reklama


Ford Transit Connect T2000 X-Press: Ta Vantastika

Ford Transit Connect T2000 X-Press: Ta Vantastika

 
 

Konstruktéři u Forda patrně považují řízení dodávky za nudný job, protože už 35 let zpestřují autosalony svými šílenými kombinacemi na téma: Karoserie z Transita + mnohasetkoňový motor se závodním podvozkem.

První Transit Supervan vznikl koncem šedesátých let, kdy jeden z ryze praktických Transitů Mk.1 zaměnil svůj rozšafný vidlicový čtyřválec 1,7 l z Taunuse 17M za poněkud zajímavější pětilitr V8 Small Block, spolu s pětistupňovou převodovkou ZF a nápravou převzatý z legendárního Forda GT40 a namontovaný do velké díry v podlaze mezi oběma nápravami. 425 koní stačilo na sprint 0-160 km/h za 21,6 s, maximální rychlost si nikdo netroufl vyzkoušet vzhledem ke krabicovité aerodynamice a faktu, že na dvojku tento mastodont dosahoval při 7.000 ot. 164, na trojku pak 216 km/h...

Transit Supervan 2 z roku 1983 vznikl především k reklamním účelům. Z Formule 1 přejatý 3,9 l osmiválec Cosworth DFL vyvíjel impozantních 590 koní a hliníkovo – laminátový vůz s konturami běžného hranatého Transita rozjel testovací jezdec Martin Brundle na okruhu v Silverstone až na špičkových 283 km/h, což bylo prý „dobrodružné“.

Transit Supervan 3 v roce 1994 použil techniku, aktuálně používanou dobovými špičkovými týmy F1. Počínaje 3,5 l vidlicovým desetiválcem Cosworth HB, jehož 650 koní/13.000 ot. vozilo mj. Sennu a Schumachera, přes karbonové brzdy Brembo, až po šestistupňovou převodovku. Vůz se stal pojízdným billboardem až do roku 1998, kdy se v Zandvoortu zastavil uprostřed propagační jízdy s porouchaným motorem.

World Rallye Transit, zkráceně Transit WRT, představený v roce 2000 v Birminghamu za účasti týmových hvězd McRaeho, Sainze a Wilsona, se poněkud odklonil od původní idey a špičkovou techniku, zamontovanou do tentokrát vysoké karoserie, poněkud nešťastně zkombinoval s turbodieselem Duratorq 2,4 l, byť vyladěným na 165 koní a podpořeným otevřeným výfukovým potrubím. Zrychlení na sto za méně než 8 sekund a maximální rychlost 210 km/h sice čtrnáctikubíkové dodávce jistě sluší, ovšem tyto parametry zůstaly poněkud ve stínu všech tří předchůdců.

Letos se Ford pokusil napravit si reputaci a supermotor – poprvé turbobenzín – zamontoval tentokrát do „skoroosobního“ Transita Connect. Kompletní hnací agregát tentokrát propůjčil Focus RS.

Na první pohled to vypadá, že si někdo svého Connecta s nízkou střechou vyzdobil a poněkud vyladil, ovšem pod 18“ koly OZ jsou dobře vidět brzdy, svými proporcemi (průměr 325/280 mm) na hony vzdálené civilní třičtvrtětunové dodávce. Také pozornější pohled na karoserii prozradí, že bílá není jen opravdu bílá, ale bělejší bílá s perleťovým efektem a doplňky ve třech odstínech šedivé barvy.

Mnohem zajímavější než exteriér je ovšem použitá technika. Šestnáctiventilový přeplňovaný dvoulitr vyvíjí 158 kW a 310 Nm a přes závodní spojku AP racing a pětistupňovou převodovku pohání přední kola. Podvozek se přiblížil k vozovce o těžko uvěřitelných 70 mm díky přepracované přední a snížené zadní nápravě se ztuženými pružinami a tlumiči Sachs a novými spodními rameny se změněnou geometrií. Zesílené stabilizátory (průměr 23/22 mm) odvádějí precizní práci díky uchycení v kuličkových ložiskách.

I interiér nezůstal nic dlužen novému poslání – skořepinové sedačky Recaro nabízejí kombinaci kůže/Alcantara v černobílém finiši, závodní volant byl stvořen exkluzivně pro tento vůz a palubní deska pojala prvky, předurčující X-Press k vavřínovým ambicím – palubní interkom a přístrojový štít s revidovanou grafikou a přidaným tlakoměrem turba a kontrolkou přeřazení. Od Focuse RS si nejrychlejší Connect také vypůjčil startovací tlačítko motoru.

Jízdní výkony také neurazí – zrychlení 0-100 km/h kolem 7 sekund a maximální rychlost 210 km/h sice zůstávají za schopnostmi „mateřského“ Focuse, ovšem pro dodávku jsou jistě více než dostatečné...

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Hyundai zaparkovala s kampaní v Podolí Hyundai zaparkovala s kampaní v Podolí

Společnost Hyundai spustila novou kampaň, v níž rozdává…

Českého lva bude moderovat Banášová Českého lva bude moderovat Banášová

24. ročník Českého lva, výročních cen České filmové a…

Z čínské CEFC na Pražský hrad. Forejta nahradí Sklenář Z čínské CEFC na Pražský hrad. Forejta nahradí Sklenář

Dlouholetý šéf hradního protokolu Miroslav Sklenář se…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí

Skupina B je považována za nejatraktivnější období…

Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz

Automobilka Tatra se podle týdeníku Ekonom vrací k…

 






 
Šéf Seatu: Můžeme být lepší než Škoda!

Šéf Seatu: Můžeme být lepší než Škoda!

Dnes 13:50

Seat věří, že po masivní koncernové investici půjde kupředu lépe, než jeho ambiciózní česká sestra.




Blesk.cz

Exšéf BIS Lang povede Národní úřad pro bezpečnost. Navrátila čeká boj s hackery

Exšéf BIS Lang povede Národní úřad pro bezpečnost.…

Ředitelem Národního bezpečnostního úřadu (NBÚ) se má stát bývalý šéf Bezpečnostní informační služby (BIS) Jiří…

Exministr pro rozpočet podváděl na daních a pral peníze. Do vězení jde i s ženou

Exministr pro rozpočet podváděl na daních a pral…

Francouzský soud ve čtvrtek poslal na tři roky do vězení bývalého ministra pro rozpočet Jéroma Cahuzaka za…

 

iSport.cz

Gerrardův bratranec oslnil Anglii. Válí za City a hattrickem zničil Brazílii

Gerrardův bratranec oslnil Anglii. Válí za City a…

Jeden Gerrard odešel do důchodu a další přichází na scénu. Řeč je o patnáctiletém Bobbym Duncanovi. Bratranci…

Holoubek zůstane trenérem Sparty! Vrba odmítl, klub to brzy potvrdí

Holoubek zůstane trenérem Sparty! Vrba odmítl, klub…

Ani Jindřich Trpišovský, ani Pavel Vrba, vše zůstane tak, jak to už přes dva měsíce funguje. Stejně jako dnes v…

 

Reflex.cz

Forejta nahradí Sklenář, na Hrad přichází z čínské společnosti CEFC

Forejta nahradí Sklenář, na Hrad přichází z čínské…

Dlouholetý šéf hradního protokolu Miroslav Sklenář se vrátil na Pražský hrad. Byl dnes pověřen vedením odboru…

10 míst, která lidé nejčastěji fotí na Instagram

10 míst, která lidé nejčastěji fotí na Instagram

Svět sociálních sítí nikdy nespí. O Instagramu, síti, která je určena na přidávání fotografií, jež jsou…

 
 
reklama