Ford S-Max a Galaxy 2010: Podrobné technické údaje a nové fotky
Pro prezentaci faceliftovaného S-Maxe a Galaxy Ford vybral menší, avšak tradiční bruselský autosalon. Jeho v pořadí už 88. ročník se koná od 14. do 24. ledna a pro dvojici MPV je prakticky domácí půdou – oba modely se společně s Mondeem vyrábí v belgické továrně Fordu v Genku. Současně s tím Ford dvojici inovovaných MPV představil také na již skončeném autosalonu ve Vídni, který probíhal od 14. do 17. ledna.
Facelift vedle modernizace vzhledu v duchu kinetického designu zvýrazní rozdílný charakter S-Maxe a Galaxy.
Nový EcoBoost SCTi
Pod kapotu najde cestu nový přeplňovaný motor 2,0 EcoBoost SCTi (sequential charge turbo injection), o kterém jsme informovali už v souvislosti s jeho uvedením do Volva V70 a S80. Přeplňování zajišťuje nízkotlaké turbodmychadlo Borg Warner K03 doplněné přímým vstřikováním paliva a variabilním časováním sacích i výfukových ventilů (Ti-VCT). Nejvyšší výkon je 149 kW při 6000 min-1. Maximum točivého momentu je v MPV nižší, 300 Nm při 1750-4500 min-1. Akcelerace z 0 na 100 km/h je u S-Maxe 8,5 s a u Galaxy 8,8 s, nejvyšší rychlost je 221, resp. 217 km/h.
V nabídce dvojice S-Max/Galaxy tento agregát nahradí dosavadní motor 2,3 Duratec (120 kW) dodávaný jen s automatickou převodovkou. Nový 2,0 SCTi ve srovnání s ním nabídne o 25 % vyšší výkon a o 19 % nižší kombinovanou spotřebu (8,1 l/100 km). Přeplňovaný dvoulitr je ale zároveň i náhradou za pětiválec 2,5 Turbo.
Nasazení nového motoru v dvojici MPV je jen prvním krokem. Ještě letos zamíří 2,0 EcoBoost SCTi také do modernizovaného Mondea. Nová generace C-Maxu a Focusu dostane menší variantu 1,6 EcoBoost SCTi. V roce 2013 mají být motory EcoBoost dostupné již v 90 % modelech Fordu. Mimochodem, dvoulitr se vyrábí ve španělské Valencii, šestnáctistovka bude vznikat ve Velké Británii v Bridgendu a s výrobou maloobjemových verzí se počítá v Rumunsku.
Modernizované turbodiesely a atmosférický dvoulitr
Změny se týkají také palety turbodieselů. Vůbec poprvé se ve Fordu objeví modernizovaná řada motorů 2,0 Duratorq TDCi, která vyhovuje emisní normě Euro 5. V nabídce budou tři výkonové verze – 85, 103 a 120 kW. První dvě jsou jen modernizací, nejvýkonnější varianta je tak alternativou ke stávajícímu motoru 2,2 Duratorq TDCi (129 kW), který bude na řadě trhů včetně českého nabízen paralelně. Ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou trojice modernizovaných agregátů spotřebuje 5,7 l/100 km.
K úpravám patří upravené připojení turbodmychadla, které zrychluje odezvu, účinnější chlazení recirkulace výfukových plynů a nový filtr pevných částic. I tento agregát se ještě letos dostane pod kapotu Mondea.
Modernizace se dotkla také jediného atmosférického agregátu. Tím je 2,0 Duratec HE o výkonu 107 kW, který byl pro normu Euro 5 upraven již v závěru roku 2009, tedy těsně před faceliftem. Ford volitelně nabídne stejný agregát i v provedení FlexiFuel, které umožňuje spalovat směs etanolu a benzinu E85.
Dvouspojková převodovka PowerShift
V S-Maxu a Galaxy objeví také převodovka Ford PowerShift s dvěma mokrými spojkami. Dosud byla nabízena jen v omezené míře pro Focus a C-Max, velkoprostorové Fordy zahajují čas jejího masovějšího nasazení. Převodovka je výsledkem společného vývoje Fordu a německého specialisty Getrag.
PowerShift bude standardem pro 2,0 EcoBoost SCTi a příplatkovou výbavou pro turbodiesely se 103 a 120 kW. Ve srovnání s dosud používaným automatem nabídne u turbodieselu spotřebu nižší o 25 %. Po S-Maxu a Galaxy se společně s novými motory dostane také do řad Mondeo, Focus a C-Max.
Ford S-Max a Galaxy 2010 - technická data | |||||
Motor | 2,0 Duratec HE | 2,0 EcoBoost SCTi | 2,0 Duratorq TDCi | 2,0 Duratorq TDCi | 2,0 Duratorq TDCi |
Převodovka | 5M | 6DS | 6M | 6M (6DS) | 6M (6DS) |
Zdvihový objem [cm3] | 1999 | 1999 | 1997 | 1997 | 1997 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 107/6000 | 149/6000 | 85/3750 | 103/3750 | 120/3750 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 190/4500 | 300/1750-4000 | 300/1500-2250 | 320/1750-2750 | 340/2000-3250 |
Max. rychlost [km/h] | 197 | 221 | 182 | 196 (193) | 205 (202) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,9 | 8,5 | 12,2 | 10,2 (10,9) | 9,5 (10,2) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 8,2 | 8,1 | 5,7 | 5,7 (6,0) | 5,7 (6,0) |
Poh. hmtonost (S-Max) [kg] | 1605 | 1676 | 1690 | 1690 (1688) | 1690 (1688) |
Poh. hmtonost (Galaxy) [kg] | 1697 | 1727 | 1733 | 1733 (1731) | 1733 (1731) |
Uvedené hodnoty platí pro S-Max. Kombinovaná spotřeba je u Galaxy shodná, dynamické parametry jsou mírně slabší.