Automobilka Ford pozvala motoristické novináře na návštěvu do svého největšího výrobního závodu pod jednou střechou, do belgického Genku.

V tomto závodě 9500 zaměstnanců vyrábí řady Mondeo a Transit na dvou výrobních linkách. Od počátku výroby v roce 1964 vzniklo v Genku přibližně 12 miliónů Fordů Transit, Escort, Taunus, Sierra a Mondeo. Vedle dvou uvedených modelových řad se v Genku vyrábí také součásti pro ostatní řady Fordu, plechová kola a třeba i součástky pro Jaguar. Velká lisovna zpracovává 330 tisíc tun ocelových plechů ročně a největší lisy od firmy Weingarten vypadají spíše jako dvoupatrová garáž pro lokomotivy. Denně míří 55 kamiónů s materiálem právě do lisovny. Karosérie Mondea je vyráběna na lince s automatizací výroby 97%. 459 robotů vytvoří na každém Mondeu průměrně 4300 svarů. Asi třetina produkce Mondea z Genku má pravostranné řízení. Lakovny Mondea (3 km dlouhá lakovací linka) a Transitu (2 km dlouhá lakovací linka) nám zůstaly z technologických důvodů nepřístupny, ale přesto je zajímavé se u barev zastavit. Mondeo je nabízeno v celkem 14 různých barvách, ale přesto 30 % zákazníků volí stříbrnou metalízu. Ještě extrémnější jsou preference zákazníků Transitu. V nabídce je 10 barev, ale 80 % majitelů Transitu má tuto oblíbenou dodávku bílou. Bílá barva vítězí proto, že je nejuniverzálnějším základem pro umístění reklamních nápisů a grafiky na skříni firemního automobilu.

Nalakovaná vozidla putují na montážní linky (Mondeo-2 km dlouhá linka, Transit-1 km dlouhá linka), kde jsou osazena hnacím ústrojím, interiéry, skly. Zajímavé je oddělení dveří na počátku linky a jejich oddělená montáž. Během montáže interiéru Mondea tak dveře nepřekážejí a jsou ke svému vozidlu montovány zpět až na konci linky.

V nedalekém okolí Fordova závodu v Genku mají své výrobní prostory dodavatelé jednotlivých skupin. Všechny firmy působící v tomto průmyslovém parku jsou na výrobu automobilů napojeny 900 m dlouhým dopravníkem kterým putují dodávky na výrobní pásy Fordu. Tak jako řada dalších výrobců, sleduje i Ford přenášením dílčích úkolů vývoje a výroby automobilů především úsporu nákladů.

Užitkový Transit je řadu let jedničkou na trhu. Velké série stejného typu automobilu však často neodpovídají různorodým požadavkům zákazníků, u nichž se Transit uplatňuje. Proto vznikl program speciálních úprav Transitů, splňující zvláštní nároky jak velkoodběratelů, tak zákazníků kupujících jediné vozidlo. V programu SVO (Special Vehicle Operations) může zákazník objednat nejen individuální barvu (nabídka 425 odstínů), ale i řadu nadstandardních prvků výbav, které uspokojí potřeby mnoha oborů.

Během dvoudenní návštěvy Belgie jsme měli také možnost svézt se s některými modely. Mondeo se zajímavým turbodieselem TDCi (96 kW/330 Nm) jsme vám již představili v testu, který můžete nalézt zde. Také sportovní Mondeo ST220 jsme již v testu podrobně popisovali a proto se zastavme u Transitu. Ten jsme mohli vyzkoušet ve skříňovém provedení s automatickou (nebo přesněji automatizovanou) převodovkou Durashift EST (Electronic Shift Transmission). Jedná se o klasickou manuální převodovku doplněnou o možnost automatického řazení. V automobilu tak nenajdeme ani spojkový pedál, ani hydrodynamický měnič, typický pro běžné automaty. Konstrukce převodového ústrojí proto logicky nabízí při jízdním komfortu automatické převodovky, účinnost a spotřebu manuální převodovky. Ve spojení s motorem Duratorq 2,4 l TDE (66 kW/90 k) šlo o velmi zajímavé svezení, protože v automatickém režimu převodovka velmi chytře a příjemně fungovala při řazení nahoru i při brzdění motorem. Navíc je oproti klasickému automatu k dispozici i manuální řazení tlačítky na volantu, podobné tomu z osobních automobilů posledních let. Aktuální převodový stupeň je zobrazován na středovém panelu, což nemusí vyhovovat každému, přirozenější by byla tato informace přímo v kapličce s ostatními přístroji. Přepínání z automatické volby na manuální se děje buď tlačítkem na středovém panelu, nebo dvojím stiskem tlačítka na volantu, na což si řidič velmi rychle zvykne a jakmile chce být oproštěn od povinnosti řadit, volí např. ve městě tuto možnost.

