reklama


Automobilka Ford pozvala motoristické novináře na návštěvu do svého největšího výrobního závodu pod jednou střechou, do belgického Genku.

V tomto závodě 9500 zaměstnanců vyrábí řady Mondeo a Transit na dvou výrobních linkách. Od počátku výroby v roce 1964 vzniklo v Genku přibližně 12 miliónů Fordů Transit, Escort, Taunus, Sierra a Mondeo. Vedle dvou uvedených modelových řad se v Genku vyrábí také součásti pro ostatní řady Fordu, plechová kola a třeba i součástky pro Jaguar. Velká lisovna zpracovává 330 tisíc tun ocelových plechů ročně a největší lisy od firmy Weingarten vypadají spíše jako dvoupatrová garáž pro lokomotivy. Denně míří 55 kamiónů s materiálem právě do lisovny. Karosérie Mondea je vyráběna na lince s automatizací výroby 97%. 459 robotů vytvoří na každém Mondeu průměrně 4300 svarů. Asi třetina produkce Mondea z Genku má pravostranné řízení. Lakovny Mondea (3 km dlouhá lakovací linka) a Transitu (2 km dlouhá lakovací linka) nám zůstaly z technologických důvodů nepřístupny, ale přesto je zajímavé se u barev zastavit. Mondeo je nabízeno v celkem 14 různých barvách, ale přesto 30 % zákazníků volí stříbrnou metalízu. Ještě extrémnější jsou preference zákazníků Transitu. V nabídce je 10 barev, ale 80 % majitelů Transitu má tuto oblíbenou dodávku bílou. Bílá barva vítězí proto, že je nejuniverzálnějším základem pro umístění reklamních nápisů a grafiky na skříni firemního automobilu.

Nalakovaná vozidla putují na montážní linky (Mondeo-2 km dlouhá linka, Transit-1 km dlouhá linka), kde jsou osazena hnacím ústrojím, interiéry, skly. Zajímavé je oddělení dveří na počátku linky a jejich oddělená montáž. Během montáže interiéru Mondea tak dveře nepřekážejí a jsou ke svému vozidlu montovány zpět až na konci linky.

V nedalekém okolí Fordova závodu v Genku mají své výrobní prostory dodavatelé jednotlivých skupin. Všechny firmy působící v tomto průmyslovém parku jsou na výrobu automobilů napojeny 900 m dlouhým dopravníkem kterým putují dodávky na výrobní pásy Fordu. Tak jako řada dalších výrobců, sleduje i Ford přenášením dílčích úkolů vývoje a výroby automobilů především úsporu nákladů.

Užitkový Transit je řadu let jedničkou na trhu. Velké série stejného typu automobilu však často neodpovídají různorodým požadavkům zákazníků, u nichž se Transit uplatňuje. Proto vznikl program speciálních úprav Transitů, splňující zvláštní nároky jak velkoodběratelů, tak zákazníků kupujících jediné vozidlo. V programu SVO (Special Vehicle Operations) může zákazník objednat nejen individuální barvu (nabídka 425 odstínů), ale i řadu nadstandardních prvků výbav, které uspokojí potřeby mnoha oborů.

Během dvoudenní návštěvy Belgie jsme měli také možnost svézt se s některými modely. Mondeo se zajímavým turbodieselem TDCi (96 kW/330 Nm) jsme vám již představili v testu, který můžete nalézt zde. Také sportovní Mondeo ST220 jsme již v testu podrobně popisovali a proto se zastavme u Transitu. Ten jsme mohli vyzkoušet ve skříňovém provedení s automatickou (nebo přesněji automatizovanou) převodovkou Durashift EST (Electronic Shift Transmission). Jedná se o klasickou manuální převodovku doplněnou o možnost automatického řazení. V automobilu tak nenajdeme ani spojkový pedál, ani hydrodynamický měnič, typický pro běžné automaty. Konstrukce převodového ústrojí proto logicky nabízí při jízdním komfortu automatické převodovky, účinnost a spotřebu manuální převodovky. Ve spojení s motorem Duratorq 2,4 l TDE (66 kW/90 k) šlo o velmi zajímavé svezení, protože v automatickém režimu převodovka velmi chytře a příjemně fungovala při řazení nahoru i při brzdění motorem. Navíc je oproti klasickému automatu k dispozici i manuální řazení tlačítky na volantu, podobné tomu z osobních automobilů posledních let. Aktuální převodový stupeň je zobrazován na středovém panelu, což nemusí vyhovovat každému, přirozenější by byla tato informace přímo v kapličce s ostatními přístroji. Přepínání z automatické volby na manuální se děje buď tlačítkem na středovém panelu, nebo dvojím stiskem tlačítka na volantu, na což si řidič velmi rychle zvykne a jakmile chce být oproštěn od povinnosti řadit, volí např. ve městě tuto možnost.

Osobní mikrobus na bázi Transitu nese označení Tourneo a my jsme v Belgii a Německu jezdili s nejsilnějším dieselem 2,4 TDE (92 kW). Cestování s tímto automobilem umožňuje dosahovat velmi slušné průměrné rychlosti, když třeba na německých dálnicích běžně drží krok s ostatními osobními automobily. Nejvyšší rychlost činí 156 km/h a ověřili jsme si, že trvalá cestovní rychlost kolem 150 km/h je i přes užitkový původ automobilu relativně pohodlná.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci

Domácích zabijaček prasat dlouhodobě ubývá. Jitrnice,…

StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů

Rekordních devatenáct milionů korun čerstvých investic…

Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD

Skupina Asental Group miliardáře a někdejšího uhlobarona…

Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky

Pokud bude tuzemský trh s nemovitostmi vykazovat známky…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě

Na pozici nejprodávanější značky aut v Evropě sice stále…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 




Ojetý Ford Mondeo Kombi: Sázka na benzin 2.0 Duratec Ojetý Ford Mondeo Kombi: Sázka na benzin 2.0 Duratec

Minulá generace Fordu Mondeo patří k velmi oblíbeným…

Ojetý Ford Mondeo 2.0 TDCi: Diesel vybírejte pečlivě Ojetý Ford Mondeo 2.0 TDCi: Diesel vybírejte pečlivě

Ford Mondeo se řadí mezi vyhledávané ojetiny již řadu…

 



 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Včera

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Ochrnutý moderátor počasí Michal Jančařík (41): Rozchodí ho v Kladrubech?!

Ochrnutý moderátor počasí Michal Jančařík (41):…

Týdny náročných rehabilitačních cvičení čekají na Michala Jančaříka (41). Jak potvrdil exkluzivně Blesku, za pár…

Nevkusná selfíčka u památníku holocaustu proměnil umělec v něco děsivého: Na upravených fotkách lidé pózují přímo v centru dění nacistických hrůz

Nevkusná selfíčka u památníku holocaustu proměnil…

Shahak Shapira je izraelský spisovatel a satirik a nyní stojí za novým projektem, který nazval Yolocaust. Na…

 

iSport.cz

Zbyl jen jeden. Proč Češi zmizeli z Premier League a jen tak se nevrátí?

Zbyl jen jeden. Proč Češi zmizeli z Premier League a…

Sto padesát, sto padesát jedna, sto padesát dva... Číslo postupně narůstá a jen tak se zřejmě nezastaví. Už…

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

 

Reflex.cz

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

Narodila se 1. července 1961 do aristokratické rodiny Spencerů a první roky života strávila na královských…

 
 
reklama