Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford začal vyrábět první sériový motor na vodík!

Ondřej Láník
Diskuze (58)
Přeplňovaný motor 6,8 l V10 nespaluje ani benzín, ani naftu, ani zemní plyn. Poprvé se totiž do sériového vozu tankuje vodík.

Vodík, jako jedna z palivových alternativ, zůstává u řady automobilek pořád ještě ve vývojových odděleních, ale Ford již tento týden udělal první krok k tomu, aby se jednoduchý prvek dostal i dovnitř sériově vyráběného spalovacího motoru. Jde o desetiválcový přeplňovaný motor o objemu 6751 cm3, který vznikl úpravou ze zážehového motoru stejného objemu. Dvouventilový agregát s litinovým blokem a hliníkovými hlavami motoru je určen pro velké mikrobusy Ford E-450.

K výhodám spalování vodíku patří velmi nízké emise při spalování a vysoká účinnost. Nevýhodou je obtížné skladování zásoby paliva ve voze, problematická dostupnost ale i energeticky náročná výroba paliva.

Na vodíkovém motoru byla provedena řada úprav. Ventily a ventilová sedla byla vytvrzena, kvůli nižší přirozené mazací schopnosti vodíku, nová je vstřikovací soustava určená pro velkoobjemové toky nového paliva, díly klikového mechanismu byly zesíleny vzhledem k vyšším spalovacím tlakům. Nové je sací potrubí a integrované mechanické přeplňování.

Dvě řady motoru V10 svírají úhel 90°, nejvyšší výkon činí 173 kW při 4000 ot./min a točivý moment má vrchol 427 Nm při 3000 ot./min. Maximální otáčky motoru jsou 5000 min-1.

Ondřej Láník
Diskuze (58)