Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford S-Max 2. generace: Jízdní dojmy z Mallorky

Jan Mička
Diskuze (21)
Ford po devíti letech uvádí do prodeje zcela novou generaci modelu S-Max. Vůz jsme poprvé vyzkoušeli poblíž města Palma na ostrově Mallorca.

Model S-Max je pro Ford velmi důležitý. Ani ne tak z hlediska prodeje, přihlédneme-li k faktu, že ve srovnání s C-Maxem (2004 až 2015 – 1,2 milionu prodaných kusů) nedosahuje takových výsledků (2006 až 2015 – 400.000 prodaných kusů), ale především kvůli filozofii. Vždyť kde byste v dnešní době hledali rodinné MPV, které uveze sedm cestujících, skvěle vypadá, a jako bonus také náramně jezdí? S ohledem na čím dál větší rozšiřování automobilů SUV asi nikde…

Před Fordem tedy stál nelehký úkol: vymyslet vůz, který by si své kvality nejen udržel, ale posunul je ještě o kus dál. Jak celek složený ze špičkových technologií, kvalitních materiálů, výborného podvozku a motorů plnících emisní normu Euro 6 funguje, jsme vyrazili zjišťovat na novinářskou prezentaci na Mallorce.

Rozpitvávat vliv „Astoního“ stylu na vnější tvary u dalšího z nových Fordů je nošením dříví do lesa, pokud se ale na vůz podíváte komplexně, zjistíte, že tak trochu vyměknul. I nadále se jedná o jedno z nejkrásnějších MPV, nicméně dynamické napojení kapoty a předních sloupků, kulaté mlhovky, přikrčený postoj a výrazné průduchy v blatnících jako u předchůdce nám trochu chybějí. Vůz mezigeneračně povyrostl o 35 milimetrů, je o pět milimetrů kratší, a zmenšil se také rozvor náprav, byť o bezvýznamný jeden milimetr.

Ford S-Max - mezigenerační srovnání rozměrů
Generace II. (2015-) I. (2006-2015)
Délka [mm] 4796 4801
Šířka [mm] 1916 1884
Výška [mm] 1655 1620
Rozvor [mm] 2849 2850
Rozchod vpředu [mm] 1606 1578
Rozchod vzadu [mm] 1606 1595

Kdo potřebuje Galaxy?

I v druhé generaci vůz nabídne buď pěti- nebo sedmimístné uspořádání interiéru a nutno podotknout, že z našeho pohledu trochu „fušuje“ do cílové skupiny majitelů Galaxy. Vpředu je totiž místa skutečně požehnaně, sedí se tradičně o něco výše, rozhled do stran je díky dvojitým předním sloupkům fenomenální, a totéž platí i v případech, kdy se rozhlížíte napříč interiérem třeba na křižovatkách. Větší míra prosklení zkrátka má svůj velký smysl.

Vpředu vás tedy nic neomezuje a stejný scénář se odehrává také ve druhé řadě sedadel. Zatímco například v Citroënu Grand C4 Picasso sedíte tak trochu „na bidýlku“ (krátké a ploché sedáky nutí příliš vystrkovat kolena), tady se ničeho podobného nedočkáte. Sedáky jsou ukotveny v optimální výšce a krajní cestující neomezují ani masivní madla dveří jako například u nového Renaultu Espace. Jenom s prostorem nad hlavou by to mohlo být lepší, po napřímení zad 190 centimetrů vysokého pasažéra totiž dochází ke kontaktu se střechou v místech zaoblení podélných nosníků.

Za třetí řadu sedadel připlácíte v rámci paketu Travel Comfort 34.000 Kč, pokud tak ale uděláte, neprohloupíte. Delší pobyt bychom sice doporučili snad jenom cestujícím s výškou do 160 cm, potěší však velmi snadný přístup díky dostatečně širokému prostoru mezi otvorem dveří a prostředním sedadlem ve druhé řadě, a koneckonců také snadné vystupování. Tuto oblast si Ford pohlídal a výsledkem jsou mimo jiné „zapuštěné“ vnitřní prahy, o které se navíc v nevlídném počasí neušpiníte – jsou totiž šikovně chráněny dveřmi.

