Ford Mondeo 1.8 SCi - Ve jménu chudé směsi (01/2004)

Ford Mondeo 1.8 SCi - Ve jménu chudé směsi (01/2004)

 
 

Faceliftované Mondeo známe už od loňského brněnského autosalonu, první příležitost ke svezení jsme ale využili až ve chvíli, kdy byl k dispozici vůz s úsporným zážehovým čtyřválcem 1.8 SCi. Jízdní dojmy, které jsme přinesli , vyzněly poměrně dobře a tak jsme byli zvědavi, jak se auto projeví při praktickém provozu.

Faceliftované Mondeo známe už od loňského brněnského autosalonu, první příležitost ke svezení jsme ale využili až ve chvíli, kdy byl k dispozici vůz s úsporným zážehovým čtyřválcem 1.8 SCi. Jízdní dojmy, které jsme přinesli zde, vyzněly poměrně dobře a tak jsme byli zvědavi, jak se auto projeví při praktickém provozu.

Z vnějších změn si zaslouží pozornost hlavně maska chladiče s kovovým lemováním a větším logem, za nejužitečnější změnu pak jednoznačně považujeme nová vnější zpětná zrcátka, která oproti předchozí verzi zlepšila výhled skutečně podstatně. V dolní části nárazníku pak najdeme ozdobnou chromovanou lištu a při pozornějším zkoumání se dají odhalit i mírně pozměněná koncová světla.

V interiéru se naopak udála změna velmi podstatná – místo dřívějšího shluku několika typů a tvarů ovladačů z různých materiálů zde dnes najdeme perfektně zpracovanou palubní desku z měkčeného a na dotek příjemného plastu. Celek je sice trochu studený, dobrý pocit z kvality a propracovanosti ale tento dojem dobře vyvažuje. Plus si také zaslouží integrované autorádio s jednouchým ovládáním a do konceptu interiéru zapadajícím designem. Malinko nepohodlné je ale ovládání vyhřívání předních sedadel, skryté na středovém panelu za řadicí pákou a poněkud obtížněji dosažitelné. Výsledný příznivý dojem je sice ovlivněn faktem, že jsme testovali verzi s nejvyšší úrovní výbavy Ghia, i tak ale Ford of Europe odvádí dobrou práci: Kvalita zpracování interiéru je nyní na špičce třídy a bez ztráty firemní identity se může měřit s etalony v této oblasti.

Nejvíce zvědavi jsme byli samozřejmě na nový zážehový motor 1.8 16V Duratec SCi, se systémem přímého vstřikování benzínu do válců. Narozdíl od konvenčního 1.8 16V/92 kW poskytuje tento agregát o něco vyšší výkon 96 kW při 6000 otáčkách a kroutící moment vrcholí hodnotou 175 Nm při 4250 otáčkách. Deklarovaná úspornost motoru je přitom založena na možnosti spalování i velmi chudé směsi, čemuž jsou přizpůsobeny speciálně tvarované písty. Přepracován je návazně celý zapalovací, sací a výfukový systém, což umožňuje motoru pracovat i při nízkém zatížení jen s malými ztrátami. Teoreticky jde o systém podobný Gasoline Direct Injection od Mitsubishi: při úsporném režimu spaluje motor chudou směs a s podporou šestistupňové převodovky je schopen dlouhodobě udržovat nízkou spotřebu i při vysokých rychlostech.

První, čeho si řidič všimne, je znatelně tišší chod za studena a to od volnoběhu do cca 2500 otáček. Na pokyny pedálu plynu reaguje agregát dvěma způsoby: v pásmu do přibližně 3500 otáček se díky solidnímu a plynulému zátahu dá srovnat s dvoulitrovými motory, přičemž hluk motoru je v interiéru dobře izolován. Při potřebě razantnějšího zrychlení je každý výlet ručičky otáčkoměru k červeným číslům provázen naopak vcelku hlasitým, kovovým zvukem. Od konvenčního čtyřválce se jednotka SCi liší také trochu pomalejším náběhem topení, což v kombinaci s poněkud studeným, dřevem obloženým volantem řidiče v zimě moc dobře nenaladí.

Definitivní verdikt o tom, že tento motor je primárně určen pro klidnou, svižnou a úspornou jízdu na dlouhé vzdálenosti, obstarává převodovka. Ta je standardně šestistupňová, přičemž pátý a šestý stupeň jsou rychloběhy par excellence. Ve 140 km/h na pátý stupeň točí motor 4000 ot/min, na šestku pak jen lehce nad 3000 ot/min. Výše uvedená hranice tlumeného hluku při 3500 otáčkách znamená, že ticho může ve voze vládnout až do 170 km/h. Při ustálené rychlosti na dálnici je ale nutné počítat s tím, že tempomat si jízdu na nejvyšší stupeň nenechá do kopce líbit a je nutno podřazovat. A co spotřeba? Při klidném způsobu jízdy jsme na dálnici s průměrnou rychlostí okolo 140 km/h spotřebovali 7,6 l/100 km, ve městě pak za 8,9 l/100 km.

