Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford v Ženevě 2009

Ondřej Šuch
Diskuze (2)
Vize příštího C-Maxe, Focus RS a inovovaný Ranger - to byly nejdůležitější exponáty ženevské expozice Fordu.

Iosis MAX

Ford iosis MAX je třetí z řady studií iosis, charakteristických kinetickým designem. Tato novinka má zosobňovat představu Fordu o příští generaci kompaktního automobilu pro volný čas (multi-activity vehicle, MAV) a naznačuje, jakým směrem se bude vyvíjet design modelů Fordu v segmentu C na celém světě.

Karoserie konceptu rozvíjí směr, kterým se vydaly nové generace modelů Fiesta a Ka. Koncept vedle hlavních linií karoserie, nebo i detailů jakými je provedení světlometů, zaujme především při otevírání dveří, protože karoserii chybí B-sloupek a zatímco přední pár se otevírá konvečně, tak zadní pár dveří se odsouvá vzad, čímž vzniká skutečně velký vstupní otvor. Přístup do zavazadlového prostoru usnadňuje dvoudílné víko.

Interiér konceptu je vybaven čtyřmi samostatnými sedadly a nejen díky bohatému prosklení působí vzdušným dojmem.

Pod přední kapotou pracuje přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 1,6 litru s výkonem 132 kW (180 k) z nové řady Ford EcoBoost. Tyto motory jsou opatřeny turbodmychadlem a technologií přímého vstřikování paliva, jejichž zásluhou spotřebují až o 20 procent méně pohonných hmot než konvenční zážehové agregáty podobného výkonu. Motory EcoBoost se začnou postupně začleňovat do evropské nabídky Fordu od počátku roku 2010.

Čtyřválec EcoBoost o objemu 1,6 litru instalovaný ve studii iosis MAX disponuje novým systémem Auto-Start-Stop, kterému sekunduje inteligentní alternátor a šestistupňová automatizovaná manuální převodovka PowerShift se dvěma spojkami. Odstupňování rychlostních stupňů bylo zvoleno s ohledem na co nejnižší spotřebu paliva. Po provedených simulacích uvádí Ford, že emise CO2 této pohonné jednotky činí 125 g/km.

Focus RS

Příznivci rychlých Focusů se dočkali. RS je tu a jeho motor překonává hranici 300 koní. Výkon má maximum 224 kW (305 koní) při 6500 min-1, omezovač zasahuje při 7050 min-1.

Konkurence Focusu RS nedosahuje zdaleka takových výkonů. Audi S3 se může pochlubit 195 kW, Opel Astra OPC pak 176 kW. Další zástupce Fordu v této kategorii - Focus ST - dosahuje 168 kW. Ani Volkswagen Golf páté generace by se ve verzích GTI (147 kW) a R32 (184 kW) - co do výkonu motoru - Focusu RS nevyrovnal.

Přeplňovaný pětiválec o objemu 2,5 litru je známý už z Focusu ST, kde je silnější než první generace Focusu RS. Cílem konstruktérů při vývoji nového RS proto bylo postavit silnější auto než aktuální Focus ST a zároveň podobně radikální jako předchozí RS.

Maximum točivého momentu posílaného na přední kola je přitom mamutích 440 Nm v rozpětí 2300 až 4500 min-1. Motor je osazen větším turbodmychadlem Borg Warner K16, které dává maximální plnicí tlak 1,4 bar - přesně dvojnásobek než Focus ST. Výčet dalších odlišností zahrnuje například upravenou hlavu motoru, vačky, těsnění pod hlavou, sací potrubí a svody výfuku.

Naladění motoru zdůrazňuje požitek z vysokého špičkového výkonu. Široké maximum točivého momentu pokrývající celé střední pásmo otáček by ale zároveň mělo zaručovat dobrou využitelnost motoru v běžném provozu. Kombinovaná spotřeba je 9,4 l/100 km.

Šestistupňová převodovka je odvozená od Focusu ST. Má stejně dlouhé převody, kvůli vyššímu přenášenému momentu ale prošla ložiska a uložení spojky úpravami. Diferenciál se zvýšenou svorností Quaife je odvozený od minulé generace Focusu RS. Nejvyšší rychlost je 263 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h trvá jen 5,9 s.

Hlavním problémem u takto výkonných aut s pohonem předních kol je přenos momentu do volantu při zatáčení. Ford za tímto účelem vyvinul a nechal patentovat přední zavěšení RevoKnuckle, které konstrukčně vychází z nápravy typu McPherson. Na rozdíl od McPherson je ale RevoKnuckle rozdělené do dvou celků - jedna část je připevněná ke vzpěře, druhá se otáčí společně s kolem. Spodní uložení má tvar písmene C, je dvěma rameny spojeno s ložiskem kola a z horní strany je k němu připevněna vzpěra.

