Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford v Ženevě 2010

Ladislav Čermák
Evropská větev koncernu Ford zahajuje novou modelovou ofenzívu, postavenou na nové generaci globálního modelu Focus. Ta se představila již v lednu v Detroitu, avšak v Ženevě byla premiérově doplněna v Evropě velmi žádanou verzí kombi.

Obě vznikly, s malým odstupem za modely C-Max a Grand C-Max, na nové globální platformě pro segment C, na níž má do roku 2012 vzniknout celkem 15 nových modelů. Sériové výrobě se také konečně přiblížily i přeplňované motory EcoBoost, které dostávají přímé vstřikování (150 bar), a mají tak šanci stáhnout a eventuelně i překonat náskok evropské konkurence.

Focus, Focus Tournier

Čtvrtá a pátá karosářská verze nové rodiny Focus přicházejí s markantním nárůstem vnějších rozměrů, který by měl platit jako hlavní konkurenční výhoda především na wolfsburgskou konkurenci.

Karoserie, navržená znovu v kinetickém designu, opět udává tón, tentokrát obratností, s níž zamaskovala svoje nadstandardní rozměry. Na některé konkurenty bude hlavní zbraní víceprvková zadní náprava, na ty ostatní nadstandardní vnitřní prostor, který se vyrovná některým konkurentům ze střední třídy. Na pokročilém podvozku se zadní víceprvkovou zadní nápravou nebylo třeba nic zásadního měnit, proto došlo především na inovované, či zcela nové motory. V první řadě přeplňovanou šestnáctistovku SCTi EcoBoost ve výkonových verzích 110 a 132 kW a atmosféricky plněnou verzi Ti-VCT s výkony 77 a 92 kW. Nechybějí inovované diesely 1,6 (70 a 85) a 2,0 TDCi (103 a 120 kW) s piezoelektrickým vstřikováním, upravenými spalovacími prostory, menšími turbodmychadly a dalšími úpravami, vedoucími k plnění Euro 5 (standardní montáž DPF). Obě přeplňované šestnáctistovky, vznětová i zážehová, obdrží novou šestistupňovou převodovku DuraShift, na řadu přijde i širší nasazení dvouspojkové převodovky PowerShift, známé již ze stávajícího Focusu a objednatelné pro tři nejsilnější diesely v nabídce.

Nová generace přijde na trh koncem roku 2010, ve výbavě nebude chybět mj. poloautomatický parkovací asistent, radar se samočinným zastavením při hrozící kolizí, adaptivní tempomat, asistent dálkových světel, monitorování řidičovy pozornosti a dopravních značek, či pokročilé komunikační palubní systémy.

C-Max, Grand C-Max

V další marketingové subkategorii MAV má Ford tradičně silné zastoupení, díky minulé generaci, která našla optimální kombinaci agility a vnitřního prostoru. Některým zákazníkům se však zdála příliš malá, zejména v porovnání s obřími francouzskými konkurenty, a proto nástupce přichází opět s podstatným nárůstem.

Stejně jako u dvojčat S-Max/Galaxy, i tentokrát výrobce přichází s dvojicí charakterově odlišných verzí. Zatímco menší pětimístné provedení je prezentováno jako sportovní, úplná novinka v nabídce, sedmimístný, 4,52metrový Grand C-Max s větším rozvorem (+140 mm) i výškou (+40 mm) je prezentován jako stylový model.

Oba vznikly ve jménu kinetického designu s důrazem na aerodynamiku a přinášejí řadu novinek, například posuvné boční dveře, či od Mazdy převzatý systém zaklopitelné prostřední zadní sedačky. Za příplatek lze pak obě krajní sedadla v C-Maxu posunout směrem šikmo vzad a při cestování bez zavazadel vzadu vytvořit královský vnitřní prostor.

Technika v maximální míře odpovídá základnímu Focusu, stejné jsou motory i převodovky. Jako první ve své kategorii přichází C-Max s elektronickou „uzávěrkou“ předního diferenciálu TVC. Ve výbavě nebude chybět monitor mrtvého úhlu, omezovač rychlosti ASLD, upozornění na nezapnuté bezpečnostní pásy vzadu, elektricky ovládané dětské pojistky a víko zavazadelníku a parkovací kameru.

