Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Formule 1: Rozdíl mezi závodním a klasickým palivem Shell V-Power

Aleš Jungmann
Diskuze (20)
Zajímavý test Fernanda Alonsa na okruhu Ferrari ve Fioranu názorně ukázal, jak moc si jsou závodní a běžné palivo Shell V-Power podobné.

Shell využívá formuli 1 jako extrémní testovací laboratoř při vývoji nových produktů a inovací. Do technického partnerství, které Ferrari ve formuli 1 přineslo již 10 vítězství v Poháru konstruktérů a 12 titulů mistra světa pro jezdce, Shell investuje každoročně více než 21 000 hodin práce.

Mnoho zákazníků čerpacích stanic Shell po celém světě by se možná divilo, jak moc podobné je složení paliva Shell V-Power, které tankují do svých vozů, s tím, jež pohání monoposty formule 1 týmu Scuderia Ferrari. Aby to Shell názorně dokázal, pozval oficiálního pilota Scuderie Ferrari Fernanda Alonsa na testovací okruh Ferrari ve Fioranu a nechal ho zajet co nejrychlejší čas s monopostem formule 1, v jehož nádrži bylo palivo Shell V-Power, které tankují vozy běžně na čerpacích stanicích Shell.

Cara Tredget, manažerka technického vývoje Shell pro Ferrari, tuto iniciativu vysvětlila následovně: "Jednou z věcí, na kterou se mne stále lidé ptají, je: Jak moc podobné je závodní palivo Shell V-Power, které dodáváte Ferrari, s benzínem Shell V-Power, na které jezdí každý den běžní motoristé? Na tuto otázku odpovíme pravě dnes, když do monopostu F1 Ferrari z roku 2009 natankujeme u čerpací stanice Shell palivo Shell V-Power pro běžné vozy

a jednoduchým testem ukážeme, že je opravdu velice podobné závodnímu palivu, které dodáváme závodnímu týmu Scuderia Ferrari."

Nařízení FIA stanovují, že závodní paliva ve formuli 1 musí obsahovat stejné složky, které se nacházejí v běžně dostupných palivech. Závodní palivo Shell V-Power a Shell V-Power běžně dostupný na čerpacích stanicích mají tedy již dle definice velmi podobné složení.

Fernando zajel ve Fioranu čtyři rychlá kola s důvěrně známým závodním palivem Shell V-Power a dosáhl nejrychlejšího času 1:03,950. Potom se vrátil do boxů, aby následně vyzkoušel, jak palivo Shell V-Power pro běžné vozy vyhoví náročným požadavkům jeho monopostu F1 Ferrari z roku 2009. Výsledkem byl sám poněkud překvapen: "Standardní palivo Shell V-Power je pocitově stejně rychlé jako palivo pro formuli 1."

Toto zjištění bylo navíc podpořeno faktem, že běžné palivo, které využívá jedinečné technologie Shellu, dovolilo monopostu F1 dosáhnout na konci rovinky vyšší maximální rychlost než závodní palivo Shell V-Power. Ačkoli bylo závodní palivo v některých ohledech lepší než běžné palivo, především při akceleraci, byl Fernando s výsledkem velmi spokojen.

"Myslím, že je skvělé mít možnost zastavit u čerpací stanice a vědět, že natankujete ten samý typ paliva, který Ferrari používá v monopostech formule 1. Motoristé používající paliva Shell V-Power mohou být opravdu spokojeni, že do svých vozů tankují vskutku výjimečné palivo," řekl Fernando Alonso.

Podle telemetrie byl čas Fernanda s palivem Shell V-Power pro běžné vozy 1:04,850, rozdíl mezi palivy byl tedy pouhých devět desetin sekundy. "Fakt, že oba časy od sebe nedělí ani celá vteřina, je dle mého názoru naprosto fantastický výsledek a jasný důkaz, jak neuvěřitelně podobný je Shell V-Power z čerpací stanice závodnímu palivu," uzavřela Cara Tredget.


Aleš Jungmann
Diskuze (20)
1. 8. 2011 21:49
Re: Nám v ČR
podstatne je, ze za to zakaznici (pre shell) platia :*)
1. 8. 2011 21:47
Re: Nám v ČR
sorry, ako zakaznik normalnej "cerpaciej stanice" ocakavam, ze za svoje peniaze dostanem nejaku kvalitu. To co pises neoveruje nikto koho poznam. Vacsine (tvojich 99,9% zakaznikov), tebou napisane parametre nic nehovoria
Avatar - Pekelná Micinka
1. 8. 2011 18:26
Bad Intentions
Co jsem slyšel od člověka z branže, tak celý V-power je jen marketing, protože jsou prý určitý omezení, který vpodstatě neumožňují vyrobit takový benzín, za a) nejsem odborník za b) už si to příliš dobře nepamatuji, ale mělo to co dělat s oktanovými čísly.
1. 8. 2011 18:09
Re: Nám v ČR
Mě dorazilo prohlášení samotného SHELLu. Do paliva to "německé" aditivum nepřidavají v takové míře, protože to čeští zákaznici nevyžadují...
Avatar - saldy
1. 8. 2011 17:08
Re: Nám v ČR
Před nedávnem nás oblažovali s tou jejich zázračnou přísadou, Periodikum Autodiesel však ve spolupráci s ústavem paliv maziv doložil její jen zanedbatelný obsah, jelikož tušili zas fintu tak s testem počkali až reklamní masáž utichne. Ted nás krmí s úsporným palivem, což nejde potvrdit ani vyvrátit a nebo s tou formulí >:D