15.6. 2014 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

Ford RS Cosworth: Sierra a Escort ve snímku od XCar

Spojení Fordu s Cosworthem se netýkalo jen legendárního třílitrového motoru DFV z formule 1. Odrazilo se i na závodních okruzích a v rallye.

Magazín XCar vzpomíná na druhou polovinu osmdesátých a začátek devadesátých let minulého věku. Postavil proti sobě dvě okřídlené legendy, dvě kultovní auta, ikony s modrým oválem ve znaku. Coby teenageři je měli množí z nás nalepené na zdi - Sierru a Escort, obě s písmeny RS a názvem Cosworth. Byla to doba klasické skupiny A a konce vytrvalostních závodů cestovních aut. Ostrá Sierra měla premiéru v roce 1985 v Ženevě, prodávala se od července 1986. Jednalo se o původní verzi s dvoulitrovým šestnáctiventilovým čtyřválcem, který díky turbodmychadlu dával v produkční specifikaci 152 kW. Měla ještě zadní pohon, varianty 4x4 v karoserii sedanu přišly až později. Duchovním otcem byl Stuart Turner, tehdejší šéf divize Ford Motorsport. Kostkované sedačky od Recara a tříramenný volant patří k duchu doby. Převodovku dodal Borg-Warner, o podvozek se postaral Jack Roush. Pamatujete si určitě Eggenbergerovy černé sierry s červenými reklamami Texaco v MS cestovních vozů 1987. Ale řádily i v britském okruhovém šampionátu a ve světovém soutěžním, například s Dididerem Auriolem za volantem. Včetně homologační série RS 500 jich vzniklo zhruba 6 tisíc. Podrobně jsme se celé řadě Sierra věnovali zde.

Menší Escort RS byl vlastně nepřímým nástupcem. Řádně nafouklá karoserie s množstvím výdechů nepřišla o mohutné zadní křídlo, byť od drobné modernizace (1994) jej měla na přání. Zadarmo, neplatilo se za něj nic. Dvojitý spoiler byl ještě mohutnější a přezdívalo se mu „velrybí ocas“. Na rozdíl od první Sierry RS Cosworth byl nabroušený Escort permanentní čtyřkolkou s rozdělením točivého momentu 34:66. Posílený dvoulitr dával tentokrát 162 kW, soutěžní speciály byly pochopitelně ještě výkonnější. Ale tenhle šlo běžné koupit, dokonce i u nás. Pravda, nebyl levný, stál přes 1,1 milionu... Na ďábelský Escort jsme vzpomínali před dvěma lety na Autofunu v rubrice Pod lupou. Byl schopen vyvinout maximální rychlost 225 km/h a sprint z klidu na stovku mu trval něco málo nad šest vteřin.

Dnes jsou Sierry i Escorty RS Cosworth vyhledávanými sběratelskými kousky. Vyřádila se na nich bohužel spousta úpravců, takže ne všechna auta, která přežila, se aktuálně nacházejí v původním stavu. XCar však taková k dispozici měl. Mladší model ve vínové barvě se právem pyšní logem firemního Motorsportu a prodalo se jich 7 tisíc, testovaný exemplář byl vývojovým předprodukčním kusem, o čemž svědčí plaketka s třemi nulami. Na vlhké trati (testovacím okruhu Fordu se ukázalo, že je díky čtyřkolce a lepší přilnavosti rychlejší, do klopených zatáček se dalo jet o 16 km/h rychleji než s bílou Sierrou. Escort je ale také hlučnější, drsnější, má však na druhou stranu snadnější řazení, zátah po stlačení plynového pedálu je navíc mohutný. Střihači videa nezapomněli v závěru ani na pár archivních záběrů.








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 



Slavné dobové testy: Co říkali redaktoři v roce 1986 na Ford Sierra 1.6? Slavné dobové testy: Co říkali redaktoři v roce 1986 na Ford Sierra 1.6?

Mezi nejdiskutovanější novinky podzimních automobilových…

Jezdí unikátní sierrou: Takto legendární zadokolku od Fordu neznáte! Jezdí unikátní sierrou: Takto legendární zadokolku od Fordu neznáte!

Ford Sierra patřil v 80. letech mezi nejluxusnější auta…

 



 
Krátké svezení s Citroënem C3 Aircross: Stylový pohodář

Krátké svezení s Citroënem C3 Aircross: Stylový pohodář

Dnes 08:00

Malé SUV z dílny Citroënu je na českém trhu nabízeno se čtyřmi motory. V příštím roce se však nabídka kompletně promění, z důvodu příchodu přísnějších emisních norem.




Blesk.cz

Das Filmfest v Praze představí na 30 německy mluvených snímků. Pořadatelé ho zahájili v papučích

Das Filmfest v Praze představí na 30 německy…

Das Filmfest zahajovali organizátoři ve středu 18. října v Lucerně v papučích. Prý už se tady cítí jako doma. V…

Domácí kaštanová tinktura a mast: Návod na jejich výrobu

Domácí kaštanová tinktura a mast: Návod na jejich výrobu

Kaštanová tinktura a kaštanová mast jsou skvělými pomocníky na oteklé nohy, křečové žíly a hemoroidy, ale i…

 

iSport.cz

Mrázek střídal Howarda po 16 minutách. Prohru s Torontem neodvrátil

Mrázek střídal Howarda po 16 minutách. Prohru s…

Petr Mrázek z Detroitu zasáhl do středečního duelu NHL v Torontu od 16. minuty za nepříznivého stavu 1:3,…

Hloupé vyloučení! Piqué dal gól rukou a slavil, sudí mu fintu nespolkl

Hloupé vyloučení! Piqué dal gól rukou a slavil, sudí…

Gerard Piqué se opět dostal do centra dění. Tentokrát nebyly na vině jeho výkony, výroky na adresu hlavního…

 

Reflex.cz

Národní rezervace Ustjurt: Promění tento kazašský přírodní klenot těžba ropy a plynu v pustinu?

Národní rezervace Ustjurt: Promění tento kazašský…

Kazachstán chce být do roku 2050 jedním ze třiceti nejbohatších států světa. K tomu mu má dopomoci těžba ropy a…

Vylepšeme český pracovní trh, podpořme zkrácené úvazky

Vylepšeme český pracovní trh, podpořme zkrácené úvazky

V Česku máme nyní nejnižší nezaměstnanost v EU, to je jistě pozitivní skutečnost. Nicméně vše není růžové ani na…