Rodinná MPV obvykle bývají synonymem pro variabilitu a ani v této oblasti S-Max nezklamal. Druhá a třetí řada sedadel je tvořena samostatnými sedadly, která lze navíc elektricky sklopit tlačítky v zavazadlovém prostoru (Easy Fold). V sedmimístném uspořádání zbude místo pro 285 litrů nákladu (po střechu), zapuštěním třetí řady do podlahy získáte 700 litrů (po plato) a v dvoumístném uspořádání máte k dispozici až 2020 litrů. Uvedené hodnoty se navíc ještě zvětší, pokud si pořídíte pouze pětimístnou variantu S-Maxu.

Trochu rozpačitě jsme se tvářili na palubní desku a především středovou konzolu. Uspořádání je totožné s novým Mondeem, nelíbí se nám však použití matného, neadekvátně vyhlížejícího plastu. Máme na mysli pouze estetiku, která k automobilu s cenou až bezmála jeden milion korun zkrátka nesedí. Ovládací prvky jsou na druhou stranu velmi logicky rozmístěny, a pokud si zvyknete na větší množství tlačítek na volantu a všechny jejich funkce, osmipalcové obrazovky systému Sync 2 se vlastně nemusíte ani dotknout – většinu používaných funkcí zobrazí také desetipalcový barevný displej v přístrojovém štítu. Ani v jednom případě jsme se však nesetkali s komunikací v českém jazyce.

Turbodiesel je jasná volba

Pokud si vzpomínáte na naše postřehy z jízdy s modernizovaným Fordem C-Max a Grand C-Max, možná víte, že jsme komentovali citelnější rozdíly v nastavení podvozku u zážehové a vznětové verze. Turbodiesel nám přišel o dost „utaženější“, zároveň však tišší v dálničních rychlostech. Již díky minimálnímu rozdílu v reálných spotřebách bychom sáhli spíše po patnáctistovce EcoBoost se 110 kW. Do S-Maxu bychom si však bez debat objednali turbodiesel, ovšem primárně ne kvůli nižší spotřebě.

Když totiž, stejně jako my v první fázi testování S-Maxu, řídíte vrcholnou benzinovou variantu 2.0 EcoBoost o výkonu 177 kW v 5400 otáčkách za minutu a točivém momentu 350 N.m v rozmezí 2300 až 4900 otáček, očekáváte také adekvátní dynamiku. Jenže v tomto případě Ford doplácí na omezení ze strany emisní normy Euro 6, hmotnost 1704 kilogramů a poněkud letargickou šestistupňovou automatickou převodovku s hydrodynamickým měničem momentu. Nemáme na mysli, že by takto vybavený vůz nedovedl udávat tempo, na sešlápnutí pedálu plynu však odpovídá trochu nevýrazně, a skutečný „kalup“ zažijete až po překročení 5000 min-1. Dost by pomohl plně manuální režim převodovky, po přepnutí na Sport a řazení páčkami pod volantem se ale stejně po chvíli zpátky přepne na automat. Ke spotřebě pouze krátce – kombinovaně zhruba 12 l na 100 km, ryze ekonomicky asi o dva litry méně.

Ford S-Max – technická data a české ceny zážehových motorů
Motor 1.5 EcoBoost 2.0 EcoBoost
Zdvihový objem [cm3] 1499 1999
Válce/ventily 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 118/6000 176/5300
Točivý moment [N.m/min] 240/1600-4000 350/2300-4900
Převodovka 6M 6A
Max. rychlost [km/h] 200 226
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,9 8,4
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,5 7,9
Cena Trend [Kč] 679.790 -
Cena Titanium [Kč] 758.990 920.990

Výkon 240 koní S-Maxu nikdo neodpáře a v tomto duchu se přistupovalo také k nastavení podvozku. Ten je tužší než jsme původně čekali, přejezdy děr však navzdory použití devatenáctipalcových kol takřka necítíte. Stejně jako u C-Maxu je znát poctivá práce v oblasti odhlučnění oken a motorového prostoru, byť i zvenčí není čtyřválec takřka slyšet.

