Ford Thunderbird - poselství hřmícího ptáka

Ford Thunderbird - poselství hřmícího ptáka

 
 

V roce 1954 měl na autosalonu v Detroitu světovou premiéru dvoudveřový sportovní roadster Ford Thunderbird. Automobilka Ford tak rychle reagovala na úspěch konkurenčního Chevroletu Corvette, představeného v roce 1953.

Na jméno nového automobilu byla vypsána soutěž, ve které vítěz získal „úplnou sadu oblečení.“ Název Thunderbird pochází od indiánů z pouští Arizony a Nového Mexika, kteří tak pojmenovali bůžka pomáhajícího lidem. Jeho mohutná rozepjatá křídla, neviditelná pro smrtelníky, vyvolávala větry, bouřky a tolik potřebný déšť. Mladí lidé však pro tohoto „hřmícího ptáka“ brzy našli přezdívku T-Bird. Za 50 let prošel Thunderbird mnoha změnami, úspěchy i neúspěchy, ale určitě se stal americkou automobilovou legendou.

První sériový Ford Thunderbird, navržený Williamem P. Boyerem, sjel z výrobního pásu v Dearbornu (stát Michigan) 9. září 1954 jako model 1955. Thunderbird slavil okamžitý úspěch, neboť spojoval funkce sportovního vozu s americkými standardy komfortu. Vytvořil vlastně novou třídu osobních luxusních vozů (personal luxury), které vypadaly sportovněji než sedany, ale nebyly to pravé sportovní vozy. Dlouhá kapota motoru, zavěšená vpředu podle vzoru evropských sportovních vozů, byla opatřena elegantním nasávacím otvorem. Chromovaná mřížka chladiče, nárazníky s „raketovými“ výstupky a boční průduchy dávaly tušit sílu vidlicového osmiválce. Od začátku byl roadster standardně dodáván s pevnou snímatelnou střechou (hardtop).

Model 1956 měl proti modelu 1955 jen několik menších kosmetických úprav. Zvnějšku se odlišoval krytem náhradního kola za zavazadlovým prostorem. Tento módní výstřelek se u amerických vozů čas od času objevoval a opět mizel. Stylistické prvky první generace T-Birdu se objevily i na běžných rodinných automobilech Ford. Příkladem je Ford Customline ročníku 1956, který převzal „stříšky“ nad předními světlomety, zadní skupinové svítilny a čelní sklo silně zaoblené do boků. Model 56 patří k nejvzácnějším T-Birdům neboť jich bylo vyrobeno jen 15631.

Thunderbird pro modelový rok 1957 již přinesl více změn. Boční kulatá okénka v pevné střeše (porthole) se objevily již u modelu 56 a staly se jedním z typických stylistických prvků Thunderbirdů. U modelu 57 došlo především k prodloužení délky z původních 445 cm na 461 cm, ke změně přední masky a ke zvětšení „ploutví“ nad zadními blatníky. Náhradní kolo se opět vrátilo do zavazadlového prostoru, tentokrát však bylo umístěno svisle, takže nezabíralo tolik prostoru zavazadlům. V nabídce bylo i sedadlo řidiče s pamětí nastavení polohy (Dial-O-Matic). Na výběr byly čtyři motory. Série C měla vidlicový osmiválec o objemu 4,8 litru a výkonu 156 kW. V největším počtu byla vyrobena série D. Ta měla motor V8 5,1 litru (180 kW). Série E měla motor „High Performance Special“ o výkonu téměř 200 kW. Motor série F měl plnící dmychadlo Paxton-McCulloch VR57 a dosahoval výkonu přes 220 kW. Vůz s ním dokázal překonat rychlost 210 km/hod. Celkem bylo v letech 1955-1957 vyrobeno 53166 vozů první generace.

Druhá generace byla představena na silvestrovské party roku 1958 v exkluzivním golfovém klubu Thunderbird v kalifornském Palm Springs. Jednalo se tentokrát o čtyřsedadlový vůz s karoserií prodlouženou na úctyhodných 522 cm. Jeho hranatější karoserie mu vynesla přezdívku „Square Bird.“ V roce 1959 se Thunderbird stal načas samostatnou značkou koncernu Ford. Kromě kabrioletu se prodávalo i kupé. Model na obrázku je z roku 1960.

Rok 1961 přinesl třetí generaci Thunderbirdu. Z jeho tvarů je dobře patrné, proč dostal přezdívku „Projectile Bird.“ Kromě automatické převodovky, posilovače řízení a brzd nabízel i odklápěcí volant k usnadnění vstupu do vozu. Tento model chytil za srdce i nově zvoleného prezidenta USA Johna F. Kennedyho. Byl tímto vozem tak nadšen, že jich zařadil do inauguračního průvodu celou padesátku(!).

V roce 1964 nastoupila móda tzv. Muscle Cars, tedy vozů s dlouhou přídí a krátkou zádí, která se nevyhnula ani Thunderbirdům. Tato čtvrtá generace již neměla s původním T-birdem prakticky nic společného. Motor V8 povyrostl na 6,4 litru a dosahoval výkonu kolem 220 kW.

