reklama


Ford Mondeo 1.8 SCi - Ve jménu chudé směsi (01/2004)

Ford Mondeo 1.8 SCi - Ve jménu chudé směsi (01/2004)

 
 

Faceliftované Mondeo známe už od loňského brněnského autosalonu, první příležitost ke svezení jsme ale využili až ve chvíli, kdy byl k dispozici vůz s úsporným zážehovým čtyřválcem 1.8 SCi. Jízdní dojmy, které jsme přinesli , vyzněly poměrně dobře a tak jsme byli zvědavi, jak se auto projeví při praktickém provozu.

Faceliftované Mondeo známe už od loňského brněnského autosalonu, první příležitost ke svezení jsme ale využili až ve chvíli, kdy byl k dispozici vůz s úsporným zážehovým čtyřválcem 1.8 SCi. Jízdní dojmy, které jsme přinesli zde, vyzněly poměrně dobře a tak jsme byli zvědavi, jak se auto projeví při praktickém provozu.

Z vnějších změn si zaslouží pozornost hlavně maska chladiče s kovovým lemováním a větším logem, za nejužitečnější změnu pak jednoznačně považujeme nová vnější zpětná zrcátka, která oproti předchozí verzi zlepšila výhled skutečně podstatně. V dolní části nárazníku pak najdeme ozdobnou chromovanou lištu a při pozornějším zkoumání se dají odhalit i mírně pozměněná koncová světla.

V interiéru se naopak udála změna velmi podstatná – místo dřívějšího shluku několika typů a tvarů ovladačů z různých materiálů zde dnes najdeme perfektně zpracovanou palubní desku z měkčeného a na dotek příjemného plastu. Celek je sice trochu studený, dobrý pocit z kvality a propracovanosti ale tento dojem dobře vyvažuje. Plus si také zaslouží integrované autorádio s jednouchým ovládáním a do konceptu interiéru zapadajícím designem. Malinko nepohodlné je ale ovládání vyhřívání předních sedadel, skryté na středovém panelu za řadicí pákou a poněkud obtížněji dosažitelné. Výsledný příznivý dojem je sice ovlivněn faktem, že jsme testovali verzi s nejvyšší úrovní výbavy Ghia, i tak ale Ford of Europe odvádí dobrou práci: Kvalita zpracování interiéru je nyní na špičce třídy a bez ztráty firemní identity se může měřit s etalony v této oblasti.

Nejvíce zvědavi jsme byli samozřejmě na nový zážehový motor 1.8 16V Duratec SCi, se systémem přímého vstřikování benzínu do válců. Narozdíl od konvenčního 1.8 16V/92 kW poskytuje tento agregát o něco vyšší výkon 96 kW při 6000 otáčkách a kroutící moment vrcholí hodnotou 175 Nm při 4250 otáčkách. Deklarovaná úspornost motoru je přitom založena na možnosti spalování i velmi chudé směsi, čemuž jsou přizpůsobeny speciálně tvarované písty. Přepracován je návazně celý zapalovací, sací a výfukový systém, což umožňuje motoru pracovat i při nízkém zatížení jen s malými ztrátami. Teoreticky jde o systém podobný Gasoline Direct Injection od Mitsubishi: při úsporném režimu spaluje motor chudou směs a s podporou šestistupňové převodovky je schopen dlouhodobě udržovat nízkou spotřebu i při vysokých rychlostech.

První, čeho si řidič všimne, je znatelně tišší chod za studena a to od volnoběhu do cca 2500 otáček. Na pokyny pedálu plynu reaguje agregát dvěma způsoby: v pásmu do přibližně 3500 otáček se díky solidnímu a plynulému zátahu dá srovnat s dvoulitrovými motory, přičemž hluk motoru je v interiéru dobře izolován. Při potřebě razantnějšího zrychlení je každý výlet ručičky otáčkoměru k červeným číslům provázen naopak vcelku hlasitým, kovovým zvukem. Od konvenčního čtyřválce se jednotka SCi liší také trochu pomalejším náběhem topení, což v kombinaci s poněkud studeným, dřevem obloženým volantem řidiče v zimě moc dobře nenaladí.

