Automobilka Ford pozvala motoristické novináře na návštěvu do svého největšího výrobního závodu pod jednou střechou, do belgického Genku.

V tomto závodě 9500 zaměstnanců vyrábí řady Mondeo a Transit na dvou výrobních linkách. Od počátku výroby v roce 1964 vzniklo v Genku přibližně 12 miliónů Fordů Transit, Escort, Taunus, Sierra a Mondeo. Vedle dvou uvedených modelových řad se v Genku vyrábí také součásti pro ostatní řady Fordu, plechová kola a třeba i součástky pro Jaguar. Velká lisovna zpracovává 330 tisíc tun ocelových plechů ročně a největší lisy od firmy Weingarten vypadají spíše jako dvoupatrová garáž pro lokomotivy. Denně míří 55 kamiónů s materiálem právě do lisovny. Karosérie Mondea je vyráběna na lince s automatizací výroby 97%. 459 robotů vytvoří na každém Mondeu průměrně 4300 svarů. Asi třetina produkce Mondea z Genku má pravostranné řízení. Lakovny Mondea (3 km dlouhá lakovací linka) a Transitu (2 km dlouhá lakovací linka) nám zůstaly z technologických důvodů nepřístupny, ale přesto je zajímavé se u barev zastavit. Mondeo je nabízeno v celkem 14 různých barvách, ale přesto 30 % zákazníků volí stříbrnou metalízu. Ještě extrémnější jsou preference zákazníků Transitu. V nabídce je 10 barev, ale 80 % majitelů Transitu má tuto oblíbenou dodávku bílou. Bílá barva vítězí proto, že je nejuniverzálnějším základem pro umístění reklamních nápisů a grafiky na skříni firemního automobilu.

Nalakovaná vozidla putují na montážní linky (Mondeo-2 km dlouhá linka, Transit-1 km dlouhá linka), kde jsou osazena hnacím ústrojím, interiéry, skly. Zajímavé je oddělení dveří na počátku linky a jejich oddělená montáž. Během montáže interiéru Mondea tak dveře nepřekážejí a jsou ke svému vozidlu montovány zpět až na konci linky.

V nedalekém okolí Fordova závodu v Genku mají své výrobní prostory dodavatelé jednotlivých skupin. Všechny firmy působící v tomto průmyslovém parku jsou na výrobu automobilů napojeny 900 m dlouhým dopravníkem kterým putují dodávky na výrobní pásy Fordu. Tak jako řada dalších výrobců, sleduje i Ford přenášením dílčích úkolů vývoje a výroby automobilů především úsporu nákladů.

Užitkový Transit je řadu let jedničkou na trhu. Velké série stejného typu automobilu však často neodpovídají různorodým požadavkům zákazníků, u nichž se Transit uplatňuje. Proto vznikl program speciálních úprav Transitů, splňující zvláštní nároky jak velkoodběratelů, tak zákazníků kupujících jediné vozidlo. V programu SVO (Special Vehicle Operations) může zákazník objednat nejen individuální barvu (nabídka 425 odstínů), ale i řadu nadstandardních prvků výbav, které uspokojí potřeby mnoha oborů.

Během dvoudenní návštěvy Belgie jsme měli také možnost svézt se s některými modely. Mondeo se zajímavým turbodieselem TDCi (96 kW/330 Nm) jsme vám již představili v testu, který můžete nalézt zde. Také sportovní Mondeo ST220 jsme již v testu podrobně popisovali a proto se zastavme u Transitu. Ten jsme mohli vyzkoušet ve skříňovém provedení s automatickou (nebo přesněji automatizovanou) převodovkou Durashift EST (Electronic Shift Transmission). Jedná se o klasickou manuální převodovku doplněnou o možnost automatického řazení. V automobilu tak nenajdeme ani spojkový pedál, ani hydrodynamický měnič, typický pro běžné automaty. Konstrukce převodového ústrojí proto logicky nabízí při jízdním komfortu automatické převodovky, účinnost a spotřebu manuální převodovky. Ve spojení s motorem Duratorq 2,4 l TDE (66 kW/90 k) šlo o velmi zajímavé svezení, protože v automatickém režimu převodovka velmi chytře a příjemně fungovala při řazení nahoru i při brzdění motorem. Navíc je oproti klasickému automatu k dispozici i manuální řazení tlačítky na volantu, podobné tomu z osobních automobilů posledních let. Aktuální převodový stupeň je zobrazován na středovém panelu, což nemusí vyhovovat každému, přirozenější by byla tato informace přímo v kapličce s ostatními přístroji. Přepínání z automatické volby na manuální se děje buď tlačítkem na středovém panelu, nebo dvojím stiskem tlačítka na volantu, na což si řidič velmi rychle zvykne a jakmile chce být oproštěn od povinnosti řadit, volí např. ve městě tuto možnost.

