Ford Mondeo 2.2 TDCi (114 kW) plní Euro IV

Ford Mondeo 2.2 TDCi (114 kW) plní Euro IV

 

V srpnu začne Ford vyrábět Ford Mondeo, poháněný turbodieselem 2.2 TDCi řady Duratorq o výkonu 114 kW, který plní limity nejpřísnější emisní normy Euro IV vstupující v platnost v lednu roku 2006.

V srpnu začne Ford vyrábět Ford Mondeo, poháněný turbodieselem 2.2 TDCi řady Duratorq o výkonu 114 kW, který plní limity nejpřísnější emisní normy Euro IV vstupující v platnost v lednu roku 2006.

Moderní turbodiesel Duratorq 2.2 TDCi se dokázal s náročnými emisními limity normy Euro IV vypořádat díky řadě detailních vylepšení, která se dotkla především systému vstřikování paliva. Modernizovaný vznětový agregát Mondea dostal turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek rozváděcího kola, jejichž nastavování je plně v režii elektroniky. Díky variabilnímu turbodmychadlu dokáže motor Duratorq TDCi rychleji reagovat na aktuální situaci než konvenční turbomotory. V kombinaci s lepší termodynamikou se všechna vylepšení motoru Duratorq 2.2 TDCi odrazila především v jeho bezprostřednějších reakcích na pohyby pedálu plynu a mohutném zátahu v nízkých otáčkách. Řidič přitom zřetelně zaregistruje rozšíření spektra využitelných otáček, motor bez protestů funguje už od 1250 ot/min.

Točivý moment v nízkých otáčkách, nižší emise
Nový motor Duratorq TDCi o objemu 2,2 l, který plní emisní limity normy Euro IV, nabízí v nízkých otáčkách více točivého momentu než srovnatelné vznětové agregáty. Naprostá většina turbodieselů se začíná zřetelněji „probouzet“ zhruba po překročení hranice otáček 1800 ot/min. Moderní pohonná jednotka „čistého“ Mondea 2.2 TDCi tuto hodnotu snižuje o více než 500 ot/min. Rozšíření spektra využitelných otáček motoru a jeho mohutný zátah už v nízkých otáčkách se pozitivně projevily jak na dynamice jízdy (z pohledu řidiče je velmi příjemná výrazná akcelerace bez nutnosti podřazovat na nižší rychlostní stupeň), tak i na její hospodárnosti.

Základní dynamické parametry Mondea Duratorq 2.2. TDCi - zrychlení z 0 na 100 km/h a maximální rychlost – zůstávají stejné jako u stávajícího modelu plnícího emisní normu Euro III – oba tyto modely zrychlí z 0 na 100 km/h za 8,9 s a dosahují rychlosti až 220 km/h (verze kombi 216 km/h). Novější Mondeo, plnící normu Euro IV, je však lepší při hodnocení pružného zrychlení: Při zařazeném 4. rychlostním stupni se Mondeo „Euro IV“ rozjede z 60 km/h na 120 km/h během pouhých 5,4 s, zatímco jeho stávající sourozenec Mondeo „Euro III“ ke stejnému výkonu potřebuje 5,8 s. A podobné je to i s pružným zrychlením z 80 km/h na 120 km/h na 6. rychlostní stupeň: Mondeo „Euro IV“ je zvládá za 11,5 sekundy, zatímco Mondeo „Euro III“ za 12,8 s.

Vylepšení výkonových charakteristik bylo pro konstruktéry automobilky Ford důležitým kritériem, absolutní prioritu ovšem mělo dosažení dokonalejšího spalování s minimálním množstvím škodlivin ve výfukových plynech. Pro dosažení tohoto cíle motoráři Fordu především dále zdokonalili a zpřesnili činnost vystřikovacího systému – na tomto úkolu spolupracovali i specialisté společnosti Delphi.

K nejvýraznějším zásahům do konstrukce a činnosti motoru 2.2 Duratorq TDCi „Euro IV“ a jeho vstřikovacího systému patří použití nových sedmiotvorových vstřikovačů Delphi (dříve 5 otvorů), jejichž trysky mají menší otvory (průměr 0,125 mm oproti předchozím 0,180 mm). Otvory menšího průměru zaručují jemnější rozprášení paliva do směsi se vzduchem ve spalovacích prostorách.

Turbodmychadlo Allied Signal Garrett GT 20 s proměnnou geometrií lopatek rozváděcího kola a elektrickým řízením umožňuje vyšší flexibilitu nastavení než konvenční tlakem ovládaná dmychadla, používaná u předchozích vznětových motorů. Použit je nový katalyzátor s mohutnější vrstvou aktivního vzácného kovu.

