Ford vyvíjí karbonovou kapotu, bude o 50 % lehčí

 

Uhlíková vlákna nezůstanou výsadou závodních vozů a drahých supersportů. Ford je chce používat v budoucnu v masové produkci.

Modrý ovál se pochlubil prototypem stříbrného Focusem kombi s karbonovou kapotou, která je o více než polovinu lehčí než ocelová. Představil jej na akci Composites Europe v německém Düsseldorfu. Karbonovou kapotu chce v horizontu několika let začít sériově vyrábět i v levnějších modelech, jakým je dnes právě Focus. Zatím se jedná o poměrně drahý materiál, ale produkce ve větším množství jej zlevní. Nehledě k dalším výhodám: s karbonovými díly klesne hmotnost vozu (v průměru o 340 kg podle jednotlivých řad do závěru této dekády) a tím i spotřeba paliva.

Karbon je sice křehký, ale pětkrát pevnější než ocel. Na impregnaci polotovaru (textilie) Ford používá resin, tedy pryskyřici velmi dobře známou modelářům. Mezi dvěma vrstvami uhlíkových vláken je v kapotě instalovaná speciální pěna, která zmírňuje následky zranění chodců při srážce.

Jedná se o první hmatatelný výsledek projektu Hightech.NRW, který odstartoval v září 2010 díky vedení spolkové země Severní Porýní-Westfálsko. Jeho úkolem bylo a stále je právě vyvinout levnější metodu pro výrobu karosářských dílů z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny (CFRP), které mohou být lakovány a hlavně, jejich výroba bude mnohem kratší než dnes. Ford v tomto ohledu spolupracuje s Ústavem automobilního a dopravního inženýrství univerzity v německých Cáchách (Aachen) a dále s firmami Henkel, Evonik, IKV, Composite Impulse a Toho Tenax. Projekt poběží až do září 2013. To ovšem není vše. Na začátku tohoto roku uzavřela automobilka partnerství se společností Dow Automotive Systems, věnují se dalšímu vývoji nových materiálů včetně jejich návrhů a přípravy výroby.

„Není žádným tajemstvím, že zmenšení hmotnosti vozidla může přinést obrovské výhody pro spotřebu paliva, ale proces pro rychlou a cenově dostupnou výrobu automobilových dílů z uhlíkových vláken ve velkých počtech nikdy nebyl k dispozici," řekla Inga Wehmeyer, výzkumná inženýrka pokročilých materiálů a procesů z evropského vývojového střediska Fordu. „Díky partnerství s odborníky prostřednictvím projektu Hightech.NRW Ford pracuje na řešení, které podporuje nákladově efektivní výrobu komponentů z uhlíkových vláken,“ dodala ještě.

„Existují dva způsoby, jak snížit spotřebu energie ve vozidlech: zlepšení účinnosti přeměny energie paliva na pohyb a snížení množství práce, kterou musí vykonat pohonné jednotky,“ řekl Paul Mascarenas, technický ředitel a viceprezident Fordu pro výzkum a inovace. „Ford našel recept na první problém konverze v podobě downsizingu motorů díky řadě EcoBoost. Jeho součást tvoří také elektromobily. Snížení hmotnosti a zlepšení aerodynamiky jsou pak klíčem k redukci zátěže.“

Osobní fordy s karbonovými kapotami si určitě nebudeme moci koupit příští rok. „Zákazníci nemohou očekávat, že se vozy s karosářskými panely z uhlíkových vláken dostanou do prodeje v blízké budoucnosti,“ zklamala možné zájemce Inga Wehmeyer. „Materiály i postupy jejich vzniku, které jsme vyvinuli pro kapotu prototypového Focusu, budou s největší pravděpodobností použity v sériové výrobě později.“

JAKE.AUTO.CZ: Ford Focus Mk.3 (přehled všech testů a dalších článků)

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Ford Focus Technika

 

Přidat názorDiskuse: Ford vyvíjí karbonovou kapotu, bude o 50 % lehčí







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

 



Ford Focus III RS: Co skutečně vězí za fatálními závadami motoru? Ford Focus III RS: Co skutečně vězí za fatálními závadami motoru?

Současný Focus RS je určitě jedním z nejúžasnějších…

Chcete být jako Ken Block? Ford vám nabídne speciální ruční brzdu! Chcete být jako Ken Block? Ford vám nabídne speciální ruční brzdu!

Milujete videa Kena Blocka a chtěli byste jezdit jako on?…

 



 
Budoucnost cestovních automobilů: Co říká velký šéf?

Budoucnost cestovních automobilů: Co říká velký šéf?

Dnes 13:14

Závody cestovních vozů zažívají revoluci. Klíčovou postavu hraje Ital Marcello Lotti, který výrazně ovlivňuje dění ve světovém motorsportu téměř dvě desetiletí.




Blesk.cz

Chile zasáhlo silné zemětřesení. Přišlo krátce po návštěvě papeže Františka

Chile zasáhlo silné zemětřesení. Přišlo krátce po…

Sever Chile zasáhlo v noci na neděli zemětřesení o síle 6,3 stupně. Otřesy byly podle agentury EFE cítit i na…

Mladý pár se asi zbláznil: Luxusní letovisko v Karibiku prodávají za dvě stovky!

Mladý pár se asi zbláznil: Luxusní letovisko v…

Suzanne (33) a David (35) z amerického Detroitu spolu v Karibiku od roku 2013 vlastníma rukama budovali…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Šílenost. Nešťastník z Evertonu si zlomil nadvakrát nohu, soupeř plakal

Šílenost. Nešťastník z Evertonu si zlomil nadvakrát…

Záložník Evertonu James McCarthy v letošní sezoně dohrál. To muselo být v Goodison Parku hned jasné úplně…

 

Reflex.cz

Nejočekávanější filmy roku 2018: Velký přehled podle kategorií, který jinde nenajdete

Nejočekávanější filmy roku 2018: Velký přehled podle…

Máte rádi klasiku od klasiků, nebo jste fajnšmekři a hledáte ukrytý klenot? Anebo se těšíte na pokračování či…

Klinická smrt ČSSD: Proč ji nespasí Hašek s Chovancem a proč to bude mít těžší než ODS

Klinická smrt ČSSD: Proč ji nespasí Hašek s…

Tento víkend se v Táboře sjeli sociální demokraté sdružení pod platformou „Zachraňme ČSSD“. Za iniciativou stojí…