Ford Transit s automatem - první dojmy

 
26.6. 2002 Ondřej Šuch

Řídit dodávku je práce pro obě ruce, řekli si ve Fordu a přidali do Transitu Durashift. Vyzkoušeli jsme jaké to je, když dodávka řadí sama a místo voliče automatu jsou jen tlačítka na přístrojové desce a na volantu.....

Nejprve trochu nedůvěry: Jedinou dodávkou s automatem, kterou jsem kdy nalezl odvahu řídit, byl prastarý Ranger se skříňovou nástavbou. Ku cti Forda budiž řečeno, že třístupňový automat měl s tříapůltunovou obludou jen málo práce, ale na svižný pohyb po centru Atlanty dynamika přece jen už nestačila.

Co bylo, bylo. V tiskové zprávě přirovnává Ford svůj Durashift k převodovým systémům z F1 a vzdor lehkému úsměšku na rtech nelze než dát mu za pravdu: Durashift EST technicky vychází z konvenční pětistupňové manuální převodovky. V Transitu s touto novou převodovkou je ovšem marné hledat spojkový pedál nebo řadicí páku. Řidič totiž může rozhodovat o okamžiku přeřazení na jiný rychlostní stupeň - ať už směrem „nahoru“ nebo „dolů“ – jednoduchým mačkáním tlačítek na volantu. Podobně velmi jednoduchý je také samotný přechod z manuálního do automatického režimu práce. Kromě toho si řidič i v samočinném modu může zvolit ještě jeden ze třech jízdních režimů: „ekonomický“, který preferuje především dosažení co nejnižší spotřeby, „zimní“, minimalizující riziko prokluzu hnacích kol na kluzkém povrchu a „zátěžový“, který najde uplatnění např. při jízdách s plně naloženým vozem nebo v horských oblastech. Převodovka Durashift EST se dodává na přání zákazníků do vozů Ford Transit s pohonem zadních kol s přeplňovaným vznětovým motorem 2.4 Duratorq DI o výkonu 66 kW (90 k). Dursahift EST je k dispozici pro skříňové verze, podvozek s jednoduchou i prodlouženou kabinou a minibus.

Tolik teorie. A jak se jezdí?

Nezvykle hladce a velmi přitom záleží na zvoleném módu. Se "zátěžovým" režimem si řidič bohatě užije vyšších otáček, ale třeba rozjezd z křižovatky bez nutnosti ruky na řadicí páce je k nezaplacení. Motor sice pokřikuje po okolí píseň o otáčkách, ale prázdný Focus s turbodiseselem předjedete a ještě zbyde volná ruka na bagetu....

S "Ekonomickým" režimem je méně zábavy, ale chybějící řev motoru nahradí spokojené broukání nad stále plnou peněženkou. Auto, krocené v nízkých otáčkách vysokými rychlostními stupni dá vzpomenout na extrémisty v autoškole, kteří se rozjíždějí na 5. převodový stupeň se slovy "šaltpáka dopředu je přece jednička". Transit si lehce bublá v otáčkách, které u osobních aut považujeme za lepší volnoběh a při výjezdu z pravoúhlého odbočení, kde se auto téměř zastaví, řadí 3. nebo 4. stupeň...

Vyléčil jsem si skepsi. Nikde nic nedrhne a necuká, volič režimů přimontovaný nad palubní desku má dobře čitelný displej a tlačítko zpátečky je díky nutnosti dvojího stisku bezpečné...

Výrobce udává, že Durashift EST dokáže snížit spotřebu paliva v porovnání s konvenční samočinnou převodovkou s hydrodynamickým měničem momentu až o 20 procent nebo o pět procent ve srovnání s manuální převodovkou. To jsme neměli možnost ověřit.

Je ale pravda, že elektronické řízení a ovládání spojky u systému Durashift EST snižuje riziko jejího nadměrného opotřebení z důvodu řidičovy nezkušenosti nebo zažitých zlozvyků, mezi které patří například zbytečně dlouhé prokluzování spojky. Díky tomu se zvyšuje i proběh kilometrů bez nutnosti vyměňovat spojkové obložení. K dalším výhodám automatizované převodovky Durashift EST při porovnávání s konvenčními samočinnými převodovkami s hydrodynamickým měničem momentu patří její nižší hmotnost, kompaktnější rozměry, nižší cena a jednodušší servis a údržba.

