Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Transit 3.2 TDCi a Transit SportVan: první jízdní dojmy

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (11)
Ford Transit se v letošním roce pyšní titulem „International Van of the Year 2007“ a stále patří k nejoblíbenějším dodávkám na trhu, což ale neznamená, že automobilka spí na vavřínech.

V okolí Mnichova jsme měli možnost vyzkoušet si při prezentaci hned dvě nové varianty tohoto vozu. Jako první jsme měli k dispozici Ford Transit s novým pětiválcovým turbodieselem o objemu 3,2 litru a jako druhý přišel na řadu Transit SportVan.

Ford Transit 3.2 TDCi

Pro náročné a ještě náročnější zákazníky je připraven Transit, který má pod kapotou uložen nový turbodiesel. Zákazníci, jimž připadaly pohonné jednotky z dosavadní nabídky Fordu Transit nedostatečně výkonné si již nemusejí zoufat, protože přichází nový výkonný turbodiesel. Jedná se o řadový přeplňovaný vznětový pětiválec o objemu 3,2 litru vybavený technologií vstřikování paliva common-rail. Maximální výkon byl vyladěn na 147 kW (200 koní) a točivý moment dosahuje 470 Nm od 1700 ot./min. do 2500 ot./min. Stejně jako ostatní agregáty v nabídce modelu Transit, i tento motor splňuje emisní normu Euro IV.

Tato pohonná jednotka je speciálně vyvinuta pro modely Transit s pohonem zadních kol a dostupná bude pro rozvorové a hmotnostní deriváty, který mi jsou série 350+ se středním rozvorem, dlouhým rozvorem a prodlouženým rozvorem.

Síla nového motoru je na kola zadní nápravy přenášena prostřednictvím upravené šestistupňové převodovky Durashift. Díky dvouhmotovému setrvačníku a spojce přizpůsobené většímu kroutícímu momentu nového motoru, byla požadovaná trvanlivost nové převodovky navrhnuta speciálně tak, aby plnila potřeby segmentu užitkových vozidel. Servisní intervaly jsou naplánovány na 50 000/30 000 kilometrů nebo dva roky.

„Nový přídavek v podobě pětiválcového 3,2 litrového agregátu Duratorq TDCi s výkonem 147 kW (200 k) do nabídky modelu Transit rozšiřuje jeho všestrannost. V kombinaci s upravenou převodovkou jsou dlouhé jízdy, schopnost tahat přívěsy a celkové jízdní vlastnosti na lepší úrovni, „ říká Simon Palmer, Powertrain Programme Manager.

Použití nové pohonné jednotky si vyžádalo několik úprav a Transit dostal nový přední nárazník, příčku nárazníku, tepelný štít, modifikovaný panel otvoru pro vstup chladícího vzduchu, modifikované nasávací potrubí vzduchu, které zahrnuje přídavné žebrování pro zlepšení akustiky a vibrací (Sound Quality and Vibration - SQ&V) nový výfukový systém a nový chladící systém. Upraveno bylo také zavěšení kol, aby bylo dosaženo co nejlepšího rozložení hmotnosti nového motoru.

Součástí standardní výbavy je například ESP, systém pomoci rozjezdu do kopce (Hill Launch Assist – HLA) nebo signalizace zařazeného převodového stupně. Ford potěší také ty, kteří často jezdí dálkové trasy. Do Transitu si nyní budou moci objednat zvětšenou palivovou nádrž a to na 103 litrů nafty.

Ford myslí i na ty, kdo v Transitu vozí opravdu těžké náklady. Pro ty je určen model se zvětšeným užitečným zatížením z 4250 kg až na 4600 kg. Zesíleny byly obě nápravy, takže nyní jsou připraveny na hmotnost až 1850 kg vepředu a 3300 kg vzadu. Tyto “těžké Transity“ jsou vybaveny také většími zadními brzdami, modifikovaným odpružením a tlumením vepředu i vzadu.

Ford Transit SportVan

Snad žádný jiný výrobce nemá takovou tradici ve výrobě superrychlých dodávek jako Ford, jehož Transity Supervan jsou proslulé díky svým výkonům, kterých dosahovaly díky pohonným jednotkám z vozů Formule 1. Takový Transit by se sice asi každému líbil, ale pro rozvážku zboží by se díky nákladovému prostoru zaplněnému motorem příliš nehodil. Lehkou náhradou pro zájemce o stylovou dodávku se může stát nový Transit SportVan. Ten má sice pod kapotou pouze čtyřválcový turbodiesel o objemu 2,2 litru, který poskytuje výkon 103 kW (140 k) a točivý moment 350 Nm, ale přichází s atraktivním vzhledem karoserie.