Elektrické řízení turbodmychadla s proměnnou geometrií přináší rychlejší a přesnější reakci turbodmychadla i rozšíření možností jeho nastavení, takže dmychadlo se dokáže rychle a precizně přizpůsobit tlakům v sacím traktu. Optimalizace hydraulických tlaků ve vystřikovacím systému a vyšší variabilita nastavení turbodmychadla se promítly v rozšíření spektra využitelných otáček motoru.

I přesto, že nový motor 2.2 Duratorq TDCi „Euro IV“ vyniká mohutným zátahem v nejnižších otáčkách, nebyl tento agregát ochuzen o systém krátkodobého zvýšení výkonu (Overboost-Regulation System). Ten umožňuje krátkodobé zvýšení plnícího přetlaku turbodmychadla v tzv. přechodové fázi, což se projeví dočasným zvýšením maximálního točivého momentu z 360 Nm na 400 Nm – to se hodí především při předjíždění atp.

Normovaná spotřeba modelu Mondeo 2.2 Duratorq TDCi „Euro IV“ činí v kombinovaném režimu 6,1 l/100 km.

Spolupracujeme s TipCars.com
Borisov může získat bulharské premiérské křeslo. Potřetí Borisov může získat bulharské premiérské křeslo. Potřetí

Občané za evropský rozvoj Bulharska (GERB) expremiéra…

Zápisník Daniela Nováka: Řetězce na mušce Zápisník Daniela Nováka: Řetězce na mušce

Americký jaderný koncern Westinghouse čeká bankrot. Firmu…

ANO má vůdce: schválené stanovy hnutí jsou nezákonné, tvrdí právník ANO má vůdce: schválené stanovy hnutí jsou nezákonné, tvrdí právník

Úředníci odmítli stížnost exhejtmana Oty Košty, který…

Komentář Michaela Romancova: Kreml nemá rád otázky Komentář Michaela Romancova: Kreml nemá rád otázky

Když od března do září 1969 probíhala na Dálném východě…

 
Zdroj: Ford
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Ojetý Ford Mondeo Kombi: Sázka na benzin 2.0 Duratec Ojetý Ford Mondeo Kombi: Sázka na benzin 2.0 Duratec

Minulá generace Fordu Mondeo patří k velmi oblíbeným…

Ojetý Ford Mondeo 2.0 TDCi: Diesel vybírejte pečlivě Ojetý Ford Mondeo 2.0 TDCi: Diesel vybírejte pečlivě

Ford Mondeo se řadí mezi vyhledávané ojetiny již řadu…

 



 
Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak (+videa)

Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak

Dnes 08:00

Turbodmychadla s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek statoru turbíny jsou nedílnou součástí vznětových motorů už od 90. let a emisní normy Euro 2. Dnes koncepce existuje už ve čtyřech různých provedeních. Víte, čím se jednotlivá řešení liší?




Blesk.cz

Kuchař Ridi rozmazluje Hunčárovou v Alpách! Za vanu u postele platí denně 13 tisíc!

Kuchař Ridi rozmazluje Hunčárovou v Alpách! Za vanu…

Jako v ráji se teď cítí tanečnice Lucie Hunčárová (31). Její nový partner, ženatý kuchař Emanuele Ridi (43), ji…

Muž se nechal přejmenovat na Hitlera. Děti Adolfa a Evu Braun mu vzala sociálka

Muž se nechal přejmenovat na Hitlera. Děti Adolfa a…

Žádost o změnu příjmení po vzoru vůdce nacistického Německa posvětil soud americkému neonacistovi. Isidore Heath…

 

iSport.cz

Česká paráda! Mladíci slaví postup na EURO, úspěch pečetily krásné góly

Česká paráda! Mladíci slaví postup na EURO, úspěch…

Čeští fotbalisté do 19 let postoupili na mistrovství Evropy, kde si zahrají poprvé od roku 2011. Tým trenéra…

Smolař Rosický: O zranění, motivaci k návratu i výkonech Sparty

Smolař Rosický: O zranění, motivaci k návratu i…

Je to pro něj hodně těžké. Ale rozhodl se bojovat. Záložník Sparty Tomáš Rosický má sice kvůli další operaci po…

 

Reflex.cz

Vláda zavádí evidenci prasečích ocásků. Problém se zvěří tím ale nevyřeší

Vláda zavádí evidenci prasečích ocásků. Problém se…

Posedlost evidencemi všeho druhu v podání současné vládní garnitury expanduje už i do takových oblastí lidských…

Spravedlnost v ČT: Slovák hodil rukavici české televizní detektivce!

Spravedlnost v ČT: Slovák hodil rukavici české…

Včera skončila Spravedlnost! Tedy alespoň na obrazovkách ČT1 a nutno dodat – a tady se dost rozcházím s kolegyní…