reklama


Automobilka Ford pozvala motoristické novináře na návštěvu do svého největšího výrobního závodu pod jednou střechou, do belgického Genku.

V tomto závodě 9500 zaměstnanců vyrábí řady Mondeo a Transit na dvou výrobních linkách. Od počátku výroby v roce 1964 vzniklo v Genku přibližně 12 miliónů Fordů Transit, Escort, Taunus, Sierra a Mondeo. Vedle dvou uvedených modelových řad se v Genku vyrábí také součásti pro ostatní řady Fordu, plechová kola a třeba i součástky pro Jaguar. Velká lisovna zpracovává 330 tisíc tun ocelových plechů ročně a největší lisy od firmy Weingarten vypadají spíše jako dvoupatrová garáž pro lokomotivy. Denně míří 55 kamiónů s materiálem právě do lisovny. Karosérie Mondea je vyráběna na lince s automatizací výroby 97%. 459 robotů vytvoří na každém Mondeu průměrně 4300 svarů. Asi třetina produkce Mondea z Genku má pravostranné řízení. Lakovny Mondea (3 km dlouhá lakovací linka) a Transitu (2 km dlouhá lakovací linka) nám zůstaly z technologických důvodů nepřístupny, ale přesto je zajímavé se u barev zastavit. Mondeo je nabízeno v celkem 14 různých barvách, ale přesto 30 % zákazníků volí stříbrnou metalízu. Ještě extrémnější jsou preference zákazníků Transitu. V nabídce je 10 barev, ale 80 % majitelů Transitu má tuto oblíbenou dodávku bílou. Bílá barva vítězí proto, že je nejuniverzálnějším základem pro umístění reklamních nápisů a grafiky na skříni firemního automobilu.

Nalakovaná vozidla putují na montážní linky (Mondeo-2 km dlouhá linka, Transit-1 km dlouhá linka), kde jsou osazena hnacím ústrojím, interiéry, skly. Zajímavé je oddělení dveří na počátku linky a jejich oddělená montáž. Během montáže interiéru Mondea tak dveře nepřekážejí a jsou ke svému vozidlu montovány zpět až na konci linky.

V nedalekém okolí Fordova závodu v Genku mají své výrobní prostory dodavatelé jednotlivých skupin. Všechny firmy působící v tomto průmyslovém parku jsou na výrobu automobilů napojeny 900 m dlouhým dopravníkem kterým putují dodávky na výrobní pásy Fordu. Tak jako řada dalších výrobců, sleduje i Ford přenášením dílčích úkolů vývoje a výroby automobilů především úsporu nákladů.

Užitkový Transit je řadu let jedničkou na trhu. Velké série stejného typu automobilu však často neodpovídají různorodým požadavkům zákazníků, u nichž se Transit uplatňuje. Proto vznikl program speciálních úprav Transitů, splňující zvláštní nároky jak velkoodběratelů, tak zákazníků kupujících jediné vozidlo. V programu SVO (Special Vehicle Operations) může zákazník objednat nejen individuální barvu (nabídka 425 odstínů), ale i řadu nadstandardních prvků výbav, které uspokojí potřeby mnoha oborů.

Během dvoudenní návštěvy Belgie jsme měli také možnost svézt se s některými modely. Mondeo se zajímavým turbodieselem TDCi (96 kW/330 Nm) jsme vám již představili v testu, který můžete nalézt zde. Také sportovní Mondeo ST220 jsme již v testu podrobně popisovali a proto se zastavme u Transitu. Ten jsme mohli vyzkoušet ve skříňovém provedení s automatickou (nebo přesněji automatizovanou) převodovkou Durashift EST (Electronic Shift Transmission). Jedná se o klasickou manuální převodovku doplněnou o možnost automatického řazení. V automobilu tak nenajdeme ani spojkový pedál, ani hydrodynamický měnič, typický pro běžné automaty. Konstrukce převodového ústrojí proto logicky nabízí při jízdním komfortu automatické převodovky, účinnost a spotřebu manuální převodovky. Ve spojení s motorem Duratorq 2,4 l TDE (66 kW/90 k) šlo o velmi zajímavé svezení, protože v automatickém režimu převodovka velmi chytře a příjemně fungovala při řazení nahoru i při brzdění motorem. Navíc je oproti klasickému automatu k dispozici i manuální řazení tlačítky na volantu, podobné tomu z osobních automobilů posledních let. Aktuální převodový stupeň je zobrazován na středovém panelu, což nemusí vyhovovat každému, přirozenější by byla tato informace přímo v kapličce s ostatními přístroji. Přepínání z automatické volby na manuální se děje buď tlačítkem na středovém panelu, nebo dvojím stiskem tlačítka na volantu, na což si řidič velmi rychle zvykne a jakmile chce být oproštěn od povinnosti řadit, volí např. ve městě tuto možnost.

