reklama


Ford vyvíjí karbonovou kapotu, bude o 50 % lehčí

 

Uhlíková vlákna nezůstanou výsadou závodních vozů a drahých supersportů. Ford je chce používat v budoucnu v masové produkci.

Modrý ovál se pochlubil prototypem stříbrného Focusem kombi s karbonovou kapotou, která je o více než polovinu lehčí než ocelová. Představil jej na akci Composites Europe v německém Düsseldorfu. Karbonovou kapotu chce v horizontu několika let začít sériově vyrábět i v levnějších modelech, jakým je dnes právě Focus. Zatím se jedná o poměrně drahý materiál, ale produkce ve větším množství jej zlevní. Nehledě k dalším výhodám: s karbonovými díly klesne hmotnost vozu (v průměru o 340 kg podle jednotlivých řad do závěru této dekády) a tím i spotřeba paliva.

Karbon je sice křehký, ale pětkrát pevnější než ocel. Na impregnaci polotovaru (textilie) Ford používá resin, tedy pryskyřici velmi dobře známou modelářům. Mezi dvěma vrstvami uhlíkových vláken je v kapotě instalovaná speciální pěna, která zmírňuje následky zranění chodců při srážce.

Jedná se o první hmatatelný výsledek projektu Hightech.NRW, který odstartoval v září 2010 díky vedení spolkové země Severní Porýní-Westfálsko. Jeho úkolem bylo a stále je právě vyvinout levnější metodu pro výrobu karosářských dílů z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny (CFRP), které mohou být lakovány a hlavně, jejich výroba bude mnohem kratší než dnes. Ford v tomto ohledu spolupracuje s Ústavem automobilního a dopravního inženýrství univerzity v německých Cáchách (Aachen) a dále s firmami Henkel, Evonik, IKV, Composite Impulse a Toho Tenax. Projekt poběží až do září 2013. To ovšem není vše. Na začátku tohoto roku uzavřela automobilka partnerství se společností Dow Automotive Systems, věnují se dalšímu vývoji nových materiálů včetně jejich návrhů a přípravy výroby.

„Není žádným tajemstvím, že zmenšení hmotnosti vozidla může přinést obrovské výhody pro spotřebu paliva, ale proces pro rychlou a cenově dostupnou výrobu automobilových dílů z uhlíkových vláken ve velkých počtech nikdy nebyl k dispozici," řekla Inga Wehmeyer, výzkumná inženýrka pokročilých materiálů a procesů z evropského vývojového střediska Fordu. „Díky partnerství s odborníky prostřednictvím projektu Hightech.NRW Ford pracuje na řešení, které podporuje nákladově efektivní výrobu komponentů z uhlíkových vláken,“ dodala ještě.

„Existují dva způsoby, jak snížit spotřebu energie ve vozidlech: zlepšení účinnosti přeměny energie paliva na pohyb a snížení množství práce, kterou musí vykonat pohonné jednotky,“ řekl Paul Mascarenas, technický ředitel a viceprezident Fordu pro výzkum a inovace. „Ford našel recept na první problém konverze v podobě downsizingu motorů díky řadě EcoBoost. Jeho součást tvoří také elektromobily. Snížení hmotnosti a zlepšení aerodynamiky jsou pak klíčem k redukci zátěže.“

Osobní fordy s karbonovými kapotami si určitě nebudeme moci koupit příští rok. „Zákazníci nemohou očekávat, že se vozy s karosářskými panely z uhlíkových vláken dostanou do prodeje v blízké budoucnosti,“ zklamala možné zájemce Inga Wehmeyer. „Materiály i postupy jejich vzniku, které jsme vyvinuli pro kapotu prototypového Focusu, budou s největší pravděpodobností použity v sériové výrobě později.“

JAKE.AUTO.CZ: Ford Focus Mk.3 (přehled všech testů a dalších článků)

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Další perla v odtajněných dokumentech: CIA špehovala Sověty upraveným Broukem Další perla v odtajněných dokumentech: CIA špehovala Sověty upraveným Broukem

Podle nedávno odtajněných dokumentů CIA využívala…

Islámský stát je blízko svého definitivního konce, ztrácí klíčová území Islámský stát je blízko svého definitivního konce, ztrácí klíčová území

Radikální skupina Islámský stát (IS) přišla v roce 2016 o…

Rekonstrukce nádraží vyjdou Správu železnic na deset miliard Rekonstrukce nádraží vyjdou Správu železnic na deset miliard

Rekonstrukce a opravy všech nádraží, které převzala…

Majitel Unicornu: IT funguje jako elektřina před sto lety Majitel Unicornu: IT funguje jako elektřina před sto lety

Majitel softwarové firmy Unicorn Vladimír Kovář patří…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ford vyvíjí karbonovou kapotu, bude o 50 % lehčí



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě

Na pozici nejprodávanější značky aut v Evropě sice stále…

 




Avatar Roadster s motorem z Fordu Focus RS míří do výroby Avatar Roadster s motorem z Fordu Focus RS míří do výroby

Mala britská automobilka Avatar Sports Cars v loňském…

Snowkhana 5: Mental Block driftuje kolem Forresta Gumpa Snowkhana 5: Mental Block driftuje kolem Forresta Gumpa

Páté pokračování tradiční série Snowkhana se odehrává…

 



 
Jaká auta najdete v garáži nejdražšího domu v Americe?

Jaká auta najdete v garáži nejdražšího domu v Americe?

Dnes 10:53

V Americe se prodává automobilová sbírka v hodnotě více než tři čtvrtě miliardy dolarů. Má to však háček, musíte přikoupit i celý kompletně vybavený dům za 5,6 miliardy. Ale to dáte, ne?




Blesk.cz

Největším výdajem ministerstev byly sociální dávky: Padlo na ně 12,5 procent HDP

Největším výdajem ministerstev byly sociální dávky:…

Největší část výdajů ministerstev a dalších vládních institucí šla v Česku v roce 2015 na sociální dávky, a to v…

Tragický konec pátrání: Hasiči popsali moment, kdy našli pohřešovanou Nikolu

Tragický konec pátrání: Hasiči popsali moment, kdy…

Desítky hasičů, několik jednotek z širokého okolí, psovodi. Tak to v pondělí večer vypadalo u Orlíku. Všichni…

 

iSport.cz

Pavy, Pavy! Rozjetý Pavelec zázračně zastavil Vrbatu, skandovala celá hala

Pavy, Pavy! Rozjetý Pavelec zázračně zastavil…

Nečekal ho lehký úkol, ale on se s ním popasoval s klidem sobě vlastním. Ondřej Pavelec poprvé od 9. dubna 2016…

Vukadinovič zůstává ve Zlíně! Klub odmítnul nabídku Slavie

Vukadinovič zůstává ve Zlíně! Klub odmítnul nabídku Slavie

Velká přestupová sága končí bez dohody. Vukadin Vukadinovič zůstane i v jarní části ePojisteni.cz ligy hráčem…

 

Reflex.cz

Dětský kokain aneb Na čem frčí supermámy

Dětský kokain aneb Na čem frčí supermámy

Brzy ráno vstát, nachystat snídani, vzbudit celou rodinu, vypravit děti, jít do práce, pečlivě splnit všechny…

JXD: Osahával mě léčitel, připadám si poskvrněn či dokonce znásilněn

JXD: Osahával mě léčitel, připadám si poskvrněn či…

Při přípravě článku o šarlatánovi, který „léčí“ rakovinu, jsem tvrdě narazil na limity své role. Jako novinář…

 
 
reklama