Osobní mikrobus na bázi Transitu nese označení Tourneo a my jsme v Belgii a Německu jezdili s nejsilnějším dieselem 2,4 TDE (92 kW). Cestování s tímto automobilem umožňuje dosahovat velmi slušné průměrné rychlosti, když třeba na německých dálnicích běžně drží krok s ostatními osobními automobily. Nejvyšší rychlost činí 156 km/h a ověřili jsme si, že trvalá cestovní rychlost kolem 150 km/h je i přes užitkový původ automobilu relativně pohodlná.

Spolupracujeme s TipCars.com
Foxconn se bojí Trumpa, raději investuje v USA Foxconn se bojí Trumpa, raději investuje v USA

Největší smluvní výrobce elektroniky na světě Foxconn,…

Glosa Jany Havligerové: Vláda přidá každému, na koho se podívá Glosa Jany Havligerové: Vláda přidá každému, na koho se podívá

Stát opět bude přidávat. Úředníkům, policistům, hasičům…

Pobřežní vody v USA zaplní těžební stroje, Trump zrušil zákaz těžby ropy Pobřežní vody v USA zaplní těžební stroje, Trump zrušil zákaz těžby ropy

Americký prezident Donald Trump vydal nařízení otevřít…

Černohorci nejspíše rozšíří řady NATO, zákonodárci ratifikovali členství Černohorci nejspíše rozšíří řady NATO, zákonodárci ratifikovali členství

Černohorští zákonodárci schválili dokument o členství…

 

Štítky Ford Mondeo Výroba

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Yeti poprvé na videu! Takto se prohání po českých dálnicích Nástupce Škody Yeti poprvé na videu! Takto se prohání po českých dálnicích

Již brzy odhalí mladoboleslavská automobilka novinku v…

Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data

Design své letošní hlavní novinky zatím Škoda drží pod…

 




Ojetý Ford Mondeo Kombi: Sázka na benzin 2.0 Duratec Ojetý Ford Mondeo Kombi: Sázka na benzin 2.0 Duratec

Minulá generace Fordu Mondeo patří k velmi oblíbeným…

Ojetý Ford Mondeo 2.0 TDCi: Diesel vybírejte pečlivě Ojetý Ford Mondeo 2.0 TDCi: Diesel vybírejte pečlivě

Ford Mondeo se řadí mezi vyhledávané ojetiny již řadu…

 



 
Exkluzivní jízdní dojmy se Škodou Karoq. Poprvé za volantem nástupce yetiho

Exkluzivní jízdní dojmy se Škodou Karoq. Poprvé za volantem nástupce yetiho

Dnes 18:50

V Estonsku jsme se poprvé svezli s nástupcem yetiho, karoqem. To ale nebylo jediné překvapení, které na nás čekalo.




Blesk.cz

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Sezóna plesů skončila a opět se ukázalo, že i na velkých a prestižních bálech, jakým byl i ten Česko Slovenský v…

Exprezidenta Bushe konečně pustili z nemocnice. Skolil ho zápal plic

Exprezidenta Bushe konečně pustili z nemocnice.…

Bývalý americký prezident George Bush starší se od poloviny dubna zotavoval v houstonské nemocnici z lehkého…

 

iSport.cz

Juventus v Bergamu otočil stav zápasu, ale nakonec bral jen bod

Juventus v Bergamu otočil stav zápasu, ale nakonec…

Fotbalisté Juventusu Turín na cestě za dalším titulem v italské lize přišli v závěru předehrávky 34. kola o…

Pastrňák: Jet na MS bylo jedno z nejtěžších rozhodnutí. Zlato je můj sen

Pastrňák: Jet na MS bylo jedno z nejtěžších…

Bez vytáček přiznává, že to pro něj bylo jedno z nejtěžších rozhodnutí v kariéře. Jít do risku a bez smlouvy v…

 

Reflex.cz

Zázrak! Podvodná „astrální aplikace“ vrací peníze!

Zázrak! Podvodná „astrální aplikace“ vrací peníze!

Když píšu o šmejdech, málokdy se podaří dosáhnout, aby přestali okrádat lidi. A to, že by podfukem získané…

Konec močení ve křoví? Aplikace WCkompas vám ukáže, kde jsou nejbližší veřejné toalety

Konec močení ve křoví? Aplikace WCkompas vám ukáže,…

I když podobné hledání aspoň jednou v životě absolvoval každý z nás, s nápadem na aplikaci přišli pacienti…