13.2. 2017 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Ford Transit Kombi 2.0 TDCi 310L L3 Trend: Osm míst

 

Vyzkoušeli jsme Ford Transit s novým dvoulitrovým motorem ve specifikaci Euro 6 ještě na převozních značkách.

Stěžejní užitkový model Fordu dostal v rámci požadavku Euro 6 nový motor. Znamená to ve srovnání s předchozí jednotkou 2.2 TDCi změnu od olejové vany až po ventilový rozvod, což také dokládá název nového agregátu Panter. Dřívější 2,2litrový čtyřválec řady Puma sloužil od začátku tisíciletí v rámci emisních norem Euro 3 až 5 a nároky současného emisního limitu by nezvládl. Ford tedy vsadil na downsizing i u užitkových modelů stavěných především na náročnou práci.

Užitkový motor

Sdílení motorů mezi osobními a lehkými užitkovými modely bývá u mnoha značek obvyklé. Platilo to také pro motor Puma, který na přelomu tisíciletí začínal v modelu Mondeo a později se přesunul do užitkových modelů. Tento postup motorů od osobních automobilů k užitkovým má však velká rizika, protože v dodávkách s větší čelní plochou a vyšší hmotností musí vykazovat mnohem náročnější a dlouhodobější práci. Přesto agregát 2.2 TDCi platí s výjimkou občasných problémů se vstřikovači za držák. Stopku ve výrobě mu vystavilo až Euro 6.

Tišší

Dvoulitrový motor po nastartování prokázal, že nemá nic společného s jednotkou 2.2 TDCi Euro 5. O mnoho tišší současný dvoulitr na rozdíl od starší jednotky s rozvodovým řetězem používá řemen. Výrobce slibuje životnost 240.000 km, takže řemen v novém motoru má výhodu v nižší hlučnosti i delší životnosti.

Před rozjetím s pětimetrovým Transitem Kombi s téměř 2,5metrovou výškou jsme byli na vážkách, zda nadčtvercový dvoulitr snese tak náročné podmínky. Čtyřválec se do boje s těžkým soupeřem připravil, jak nejlépe mohl – v nejsilnější ze tří výkonových úrovní 77, 96 a 125 kW. Zkoušený nejsilnější dvoulitr používá stejně jako ostatní verze pouze jediné turbodmychadlo, což nám bylo sympatické z hlediska dlouhodobé životnosti a případných servisních nároků.

Síly odspodu

Prvním kilometry jsme téměř nemohli uvěřit, že se pod kapotou ukrývá pouze dvoulitrová jednotka, protože kromě 2,4 tun a velké čelní plochy se musela vypořádat s velmi dlouhými převody. Šestku jsme řadili až po dosažení devadesátikilometrové rychlosti, protože při ní motor točil jen 1500 min-1. Jelikož transit měl najeto jen několik stovek kilometrů, nechtěli jsme motor vzhledem k jeho syrovosti trápit v nižších otáčkách. Po zajetí vzhledem k velké síle i v nižších otáčkách už bude možné dávat šestku při osmdesátce.

Soustředili jsme se tedy na důsledné využívání síly motoru, která nás vzhledem k dvoulitrovému objemu válců neustále udivovala. Ještě větší překvapení nás zasáhlo při kontrole průměrné spotřeby na našem testovacím okruhu s podílem města, jeho okolí a dálnice. Na dálnici jsme neškudlili naftu a jeli maximem povoleného rychlostního limitu. Výsledná průměrná žízeň 7,9 l/100 km sice výrazně překročila údaje výrobce, ale vzhledem k rozměrům a hmotnosti velkého transitu s délkou L3 jde o velmi příznivý výsledek a snížení spotřeby ve srovnání s motorem 2.2 TDCi o cca 1,5 litru.

Až šedesát tisíc

Na snížení spotřeby nafty má vliv mnoho faktorů, z nichž největší tvoří samozřejmě motor s lepším rozptylováním nafty díky osmiotvorovým vstřikovačům a tlaku až 200 MPa. Tišší chod agregátu způsobil nejen akustický kryt hlavy motoru, ale zejména vstřikování common rail s možností dělení vstřikované dávky až na šest částí. Snadnější chod čtyřválce způsobilo zavedení nízkoviskozního oleje řady 0W-30, která se používá například u sněžných strojů k zajištění dobré mazivosti i při startování ve velmi nízkých teplotách. Na druhou stranu je nutno dodat, že tento olej je vzhledem k menší sériové produkci mnohem dražší než klasická viskozita 5W-30.

Do hliníkové hlavy válců je zakomponovaná recirkulace výfukových plynů, což pomáhá rychlejšímu ohřátí agregátu na provozní teplotu a omezení chodu motoru s bohatší naftovou směsí. Importér slibuje další úsporu v prodlouženém servisním intervalu na až 60.000 km nebo dva roky. Jde o tzv. proměnlivý interval, tedy při kratších trasách či v náročných výkonových podmínkách se zkracuje. Extrémně dlouhý interval výměny motorového oleje kompenzuje značná olejová náplň, která u zkoušeného pohonu předních kol činí devět litrů. Čtyřválec uložený podélně pro zadní pohon či AWD maže jedenáctilitrová náplň.

