13.2. 2017 Ladislav Černý

Ford Transit Kombi 2.0 TDCi 310L L3 Trend: Osm míst

 

Vyzkoušeli jsme Ford Transit s novým dvoulitrovým motorem ve specifikaci Euro 6 ještě na převozních značkách.

Stěžejní užitkový model Fordu dostal v rámci požadavku Euro 6 nový motor. Znamená to ve srovnání s předchozí jednotkou 2.2 TDCi změnu od olejové vany až po ventilový rozvod, což také dokládá název nového agregátu Panter. Dřívější 2,2litrový čtyřválec řady Puma sloužil od začátku tisíciletí v rámci emisních norem Euro 3 až 5 a nároky současného emisního limitu by nezvládl. Ford tedy vsadil na downsizing i u užitkových modelů stavěných především na náročnou práci.

Užitkový motor

Sdílení motorů mezi osobními a lehkými užitkovými modely bývá u mnoha značek obvyklé. Platilo to také pro motor Puma, který na přelomu tisíciletí začínal v modelu Mondeo a později se přesunul do užitkových modelů. Tento postup motorů od osobních automobilů k užitkovým má však velká rizika, protože v dodávkách s větší čelní plochou a vyšší hmotností musí vykazovat mnohem náročnější a dlouhodobější práci. Přesto agregát 2.2 TDCi platí s výjimkou občasných problémů se vstřikovači za držák. Stopku ve výrobě mu vystavilo až Euro 6.

Tišší

Dvoulitrový motor po nastartování prokázal, že nemá nic společného s jednotkou 2.2 TDCi Euro 5. O mnoho tišší současný dvoulitr na rozdíl od starší jednotky s rozvodovým řetězem používá řemen. Výrobce slibuje životnost 240.000 km, takže řemen v novém motoru má výhodu v nižší hlučnosti i delší životnosti.

Před rozjetím s pětimetrovým Transitem Kombi s téměř 2,5metrovou výškou jsme byli na vážkách, zda nadčtvercový dvoulitr snese tak náročné podmínky. Čtyřválec se do boje s těžkým soupeřem připravil, jak nejlépe mohl – v nejsilnější ze tří výkonových úrovní 77, 96 a 125 kW. Zkoušený nejsilnější dvoulitr používá stejně jako ostatní verze pouze jediné turbodmychadlo, což nám bylo sympatické z hlediska dlouhodobé životnosti a případných servisních nároků.

Síly odspodu

Prvním kilometry jsme téměř nemohli uvěřit, že se pod kapotou ukrývá pouze dvoulitrová jednotka, protože kromě 2,4 tun a velké čelní plochy se musela vypořádat s velmi dlouhými převody. Šestku jsme řadili až po dosažení devadesátikilometrové rychlosti, protože při ní motor točil jen 1500 min-1. Jelikož transit měl najeto jen několik stovek kilometrů, nechtěli jsme motor vzhledem k jeho syrovosti trápit v nižších otáčkách. Po zajetí vzhledem k velké síle i v nižších otáčkách už bude možné dávat šestku při osmdesátce.

Soustředili jsme se tedy na důsledné využívání síly motoru, která nás vzhledem k dvoulitrovému objemu válců neustále udivovala. Ještě větší překvapení nás zasáhlo při kontrole průměrné spotřeby na našem testovacím okruhu s podílem města, jeho okolí a dálnice. Na dálnici jsme neškudlili naftu a jeli maximem povoleného rychlostního limitu. Výsledná průměrná žízeň 7,9 l/100 km sice výrazně překročila údaje výrobce, ale vzhledem k rozměrům a hmotnosti velkého transitu s délkou L3 jde o velmi příznivý výsledek a snížení spotřeby ve srovnání s motorem 2.2 TDCi o cca 1,5 litru.

Až šedesát tisíc

Na snížení spotřeby nafty má vliv mnoho faktorů, z nichž největší tvoří samozřejmě motor s lepším rozptylováním nafty díky osmiotvorovým vstřikovačům a tlaku až 200 MPa. Tišší chod agregátu způsobil nejen akustický kryt hlavy motoru, ale zejména vstřikování common rail s možností dělení vstřikované dávky až na šest částí. Snadnější chod čtyřválce způsobilo zavedení nízkoviskozního oleje řady 0W-30, která se používá například u sněžných strojů k zajištění dobré mazivosti i při startování ve velmi nízkých teplotách. Na druhou stranu je nutno dodat, že tento olej je vzhledem k menší sériové produkci mnohem dražší než klasická viskozita 5W-30.

Do hliníkové hlavy válců je zakomponovaná recirkulace výfukových plynů, což pomáhá rychlejšímu ohřátí agregátu na provozní teplotu a omezení chodu motoru s bohatší naftovou směsí. Importér slibuje další úsporu v prodlouženém servisním intervalu na až 60.000 km nebo dva roky. Jde o tzv. proměnlivý interval, tedy při kratších trasách či v náročných výkonových podmínkách se zkracuje. Extrémně dlouhý interval výměny motorového oleje kompenzuje značná olejová náplň, která u zkoušeného pohonu předních kol činí devět litrů. Čtyřválec uložený podélně pro zadní pohon či AWD maže jedenáctilitrová náplň.

