Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Transit s automatem - první dojmy

Ondřej Šuch
Diskuze (0)
Řídit dodávku je práce pro obě ruce, řekli si ve Fordu a přidali do Transitu Durashift. Vyzkoušeli jsme jaké to je, když dodávka řadí sama a místo voliče automatu jsou jen tlačítka na přístrojové desce a na volantu.....

Nejprve trochu nedůvěry: Jedinou dodávkou s automatem, kterou jsem kdy nalezl odvahu řídit, byl prastarý Ranger se skříňovou nástavbou. Ku cti Forda budiž řečeno, že třístupňový automat měl s tříapůltunovou obludou jen málo práce, ale na svižný pohyb po centru Atlanty dynamika přece jen už nestačila.

Co bylo, bylo. V tiskové zprávě přirovnává Ford svůj Durashift k převodovým systémům z F1 a vzdor lehkému úsměšku na rtech nelze než dát mu za pravdu: Durashift EST technicky vychází z konvenční pětistupňové manuální převodovky. V Transitu s touto novou převodovkou je ovšem marné hledat spojkový pedál nebo řadicí páku. Řidič totiž může rozhodovat o okamžiku přeřazení na jiný rychlostní stupeň - ať už směrem „nahoru“ nebo „dolů“ – jednoduchým mačkáním tlačítek na volantu. Podobně velmi jednoduchý je také samotný přechod z manuálního do automatického režimu práce. Kromě toho si řidič i v samočinném modu může zvolit ještě jeden ze třech jízdních režimů: „ekonomický“, který preferuje především dosažení co nejnižší spotřeby, „zimní“, minimalizující riziko prokluzu hnacích kol na kluzkém povrchu a „zátěžový“, který najde uplatnění např. při jízdách s plně naloženým vozem nebo v horských oblastech.

Převodovka Durashift EST se dodává na přání zákazníků do vozů Ford Transit s pohonem zadních kol s přeplňovaným vznětovým motorem 2.4 Duratorq DI o výkonu 66 kW (90 k). Dursahift EST je k dispozici pro skříňové verze, podvozek s jednoduchou i prodlouženou kabinou a minibus.

Tolik teorie. A jak se jezdí?

Nezvykle hladce a velmi přitom záleží na zvoleném módu. Se "zátěžovým" režimem si řidič bohatě užije vyšších otáček, ale třeba rozjezd z křižovatky bez nutnosti ruky na řadicí páce je k nezaplacení. Motor sice pokřikuje po okolí píseň o otáčkách, ale prázdný Focus s turbodiseselem předjedete a ještě zbyde volná ruka na bagetu....

S "Ekonomickým" režimem je méně zábavy, ale chybějící řev motoru nahradí spokojené broukání nad stále plnou peněženkou. Auto, krocené v nízkých otáčkách vysokými rychlostními stupni dá vzpomenout na extrémisty v autoškole, kteří se rozjíždějí na 5. převodový stupeň se slovy "šaltpáka dopředu je přece jednička". Transit si lehce bublá v otáčkách, které u osobních aut považujeme za lepší volnoběh a při výjezdu z pravoúhlého odbočení, kde se auto téměř zastaví, řadí 3. nebo 4. stupeň...

Vyléčil jsem si skepsi. Nikde nic nedrhne a necuká, volič režimů přimontovaný nad palubní desku má dobře čitelný displej a tlačítko zpátečky je díky nutnosti dvojího stisku bezpečné...

Výrobce udává, že Durashift EST dokáže snížit spotřebu paliva v porovnání s konvenční samočinnou převodovkou s hydrodynamickým měničem momentu až o 20 procent nebo o pět procent ve srovnání s manuální převodovkou. To jsme neměli možnost ověřit.

Je ale pravda, že elektronické řízení a ovládání spojky u systému Durashift EST snižuje riziko jejího nadměrného opotřebení z důvodu řidičovy nezkušenosti nebo zažitých zlozvyků, mezi které patří například zbytečně dlouhé prokluzování spojky. Díky tomu se zvyšuje i proběh kilometrů bez nutnosti vyměňovat spojkové obložení. K dalším výhodám automatizované převodovky Durashift EST při porovnávání s konvenčními samočinnými převodovkami s hydrodynamickým měničem momentu patří její nižší hmotnost, kompaktnější rozměry, nižší cena a jednodušší servis a údržba.

Možnost přiřazování na volantu tlačítky „+“ a „-“ pak můžeme brát jako zajímavou alternativu ve zvláštních situacích. Na pokyny řidiče reaguje agregát s přijatelným zpožděním, ale při vhodně zvoleném automatickém režimu není tato výhoda příliš potřeba. Řídicí systém automatizované převodovky Durashift EST je navíc vybaven kontrolním okruhem, který v manuálním modu nedovolí provést přeřazení, pokud otáčky motorů neleží v povoleném rozmezí a hrozilo by např. přetočení motoru.

Ondřej Šuch
Diskuze (0)