AdBlue v klidu

Současný emisní požadavek si u zkoušeného motoru vyžádalo jednotku SCR na omezení oxidů dusíku ve výfukových plynech. Nádrž na činidlo Adblue činí 21 litrů, proto se dá předpokládat, že AdBlue bude třeba doplňovat po ujetí přibližně deseti tisíc kilometrů. Tankování činidla není problém, protože hrdlo se nachází v těsné blízkosti toho naftového a je označeno výraznou modrou barvou a na rozdíl od naftového opatřeno ještě zátkou. Doplňování nafty pomocí bezzátkového systému tvoří velkou výhodu modelů Ford.

Plusy

  • Nízká spotřeba
  • Dlouhý stálý převod
  • Tichý chod motoru

Minusy

  • Pro verzi 310 nelze tažné zařízení
  • Patnáctipalcová kola standardně pro verzi 310

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor2.0 TDCi
Typpřeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů4/16
Objem válců (cm3)1995
Vrtání x zdvih (mm)84 x 90
Vstřik palivacommon rail
Kompresní poměr16,5:1
Největší výkon (kW/min-1)125/3500
Točivý moment (N.m/min-1)405/1750-2500
Převodovkašestistupňová manuální
Stálý převod4,43
Pohonpředních kol
Spotřeba paliva (l/100 km)7,2/6,0/6,4
Objem palivové nádrže (l)80
D/š/v (mm)5981/2059/2429
Rozvor (mm)3750
Provozní hmotnost (kg)2351
Celková hmotnost (kg)3140
Hmotnost soupravy (kg)5140
Cena (Kč bez DPH)840 200
Spolupracujeme s TipCars.com
Půjčky na stavbu obecních bytů začne Ministerstvo pro místní rozvoj poskytovat příští rok Půjčky na stavbu obecních bytů začne Ministerstvo pro místní rozvoj poskytovat příští rok

Ministerstvo pro místní rozvoj začne na jaře příštího…

Mayová byla v Salcburku ponížena, píše britský tisk. The Sun kritizoval i Babiše Mayová byla v Salcburku ponížena, píše britský tisk. The Sun kritizoval i Babiše

Britská premiérka Theresa Mayová se na neformálním…

Zkáza trajektu v Tanzanii už má přes sto obětí Zkáza trajektu v Tanzanii už má přes sto obětí

Více než 100 mrtvých si podle aktualizované bilance…

 

Štítky Ford Profi Dodávky

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily

Oficiální premiéra nové Octavie proběhne až v příštím…

Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se

Seat dnes večer oficiálně představil své největší SUV…

 



Ford uvádí modernizovaný Transit, sériový Transit Custom PHEV a nový Transit Connect Sport Ford uvádí modernizovaný Transit, sériový Transit Custom PHEV a nový Transit Connect Sport

Ford na 67. ročníku mezinárodního veletrhu užitkových…

Ford na IAA představí Transit mHEV i ostrý Ranger Raptor Ford na IAA představí Transit mHEV i ostrý Ranger Raptor

Ford Motor Company na 67. ročníku mezinárodního veletrhu…

 



 
Škoda Octavia G-Tec se dočkala nové techniky. Má 1.5 TSI a větší nádrže na CNG

Škoda Octavia G-Tec se dočkala nové techniky. Má 1.5 TSI a větší nádrže na CNG

Dnes 13:32

Octavia na stlačený zemní plyn (CNG) má o 15 kW vyšší výkon než dosud. Nové plynové nádrže pak vystačí na ujetí až 480 km při pohonu na zemní plyn.




Blesk.cz

Houby na víkendovém talíři! Česnečka, karbanátky i rizoto

Houby na víkendovém talíři! Česnečka, karbanátky i rizoto

Přinesli jste si z lesa koše plné hub, ale došly vám nápady, co si z nich ukuchtit? Přinášíme tři snadné, rychlé…

Z ruiny se stal domov důchodců. V Praze 13 otevřeli svoji největší letošní investici

Z ruiny se stal domov důchodců. V Praze 13 otevřeli…

Budova v ulici Za Mototechnou dlouho jenom chátrala. Po náročné rekonstrukci se v pátek 21. září slavnostně…

 

iSport.cz

Pavelcův konec řeší i v zámoří. Užij si zasloužený důchod, říká bývalý parťák

Pavelcův konec řeší i v zámoří. Užij si zasloužený…

V 31 letech měl před sebou ještě několik hokejových roků, ale Ondřej Pavelec se rozhodl s hokejem skončit. V NHL…

ZNÁMKOVÁNÍ Slavie: Traoré je jako chobotnice, Stochovi to teď nejde

ZNÁMKOVÁNÍ Slavie: Traoré je jako chobotnice,…

Fotbalisté Slavie zvládli vstup do Evropské ligy výtečně. Doma porazili Bordeaux 1:0 a získali důležité body v…

 

Reflex.cz

Revoluce v dopravě: Německo testuje první vlaky na vodíkový pohon

Revoluce v dopravě: Německo testuje první vlaky na…

Francouzská firma Alstom začala v minulých dnech testovat v německé spolkové zemi Dolní Sasko první dva vlaky s…

Problémy s migranty? Postavte napříč Saharou zeď, radí Donald Trump Španělům

Problémy s migranty? Postavte napříč Saharou zeď,…

Americký prezident Donald Trump se podle španělského ministra zahraničí Josepa Borrella nechal slyšet, že…