S-Max, Galaxy

Dvojice plnohodnotných MPV se podrobila menšímu faceliftu, který se oficiálně představil již v lednu v Bruselu. Ten, kromě dalšího zkinetičtění, zvýrazní také rozdílné charaktery obou techniky příbuzných modelů.

Sportovně střižený a spíše ke kategorii crossover tíhnoucí S-Max dostal agresivnější design. Udržel si své charakteristické prvky, tedy kruhové mlhovky po stranách masky chladiče a fingované výdechy v blatnících za předními koly. Tyto designové známky doplní agresivnější tvar předního nárazníku ve stylu nové generace C-Maxu a diodová světla pro denní svícení (pro základní výbavu Trend za příplatek). Designéři věnovali pozornost i viditelným úpravám zádi. Dveře zavazadlového prostoru vyměnily dosavadní strohé horizontální linie za plastičtější tvary. Nad zadním oknem se nachází masivnější střešní spoiler, pod oknem pak nový prolis kolem loga značky, nová chromovaná lišta s embosovaným logem S-Max mezi koncovými světly a lichoběžníková prohlubeň pro registrační značku (místo dosavadní obdélníkové). Koncová světla dostala diodovou optiku, protáhla se do zadních blatníků a mírně i na vnitřní straně. Také díky absenci šedého rámečku, kombinaci červeného a kouřového krycího skla a nepravidelnému tvaru vnější strany působí světla štíhlejším a nižším dojmem.

Galaxy naopak zdůraznil svůj praktičtější a konzervativnější charakter. Facelift spočívá spíše v detailech, které posouvají design k luxusnějšímu vzhledu. Dosud strohý tvar spodní části nárazníku naruší větší nasávací otvor s trojicí (u Ghia a Titanium chromovaných) lamel. Přední spoiler dostal na okrajích výraznější tvar a horizontální lišta uprostřed nárazníku zůstane zachována jen v rozích. Design přídě se tak ještě více přiblížil mondeu. Také maska chladiče se proměnila v podobném duchu – vystoupila více dopředu, ve spodní části se roztáhla a u výbav Ghia a Titanium dostala tři chromované lamely. Na její upravený tvar navázala také modifikovaná kapota motoru s vyvýšenou prostřední částí. I u Galaxy se v koncových světlech zabydlely nezbytné diody, jinak ale zůstává záď beze změn. Jedinou další úpravou jsou masivnější vyvýšené střešní ližiny.

Pod kapotou pracuje nový přeplňovaný čtyřválec 2,0 EcoBoost SCTi, již známý z Volva V70 a S80. Přeplňování zajišťuje nízkotlaké turbodmychadlo, doplněné přímým vstřikováním paliva a variabilním časováním sacích i výfukových ventilů (Ti-VCT). Nejvyšší výkon je i u verze pro Ford 149 kW, avšak při 5500 min-1 (Volvo 6000 min-1). Maximum točivého momentu je v MPV nižší, 300 Nm při 1750-4500 min-1. Akcelerace z 0 na 100 km/h je u S-Maxe 8,5 s a u Galaxy 8,8 s, nejvyšší rychlost je 221, resp. 217 km/h. V nabídce dvojice S-Max/Galaxy nahradí dosavadní motor 2,3 Duratec (120 kW), dodávaný jen s automatickou převodovkou. Nový 2,0 SCTi ve srovnání s ním nabídne o 25 % vyšší výkon a o 19 % nižší kombinovanou spotřebu (8,1 l/100 km).

Změny se týkají také turbodieselů. Vůbec poprvé se ve Fordu objeví modernizovaná řada motorů 2,0 Duratorq TDCi, plnící Euro 5. V nabídce budou tři výkonové verze – 85, 103 a 120 kW. První dvě jsou jen modernizací, nejvýkonnější varianta nahradí motor 2,2 Duratorq TDCi (129 kW). Ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou trojice modernizovaných agregátů spotřebuje 5,7 l/100 km.

