Ford Transit Connect T2000 X-Press: Ta Vantastika

Ford Transit Connect T2000 X-Press: Ta Vantastika

 
 

Konstruktéři u Forda patrně považují řízení dodávky za nudný job, protože už 35 let zpestřují autosalony svými šílenými kombinacemi na téma: Karoserie z Transita + mnohasetkoňový motor se závodním podvozkem.

První Transit Supervan vznikl koncem šedesátých let, kdy jeden z ryze praktických Transitů Mk.1 zaměnil svůj rozšafný vidlicový čtyřválec 1,7 l z Taunuse 17M za poněkud zajímavější pětilitr V8 Small Block, spolu s pětistupňovou převodovkou ZF a nápravou převzatý z legendárního Forda GT40 a namontovaný do velké díry v podlaze mezi oběma nápravami. 425 koní stačilo na sprint 0-160 km/h za 21,6 s, maximální rychlost si nikdo netroufl vyzkoušet vzhledem ke krabicovité aerodynamice a faktu, že na dvojku tento mastodont dosahoval při 7.000 ot. 164, na trojku pak 216 km/h...

Transit Supervan 2 z roku 1983 vznikl především k reklamním účelům. Z Formule 1 přejatý 3,9 l osmiválec Cosworth DFL vyvíjel impozantních 590 koní a hliníkovo – laminátový vůz s konturami běžného hranatého Transita rozjel testovací jezdec Martin Brundle na okruhu v Silverstone až na špičkových 283 km/h, což bylo prý „dobrodružné“.

Transit Supervan 3 v roce 1994 použil techniku, aktuálně používanou dobovými špičkovými týmy F1. Počínaje 3,5 l vidlicovým desetiválcem Cosworth HB, jehož 650 koní/13.000 ot. vozilo mj. Sennu a Schumachera, přes karbonové brzdy Brembo, až po šestistupňovou převodovku. Vůz se stal pojízdným billboardem až do roku 1998, kdy se v Zandvoortu zastavil uprostřed propagační jízdy s porouchaným motorem.

World Rallye Transit, zkráceně Transit WRT, představený v roce 2000 v Birminghamu za účasti týmových hvězd McRaeho, Sainze a Wilsona, se poněkud odklonil od původní idey a špičkovou techniku, zamontovanou do tentokrát vysoké karoserie, poněkud nešťastně zkombinoval s turbodieselem Duratorq 2,4 l, byť vyladěným na 165 koní a podpořeným otevřeným výfukovým potrubím. Zrychlení na sto za méně než 8 sekund a maximální rychlost 210 km/h sice čtrnáctikubíkové dodávce jistě sluší, ovšem tyto parametry zůstaly poněkud ve stínu všech tří předchůdců.

Letos se Ford pokusil napravit si reputaci a supermotor – poprvé turbobenzín – zamontoval tentokrát do „skoroosobního“ Transita Connect. Kompletní hnací agregát tentokrát propůjčil Focus RS.

Na první pohled to vypadá, že si někdo svého Connecta s nízkou střechou vyzdobil a poněkud vyladil, ovšem pod 18“ koly OZ jsou dobře vidět brzdy, svými proporcemi (průměr 325/280 mm) na hony vzdálené civilní třičtvrtětunové dodávce. Také pozornější pohled na karoserii prozradí, že bílá není jen opravdu bílá, ale bělejší bílá s perleťovým efektem a doplňky ve třech odstínech šedivé barvy.

Mnohem zajímavější než exteriér je ovšem použitá technika. Šestnáctiventilový přeplňovaný dvoulitr vyvíjí 158 kW a 310 Nm a přes závodní spojku AP racing a pětistupňovou převodovku pohání přední kola. Podvozek se přiblížil k vozovce o těžko uvěřitelných 70 mm díky přepracované přední a snížené zadní nápravě se ztuženými pružinami a tlumiči Sachs a novými spodními rameny se změněnou geometrií. Zesílené stabilizátory (průměr 23/22 mm) odvádějí precizní práci díky uchycení v kuličkových ložiskách.

I interiér nezůstal nic dlužen novému poslání – skořepinové sedačky Recaro nabízejí kombinaci kůže/Alcantara v černobílém finiši, závodní volant byl stvořen exkluzivně pro tento vůz a palubní deska pojala prvky, předurčující X-Press k vavřínovým ambicím – palubní interkom a přístrojový štít s revidovanou grafikou a přidaným tlakoměrem turba a kontrolkou přeřazení. Od Focuse RS si nejrychlejší Connect také vypůjčil startovací tlačítko motoru.

Jízdní výkony také neurazí – zrychlení 0-100 km/h kolem 7 sekund a maximální rychlost 210 km/h sice zůstávají za schopnostmi „mateřského“ Focuse, ovšem pro dodávku jsou jistě více než dostatečné...

Spolupracujeme s TipCars.com
Sedm nejdéle sloužících ministrů průmyslu. Jak si vedli? Sedm nejdéle sloužících ministrů průmyslu. Jak si vedli?

Pravděpodobný nový ministr průmyslu Jiří Havlíček…

Šance k rozvoji, nebo utopené peníze? Vzývaná i proklínaná vltavská cesta se otevírá Šance k rozvoji, nebo utopené peníze? Vzývaná i proklínaná vltavská cesta se otevírá

S lehkou nadsázkou lze říci, že nejdelší česká řeka…

Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare

Americký prezident Donald Trump požádal šéfa Sněmovny…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 






 
Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Včera

V roce 2002 představil AvtoVAZ Ladu 2151 Classic. Kombi mělo nahradit beznadějně zastaralé modely 2104, 2105 a 2107. Auto se však nakonec nikdy nevyrábělo.




Blesk.cz

Jiří Bartoška slaví 70. narozeniny! Kdo mu přišel popřát?

Jiří Bartoška slaví 70. narozeniny! Kdo mu přišel popřát?

Nejslavnější kuřák Česka Jiří Bartoška slaví 70. narozeniny. Své jubileum se rozhodl oslavit ve velkém stylu v…

Kim Čong-una si osedlal důstojník KLDR. Diktátor se smál na celé kolo

Kim Čong-una si osedlal důstojník KLDR. Diktátor se…

Severní Korea minulý víkend testovala nový raketový motor. Test byl státními médii oslavován jako výjimečný…

 

iSport.cz

Rákos: Rozhodly první dva zápasy. Prali jsme se, ale nestačilo to

Rákos: Rozhodly první dva zápasy. Prali jsme se, ale…

Chtěli titul, nemají nic. Oceláři končí sezonu ve čtvrtfinále, jako těžký favorit nezvládli sérii s Chomutovem.…

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a jsou v semifinále

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a…

Chomutov slaví historický postup do semifinále Tipsport extraligy! Ačkoliv to v šestém utkání zrovna…

 

Reflex.cz

Udej svého živnostníka: Účtenková loterie oživuje protektorátně-komunistické práskačství

Udej svého živnostníka: Účtenková loterie oživuje…

Od poloviny letošního roku odstartuje ministerstvo financí pseudoloterijní hru s názvem Účtenkovka. Že půjde…

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se dnes utopilo 12 migrantů, včetně pěti dětí, poté, co se s nimi převrátil gumový člun. Další…