Ford Transit s automatem - první dojmy

 

Řídit dodávku je práce pro obě ruce, řekli si ve Fordu a přidali do Transitu Durashift. Vyzkoušeli jsme jaké to je, když dodávka řadí sama a místo voliče automatu jsou jen tlačítka na přístrojové desce a na volantu.....

Nejprve trochu nedůvěry: Jedinou dodávkou s automatem, kterou jsem kdy nalezl odvahu řídit, byl prastarý Ranger se skříňovou nástavbou. Ku cti Forda budiž řečeno, že třístupňový automat měl s tříapůltunovou obludou jen málo práce, ale na svižný pohyb po centru Atlanty dynamika přece jen už nestačila.

Co bylo, bylo. V tiskové zprávě přirovnává Ford svůj Durashift k převodovým systémům z F1 a vzdor lehkému úsměšku na rtech nelze než dát mu za pravdu: Durashift EST technicky vychází z konvenční pětistupňové manuální převodovky. V Transitu s touto novou převodovkou je ovšem marné hledat spojkový pedál nebo řadicí páku. Řidič totiž může rozhodovat o okamžiku přeřazení na jiný rychlostní stupeň - ať už směrem „nahoru“ nebo „dolů“ – jednoduchým mačkáním tlačítek na volantu. Podobně velmi jednoduchý je také samotný přechod z manuálního do automatického režimu práce. Kromě toho si řidič i v samočinném modu může zvolit ještě jeden ze třech jízdních režimů: „ekonomický“, který preferuje především dosažení co nejnižší spotřeby, „zimní“, minimalizující riziko prokluzu hnacích kol na kluzkém povrchu a „zátěžový“, který najde uplatnění např. při jízdách s plně naloženým vozem nebo v horských oblastech. Převodovka Durashift EST se dodává na přání zákazníků do vozů Ford Transit s pohonem zadních kol s přeplňovaným vznětovým motorem 2.4 Duratorq DI o výkonu 66 kW (90 k). Dursahift EST je k dispozici pro skříňové verze, podvozek s jednoduchou i prodlouženou kabinou a minibus.

Tolik teorie. A jak se jezdí?

Nezvykle hladce a velmi přitom záleží na zvoleném módu. Se "zátěžovým" režimem si řidič bohatě užije vyšších otáček, ale třeba rozjezd z křižovatky bez nutnosti ruky na řadicí páce je k nezaplacení. Motor sice pokřikuje po okolí píseň o otáčkách, ale prázdný Focus s turbodiseselem předjedete a ještě zbyde volná ruka na bagetu....

S "Ekonomickým" režimem je méně zábavy, ale chybějící řev motoru nahradí spokojené broukání nad stále plnou peněženkou. Auto, krocené v nízkých otáčkách vysokými rychlostními stupni dá vzpomenout na extrémisty v autoškole, kteří se rozjíždějí na 5. převodový stupeň se slovy "šaltpáka dopředu je přece jednička". Transit si lehce bublá v otáčkách, které u osobních aut považujeme za lepší volnoběh a při výjezdu z pravoúhlého odbočení, kde se auto téměř zastaví, řadí 3. nebo 4. stupeň...

Vyléčil jsem si skepsi. Nikde nic nedrhne a necuká, volič režimů přimontovaný nad palubní desku má dobře čitelný displej a tlačítko zpátečky je díky nutnosti dvojího stisku bezpečné...

Výrobce udává, že Durashift EST dokáže snížit spotřebu paliva v porovnání s konvenční samočinnou převodovkou s hydrodynamickým měničem momentu až o 20 procent nebo o pět procent ve srovnání s manuální převodovkou. To jsme neměli možnost ověřit.

Je ale pravda, že elektronické řízení a ovládání spojky u systému Durashift EST snižuje riziko jejího nadměrného opotřebení z důvodu řidičovy nezkušenosti nebo zažitých zlozvyků, mezi které patří například zbytečně dlouhé prokluzování spojky. Díky tomu se zvyšuje i proběh kilometrů bez nutnosti vyměňovat spojkové obložení. K dalším výhodám automatizované převodovky Durashift EST při porovnávání s konvenčními samočinnými převodovkami s hydrodynamickým měničem momentu patří její nižší hmotnost, kompaktnější rozměry, nižší cena a jednodušší servis a údržba.

Možnost přiřazování na volantu tlačítky „+“ a „-“ pak můžeme brát jako zajímavou alternativu ve zvláštních situacích. Na pokyny řidiče reaguje agregát s přijatelným zpožděním, ale při vhodně zvoleném automatickém režimu není tato výhoda příliš potřeba. Řídicí systém automatizované převodovky Durashift EST je navíc vybaven kontrolním okruhem, který v manuálním modu nedovolí provést přeřazení, pokud otáčky motorů neleží v povoleném rozmezí a hrozilo by např. přetočení motoru.