Definitivní verdikt o tom, že tento motor je primárně určen pro klidnou, svižnou a úspornou jízdu na dlouhé vzdálenosti, obstarává převodovka. Ta je standardně šestistupňová, přičemž pátý a šestý stupeň jsou rychloběhy par excellence. Ve 140 km/h na pátý stupeň točí motor 4000 ot/min, na šestku pak jen lehce nad 3000 ot/min. Výše uvedená hranice tlumeného hluku při 3500 otáčkách znamená, že ticho může ve voze vládnout až do 170 km/h. Při ustálené rychlosti na dálnici je ale nutné počítat s tím, že tempomat si jízdu na nejvyšší stupeň nenechá do kopce líbit a je nutno podřazovat. A co spotřeba? Při klidném způsobu jízdy jsme na dálnici s průměrnou rychlostí okolo 140 km/h spotřebovali 7,6 l/100 km, ve městě pak za 8,9 l/100 km.

Razantnější jízda je s tímto motorem sice možná, znamená ale zapomenout na „tiché pásmo a za pomoci mnoha a mnoha přeřazení se přesvědčit, že průměrná rychlost je o pár km/h vyšší, ale spotřeba vzroste až o třetinu. Jinými slovy – občas si sice zařádit můžete, ale spíš než rychlé jízdy se užijete omezovače otáček. Přesto všechno ale SCi není žádný louda. Prakticky jsme s ním dosáhli udávané rychlosti 220 km/h, přičemž motor se na „šestku držel u hranice 4900 otáček. Jedinou výtkou k převodovému ústrojí je jeho relativně malá přesnost řazení, daná menšími tlaky na vracení řadicí páky do neutrálu. Pozitivem je pak požadavek na standardní palivo s oktanovým číslem 95.

Mondeo 1,8 SCi je možno koupit pouze s nejvyšší úrovní výbavy Ghia, přičemž námi testovaný liftback stojí celkem přijatelných 772.900 Kč. U této úrovně výbavy překvapí absence ESP, které je k dispozici pouze za příplatek 26.900 Kč společně s ostatními bezpečnostními systémy. Naopak férová je možnost volby velikosti zavazadlového prostoru. S nouzovým rezervním kolem je u hatchbacku k dispozici velmi dobrých 500 litrů po nízkém příplatku za plnohodnotnou rezervu se jeho velikost sníží o 40 litrů.

Omlazení Mondea odstranilo drobnosti, které spotřebitelé celkem oprávněně kritizovali (zrcátka/středový panel/plasty) a moderní zážehový motor 1,8 SCi je sympaticky střízlivou alternativou populárním turbodieselům.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 772 900 Kč Cena v testované výbavě: 950 900 Kč

Základní výbava:přední mlhová světla, nárazníky v barvě karoserie, vnější zrcátka v barvě karoserie, kliky dveří v barvě karoserie, elektronicky řízená klimatizace, rádio/CD 6000, dálkové ovládání na sloupku řízení, 4 reproduktory, vyhřívané čelní sklo, dešťový senzor a samočinná aktivace světlometů při snížené viditelnosti, přední a zadní podlahové rohože, elektricky ovládaná přední a zadní okna, zadní loketní opěrka, boční airbagy + stropní airbagy, přední a zadní lampičky na čtení, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zacloněním proti oslnění, dálkově ovládané dvojité centrální zamykání, palubní počítač