Tímto řešením konstruktéři dosáhli většího rozsahu nastavení geometrie a menšího přenosu rozdílu momentu na kolech do volantu (rozdíl momentu také potlačuje zvýšená svornost diferenciálu). Spodní rameno zajišťuje stejně jako u McPherson vedení kola, osa středového čepu je ale oddělená, čímž se RevoKnuckle podobá složitější konstrukci nápravy s dvojitými lichoběžníky.

Na obou nápravách má Focus RS tužší pružiny, vzadu je to dokonce o 40 %. Rozchod kol se vpředu i vzadu rozšířil o 40 mm, světlá výška byla snížena o 20 mm. Elektrohydraulický posilovač řízení pracuje se strmějším převodem (13,2:1 místo 14,7:1 u Focusu ST) a volant má jen 2,32 otáčky z rejdu do rejdu.

Brzdová soustava má vpředu kotouče o průměru 336 mm, vzadu 302 mm. Ukrývají se za 19palcovými koly s nízkoprofilovými pneumatikami o rozměru 235/35. Brzdná dráha ze 100 km/h je 34,8 m. Brzdám samozřejmě pomáhají systémy ABS a EBD, standardem je i stabilizace ESP, nastavená ovšem na pozdější a agresivnější zásahy.

Na výběr budou tři barvy karoserie - modrá Indianapolis Blue, zelená Performance Green a bílá Frost White.

Cena pro německý trh byla stanovena na 33.900 Euro (asi 925 tisíc Kč), RS je tak o více než 8 tisíc Euro dražší než ST.

První vozy budou v Evropě dodány ještě v březnu, český trh se dočká v květnu 2009.

Ranger

Modernizovaný Ford Ranger vychází z loňského konceptu Ranger Max, představeném na Thailand Motor Expo. Na pick-upu je zcela nový přední nárazník, výrazná chromovaná maska chladiče, hlavní světlomety, kapota motoru a přední blatníky. Modernizace se dotkla i zadních blatníků a zadních světlometů. Tvar karoserie byl upravován i podle měření v aerodynamickém tunelu, které se zasloužilo například o změnu tvaru klik dveří nebo krytů vnějších zpětných zrcátek, které jsou u provedení Wildtrack doplněny o ukazatele směru ze světelných diod.

V interiéru již nejsou tak viditelné změny jako na karoserii a vedle nově tvarovaných sedadel a nových materiálů je zde stále stejná palubní deska. Modernizace se u vnitřního prostoru vozu zaměřila na snížení vibrací a hluku, účinnější funkci klimatizace a také použití nového autorádia s CD a MP3 přehrávačem, které se má podle tiskových informací automobilky stát standardním vybavením všech verzí.

Ford Ranger po faceliftu bude k dispozici se třemi druhy karoserií, které nabídnou dvoudveřovou dvoumístnou kabinu, čtyřdveřovou verzi, jejíž druhý pár dveří je menší a otevírá se protisměru jízdy a klasicky čtyřdveřovou kabinu. Od provedení kabiny se odvíjí i délka ložné plochy, která může být 2280 mm (Single Cab), 1753 mm (RAP Cab) nebo 1530 mm (Double Cab). Nosnost je u všech verzí 1000 kg.

Pod modernizovaný kabátem Fordu Ranger jsou stále ukryty vznětové motory Ford Duratorq TDCi o objemu 2,5 l nebo 3,0 l. První agregát z této dvojice disponuje výkonem 105 kW (143 k) a točivým momentem 330 Nm. Druhá pohonná jednotka má výkon 115 kW (156 k) a točivý moment 380 Nm. Všechny tyto hodnoty jsou stejné jako před modernizací. Na evropských trzích mají mít zákazníci možnost volby mezi pohonem 4x2 nebo 4x4 a u výkonnější pohonné jednotky se mohou rozhodnout mezi standardní pětistupňovou manuální převodovkou nebo pětistupňovou automatickou převodovkou.

V nabídce mají být čtyři stupně výbavy s označením XL, XLT, Limited a Wildtrak, přičemž první z těchto čtyř bude představovat pracovní provedení, zatímco verze Wildtrak se svou výbavou i vzhledem bude přibližovat kategorii SUV.


Ondřej Šuch
Diskuze (2)
Avatar - hedvin
9. 3. 2009 20:52
a mondeo ST?
V druhé generaci mondea bylo ST uvedeno zhruba po roce výroby obyčejného mondea.U 3. generace je to rok a půl a o novém ST ani zmínka je to snad kvuli krizi? :-(