AdBlue v klidu

Současný emisní požadavek si u zkoušeného motoru vyžádalo jednotku SCR na omezení oxidů dusíku ve výfukových plynech. Nádrž na činidlo Adblue činí 21 litrů, proto se dá předpokládat, že AdBlue bude třeba doplňovat po ujetí přibližně deseti tisíc kilometrů. Tankování činidla není problém, protože hrdlo se nachází v těsné blízkosti toho naftového a je označeno výraznou modrou barvou a na rozdíl od naftového opatřeno ještě zátkou. Doplňování nafty pomocí bezzátkového systému tvoří velkou výhodu modelů Ford.

Plusy

  • Nízká spotřeba
  • Dlouhý stálý převod
  • Tichý chod motoru

Minusy

  • Pro verzi 310 nelze tažné zařízení
  • Patnáctipalcová kola standardně pro verzi 310

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor2.0 TDCi
Typpřeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů4/16
Objem válců (cm3)1995
Vrtání x zdvih (mm)84 x 90
Vstřik palivacommon rail
Kompresní poměr16,5:1
Největší výkon (kW/min-1)125/3500
Točivý moment (N.m/min-1)405/1750-2500
Převodovkašestistupňová manuální
Stálý převod4,43
Pohonpředních kol
Spotřeba paliva (l/100 km)7,2/6,0/6,4
Objem palivové nádrže (l)80
D/š/v (mm)5981/2059/2429
Rozvor (mm)3750
Provozní hmotnost (kg)2351
Celková hmotnost (kg)3140
Hmotnost soupravy (kg)5140
Cena (Kč bez DPH)840 200
Spolupracujeme s TipCars.com
Papež doporučuje, jak vyřešit KLDR: Ať pomůže Norsko. To je k tomu vždy připraveno Papež doporučuje, jak vyřešit KLDR: Ať pomůže Norsko. To je k tomu vždy připraveno

Třetí země, jako například Norsko, by se měla pokusit o…

Konec války s mloky. Skanska po devíti letech vyhrála soud o bytový projekt Konec války s mloky. Skanska po devíti letech vyhrála soud o bytový projekt

Nadě Ptáčkové, šéfce developerské společnosti Skanska…

Trump: Média mě kritizují, protože nejsou v obraze. Plním jeden slib za druhým Trump: Média mě kritizují, protože nejsou v obraze. Plním jeden slib za druhým

Americký prezident Donald Trump odsoudil americká média…

 

Štítky Ford Profi Dodávky

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data

Design své letošní hlavní novinky zatím Škoda drží pod…

 




Video: Proč je tenhle letitý Ford Transit tak rychlý? Video: Proč je tenhle letitý Ford Transit tak rychlý?

Ford Transit je užitková legenda, která je na trhu přes…

Fordy Transit a Transit Custom chrání chodce. Dostaly systém Pre-Collision Assist Fordy Transit a Transit Custom chrání chodce. Dostaly systém Pre-Collision Assist

Systémy automatického brzdění jsou v osobních autech už…

 



 
Video: Tohle byly reklamy! Úžasný kaskadérský výkon Fiatu 124!

Video: Tohle byly reklamy! Úžasný kaskadérský výkon Fiatu 124!

Včera

A za volantem nikdy jiný než Rémy Julienne, jeden z nejslavnějších kaskadérů všech dob.




Blesk.cz

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Milují módu, následují trendy, vyznávají minimalismus, disco cirkus, vintage, punk revoltu. Snaží nesplynout s…

Jarní bylinky: Které jsou léčivé a které skvěle chutnají?

Jarní bylinky: Které jsou léčivé a které skvěle chutnají?

Na jaře začíná ze země vykukovat celá řada velice užitečných bylinek. Které z nich nejen léčí, ale především…

 

iSport.cz

Trenér Bečka po výhře Plzně: Do konce ligy bojujeme za Frantu

Trenér Bečka po výhře Plzně: Do konce ligy bojujeme…

Prožil nejnáročnější týden ve své trenérské kariéře. Po tragickém skonu Františka Rajtorala, který zasáhl celou…

Rajty, to je pro tebe! V Plzni dlouho tleskali a do nebe posílali góly

Rajty, to je pro tebe! V Plzni dlouho tleskali a do…

Jen obyčejný ligový zápas? Ne, v Plzni byla při vítězství nad Duklou 2:0 cítit úplně jiná nálada. Viktoria si…

 

Reflex.cz

Viděla ohořelou mrtvolu Hitlera, jehož chrup nesla v krabičce k identifikaci. V 97 letech zemřela tlumočnice sovětské kontrarozvědky

Viděla ohořelou mrtvolu Hitlera, jehož chrup nesla v…

Narodila se do židovské rodiny v roce 1919, proslavila se jako prozaička, která psala o svých zážitcích ze…

EU dohodla společný plán pro jednání o brexitu

EU dohodla společný plán pro jednání o brexitu

Sedmadvacet zemí Evropské unie dnes do Londýna vzkázalo, že v jednáních o vystoupení Británie z EU budou…