reklama


Ford Transit s automatem - první dojmy

 

Řídit dodávku je práce pro obě ruce, řekli si ve Fordu a přidali do Transitu Durashift. Vyzkoušeli jsme jaké to je, když dodávka řadí sama a místo voliče automatu jsou jen tlačítka na přístrojové desce a na volantu.....

Nejprve trochu nedůvěry: Jedinou dodávkou s automatem, kterou jsem kdy nalezl odvahu řídit, byl prastarý Ranger se skříňovou nástavbou. Ku cti Forda budiž řečeno, že třístupňový automat měl s tříapůltunovou obludou jen málo práce, ale na svižný pohyb po centru Atlanty dynamika přece jen už nestačila.

Co bylo, bylo. V tiskové zprávě přirovnává Ford svůj Durashift k převodovým systémům z F1 a vzdor lehkému úsměšku na rtech nelze než dát mu za pravdu: Durashift EST technicky vychází z konvenční pětistupňové manuální převodovky. V Transitu s touto novou převodovkou je ovšem marné hledat spojkový pedál nebo řadicí páku. Řidič totiž může rozhodovat o okamžiku přeřazení na jiný rychlostní stupeň - ať už směrem „nahoru“ nebo „dolů“ – jednoduchým mačkáním tlačítek na volantu. Podobně velmi jednoduchý je také samotný přechod z manuálního do automatického režimu práce. Kromě toho si řidič i v samočinném modu může zvolit ještě jeden ze třech jízdních režimů: „ekonomický“, který preferuje především dosažení co nejnižší spotřeby, „zimní“, minimalizující riziko prokluzu hnacích kol na kluzkém povrchu a „zátěžový“, který najde uplatnění např. při jízdách s plně naloženým vozem nebo v horských oblastech. Převodovka Durashift EST se dodává na přání zákazníků do vozů Ford Transit s pohonem zadních kol s přeplňovaným vznětovým motorem 2.4 Duratorq DI o výkonu 66 kW (90 k). Dursahift EST je k dispozici pro skříňové verze, podvozek s jednoduchou i prodlouženou kabinou a minibus.

Tolik teorie. A jak se jezdí?

Nezvykle hladce a velmi přitom záleží na zvoleném módu. Se "zátěžovým" režimem si řidič bohatě užije vyšších otáček, ale třeba rozjezd z křižovatky bez nutnosti ruky na řadicí páce je k nezaplacení. Motor sice pokřikuje po okolí píseň o otáčkách, ale prázdný Focus s turbodiseselem předjedete a ještě zbyde volná ruka na bagetu....

S "Ekonomickým" režimem je méně zábavy, ale chybějící řev motoru nahradí spokojené broukání nad stále plnou peněženkou. Auto, krocené v nízkých otáčkách vysokými rychlostními stupni dá vzpomenout na extrémisty v autoškole, kteří se rozjíždějí na 5. převodový stupeň se slovy "šaltpáka dopředu je přece jednička". Transit si lehce bublá v otáčkách, které u osobních aut považujeme za lepší volnoběh a při výjezdu z pravoúhlého odbočení, kde se auto téměř zastaví, řadí 3. nebo 4. stupeň...

Vyléčil jsem si skepsi. Nikde nic nedrhne a necuká, volič režimů přimontovaný nad palubní desku má dobře čitelný displej a tlačítko zpátečky je díky nutnosti dvojího stisku bezpečné...

Výrobce udává, že Durashift EST dokáže snížit spotřebu paliva v porovnání s konvenční samočinnou převodovkou s hydrodynamickým měničem momentu až o 20 procent nebo o pět procent ve srovnání s manuální převodovkou. To jsme neměli možnost ověřit.

Je ale pravda, že elektronické řízení a ovládání spojky u systému Durashift EST snižuje riziko jejího nadměrného opotřebení z důvodu řidičovy nezkušenosti nebo zažitých zlozvyků, mezi které patří například zbytečně dlouhé prokluzování spojky. Díky tomu se zvyšuje i proběh kilometrů bez nutnosti vyměňovat spojkové obložení. K dalším výhodám automatizované převodovky Durashift EST při porovnávání s konvenčními samočinnými převodovkami s hydrodynamickým měničem momentu patří její nižší hmotnost, kompaktnější rozměry, nižší cena a jednodušší servis a údržba.