Vůz je skvělým společníkem pro každodenní soužití, pravdou ale zůstává, že se někam vytratila jeho pověstná sportovnost. Průjezdy zatáček už řidiči nezpůsobují takovou radost jako dříve, a to ani v případě, kdy jedete skutečně rychle. Auto není nikterak záludné - kam ho pošlete, tam prostě jede, přičemž v benzinové verzi se ani přehnaně nenaklání. Výtky by snad mohly směřovat jedině na účet méně citlivého řízení okolo středové polohy a valivého hluku od předních kol.

Může se to zdát zvláštní, ale z řidičského hlediska nám verze 2.0 TDCi/132 kW s manuální šestistupňovou převodovkou přišla o poznání zajímavější. Ford sice na Mallorku nedovezl variantu s pohonem všech kol z modelu Kuga, v podmínkách prvního testování ale nebyla potřeba. Vůz vybavený adaptivním podvozkem (uvítali bychom jeho ovládání „blíže“ než pod druhou položkou v palubním počítači) jsme si nejvíce zamilovali v komfortním režimu, kdy vynikl jeho houpavý charakter.

Takto vybavený vůz je ještě o 24 kilogramů těžší než dříve popisovaná verze s motorem 2.0 EcoBoost a automatem, 180 dieselových koní dostupných v 3500 otáčkách za minutu ale přišlo tak akorát a méně bychom pravděpodobně nechtěli. Vůz nemá tak ostrou spojku jako C-Max s dvoulitrovým TDCi, rozjezdy jsou proto velmi jemné, relaxované, plně adekvátní pro rodinné MPV. Příjemná je také spotřeba – v kombinovaném cyklu jsme dosáhli výsledku 7,2 l na 100 km, a to včetně pasáží, kde jsme jeli hodně rychle.

Ford S-Max – technická data a české ceny vznětových motorů
Motor 2.0 TDCi 2.0 TDCi 2.0 TDCi 4x4 2.0 TDCi 2.0 TDCi 4x4 2.0 TDCi Bi-Turbo
Zdvihový objem [cm3] 1997 1997 1997 1997 1997 1997
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 88/3500 110/3500 110/3500 132/3500 132/3500 154/3600
Točivý moment [N.m/min] 310/2000-
2500
350/2000-
2500
350/2000-
2500
400/2000-
2500
400/2000-
2500
450/2000-
2500
Převodovka 6M 6M (6DS) 6M 6M (6DS) 6DS 6DS
Max. rychlost [km/h] 183 198 (196) 196 211 (208) 206 218
Zrychlení 0-100 km/h [s] 13,4 10,8 (10,8) 12,1 9,7 (9,5) 10,5 8,8
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,0 5,0 (5,4) 5,4 5,0 (5,4) 5,8 5,5
Cena Trend [Kč] 733.790 775.790 - - - -
Cena Titanium [Kč] - 854.990 904.990 896.990 996.990 988.990

Vznětový S-Max byl hodně pohodlný a ve srovnání s EcoBoostem jsme zaregistrovali také měkčeji nastavené řízení. Navzdory tomu se ale dá s vozem jet rychle a nenastala situace, že bychom nad ním byť na malý okamžik ztratili kontrolu. Právě díky manuální šestistupňové převodovce, která řidiče více zapojuje do hry než automat, jsme si S-Max velmi oblíbili. Je jenom třeba dávat pozor na přenos hmotnosti při přechodu z jednoho oblouku do druhého – měkčí tlumiče totiž karoserii citelněji nakloní a náhlé „přehození“ může řidiče zaskočit. Otázkou zůstává, kdo z běžných majitelů bude S-Max drtit „na krev“. Pravděpodobně nikdo...

V rámci mezinárodní prezentace Ford představil také zcela nové adaptivní řízení s proměnlivou strmostí (k objednání od července, výroba začne o něco později). Testovací vozy, které jsme měli k dispozici na několika zhruba sedmdesátikilometrových trasách, jím sice vybaveny nebyly, k demonstraci však sloužil speciální polygon s kužely.

Systém nejvíce využijete v nízkých rychlostech, kdy elektromotor a převodová soustava (mají místo přímo ve volantu) pracují tak, abyste si pro požadovaný úhel natočení kol vystačili s menším natočením volantu. Při běžném stylu jízdy systém reaguje jako běžný posilovač řízení, zatímco na dálnici se jeho citlivost sníží, aby byla zajištěna klidnější a stabilnější jízda. Konkrétní závěry ve vztahu k přesnosti si necháme až na klasický redakční test v druhé polovině letošního roku, první krátká ochutnávka v nízkých rychlostech však příjemně překvapila.