V nabídce se objeví také převodovka Ford PowerShift s dvěma mokrými spojkami. Bude standardem pro 2,0 EcoBoost SCTi a příplatkovou výbavou pro turbodiesely se 103 a 120 kW.

Ford vylepšil také praktické vlastnosti. Druhá i třetí řada (pokud je instalována) sedadel dostane sklápěcí mechanismus Ford FoldFlatSystem, který zajišťuje rovnou podlahu. Nakládání předmětů do zavazadlového prostoru zase usnadní pomocné světlo osvětlující prostor pod pátými dveřmi. Za příplatek Ford nabídne i Premium Sound System s osmikanálovým zesilovačem o celkovém výkonu 265 W. Jako první vůz s modrým oválem dostanou faceliftovaná MPV monitoring mrtvých úhlů BLIS a také adaptivní omezovač rychlosti ASLD.

Mondeo EcoBoost

Nejočekávanější novinkou v Mondeu je zážehový motor 2,0 EcoBoost SCTi. Jedná se o přímovstřikový čtyřválec, přeplňovaný turbodmychadlem Borg Warner K03. Jeho nejvyšší výkon je 149 kW při 6000 min-1. Maximum točivého momentu 300 Nm leží mezi 1750 až 4500 min-1, avšak krátkodobě motor dosahuje až 320 Nm.

Agregát vyhovuje emisní normě Euro 5 a tak jako ve velkých MPV, i v Mondeu bude standardně spojen s novou šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou Ford Powershift.

I zájemci o vznětové motory se mohou těšit na inovace. Motor 2,0 Duratorq TDCi ve verzích s 85 a 103 kW byl upraven pro emisní normu Euro 5, úplnou novinkou je pak 2,0 TDCi o výkonu 120 kW. Nový turbodiesel dosáhne kombinované spotřeby 5,3 l/100 km, s dvouspojkovou převodovkou Powershift 5,7 l/100 km. Převodovka Powershift bude za příplatek jako dosud dostupná i pro 2,0 TDCi se 103 kW.

Kuga 2,0 TDCi (120 kW)

Nejsilnější, 120kilowattovou verzi 2,0 TDCi s rozsáhlými úpravami a novým systémem vstřikování, souběžně dostane i SUV Kuga, které dosud takto výkonný diesel chyběl. Ve srovnání s motorem 2,0 TDCi s výkonem 100 kW představuje nové motor snížení kombinované spotřeby o 6 % (6,1 l/100 km). I zde bude na výběr vedle manuální převodovky dvouspojkový Powershift, v obou případech standardně s pohonem všech kol. Další možností získat Powershift bude nová verze Kuga 2,0 TDCi 103 kW.

Focus BEV

Znovu se představil prototyp, směřující podle všeho k sériové výrobě. Představuje část firemního programu k vývoji elektromobilů. Zkratka BEV znamená Battery Electric Vehicle. Tato verze pětidveřového hatchbacku je tedy poháněna pouze elektřinou. Praktičnost běžného Focusu je přitom zcela zachována, interiér pojme stále pět cestujících a ani velikost zavazadelníku není nijak omezena.

Trakční elektromotor s permanentním magnetem dává vysoký výkon 100 kW a je napájen z lithium-iontových baterií o maximální kapacitě 23 kWh. Ty umožňují dojezd až 120 km a jejich dobíjení z běžné elektrické sítě o napětí 230 V trvá 6-8 hodin. Focus BEV dosahuje maximální rychlosti 137 km/h. Za vývojem kompletního pohonného ústrojí stojí společnost Magna, která jej také do vozu dodala.

Elektromobil na základě oblíbeného Focusu je příspěvkem modrého oválu k iniciativě UK Ultra-Low Carbon Vehicles, kterou vyhlásila britská vláda a její součástí je představování ekologicky šetrných vozidel, které začne za kanálem La Manche již příští měsíc.

Počátkem roku 2010 by pak mělo vyjet na silnice v okolí Londýna patnáct obdobných vozů. Ford počítá v blízké budoucnosti také se zkušebními jízdami na evropské pevnině.


Ladislav Čermák