15.6. 2014 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

Ford RS Cosworth: Sierra a Escort ve snímku od XCar

Spojení Fordu s Cosworthem se netýkalo jen legendárního třílitrového motoru DFV z formule 1. Odrazilo se i na závodních okruzích a v rallye.

Magazín XCar vzpomíná na druhou polovinu osmdesátých a začátek devadesátých let minulého věku. Postavil proti sobě dvě okřídlené legendy, dvě kultovní auta, ikony s modrým oválem ve znaku. Coby teenageři je měli množí z nás nalepené na zdi - Sierru a Escort, obě s písmeny RS a názvem Cosworth. Byla to doba klasické skupiny A a konce vytrvalostních závodů cestovních aut. Ostrá Sierra měla premiéru v roce 1985 v Ženevě, prodávala se od července 1986. Jednalo se o původní verzi s dvoulitrovým šestnáctiventilovým čtyřválcem, který díky turbodmychadlu dával v produkční specifikaci 152 kW. Měla ještě zadní pohon, varianty 4x4 v karoserii sedanu přišly až později. Duchovním otcem byl Stuart Turner, tehdejší šéf divize Ford Motorsport. Kostkované sedačky od Recara a tříramenný volant patří k duchu doby. Převodovku dodal Borg-Warner, o podvozek se postaral Jack Roush. Pamatujete si určitě Eggenbergerovy černé sierry s červenými reklamami Texaco v MS cestovních vozů 1987. Ale řádily i v britském okruhovém šampionátu a ve světovém soutěžním, například s Dididerem Auriolem za volantem. Včetně homologační série RS 500 jich vzniklo zhruba 6 tisíc. Podrobně jsme se celé řadě Sierra věnovali zde.

Menší Escort RS byl vlastně nepřímým nástupcem. Řádně nafouklá karoserie s množstvím výdechů nepřišla o mohutné zadní křídlo, byť od drobné modernizace (1994) jej měla na přání. Zadarmo, neplatilo se za něj nic. Dvojitý spoiler byl ještě mohutnější a přezdívalo se mu „velrybí ocas“. Na rozdíl od první Sierry RS Cosworth byl nabroušený Escort permanentní čtyřkolkou s rozdělením točivého momentu 34:66. Posílený dvoulitr dával tentokrát 162 kW, soutěžní speciály byly pochopitelně ještě výkonnější. Ale tenhle šlo běžné koupit, dokonce i u nás. Pravda, nebyl levný, stál přes 1,1 milionu... Na ďábelský Escort jsme vzpomínali před dvěma lety na Autofunu v rubrice Pod lupou. Byl schopen vyvinout maximální rychlost 225 km/h a sprint z klidu na stovku mu trval něco málo nad šest vteřin.

Dnes jsou Sierry i Escorty RS Cosworth vyhledávanými sběratelskými kousky. Vyřádila se na nich bohužel spousta úpravců, takže ne všechna auta, která přežila, se aktuálně nacházejí v původním stavu. XCar však taková k dispozici měl. Mladší model ve vínové barvě se právem pyšní logem firemního Motorsportu a prodalo se jich 7 tisíc, testovaný exemplář byl vývojovým předprodukčním kusem, o čemž svědčí plaketka s třemi nulami. Na vlhké trati (testovacím okruhu Fordu se ukázalo, že je díky čtyřkolce a lepší přilnavosti rychlejší, do klopených zatáček se dalo jet o 16 km/h rychleji než s bílou Sierrou. Escort je ale také hlučnější, drsnější, má však na druhou stranu snadnější řazení, zátah po stlačení plynového pedálu je navíc mohutný. Střihači videa nezapomněli v závěru ani na pár archivních záběrů.








Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



Za volantem Fordu Sierra Cosworth 4x4: Nenápadně, leč ostře Za volantem Fordu Sierra Cosworth 4x4: Nenápadně, leč ostře

První Sierra Cosworth měla třídveřovou karoserii, pohon…

 



 
Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Včera

Nabídka malých MPV se v posledních letech hodně ztenčila a ztenčovat se bude i dál. Konec prodeje již vyhlíží Citroën C3 Picasso, Hyundai ix20 i Opel Meriva.




Blesk.cz

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Série originálních strategií v reálném čase Pikmin, v níž hrají hlavní roli stejnojmenná stvoření, která jsou…

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim povinné e-recepty

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim…

Počet lékařů, kteří se už zapojili do systému elektronických receptů, se od podzimu loňského roku zdvojnásobil.…

 

iSport.cz

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění z daňových úniků

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění…

Fotbalový útočník Barcelony Neymar byl zbaven v Brazílii obvinění z daňových úniků. O tom, že prokuratura případ…

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle hráč si už nekopne

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle…

Po losu sebevědomá prohlášení, po domácí remíze s Plzní 2:2 v třetím předkole Ligy mistrů ostrá kritika do…

 

Reflex.cz

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…