reklama


15.6. 2014 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

Ford RS Cosworth: Sierra a Escort ve snímku od XCar

Spojení Fordu s Cosworthem se netýkalo jen legendárního třílitrového motoru DFV z formule 1. Odrazilo se i na závodních okruzích a v rallye.

Magazín XCar vzpomíná na druhou polovinu osmdesátých a začátek devadesátých let minulého věku. Postavil proti sobě dvě okřídlené legendy, dvě kultovní auta, ikony s modrým oválem ve znaku. Coby teenageři je měli množí z nás nalepené na zdi - Sierru a Escort, obě s písmeny RS a názvem Cosworth. Byla to doba klasické skupiny A a konce vytrvalostních závodů cestovních aut. Ostrá Sierra měla premiéru v roce 1985 v Ženevě, prodávala se od července 1986. Jednalo se o původní verzi s dvoulitrovým šestnáctiventilovým čtyřválcem, který díky turbodmychadlu dával v produkční specifikaci 152 kW. Měla ještě zadní pohon, varianty 4x4 v karoserii sedanu přišly až později. Duchovním otcem byl Stuart Turner, tehdejší šéf divize Ford Motorsport. Kostkované sedačky od Recara a tříramenný volant patří k duchu doby. Převodovku dodal Borg-Warner, o podvozek se postaral Jack Roush. Pamatujete si určitě Eggenbergerovy černé sierry s červenými reklamami Texaco v MS cestovních vozů 1987. Ale řádily i v britském okruhovém šampionátu a ve světovém soutěžním, například s Dididerem Auriolem za volantem. Včetně homologační série RS 500 jich vzniklo zhruba 6 tisíc. Podrobně jsme se celé řadě Sierra věnovali zde.

Menší Escort RS byl vlastně nepřímým nástupcem. Řádně nafouklá karoserie s množstvím výdechů nepřišla o mohutné zadní křídlo, byť od drobné modernizace (1994) jej měla na přání. Zadarmo, neplatilo se za něj nic. Dvojitý spoiler byl ještě mohutnější a přezdívalo se mu „velrybí ocas“. Na rozdíl od první Sierry RS Cosworth byl nabroušený Escort permanentní čtyřkolkou s rozdělením točivého momentu 34:66. Posílený dvoulitr dával tentokrát 162 kW, soutěžní speciály byly pochopitelně ještě výkonnější. Ale tenhle šlo běžné koupit, dokonce i u nás. Pravda, nebyl levný, stál přes 1,1 milionu... Na ďábelský Escort jsme vzpomínali před dvěma lety na Autofunu v rubrice Pod lupou. Byl schopen vyvinout maximální rychlost 225 km/h a sprint z klidu na stovku mu trval něco málo nad šest vteřin.

Dnes jsou Sierry i Escorty RS Cosworth vyhledávanými sběratelskými kousky. Vyřádila se na nich bohužel spousta úpravců, takže ne všechna auta, která přežila, se aktuálně nacházejí v původním stavu. XCar však taková k dispozici měl. Mladší model ve vínové barvě se právem pyšní logem firemního Motorsportu a prodalo se jich 7 tisíc, testovaný exemplář byl vývojovým předprodukčním kusem, o čemž svědčí plaketka s třemi nulami. Na vlhké trati (testovacím okruhu Fordu se ukázalo, že je díky čtyřkolce a lepší přilnavosti rychlejší, do klopených zatáček se dalo jet o 16 km/h rychleji než s bílou Sierrou. Escort je ale také hlučnější, drsnější, má však na druhou stranu snadnější řazení, zátah po stlačení plynového pedálu je navíc mohutný. Střihači videa nezapomněli v závěru ani na pár archivních záběrů.




reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Američané si všímají chytrých nápadů Škody. Začaly už v roce 1925 Američané si všímají chytrých nápadů Škody. Začaly už v roce 1925

Simply Clever není jen obyčejný slogan. Jedná se o slovní…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Za volantem Fordu Sierra Cosworth 4x4: Nenápadně, leč ostře Za volantem Fordu Sierra Cosworth 4x4: Nenápadně, leč ostře

První Sierra Cosworth měla třídveřovou karoserii, pohon…

 



 
Takto vypadalo handsfree z roku 1988. V Nissanu...

Takto vypadalo handsfree z roku 1988. V Nissanu...

Dnes 17:55

Telefonování v autě se za desítky let změnilo. Už v roce 1988 se ovšem dal přístroj ovládat na volantu...




Blesk.cz

Desetina Britů nemá doma ani jednu knihu. Češi jsou naopak národ čtenářů

Desetina Britů nemá doma ani jednu knihu. Češi jsou…

I když je Česko často vnímáno jako oproti západní Evropě méně rozvinuté, mnohdy je na vrcholu pozitivních…

Miss Jitka Boho s dcerkou u prsu: Mám strašnou pleť, ale kojit budu dál!

Miss Jitka Boho s dcerkou u prsu: Mám strašnou pleť,…

Bývalá Česká Miss Jitka Boho (rozená Válková) (25) už víc jak rok kojí svou dceru Rosalii. I když s tím už kvůli…

 

iSport.cz

Skvělý počin! Házenkářky Olomouce nafotily kalendář pro nemocnou Elenku (2)

Skvělý počin! Házenkářky Olomouce nafotily kalendář…

Rozhodly se: Tu holčičku podpoříme! Interligové házenkářky Zory Olomouc nafotily kalendář a výtěžkem z jeho…

Světové judo věří Krpálkovi: Jen ty můžeš porazit obra, který pořád vítězí

Světové judo věří Krpálkovi: Jen ty můžeš porazit…

Olympijský vítěz, mistr světa, mistr Evropy. V polotěžké váze do 100 kg už Lukáš Krpálek dokázal vše a zařadil…

 

Reflex.cz

Dnešní právní úprava ohledně zbraní je dostačující, nedělejme z Česka „Divoký východ“

Dnešní právní úprava ohledně zbraní je dostačující,…

Ministerstvo vnitra údajně chce do měsíce předložit vládě návrh ústavního zákona, podle něhož by se mělo povýšit…

Vypjaté emoce, nekonečná párty i vtipné momentky. Podívejte se na nejkrásnější svatební fotografie roku 2016

Vypjaté emoce, nekonečná párty i vtipné momentky.…

Mezinárodní společnost profesionálních svatebních fotografů (ISPWP) vybrala 80 nejlepších fotografií pořízených…

 
 
reklama