Osobní mikrobus na bázi Transitu nese označení Tourneo a my jsme v Belgii a Německu jezdili s nejsilnějším dieselem 2,4 TDE (92 kW). Cestování s tímto automobilem umožňuje dosahovat velmi slušné průměrné rychlosti, když třeba na německých dálnicích běžně drží krok s ostatními osobními automobily. Nejvyšší rychlost činí 156 km/h a ověřili jsme si, že trvalá cestovní rychlost kolem 150 km/h je i přes užitkový původ automobilu relativně pohodlná.

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Evropská unie žádá Rusko a Írán, aby zastavily Asadovo násilí v Sýrii Evropská unie žádá Rusko a Írán, aby zastavily Asadovo násilí v Sýrii

Evropská unie v pátek vyzvala k okamžitému příměří v…

Číňané se stali největšími akcionáři Daimleru Číňané se stali největšími akcionáři Daimleru

Čínský výrobce automobilů Geely získal téměř…

Demokrati se chovají jako v roce 1948, vůbec se nepoučili, říká historik Šebek Demokrati se chovají jako v roce 1948, vůbec se nepoučili, říká historik Šebek

Komunistické převzetí moci v únoru 1948 jako velké…

Prasklá kolej paralyzovala tramvajový provoz v Praze. Opravy se protáhnou do soboty Prasklá kolej paralyzovala tramvajový provoz v Praze. Opravy se protáhnou do soboty

Provoz tramvají v centru Prahy odpoledne paralyzovala…

 

Štítky Ford Mondeo Výroba

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti? Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti?

Hyundai odhalil první oficiální obrázky nového Santa Fe.…

Nový Peugeot 508 oficiálně! 4,8 metru velkoleposti umí vidět i v noci Nový Peugeot 508 oficiálně! 4,8 metru velkoleposti umí vidět i v noci

Po včerejším odhalení prvních snímků Peugeotu 508 dnes…

 



Ojetý Ford Mondeo Kombi: Sázka na benzin 2.0 Duratec Ojetý Ford Mondeo Kombi: Sázka na benzin 2.0 Duratec

Minulá generace Fordu Mondeo patří k velmi oblíbeným…

Ojetý Ford Mondeo 2.0 TDCi: Diesel vybírejte pečlivě Ojetý Ford Mondeo 2.0 TDCi: Diesel vybírejte pečlivě

Ford Mondeo se řadí mezi vyhledávané ojetiny již řadu…

 



 
Vyzkoušeli jsme modernizovaný Citroën C4 Cactus. Opravdu je tak pohodlný?

Vyzkoušeli jsme modernizovaný Citroën C4 Cactus. Opravdu je tak pohodlný?

Dnes 14:51

Citroën u modernizovaného C4 Cactus láká na odvážný vzhled a vynikající komfort. Jak to funguje v praxi, jsme zjišťovali v okolí francouzského Marseille.




Blesk.cz

Kaki, ovoce bohů: 6 způsobů, jak nám vylepší zdraví + 1 recept na ovocnou mňamku

Kaki, ovoce bohů: 6 způsobů, jak nám vylepší zdraví…

Kaki je pro mnohé stále velkou neznámou. Přitom v naší kuchyni dokáže jen potěšit. A co víc! Je také vlemi…

Počasí s Honsovou: O víkendu přijdou kruté mrazy. Teploty spadnou až na -18 °C

Počasí s Honsovou: O víkendu přijdou kruté mrazy.…

Jeden z nejchladnějších víkendů letošní zimy čeká Česko nadcházející víkend. Chladné počasí, které lidé…

 

iSport.cz

ONLINE: Česko - Kanada. Jandačův tým bojuje o olympijský bronz

ONLINE: Česko - Kanada. Jandačův tým bojuje o…

Naděje na medaili stále žije. Český národní tým se po semifinálovém neúspěchu proti olympijským sportovcům z…

Na Dukle vypadla světla, půl hodiny se nehrálo. Pauza nás rozhodila, řekl Hynek

Na Dukle vypadla světla, půl hodiny se nehrálo.…

Zápas 18. kola fotbalové HET ligy mezi Duklou s Jabloncem (0:1) provázely potíže s osvětlením. Problémy s jedním…

 

Reflex.cz

Deset mužů z Hradu: Gustáv Husák, „buržoazní nacionalista“ a symbol normalizace v Československu

Deset mužů z Hradu: Gustáv Husák, „buržoazní…

Gustáv Husák je zapsán v historickém povědomí jako ikona normalizace, jako – dle charakteristiky spisovatele…

Kreativita sovětského člověka v praxi: Podívejte se na bizarní autobusové zastávky

Kreativita sovětského člověka v praxi: Podívejte se…

Existuje jen málo nudnějších věcí, než je čekání na autobus. Pokud bychom měli ale na zpožděný spoj čekat na…