Osobní mikrobus na bázi Transitu nese označení Tourneo a my jsme v Belgii a Německu jezdili s nejsilnějším dieselem 2,4 TDE (92 kW). Cestování s tímto automobilem umožňuje dosahovat velmi slušné průměrné rychlosti, když třeba na německých dálnicích běžně drží krok s ostatními osobními automobily. Nejvyšší rychlost činí 156 km/h a ověřili jsme si, že trvalá cestovní rychlost kolem 150 km/h je i přes užitkový původ automobilu relativně pohodlná.

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Přechodná dohoda s EU? Ta mě nezajímá, tvrdí britský ministr pro brexit Přechodná dohoda s EU? Ta mě nezajímá, tvrdí britský ministr pro brexit

Britského ministra pro brexit Davida Davise ve…

Bitcoin posiluje, na maxima ho vyhnala měnová reforma v Indii Bitcoin posiluje, na maxima ho vyhnala měnová reforma v Indii

Hodnota kybernetické měny bitcoin dosáhla dnes nejvyšší…

Fotbalista Ronaldo odtajnil majetek, v zahraničí má miliardy Fotbalista Ronaldo odtajnil majetek, v zahraničí má miliardy

Hvězdný fotbalista Cristiano Ronaldo v reakci na…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Ikonický Dodge Challenger dostal pohon všech kol Ikonický Dodge Challenger dostal pohon všech kol

Tradiční zástupce segmentu amerických muscle cars si nyní…

Pokud potřebujete auto jen na 10 dní v měsíci, můžete ho mít zdarma Pokud potřebujete auto jen na 10 dní v měsíci, můžete ho mít zdarma

Automobilka Citroën chce zájemcům o dlouhodobý pronájem…

 




Ojetý Ford Mondeo Kombi: Sázka na benzin 2.0 Duratec Ojetý Ford Mondeo Kombi: Sázka na benzin 2.0 Duratec

Minulá generace Fordu Mondeo patří k velmi oblíbeným…

Ojetý Ford Mondeo 2.0 TDCi: Diesel vybírejte pečlivě Ojetý Ford Mondeo 2.0 TDCi: Diesel vybírejte pečlivě

Ford Mondeo se řadí mezi vyhledávané ojetiny již řadu…

 



 
Motorové oleje: SAE, API, ACEA... Víte, co znamená jejich označení? A jak moc škodí nevhodný olej?

Motorové oleje: SAE, API, ACEA... Víte, co znamená jejich označení? A jak moc škodí nevhodný olej?

Včera

Nejdůležitější je aby olej plnil příslušné normy. Vyznáte se v nich? A co se stane, když použijete nevhodný olej?




Blesk.cz

Půl milionu na „prověřené“ migranty: Švýcaři přijmou dva tisíce Syřanů

Půl milionu na „prověřené“ migranty: Švýcaři přijmou…

Až 2000 dalších syrských uprchlíků chce přijmout Švýcarsko v příštích dvou letech. Má jít zejména o zvlášť…

S Alzheimerem by mohl pomoct halucinogenní „driák“, lektvar pijí i indiáni

S Alzheimerem by mohl pomoct halucinogenní „driák“,…

Vědci hlásí nový objev v boji proti Alzheimerově chorobě a Downovu syndromu. Pozitivní účinky na pacienty by…

 

iSport.cz

Hoffenheim v bundeslize ještě neprohrál. Ve Frankfurtu se ale klepal

Hoffenheim v bundeslize ještě neprohrál. Ve…

Fotbalisté Hoffenheimu s českým reprezentantem Pavlem Kadeřábkem v základní sestavě remizovali v předehrávce 14.…

Liga mistrů bude ve dvou časech! Rozdělení míst UEFA neoznámila

Liga mistrů bude ve dvou časech! Rozdělení míst UEFA…

Evropská fotbalová unie UEFA schválila další změny formátů pohárových soutěží v letech 2018 až 2021. Zápasy Ligy…

 

Reflex.cz

Redaktoři České televize předvedli trestuhodné neznalosti  historie

Redaktoři České televize předvedli trestuhodné…

Redaktoři České televize asi nemají základní znalosti historie. Jinak si nemohu vysvětlit článek z názvem „Svatý…

Mzdy pro pokladní v Aholdu v příštím roce vzrostou o 8,5 procenta

Mzdy pro pokladní v Aholdu v příštím roce vzrostou o…

Provozní zaměstnanci společnosti Ahold, jako jsou prodavačky nebo skladníci, dostanou letos mimořádnou odměnu…

 
 
reklama