Možnost přiřazování na volantu tlačítky „+“ a „-“ pak můžeme brát jako zajímavou alternativu ve zvláštních situacích. Na pokyny řidiče reaguje agregát s přijatelným zpožděním, ale při vhodně zvoleném automatickém režimu není tato výhoda příliš potřeba. Řídicí systém automatizované převodovky Durashift EST je navíc vybaven kontrolním okruhem, který v manuálním modu nedovolí provést přeřazení, pokud otáčky motorů neleží v povoleném rozmezí a hrozilo by např. přetočení motoru.

Spolupracujeme s TipCars.com
Škola nejbohatšího Čecha na Evropské třídě bude mít i vlastní hvězdárnu Škola nejbohatšího Čecha na Evropské třídě bude mít i vlastní hvězdárnu

Nejbohatší Čech Petr Kellner významně pokročil v projektu…

Německá vláda chystá bič na protiústavní strany, nedostanou příspěvky Německá vláda chystá bič na protiústavní strany, nedostanou příspěvky

Německá vláda chce ještě do zářijových parlamentních…

Konopí došlo. Můžou za to úřady? Konopí došlo. Můžou za to úřady?

Uběhlo dva a půl roku po otevření legální cesty léčebného…

Průměrná mzda Slováků prudce roste, nechtějí už pracovat v Česku Průměrná mzda Slováků prudce roste, nechtějí už pracovat v Česku

Na Slovensku rostou platy rychleji než v Česku, takže…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Američané si všímají chytrých nápadů Škody. Začaly už v roce 1925 Američané si všímají chytrých nápadů Škody. Začaly už v roce 1925

Simply Clever není jen obyčejný slogan. Jedná se o slovní…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Fordy Transit a Transit Custom chrání chodce. Dostaly systém Pre-Collision Assist Fordy Transit a Transit Custom chrání chodce. Dostaly systém Pre-Collision Assist

Systémy automatického brzdění jsou v osobních autech už…

Ford Transit EcoBlue: Místo pumy přichází panter Ford Transit EcoBlue: Místo pumy přichází panter

Nový diesel značky Ford přijíždí nejdříve v užitkových…

 



 
Takto vypadalo handsfree z roku 1988. V Nissanu...

Takto vypadalo handsfree z roku 1988. V Nissanu...

Dnes 17:55

Telefonování v autě se za desítky let změnilo. Už v roce 1988 se ovšem dal přístroj ovládat na volantu...




Blesk.cz

Desetina Britů nemá doma ani jednu knihu. Češi jsou naopak národ čtenářů

Desetina Britů nemá doma ani jednu knihu. Češi jsou…

I když je Česko často vnímáno jako oproti západní Evropě méně rozvinuté, mnohdy je na vrcholu pozitivních…

Miss Jitka Boho s dcerkou u prsu: Mám strašnou pleť, ale kojit budu dál!

Miss Jitka Boho s dcerkou u prsu: Mám strašnou pleť,…

Bývalá Česká Miss Jitka Boho (rozená Válková) (25) už víc jak rok kojí svou dceru Rosalii. I když s tím už kvůli…

 

iSport.cz

Skvělý počin! Házenkářky Olomouce nafotily kalendář pro nemocnou Elenku (2)

Skvělý počin! Házenkářky Olomouce nafotily kalendář…

Rozhodly se: Tu holčičku podpoříme! Interligové házenkářky Zory Olomouc nafotily kalendář a výtěžkem z jeho…

Světové judo věří Krpálkovi: Jen ty můžeš porazit obra, který pořád vítězí

Světové judo věří Krpálkovi: Jen ty můžeš porazit…

Olympijský vítěz, mistr světa, mistr Evropy. V polotěžké váze do 100 kg už Lukáš Krpálek dokázal vše a zařadil…

 

Reflex.cz

Dnešní právní úprava ohledně zbraní je dostačující, nedělejme z Česka „Divoký východ“

Dnešní právní úprava ohledně zbraní je dostačující,…

Ministerstvo vnitra údajně chce do měsíce předložit vládě návrh ústavního zákona, podle něhož by se mělo povýšit…

Vypjaté emoce, nekonečná párty i vtipné momentky. Podívejte se na nejkrásnější svatební fotografie roku 2016

Vypjaté emoce, nekonečná párty i vtipné momentky.…

Mezinárodní společnost profesionálních svatebních fotografů (ISPWP) vybrala 80 nejlepších fotografií pořízených…

 
 
reklama