Závěr

Nový Ford S-Max má velmi dobré předpoklady stát se jedním z nejlepších MPV na trhu. Je mimořádně pohodlný, uvnitř je dostatek prostoru pro sedm cestujících, a přestože jsme si neodpustili výhrady k plastům na středové konzole, budí neuvěřitelně kvalitní a luxusní dojem. S ohledem na nastavení podvozku a řízení je znát, že se myslelo hlavně na co nejlepší jízdní komfort, ani tak se ale nemusíte bát řezat zatáčky podobně jako s minulou generací.

Stejně jako nový C-Max, má i větší S-Max svůj český ceník. Konkrétní částky s nabízenými motory najdete v přiložených tabulkách. První exempláře se na českých silnicích objeví v průběhu srpna.

Rozhovor s Martinem Linhartem, tiskovým mluvčím Fordu Česká republika

Jak se liší zákazníci S-Maxu a Galaxy? Vozy jsou si hodně podobné, uvezou sedm lidí, ale zároveň na sobě neparazitují.

Ford S-Max nabízí spoustu prostoru a pohodlí, ale k tomu ještě také sportovní jízdní vlastnosti, jako asi jediný vůz v segmentu vůbec. Je to ideální automobil pro motoristy, kteří potřebují převážet velkou rodinu nebo třeba sportovní vybavení – a k tomu si také užít spoustu radosti z řízení. Ford Galaxy bude ještě o něco prostornější a pohodlnější, je to vůz na dlouhé cesty, které i se sedmi lidmi na palubě dokáže absolvovat svižně a pro svou posádku velmi komfortně.

Dočkáme se v budoucnu pohonu všech kol také pro benzinové motory?

Pro nejbližší období zatím v plánu nejsou.

Hovoří se o příchodu S-Maxu Vignale. Bude také v Česku, případně kdy?

Pro Ford Vignale S-Max dosud nemáme konkrétní termín, zatím se těšíme na Vignale Mondeo, které se na českých silnicích objeví již za pár měsíců.

Co podle vás patří mezi největší technické inovace S-Maxu?

Listina komfortních a bezpečnostních systémů je opravdu dlouhá a není lehké zvolit to úplně nejdůležitější. Já bych si určitě vybral adaptivní řízení, které, jak jste se při prvním svezení přesvědčili, funguje skvěle, určitě také adaptivní diodové světlomety, a pak systém automatického sklápění sedadel druhé a třetí řady, zvaný Easy Fold.

Budou vozy pro český trh komunikovat v českém jazyce?

V češtině si se systémem Sync ve vozech Ford určitě popovídáme, ale bude to pravděpodobně až v průběhu příštího roku.

Jan Mička
Diskuze (21)
Avatar - Jaros71
29. 4. 2015 01:21
Re: Maska
Za mne je nová maska ok.
Vypadá agresivně sportovně , je fakt že spíš na větším autě , Fiestě vůbec nesedí.
U S-MAXE je design povedený celkově , styl crossover a 4*4 je trefa!
:yes:
Jen ty ceny... 8-s snad spadnou!
28. 4. 2015 22:12
Maska
Zdravím, ta nová Forďácká maska je dvousečná zbraň. Na novém Mondeu je skutečně excelentní, dodává mu jedinečně ostrý a agresivní vzhled a moc sluší ale naopak novou Fiestu tato velká maska zcela deformuje a na S - max, jakožto na velké MPV to nesedí tuplem :no:
Vím, že design je dost subjektivní záležitost, ale je k zamyšlení proč dávat 1 masku na 3 rozdílná auta...
Avatar - Pepa_007
27. 4. 2015 21:52
:-))
Zkombinovat nejsilnější benzín s obyč automatem chce pořádnou dávku odvahy!!!!
Avatar - Karen_
27. 4. 2015 21:45
ford
haaa, Ford, to je ten co mi ukradl ten automat. A jaktože tu není korektní informace, že Malorka je ve Středozemním moři?
Avatar - Auto CZ
27. 4. 2015 21:00
Mopslík
tí dizajnéri boli asi na exkurzii v psom útulku, že ? >:D