Možnost přiřazování na volantu tlačítky „+“ a „-“ pak můžeme brát jako zajímavou alternativu ve zvláštních situacích. Na pokyny řidiče reaguje agregát s přijatelným zpožděním, ale při vhodně zvoleném automatickém režimu není tato výhoda příliš potřeba. Řídicí systém automatizované převodovky Durashift EST je navíc vybaven kontrolním okruhem, který v manuálním modu nedovolí provést přeřazení, pokud otáčky motorů neleží v povoleném rozmezí a hrozilo by např. přetočení motoru.

Spolupracujeme s TipCars.com
Firmy, které mají velké srdce - přihlaste se do TOP Odpovědná firma 2018 Firmy, které mají velké srdce - přihlaste se do TOP Odpovědná firma 2018

Férovost firem a jejich přístup k okolnímu světu…

Kubánci se po více než čtyřiceti letech dočkají nové ústavy, její návrh schválil parlament Kubánci se po více než čtyřiceti letech dočkají nové ústavy, její návrh schválil parlament

Kubánský parlament dnes schválil návrh nové ústavy, která…

RegioJet vyhrál soutěž na regionální dopravu v Ústeckém kraji RegioJet vyhrál soutěž na regionální dopravu v Ústeckém kraji

Soukromý dopravce RegioJet vyhrál poptávkové řízení na…

 

Štítky Focus Ford

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence

Zbrusu nový kupé-crossover Škody se ještě ani nezačal…

Řidič BMW byl napaden na čerpací stanici. Auto použil jako zbraň a ujel Řidič BMW byl napaden na čerpací stanici. Auto použil jako zbraň a ujel

Auto se dá použít jako zbraň a to jak v negativní, tak i…

 



Ford Transit Custom jako sportovec inspirovaný speciály WRC Ford Transit Custom jako sportovec inspirovaný speciály WRC

Modernizovaný Ford Transit Custom se dočkal úprav, které…

Ford Transit a Tourneo Custom 2018: Co přinesla modernizace? Ford Transit a Tourneo Custom 2018: Co přinesla modernizace?

Ford inovoval svoji druhou největší řadu užitkových…

 



 
Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione: Jak se její motor vešel do třílitrového limitu?

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione: Jak se vejít do třílitrového limitu?

Včera

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione z roku 1987 dnes představuje cenový vrchol v tradiční řadě 75. Tento homologační speciál dal 500 šťastným majitelům okusit nefalšované sportovní svezení. Nejrychlejší Alfou 75 tento vzácný typ přesto není.




Blesk.cz

Havajské ostrovy: Lákají na vulkány, odlehlé pláže a žhavé celebrity

Havajské ostrovy: Lákají na vulkány, odlehlé pláže a…

Pokud toužíte po absolutním ráji a nekonečné pohodě, zamiřte na jeden z Havajských ostrovů uprostřed Tichého…

Austrálie zachraňuje unikátní útes. Na pomoc povolala vědce

Austrálie zachraňuje unikátní útes. Na pomoc povolala vědce

Australská vláda začala posuzovat předložené vědecké návrhy na záchranu Velkého bariérového útesu, který je od…

 

iSport.cz

Dostali jsme na p*del, ale nepoložíme se, slibuje olomoucký kouč Jílek

Dostali jsme na p*del, ale nepoložíme se, slibuje…

Těšil se na konfrontaci, která odhalí opravdovou sílu jeho mančaftu i vzhledem ke třetímu předkolu Evropské…

SESTŘIH: Olomouc - Slavia 0:3. Pražané vedou ligu, trefil se i Coufal

SESTŘIH: Olomouc - Slavia 0:3. Pražané vedou ligu,…

Fotbalisté Slavie vstoupili do nového ročníku první ligy výhrou 3:0 na hřišti Olomouce. Souboj druhého se…

 

Reflex.cz

Kopr v kuchyni: Je křehký i dominantní, milovaný i nenáviděný

Kopr v kuchyni: Je křehký i dominantní, milovaný i…

Koprovku buď milujete, nebo nesnášíte. Být vůči ní lhostejný prakticky nejde. Asi měsíc v roce koprovku bezmezně…

Kapela TH!S během posledního tajného koncertu pomáhala bourat stan Reflexu

Kapela TH!S během posledního tajného koncertu…

Poslední tajný koncert Reflexu se na Colours odehrál v režii kapely TH!S. Gang kolem herce a režiséra Vojty…