Ford vyvíjí karbonovou kapotu, bude o 50 % lehčí

 

Uhlíková vlákna nezůstanou výsadou závodních vozů a drahých supersportů. Ford je chce používat v budoucnu v masové produkci.

Modrý ovál se pochlubil prototypem stříbrného Focusem kombi s karbonovou kapotou, která je o více než polovinu lehčí než ocelová. Představil jej na akci Composites Europe v německém Düsseldorfu. Karbonovou kapotu chce v horizontu několika let začít sériově vyrábět i v levnějších modelech, jakým je dnes právě Focus. Zatím se jedná o poměrně drahý materiál, ale produkce ve větším množství jej zlevní. Nehledě k dalším výhodám: s karbonovými díly klesne hmotnost vozu (v průměru o 340 kg podle jednotlivých řad do závěru této dekády) a tím i spotřeba paliva.

Karbon je sice křehký, ale pětkrát pevnější než ocel. Na impregnaci polotovaru (textilie) Ford používá resin, tedy pryskyřici velmi dobře známou modelářům. Mezi dvěma vrstvami uhlíkových vláken je v kapotě instalovaná speciální pěna, která zmírňuje následky zranění chodců při srážce.

Jedná se o první hmatatelný výsledek projektu Hightech.NRW, který odstartoval v září 2010 díky vedení spolkové země Severní Porýní-Westfálsko. Jeho úkolem bylo a stále je právě vyvinout levnější metodu pro výrobu karosářských dílů z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny (CFRP), které mohou být lakovány a hlavně, jejich výroba bude mnohem kratší než dnes. Ford v tomto ohledu spolupracuje s Ústavem automobilního a dopravního inženýrství univerzity v německých Cáchách (Aachen) a dále s firmami Henkel, Evonik, IKV, Composite Impulse a Toho Tenax. Projekt poběží až do září 2013. To ovšem není vše. Na začátku tohoto roku uzavřela automobilka partnerství se společností Dow Automotive Systems, věnují se dalšímu vývoji nových materiálů včetně jejich návrhů a přípravy výroby.

„Není žádným tajemstvím, že zmenšení hmotnosti vozidla může přinést obrovské výhody pro spotřebu paliva, ale proces pro rychlou a cenově dostupnou výrobu automobilových dílů z uhlíkových vláken ve velkých počtech nikdy nebyl k dispozici," řekla Inga Wehmeyer, výzkumná inženýrka pokročilých materiálů a procesů z evropského vývojového střediska Fordu. „Díky partnerství s odborníky prostřednictvím projektu Hightech.NRW Ford pracuje na řešení, které podporuje nákladově efektivní výrobu komponentů z uhlíkových vláken,“ dodala ještě.

„Existují dva způsoby, jak snížit spotřebu energie ve vozidlech: zlepšení účinnosti přeměny energie paliva na pohyb a snížení množství práce, kterou musí vykonat pohonné jednotky,“ řekl Paul Mascarenas, technický ředitel a viceprezident Fordu pro výzkum a inovace. „Ford našel recept na první problém konverze v podobě downsizingu motorů díky řadě EcoBoost. Jeho součást tvoří také elektromobily. Snížení hmotnosti a zlepšení aerodynamiky jsou pak klíčem k redukci zátěže.“

Osobní fordy s karbonovými kapotami si určitě nebudeme moci koupit příští rok. „Zákazníci nemohou očekávat, že se vozy s karosářskými panely z uhlíkových vláken dostanou do prodeje v blízké budoucnosti,“ zklamala možné zájemce Inga Wehmeyer. „Materiály i postupy jejich vzniku, které jsme vyvinuli pro kapotu prototypového Focusu, budou s největší pravděpodobností použity v sériové výrobě později.“

JAKE.AUTO.CZ: Ford Focus Mk.3 (přehled všech testů a dalších článků)

Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Ford Focus Technika

 

Přidat názorDiskuse: Ford vyvíjí karbonovou kapotu, bude o 50 % lehčí







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 






 
Z pekla štěstí: Za zády mu explodoval motor dragsteru, přesto odešel po svých

Z pekla štěstí: Za zády mu explodoval motor dragsteru, přesto odešel po svých

Dnes 13:22

Závody dragsterů jsou atraktivní záležitostí zejména v zámoří. A jak už to tak u obdobně rychlých strojů bývá, někdy jde doslova o život.




Blesk.cz

Braniborsko nadchne milovníky cyklistiky, turistiky i vody

Braniborsko nadchne milovníky cyklistiky, turistiky i vody

Koupání, pěší turistiku, jízdu na kole nebo in-line bruslích, to vše nabízí Lužická jezerní krajina a…

Řím je kvůli suchu bez vody: 1,5 milionu lidí ji zřejmě dostane na příděl

Řím je kvůli suchu bez vody: 1,5 milionu lidí ji…

Italské úřady kvůli dlouhému období sucha nařídily zastavit čerpání vody z jezera nedaleko Říma. Hlavní město…

 

iSport.cz

Přestupy NHL ONLINE: Rittich prodloužil s Calgary, Arvidsson má sedmiletý kontrakt

Přestupy NHL ONLINE: Rittich prodloužil s Calgary,…

Ročník 2016/17 je za námi a hokejový svět znovu viděl, jak hokejisté Pittsburghu ovládli ligu. Během okurkové…

Horváth: Přestupy Plzně nejsou retro. Množství posil ve Spartě bych se bál

Horváth: Přestupy Plzně nejsou retro. Množství posil…

Novou výzvu má před sebou Pavel Horváth. Bývalý kapitán Viktorie Plzeň se ujal druholigového Baníku Sokolov, se…

 

Reflex.cz

Video ze čtvrtého dne na Colours: Déšť a dobře živený Jamiroquai v psychedelické čelence

Video ze čtvrtého dne na Colours: Déšť a dobře…

Trochu přibral na váze, změnil klobouk a zešedly mu vousy. Zpěvák Jay Kay uhranul v 90. letech svět velkým…

Zbigniew Czendlik: Nuda všechno zabíjí, Češi jsou pro Poláky nejoblíbenější soused

Zbigniew Czendlik: Nuda všechno zabíjí, Češi jsou…

Asi nejpopulárnější představitel české katolické církve není ani Čech, ani úplně typický kněz. Lanškrounský…