Výbava testovaného vozu:základní + sada Ghia Executive: 17" kola z lehkých slitin se 7 paprsky, kožené potahy "Alcantara", el. ovl. sedadlo řidiče a spolujezdce v 8 směrech, tempomat, dřevěný volant a hlavice řadicí páky (+69.900,-), vyhřívaná přední sedadla s regulací teploty (+8.900,-), el. ovládaná, sklopná a vyhřívaná zpětná zrcátka + osvětlení prostoru pod zrcátky (+2.500,-), xenonové světlomety (+35.000,-), IVD - TCS, ESP, EBA (+26.900,-), parkovací senzor (+16.900,-), metalická barva Ink Blue (+17.900,-)

MHD v Praze by mohla být kvůli smogu zdarma MHD v Praze by mohla být kvůli smogu zdarma

Pražští radní budou v úterý kvůli smogu v hlavním městě…

Komentář Bohumila Pečinky: Kde vzal Babiš peníze? Komentář Bohumila Pečinky: Kde vzal Babiš peníze?

Ta aféra skutečně má parametry stát se předvolebním…

Grandi Stazioni na pronájmu nádraží vydělala 65 milionů Grandi Stazioni na pronájmu nádraží vydělala 65 milionů

Bývalý nájemce pražského hlavního nádraží, italská…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1798
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 175 / 4250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 207
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.6
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 9.9 / 5.7 / 7.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / 1370
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1422 / 563
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4731
b) šířka (mm): 1812
c) výška (mm): 1481
d) rozvor (mm): 2754
e) rozchod vpředu (mm): 1522
f) rozchod vzadu (mm): 1537
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,50
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Ojetý Ford Mondeo Kombi: Sázka na benzin 2.0 Duratec Ojetý Ford Mondeo Kombi: Sázka na benzin 2.0 Duratec

Minulá generace Fordu Mondeo patří k velmi oblíbeným…

Ojetý Ford Mondeo 2.0 TDCi: Diesel vybírejte pečlivě Ojetý Ford Mondeo 2.0 TDCi: Diesel vybírejte pečlivě

Ford Mondeo se řadí mezi vyhledávané ojetiny již řadu…

 



 
Nové Subaru XV uvidíme už v Ženevě. Na prvním snímku mu to opravdu sluší!

Nové Subaru XV uvidíme už v Ženevě. Na prvním snímku mu to opravdu sluší!

Dnes 11:53

Nová generace Subaru XV si odbude globální premiéru už na březnovém autosalonu v Ženevě. Podle prvního snímku to bude fešák!




Blesk.cz

Školáci přežili lavinu pod kulečníkem. Díky platu sklenic Nutelly

Školáci přežili lavinu pod kulečníkem. Díky platu…

Eduardo, Samuel a Ludovica byli v italských horách spolu s rodiči na prázdninách. Když ani ne desetileté děti ve…

Česká spořitelna uťala spolupráci s Fincentrem. A žaluje ho za matení klientů

Česká spořitelna uťala spolupráci s Fincentrem. A…

Česká spořitelna ukončuje spolupráci s poradenskou společností Fincentrum a podává na ni žalobu. Fincentrum bylo…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Lundqvist čaroval, vlastní obdivuhodný rekord

TOP zajímavosti z NHL: Lundqvist čaroval, vlastní…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Plíšková smetla domácí naději a je ve čtvrtfinále. Strýcová končí

Plíšková smetla domácí naději a je ve čtvrtfinále.…

Česká tenistka Karolína Plíšková hladce postoupila do čtvrtfinále ženské dvouhy na Australian Open. Turnajová…

 

Reflex.cz

Kardinál Vlk trpí rakovinou, čeká ho chemoterapie

Kardinál Vlk trpí rakovinou, čeká ho chemoterapie

Kardinál Miloslav Vlk trpí rakovinou plic s metastázami do kostí a čeká ho chemoterapie. Zdravotní problémy se u…

Muži byli zatčeni za znásilnění v přímém přenosu, které pouštěli na Facebooku

Muži byli zatčeni za znásilnění v přímém přenosu,…

Velmi neobvyklý případ zločinu v přímém přenosu na Facebooku, ktery vedl k okamžitému zatčení pachatelů, se…

 
 
reklama