15.6. 2014 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

Ford RS Cosworth: Sierra a Escort ve snímku od XCar

Spojení Fordu s Cosworthem se netýkalo jen legendárního třílitrového motoru DFV z formule 1. Odrazilo se i na závodních okruzích a v rallye.

Magazín XCar vzpomíná na druhou polovinu osmdesátých a začátek devadesátých let minulého věku. Postavil proti sobě dvě okřídlené legendy, dvě kultovní auta, ikony s modrým oválem ve znaku. Coby teenageři je měli množí z nás nalepené na zdi - Sierru a Escort, obě s písmeny RS a názvem Cosworth. Byla to doba klasické skupiny A a konce vytrvalostních závodů cestovních aut. Ostrá Sierra měla premiéru v roce 1985 v Ženevě, prodávala se od července 1986. Jednalo se o původní verzi s dvoulitrovým šestnáctiventilovým čtyřválcem, který díky turbodmychadlu dával v produkční specifikaci 152 kW. Měla ještě zadní pohon, varianty 4x4 v karoserii sedanu přišly až později. Duchovním otcem byl Stuart Turner, tehdejší šéf divize Ford Motorsport. Kostkované sedačky od Recara a tříramenný volant patří k duchu doby. Převodovku dodal Borg-Warner, o podvozek se postaral Jack Roush. Pamatujete si určitě Eggenbergerovy černé sierry s červenými reklamami Texaco v MS cestovních vozů 1987. Ale řádily i v britském okruhovém šampionátu a ve světovém soutěžním, například s Dididerem Auriolem za volantem. Včetně homologační série RS 500 jich vzniklo zhruba 6 tisíc. Podrobně jsme se celé řadě Sierra věnovali zde.

Menší Escort RS byl vlastně nepřímým nástupcem. Řádně nafouklá karoserie s množstvím výdechů nepřišla o mohutné zadní křídlo, byť od drobné modernizace (1994) jej měla na přání. Zadarmo, neplatilo se za něj nic. Dvojitý spoiler byl ještě mohutnější a přezdívalo se mu „velrybí ocas“. Na rozdíl od první Sierry RS Cosworth byl nabroušený Escort permanentní čtyřkolkou s rozdělením točivého momentu 34:66. Posílený dvoulitr dával tentokrát 162 kW, soutěžní speciály byly pochopitelně ještě výkonnější. Ale tenhle šlo běžné koupit, dokonce i u nás. Pravda, nebyl levný, stál přes 1,1 milionu... Na ďábelský Escort jsme vzpomínali před dvěma lety na Autofunu v rubrice Pod lupou. Byl schopen vyvinout maximální rychlost 225 km/h a sprint z klidu na stovku mu trval něco málo nad šest vteřin.

Dnes jsou Sierry i Escorty RS Cosworth vyhledávanými sběratelskými kousky. Vyřádila se na nich bohužel spousta úpravců, takže ne všechna auta, která přežila, se aktuálně nacházejí v původním stavu. XCar však taková k dispozici měl. Mladší model ve vínové barvě se právem pyšní logem firemního Motorsportu a prodalo se jich 7 tisíc, testovaný exemplář byl vývojovým předprodukčním kusem, o čemž svědčí plaketka s třemi nulami. Na vlhké trati (testovacím okruhu Fordu se ukázalo, že je díky čtyřkolce a lepší přilnavosti rychlejší, do klopených zatáček se dalo jet o 16 km/h rychleji než s bílou Sierrou. Escort je ale také hlučnější, drsnější, má však na druhou stranu snadnější řazení, zátah po stlačení plynového pedálu je navíc mohutný. Střihači videa nezapomněli v závěru ani na pár archivních záběrů.

Rallye Dakar 2018







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

 



Ford Sierra Cosworth RS500: Skoro nejetý kousek vydražen za raketu Ford Sierra Cosworth RS500: Skoro nejetý kousek vydražen za raketu

Zatímco běžné fordy sierra se dnes prodávají za cenu…

Slavné dobové testy: Co říkali redaktoři v roce 1986 na Ford Sierra 1.6? Slavné dobové testy: Co říkali redaktoři v roce 1986 na Ford Sierra 1.6?

Mezi nejdiskutovanější novinky podzimních automobilových…

 



 
Vadné silentbloky: Jak je poznat?  A co hrozí, když zanedbáme údržbu?

Vadné silentbloky: Jak je poznat? Co hrozí, když zanedbáme údržbu?

Dnes 08:00

Jede si vaše auto na nerovnostech, kam chce a současně vyluzuje jeho podvozek klepavé zvuky? Pak zřejmě nadešel čas na výměnu silentbloků jeho zavěšení kol.




Blesk.cz

Červená »Havlova« lavička za 850 tisíc dobyla internet: Lidé o ní vtipkují, jiní ji kritizují a chtějí po Praze 6 vysvětlení

Červená »Havlova« lavička za 850 tisíc dobyla…

Poté, co Blesk.cz informoval o lavičce Ferdinanda Vaňka věnované odkazu bývalého prezidenta Václava Havla (†75),…

Debata Drahoš vs. Zeman: Prima dělá bezpečnostní manévry, kandidáti budou na vodě

Debata Drahoš vs. Zeman: Prima dělá bezpečnostní…

Už v sobotu odpoledne budeme vědět, kdo bude příštích pět let českým prezidentem. Miloš Zeman, nebo Jiří Drahoš.…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

CHAT: Odpovídají beachvolejbalistky Kolocová a Kvapilová

CHAT: Odpovídají beachvolejbalistky Kolocová a Kvapilová

Beachvolejbalistky Kristýna Hoidarová Kolocová (29) a Michala Kvapilová (27) zažily famózní loňský rok. Stříbro…

 

Reflex.cz

Revoluce v létání: Norsko chce používat na krátké lety pouze stroje s elektrickým pohonem

Revoluce v létání: Norsko chce používat na krátké…

V letecké dopravě, alespoň v Norsku, se schyluje k velké revoluci. Všechna letadla na krátké lety by měla mít…

Fenomén jménem Kuba: Guantánamo, zátoka bezpráví

Fenomén jménem Kuba: Guantánamo, zátoka bezpráví

Guantanamera, Bahía Guantanamera… Chytlavá písnička složená Joseítem Fernándezem na text básně kubánského…