Ford Transit s automatem - první dojmy

 

Řídit dodávku je práce pro obě ruce, řekli si ve Fordu a přidali do Transitu Durashift. Vyzkoušeli jsme jaké to je, když dodávka řadí sama a místo voliče automatu jsou jen tlačítka na přístrojové desce a na volantu.....

Nejprve trochu nedůvěry: Jedinou dodávkou s automatem, kterou jsem kdy nalezl odvahu řídit, byl prastarý Ranger se skříňovou nástavbou. Ku cti Forda budiž řečeno, že třístupňový automat měl s tříapůltunovou obludou jen málo práce, ale na svižný pohyb po centru Atlanty dynamika přece jen už nestačila.

Co bylo, bylo. V tiskové zprávě přirovnává Ford svůj Durashift k převodovým systémům z F1 a vzdor lehkému úsměšku na rtech nelze než dát mu za pravdu: Durashift EST technicky vychází z konvenční pětistupňové manuální převodovky. V Transitu s touto novou převodovkou je ovšem marné hledat spojkový pedál nebo řadicí páku. Řidič totiž může rozhodovat o okamžiku přeřazení na jiný rychlostní stupeň - ať už směrem „nahoru“ nebo „dolů“ – jednoduchým mačkáním tlačítek na volantu. Podobně velmi jednoduchý je také samotný přechod z manuálního do automatického režimu práce. Kromě toho si řidič i v samočinném modu může zvolit ještě jeden ze třech jízdních režimů: „ekonomický“, který preferuje především dosažení co nejnižší spotřeby, „zimní“, minimalizující riziko prokluzu hnacích kol na kluzkém povrchu a „zátěžový“, který najde uplatnění např. při jízdách s plně naloženým vozem nebo v horských oblastech. Převodovka Durashift EST se dodává na přání zákazníků do vozů Ford Transit s pohonem zadních kol s přeplňovaným vznětovým motorem 2.4 Duratorq DI o výkonu 66 kW (90 k). Dursahift EST je k dispozici pro skříňové verze, podvozek s jednoduchou i prodlouženou kabinou a minibus.

Tolik teorie. A jak se jezdí?

Nezvykle hladce a velmi přitom záleží na zvoleném módu. Se "zátěžovým" režimem si řidič bohatě užije vyšších otáček, ale třeba rozjezd z křižovatky bez nutnosti ruky na řadicí páce je k nezaplacení. Motor sice pokřikuje po okolí píseň o otáčkách, ale prázdný Focus s turbodiseselem předjedete a ještě zbyde volná ruka na bagetu....

S "Ekonomickým" režimem je méně zábavy, ale chybějící řev motoru nahradí spokojené broukání nad stále plnou peněženkou. Auto, krocené v nízkých otáčkách vysokými rychlostními stupni dá vzpomenout na extrémisty v autoškole, kteří se rozjíždějí na 5. převodový stupeň se slovy "šaltpáka dopředu je přece jednička". Transit si lehce bublá v otáčkách, které u osobních aut považujeme za lepší volnoběh a při výjezdu z pravoúhlého odbočení, kde se auto téměř zastaví, řadí 3. nebo 4. stupeň...

Vyléčil jsem si skepsi. Nikde nic nedrhne a necuká, volič režimů přimontovaný nad palubní desku má dobře čitelný displej a tlačítko zpátečky je díky nutnosti dvojího stisku bezpečné...

Výrobce udává, že Durashift EST dokáže snížit spotřebu paliva v porovnání s konvenční samočinnou převodovkou s hydrodynamickým měničem momentu až o 20 procent nebo o pět procent ve srovnání s manuální převodovkou. To jsme neměli možnost ověřit.

Je ale pravda, že elektronické řízení a ovládání spojky u systému Durashift EST snižuje riziko jejího nadměrného opotřebení z důvodu řidičovy nezkušenosti nebo zažitých zlozvyků, mezi které patří například zbytečně dlouhé prokluzování spojky. Díky tomu se zvyšuje i proběh kilometrů bez nutnosti vyměňovat spojkové obložení. K dalším výhodám automatizované převodovky Durashift EST při porovnávání s konvenčními samočinnými převodovkami s hydrodynamickým měničem momentu patří její nižší hmotnost, kompaktnější rozměry, nižší cena a jednodušší servis a údržba.

