Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford v Ženevě 2006

Ondřej Šuch
Ford dal vale Volkswagenu a pustil se do výroby velkého MPV sám. Nespokojil se ovšem s jedním novým produktem, ale vyrobil rovnou modely dva.

Galaxy + S-Max

Ačkoliv nástupce Galaxy a nový S-MAX vypadají na první pohled hodně podobně, v mnoha ohledech se odlišují. Přesto se Ford vydal na tenký led a bude záviset na mnoha faktorech, zda naplní své marketingové cíle a promění oba vozy v prodejní trháky, či alespoň nedovolí, aby se z nich staly prodejní propadáky.

K tomu by dojít nemělo, jak Galaxy, tak S-MAX se Fordu povedly a vnáší do segmentu plnohodnotných velkoprostorových vozů něco, co v něm doposud chybělo - sportovní design. Právě výrazný vnější vzhled bude hlavním poznávacím prvkem novinek Fordu v reálném provozu. S-MAX, jak napovídá písmeno S v názvu, se vydá čistě sportovní cestou, Galaxy zůstane více orientované na rodinu. Rozdíl mezi S-MAXEM a Galaxy nejlépe rozeznáte z boku.

Zatímco střecha S-MAXU se začíná od A sloupků prudce svažovat a končí dynamicky stylizovanou zádí s dravými světlomety a zvýrazněným nárazníkem, střecha Galaxy klesá velmi, velmi pozvolna a přechází v podstatně umírněnější záď. Zepředu se empévéčka odlišují rozdílnými nárazníky a především odlišným tvarem a postavením mlhovek. Přes rozdílné tvarování karoserie, jež způsobilo, že jsou Galaxy a S-Max od A sloupků po C-sloupky zcela odlišné, nabízí oba modely výborný vnitřní prostor a variabilitu.

S-MAX přesto v praktičnosti za Galaxy trochu zaostává, je totiž o 69 mm nižší (1607 mm vs. 1676 mm) a o více než 50 mm kratší (4768 mm vs. 4820 mm). Uvnitř vás i tak čeká spousta místa nad hlavou vpředu i vzadu a také královský prostor u kolen. Palubní a přístrojová deska působí v souladu s vnějším designem velmi sportovně, a to jak v S-MAXU, tak Galaxy. Zde se Ford nesnažil o tvarové odlišení, rozdílné budou pouze nabízené barevné kombinace a dekory.

Měkčené materiály palubní desky i výplní dveří jsou příjemné na dotek, širokou středovou konzolu Ford osázel velkými, ale konečně důstojně vyhlížejícími tlačítky. Bohužel totéž se nedá prohlásit o ovládacích prvcích elektrického otevírání oken předních a zadních bočních dveří, jež pochází ze starších modelů (přitom na dveřích řidiče najdete kvalitní nová tlačítka). Příjemným osvěžením jsou kulaté výdechy ventilace. Samostatná zadní sedadla uspořádaná podle vzorce 5 + 2 lze posouvat dopředu a dozadu, lehce sklápět a také vyjmout.

Tento systém, který Ford nazývá FFS (FoldFlatSystem), umožňuje vytvořit až 32 kombinací interiéru. V praxi vypadá sklápění velmi jednoduše, stačí několik pohybů a sedadlo zmizí v podlaze. Galaxy přebíjí S-MAX větším vnitřním prostorem, více místa nabízí zejména nad hlavou, v oblasti kolen přidává navíc asi čtyři centimetry. Velkou výhodou Galaxy jsou přihrádky zabudované v stropním tunelu, jenž se táhne od vnitřního zpětného zrcátka až za zadní sedadla, jak S-MAX tak Galaxy se chlubí extrémně nízko položenou nakládací hranou.

Specifika S-Max

I přes kompaktnější vzhled oproti předchozí generaci je v obou modelech v mnoha ohledech více místa. Je-li například všech sedm sedadel vyklopeno, nabízí nový S-MAX o celých 18 procent větší zavazadlový prostor než původní Galaxy (285 litrů vs. 235 litrů) Maximální přepravní objem vzniká po zapuštění sedadel druhé a třetí řady do podlahy - v zádi vozu se pak vytváří prostor o objemu 2000 litrů! Rovná ložná plocha má v tomto uspořádání délku 2 m a šířku 1,15 m.

