci opravují schodiště, zmizí…

Okolí Vltavské se začíná měnit. Začala více než měsíční rekonstrukce schodiště, navazovat se bude likvidací…

 

iSport.cz

Plíšková zná soupeřky. Na Turnaji mistryň se utká s Muguruzaovou i Venus

Plíšková zná soupeřky. Na Turnaji mistryň se utká s…

Tenistka Karolína Plíšková se na Turnaji mistryň utká v Bílé skupině stejně jako před rokem se Španělkou Garbiňe…

Trenér Říha: Jakmile v kolektivu vzniknou mezírky, je to jako rakovina

Trenér Říha: Jakmile v kolektivu vzniknou mezírky,…

Před dvěma týdny skončil Miloš Říha ve Slovanu. Důvody? Podle slovenských médií docela vážné. Zastaralé metody.…

 

Reflex.cz

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy nepublikované fotky mladých Stounů

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy…

Bleší trhy. Jedni je milují, vyhledávají a jsou dokonce ochotni za nimi i cestovat. Například do Paříže, kde…

Komentátor Bohumil Pečinka: Volit má smysl. Jde o režim, volové!

Komentátor Bohumil Pečinka: Volit má smysl. Jde o…

Začnu velmi osobně. Od roku 2013 jsem nebyl už u trojích voleb (komunální, senátní, krajské). V určitou chvíli…