Ford Transit SportVan je založen na standardním provedení s krátkým rozvorem. Jeho karoserie se od zbytku modelové řady odlišuje díky optickému paketu vyvinutému ve spolupráci se společností MS Design. Součástí paketu jsou osmnáctipalcová litá kola, nízkoprofilové pneumatiky 235/45, přední spoiler v barvě karoserie se světlou střední částí, nástavce prahů a pozměněný zadní nárazník. Transit SportVan bude dodáván v metalickém odstínu Performance Blue, známém například z modelu Fiesta ST a v nabídce budou ještě další dva laky, Tonic a Sublime, pocházející ze současné palety pro model Transit. Sportovní vzhled dodávky doplňuje dvojitá koncovka výfuku a na přání dodávané bílé pruhy na karoserii.

Od svých příbuzných se SportVan liší i v interiéru a jeho standardní výbava obsahuje například klimatizaci, audio systém Ford 6006 s ovládáním na sloupku řízení, měnič na 6 CD, kůží čalouněný volant i hlavice řadící páky nebo elektrické ovládání oken a vyhřívaných zpětných zrcátek. Součástí výbavy je i palubní počítač, tempomat, čelní airbag spolujezdce a paket „Viditelnost“, který tvoří dešťový a světelný senzor. Na přání může být Transit SportVan vybaven satelitní navigací, rozhraním Bluetooth®, zabezpečovacím systémem nebo koženým čalouněním.

Ford Transit SportVan, ale nebyl pouze o představování nových doplňků a lepší výbavy interiéru, ale především se v něm představila zcela nová šestistupňová převodovka pro Transity s pohonem předních kol, která má přispět především k nižší spotřebě v prakticky všech provozních režimech.

„Kratší“ (více do pomala) první rychlostní stupeň usnadňuje rozjezdy s plně naloženým vozidlem, zatímco „delší“ nejvyšší převod snižuje otáčky motoru při jízdě po dálnici. Výsledkem je méně hluku i spotřebovaného paliva. „Širší rozpětí rychlostních stupňů a použití dvouhmotového setrvačníku velmi usnadňuje rozjezdy, zejména v stoupání nebo s plným nákladem,“ říká Christiane Lundová z oddělení konstrukce užitkových vozidel Ford.

Další novinkou, která se představila současně s Transitem SportVan je přepracovaný motor Duratorq TDCi o objemu 2,2litru, který posílil z 96 kW (130 k) na 103 kW (140 k). Toto zvýšení výkonu je doprovázeno nárůstem točivého momentu na 350 Nm, což je o 40 Nm více, než dříve a navíc v nejdůležitějším rozsahu otáček, od 1800 až do 2400 ot./min.

Ford uvádí, že široká nabídka variací Fordu Transit vytváří perfektní základ pro nejrůznější specializované úpravy. Nové modely mají oslovit především řemeslníky a dopravce, kteří ocení nižší spotřebu, vyšší výkon a tišší cestování vysokými rychlostmi.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (11)
7. 4. 2016 18:27
Doporučení
Ford Transit používám již dlouhou dobu. Když jsem se rozhodoval, jestli do něho jít, nebo ne, hodně mi pomohla firma dodavky-express.cz , poskytují pronájem dodávek, perfektní servis za rozumné ceny. Doporučuji
Avatar - Dylan McKay
29. 11. 2007 19:32
okruhový speciál
Jednou mě GTI nazval "panem dodávkou".
Jsou to moje vozy číslo 1. A tohle je fakt pecka!
Mám 100 koňového Trafica, tohle je jednou tolik!
Teda, na to se k Fordu půjdu rád podívat! BRAVO FORD! :yes:
29. 11. 2007 14:09
A kde jsou ty jízdní dojmy?
Na ty jsem se těšil, hlavně u nový 3.2ky... :-(
Avatar - 125S
29. 11. 2007 13:55
Re: trapní tuzeři
Taky jsem si jí všiml, to je ale trapárna ;-\ Jinak ty kola sednou :-)