Možnost přiřazování na volantu tlačítky „+“ a „-“ pak můžeme brát jako zajímavou alternativu ve zvláštních situacích. Na pokyny řidiče reaguje agregát s přijatelným zpožděním, ale při vhodně zvoleném automatickém režimu není tato výhoda příliš potřeba. Řídicí systém automatizované převodovky Durashift EST je navíc vybaven kontrolním okruhem, který v manuálním modu nedovolí provést přeřazení, pokud otáčky motorů neleží v povoleném rozmezí a hrozilo by např. přetočení motoru.

Spolupracujeme s TipCars.com
Německu hrozí předčasné volby, rozpory při vyjednávání vlády přetrvávají Německu hrozí předčasné volby, rozpory při vyjednávání vlády přetrvávají

Dalším mnohahodinovým jednáním v Berlíně pokračují…

Konec diktátora? Zimbabwská vládní strana připravuje odvolání Mugabeho Konec diktátora? Zimbabwská vládní strana připravuje odvolání Mugabeho

 Zimbabwská vládní strana chce odvolat prezidenta Roberta…

Nahlédněte do muzea Škody Auto. Unikátní stodvacítka má pohon předních kol Nahlédněte do muzea Škody Auto. Unikátní stodvacítka má pohon předních kol

Na první pohled vypadá bílý prototyp jako obyčejná…

 

Štítky Focus Ford

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nová Mazda 6 míří do Los Angeles. Pod kapotou nastane revoluce Nová Mazda 6 míří do Los Angeles. Pod kapotou nastane revoluce

Současná generace Mazdy 6 už prodělala řadu dílčích…

Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout

Automobilovému průmyslu v České i Slovenské republice se…

 



Za vybrzďování auta s malým synem dostal otec podmíněný trest Za vybrzďování auta s malým synem dostal otec podmíněný trest

Za tzv. vybrzďování auta, ve kterém cestovala bývalá…

Tuning dodávky? Žádný problém! Tenhle Ford Transit se inspiroval u speciálů WRC Tuning dodávky? Žádný problém! Tenhle Ford Transit se inspiroval u speciálů WRC

Britská společnost MS-RT úzce spolupracuje s automobilkou…

 



 
Elektrická Škoda dorazí v roce 2020. Vyrábět se bude v Mladé Boleslavi

Elektrická Škoda dorazí v roce 2020. Vyrábět se bude v Mladé Boleslavi

Včera

Mladoboleslavská automobilka plánuje do roku 2025 zákazníkům nabídnout pět vozů s čistě elektrickým pohonem v různých segmentech.




Blesk.cz

Šok lékařů vojáka, který prchl z KLDR: V břiše našli larvy neznámého druhu!

Šok lékařů vojáka, který prchl z KLDR: V břiše našli…

Čin vojáka, který se v autě rozhodl prchnout z KLDR, zaujal celý svět. Jeho do té doby soudruzi ve zbrani po něm…

Niantic brzy představí hru v rozšířené realitě na motivy Harryho Pottera

Niantic brzy představí hru v rozšířené realitě na…

Včera to byly ničím nepodložené spekulace, které nevypadaly moc realisticky, a dnes už je tu přímé potvrzení ze…

 

iSport.cz

Svobodu naštvala ztracená nula. Jsou za ni pěkné peníze, smál se

Svobodu naštvala ztracená nula. Jsou za ni pěkné…

Zase on a opět 2:1. Souboj dvou gólmanů-kamarádů, kteří na jaře přivedli Jihlavu do extraligy, má na podzim jen…

VIDEO: Jarůšek v premiéře za Spartu rozhodl, Parubice vyřídily Liberec 5:1

VIDEO: Jarůšek v premiéře za Spartu rozhodl,…

Kompletní 22. kolo Tipsport extraligy se hrálo ve sváteční pátek. První duel po výměně z Hradce za Spartu…

 

Reflex.cz

JXD: Nepřesaditelný jde za vámi!

JXD: Nepřesaditelný jde za vámi!

Chlap natolik dojatý, jako jsem dnes já, by asi neměl psát sloupek. Ale nezbývá nic jiného, povinnost je…

Trump je starý blázen a zlý podvodník, zaslouží si trest smrti, napsal státní deník KLDR

Trump je starý blázen a zlý podvodník, zaslouží si…

Severokorejská státní média opakovaně a velmi tvrdě v posledních dnech kritizovala amerického prezidenta Donalda…