Spolupracujeme s TipCars.com
Estonsko je stále bez prezidenta, nepomohlo ani zvláštní grémium Estonsko je stále bez prezidenta, nepomohlo ani zvláštní grémium

Nového estonského prezidenta se po marných pokusech…

Postavme na pobřeží Libye velký tábor pro uprchlíky, navrhl Orbán Postavme na pobřeží Libye velký tábor pro uprchlíky, navrhl Orbán

Maďarský premiér Viktor Orbán chce, aby Evropská unie…

Nákupy tureckých dluhopisů jsou spekulace, tvrdí agentura Moody's Nákupy tureckých dluhopisů jsou spekulace, tvrdí agentura Moody's

Mezinárodní ratingová agentura Moody's Investors…

ČSA se bojí vybuchujícího Galaxy Note. Do zavazadlového prostoru nesmí ČSA se bojí vybuchujícího Galaxy Note. Do zavazadlového prostoru nesmí

Problém vybuchujících baterií mobilního telefonu Samsung…

 

Štítky Focus Ford

 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Renault Scénic a Grand Scénic: MPV s příchutí crossoveru [první jízdní dojmy] Renault Scénic a Grand Scénic: MPV s příchutí crossoveru [první jízdní dojmy]

Renault v první polovině letošního roku představil novou…

Tohle bolí! Ultravzácné Ferrari F40 v Británii shořelo na popel Tohle bolí! Ultravzácné Ferrari F40 v Británii shořelo na popel

Někomu se nepoštěstí vidět Ferrari F40 jedinkrát za život…

 




Fordy Transit a Transit Custom chrání chodce. Dostaly systém Pre-Collision Assist Fordy Transit a Transit Custom chrání chodce. Dostaly systém Pre-Collision Assist

Systémy automatického brzdění jsou v osobních autech už…

Ford Transit EcoBlue: Místo pumy přichází panter Ford Transit EcoBlue: Místo pumy přichází panter

Nový diesel značky Ford přijíždí nejdříve v užitkových…

 



 
Dieselgate na vlastní kůži: Jak (ne)funguje Škoda Superb 2.0 TDI 4x4 po emisní opravě?

Dieselgate na vlastní kůži: Jak (ne)funguje Škoda Superb 2.0 TDI 4x4 po emisní opravě?

Včera

I majitelům škodovek chodí dopisy, které je zvou na servisní akci ke snížení emisí oxidů dusíku. Váhají, jak reagovat. Poradíme!




Blesk.cz

Přežil peklo v 5 koncentračních táborech. Český rodák zemřel v 96 letech

Přežil peklo v 5 koncentračních táborech. Český…

Ve věku 96 let zemřel v pátek večer v Německu pamětník holokaustu Max Mannheimer, známý svým bojem proti…

Recenze: Kniha Harry Potter a prokleté dítě dorazila do Čech. Okouzlí čtenáře?

Recenze: Kniha Harry Potter a prokleté dítě dorazila…

Jedna z nejočekávanějších knih tohoto roku vychází v Česku. Na pulty knihkupectví dorazila v sobotu a fanoušci…

 

iSport.cz

Real podruhé v řadě ztratil, Barcelona zničila Gijón i bez Messiho

Real podruhé v řadě ztratil, Barcelona zničila Gijón…

Fotbalisté Barcelony si v 6. kole španělské ligy nic nedělali z absence Lionela Messiho a vyhráli na půdě…

SOUHRN: Čech vychytal Chelsea, City dál vítězí, United vyučili mistra

SOUHRN: Čech vychytal Chelsea, City dál vítězí,…

Výtečný zápas prožil v šestém kole anglické ligy Petr Čech. Gólman Arsenalu proti Chelsea, svému bývalému klubu,…

 

Reflex.cz

Zemřel Max Mannheimer, přeživší pěti koncentračních táborů

Zemřel Max Mannheimer, přeživší pěti koncentračních táborů

Zemřel muž, který zprvu o hrůzách holocaustu, jež zažil jako přímý účastník, vlastně téměř nemluvil. Pak se však…

Šéf britských labouristů Corbyn zůstává, vyhrál stranické volby

Šéf britských labouristů Corbyn zůstává, vyhrál…

Lídrem britských labouristů zůstává jejich dosavadní šéf Jeremy Corbyn. Ve stranickém hlasování získal téměř 62…