Škála motorů pro Ford S-MAX zahrnuje dva zážehové motory řady Duratec a tři vznětové motory Duratorq TDCi. Na samém vrcholu nabídky stojí pětiválcový přeplňovaný motor Duratec o objemu 2,5 l a výkonu 162 kW/220 k, který se montuje i do vozů Focus ST. Dále je v nabídce 2.0 Duratec o výkonu 107 kW/145 k , 1.8 Duratorq TDCi o výkonu 92 kW/125 k, 2.0 Duratorq TDCi o výkonu 96 kW/130 k s částicovým filtrem DPF, 2.0 Duratorq TDCi o výkonu 103 kW/140 k s nebo bez filtru DPF.

Specifika Galaxy

Nový Galaxy je o něco větší než jeho předchůdce, má širší rozchod kol (+59 mm vpředu, + 81mm vzadu). O 179 mm je větší je i jeho celková délka (4820 mm vs. 4641 mm), šířka se zvětšila o 60 mm (1854 mm vs. 1794 mm). Naopak výška se o něco málo snížila - o 14 mm ze 1690 mm na 1676 mm Zavazadlový prostor se výrazně zvětšil, jeho objem v sedmimístném uspořádání je asi o třetinu větší než v případě předchozího modelu (435 litrů vs. 335 litrů). Po sklopení sedadel ve druhé a třetí řadě se objem prostoru pro náklad a zavazadla zvětšuje až na 2325 litrů.

Výkonová škála začíná u motoru Duratorq 1.8 TDCi o výkonu 100 k/74 kW), pokračuje motorem Duratorq 1.8 TDCi o výkonu 125 k/92 kW), Duratorq 2.0 TDCi o výkonu 130 k/96 kW s filtrem pevných částic DPF, Duratorq 2.0 TDCi o výkonu 140 k/103 kW s nebo bez filtru DPF a vrcholí motorem Duratec 2.0 TDCi o výkonu 145 k/107 kW.

Modely Galaxy i S-Max by měly být na český trh uvedeny v létě.

Focus C+C

Další ženevskou novinkou je Ford Focus Coupe-Cabriolet. Ten sice nevypadá tak rychle a sportovně jako původní studie Vignale představená před 2 lety, ale i tak zaujme. Design mělo na starosti slavné italské studio Pininfarina, kde se vůz bude vyrábět. Střecha je samozřejmě pevná a elektricky stahovatelná, stačí zmáčknout knoflík a za 7 sekund se kupé promění v kabriolet. Pokud je střecha nahoře, zavazadlový prostor nabízí solidních 500 litrů.

Pod kapotou Focusu Coupe-Cabrio se objeví tři motory, základní model bude poháněn známým benzínovým čtyřválcem 1.6 o výkonu 74 kW/100 koní. Komu to nebude stačit, může sáhnout po benzínovém dvoulitru Duratec (107 kW/145 koní). Dieselovou alternativu představuje poslední generace turbodieselu 2.0 Duratorq TDCi (100 kW/136 koní). Novinka se objeví na trhu v létě. Ročně se bude vyrábět asi 20 000 kusů.

Vozy Flexi-Fuel

Flexi-Fuel modely značky Ford (FFVs), tedy Focus Flexi-Fuel a Focus C-MAX Flexi-Fuel, které mohou jezdit na jakýmkoli poměrem tvořenou směs benzínu a bioetanolu, jsou pro automobilku úspěšným artiklem. Nejčerstvější údaje ukazují, že v samotném Švédsku, které jako první evropská země uvedlo FFVs model na trh, se prodalo už více než 17 000 těchto vozů.

Po úspěchu ve Švédsku se modely vydaly na trh Německa, Velké Británie a Nizozemska. Focus Flexi-Fuel se prodává i v Rakousku a Irsku a brzy se objeví i u prodejců ve Francii.

Kromě toho probíhají nebo se chystají speciální FFVs projekty s podporou lokálních správních orgánů v Irsku, ve Španělsku, Itálii a v Nizozemsku a přidávat se budou i další země.

Prodejní výsledky Švédska dokládají, jak moc jsou modely Focus a Focus C-MAX Flexi-Fuel na tamním trhu populární. 17 000 prodaných vozů představuje asi 80 procent na prodejích všech vozů Ford Focus ve Švédsku a asi 80 procent ze všech ekologických automobilů prodaných ve Švédsku v roce 2004. Zároveň tato čísla nejlépe dokládají posun v nazírání švédské veřejnosti na otázky ekologie - v současné době tvoří asi 40 procent všech prodajů značky Ford modely FFVs.


Ondřej Šuch