Pátá generace z roku 1967 byla typická světlomety skrytými v mohutné masce chladiče. Rozměry a výkony dále narůstaly. Sedmdesátá léta přinesla Thunderbirdům další zvětšení rozměrů, zvýšení luxusu a pohodlí a samozřejmě i ceny. Objevil se i čtyřdveřový sedan Landau. Pozadu nezůstaly ani objemy (přes 7 litrů) a výkony motorů (přes 260 kW). Příkladem může být model 1974, u kterého se opět objevila okénka v zadních sloupcích.

Naftová krize v roce 1973 učinila přítrž tomuto trendu, takže model 1979 již měl menší rozměry a hranatější karoserii. V nabídce motorů se kromě vidlicových osmiválců objevily i motory V6 3,3 a 3,8 litru. Délka vozu jen o málo přesahovala 5m. Tato éra hranatých karoserií trvala jen krátce a v roce 1982 se objevil nový Thunderbird osmé generace s oblejší, „evropštější“ karoserií.

Devátá generace měla premiéru v roce 1989 a znamenala návrat ke sportovnějším tvarům. Vydržel ve výrobě až do roku 1997. Po krátké přestávce se již v roce 1999 objevila studie nového Thunderbirdu, která se stala moderní interpretací klasické první generace. Sériový Thunderbird desáté generace se začal vyrábět v roce 2002 s motorem V8 3,9 litru o výkonu 188 kW. Dvousedadlový roadster s pohonem zadních kol má opět odnímací pevnou střechu hardtop a nechybí ani typické kruhové okénko v bočních sloupcích. T-bird tak může směle vstoupit do druhé padesátky let své výroby. Tím se může pochlubit jen málo vozů automobilové historie.

Rallye Dakar 2018
Baterie českou energetiku nespasí, přesto mají vznikat velká úložiště Baterie českou energetiku nespasí, přesto mají vznikat velká úložiště

V tuzemsku by brzy mohlo vyrůst přes sto megawattů…

OLAF neměl právo Čapí hnízdo vyšetřovat, tvrdí jeho vlastník OLAF neměl právo Čapí hnízdo vyšetřovat, tvrdí jeho vlastník

Společnost Imoba, která vlastní farmu Čapí hnízdo,…

Kdo nepracuje, dostává nižší dávky v hmotné nouzi Kdo nepracuje, dostává nižší dávky v hmotné nouzi

Chudým se snížily dávky. Kvůli novému opatření už přišlo…

ONLINE: Babišova vláda důvěru nezískala, pro hlasovali jen poslanci ANO ONLINE: Babišova vláda důvěru nezískala, pro hlasovali jen poslanci ANO

Poslanecká sněmovna v dnešním hlasování nevyslovila…

 

Štítky Roadster Ford

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

 



Video: Ford Thunderbird měl Turbo již v osmdesátých letech Video: Ford Thunderbird měl Turbo již v osmdesátých letech

Ford se v posledních letech zaměřil na vývoj menších…

Neúspěšné modely: Ford Thunderbird (2002-2005) Neúspěšné modely: Ford Thunderbird (2002-2005)

Americkí zákazníci rozhodli, že veľké cestovné kabriolety…

 



 
Audi Q3 na špionážních snímcích: Zvenčí evoluce, v útrobách revoluce

Nové Audi Q3 na špionážních snímcích: Zvenčí evoluce, v útrobách revoluce

Dnes 16:42

Druhé nejmenší SUV v nabídce ingolstadtské automobilky se letos dočká nové generace, část připravovaných novinek odhaluje úvodní várka špionážních snímků.




Blesk.cz

Dovolená, na kterou nikdy nezapomenete: Zaplavte si mezi krami, než grónské ledovce roztají

Dovolená, na kterou nikdy nezapomenete: Zaplavte si…

Teplota vody i vzduchu je kolem nuly. Většina účastníků zájezdu je oblečena v péřových bundách, jiní už se ale…

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory? Zeptejte se odborníka

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory?…

Nejlepší půjčkou je žádná půjčka, řada Čechů ale toto pravidlo nectí. Lidé si půjčují bez ohledu na to, aby si…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Nezkušený? Nevadí. Se Švédy jede na ZOH 17letý Dahlin, favorit draftu NHL

Nezkušený? Nevadí. Se Švédy jede na ZOH 17letý…

Zatímco v českém výběru pro olympiádu žádný hráč z mistrovství světa hráčů do 20 let v Buffalu není, u Švédů je…

 

Reflex.cz

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky. Přejmenováním ale realitu nezměníme

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky.…

Móda politické korektnosti dosáhla takových výšin absurdity, že to na první pohled budí dojmem karikatury,…

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video vám vysvětlí postup při úmrtí hlavy státu

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video…

Ústava České republiky samozřejmě počítá s možností, že by prezident zemřel ve výkonu úřadu. Ostatně za bývalého…