Razantnější jízda je s tímto motorem sice možná, znamená ale zapomenout na „tiché pásmo a za pomoci mnoha a mnoha přeřazení se přesvědčit, že průměrná rychlost je o pár km/h vyšší, ale spotřeba vzroste až o třetinu. Jinými slovy – občas si sice zařádit můžete, ale spíš než rychlé jízdy se užijete omezovače otáček. Přesto všechno ale SCi není žádný louda. Prakticky jsme s ním dosáhli udávané rychlosti 220 km/h, přičemž motor se na „šestku držel u hranice 4900 otáček. Jedinou výtkou k převodovému ústrojí je jeho relativně malá přesnost řazení, daná menšími tlaky na vracení řadicí páky do neutrálu. Pozitivem je pak požadavek na standardní palivo s oktanovým číslem 95.

Mondeo 1,8 SCi je možno koupit pouze s nejvyšší úrovní výbavy Ghia, přičemž námi testovaný liftback stojí celkem přijatelných 772.900 Kč. U této úrovně výbavy překvapí absence ESP, které je k dispozici pouze za příplatek 26.900 Kč společně s ostatními bezpečnostními systémy. Naopak férová je možnost volby velikosti zavazadlového prostoru. S nouzovým rezervním kolem je u hatchbacku k dispozici velmi dobrých 500 litrů po nízkém příplatku za plnohodnotnou rezervu se jeho velikost sníží o 40 litrů.

Omlazení Mondea odstranilo drobnosti, které spotřebitelé celkem oprávněně kritizovali (zrcátka/středový panel/plasty) a moderní zážehový motor 1,8 SCi je sympaticky střízlivou alternativou populárním turbodieselům.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 772 900 Kč Cena v testované výbavě: 950 900 Kč

Základní výbava:přední mlhová světla, nárazníky v barvě karoserie, vnější zrcátka v barvě karoserie, kliky dveří v barvě karoserie, elektronicky řízená klimatizace, rádio/CD 6000, dálkové ovládání na sloupku řízení, 4 reproduktory, vyhřívané čelní sklo, dešťový senzor a samočinná aktivace světlometů při snížené viditelnosti, přední a zadní podlahové rohože, elektricky ovládaná přední a zadní okna, zadní loketní opěrka, boční airbagy + stropní airbagy, přední a zadní lampičky na čtení, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zacloněním proti oslnění, dálkově ovládané dvojité centrální zamykání, palubní počítač

Výbava testovaného vozu:základní + sada Ghia Executive: 17" kola z lehkých slitin se 7 paprsky, kožené potahy "Alcantara", el. ovl. sedadlo řidiče a spolujezdce v 8 směrech, tempomat, dřevěný volant a hlavice řadicí páky (+69.900,-), vyhřívaná přední sedadla s regulací teploty (+8.900,-), el. ovládaná, sklopná a vyhřívaná zpětná zrcátka + osvětlení prostoru pod zrcátky (+2.500,-), xenonové světlomety (+35.000,-), IVD - TCS, ESP, EBA (+26.900,-), parkovací senzor (+16.900,-), metalická barva Ink Blue (+17.900,-)

Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek

Volební lídr sociální demokracie Lubomír Zaorálek, jehož…

Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv

Volební výsledek KSČM je nejhorší od roku 1992. Pokud…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1798
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 175 / 4250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 207
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.9 / 5.7 / 7.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / 1370
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1422 / 563
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4731
b) šířka (mm): 1812
c) výška (mm): 1481
d) rozvor (mm): 2754
e) rozchod vpředu (mm): 1522
f) rozchod vzadu (mm): 1537
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,50
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

 



Ojetý Ford Mondeo Kombi: Sázka na benzin 2.0 Duratec Ojetý Ford Mondeo Kombi: Sázka na benzin 2.0 Duratec

Minulá generace Fordu Mondeo patří k velmi oblíbeným…

Ojetý Ford Mondeo 2.0 TDCi: Diesel vybírejte pečlivě Ojetý Ford Mondeo 2.0 TDCi: Diesel vybírejte pečlivě

Ford Mondeo se řadí mezi vyhledávané ojetiny již řadu…

 



 
Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Prozkoumali jsme továrnu na značkové repasované díly

Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Víme o nich vše!

Včera

Program výměnných náhradních dílů představuje naprosto ojedinělou servisní koncepci. Vedle nového dílu Volkswagen nabízí také odborně repasovaný.




Blesk.cz

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte si zimu v teple!

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte…

Vánoce na blátě a Silvestr před televizní obrazovkou. Také vás taková představa moc neláká? Stále stoupající…

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah notifikací jen majiteli

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah…

Kontroverzní technologie Face ID pro identifikaci obličeje dovoluje další drobnost, která zpříjemní používání…

 

iSport.cz

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil Šural po hattricku

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil…

Byl šťastný. V první řadě z toho, že Sparta prolomila sérii bez vítězství na hřišti Jablonce a také hlavně kvůli…

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku trefil Šural hattrickem

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku…

Fotbalisté pražské Sparty vyhráli v 11. kole v Jablonci 3:0 a dočkali se první ligové výhry venku po čtyřech…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude vládnout slovenský estébák a japonský fašista

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude…

Komentátor Reflexu Karel Steigerwald má k výsledkům voleb dva pohledy – jeden podle svých slov drtivý a druhý…

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a vlevo, ale stát jako firma

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a…

Jako zásadní změnu vnímání politiky vidí výsledky letošních voleb (a nejen těch v Česku) psychiatr Cyril Höschl.…