Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Formule Ayrtona Senny míří do aukce. V uličkách Monaka v ní zářil, pak přišel kontroverzní konec

Stanislav Kolman
Diskuze (1)
Chtěli byste vlastnit monopost, ve kterém legendární Ayrton Senna za deště exceloval? Máte příležitost, jeden takový bude brzy k mání.

Na okruhu v uličkách Monaka byste úspěšnějšího závodníka hledali marně. Brazilec Ayrton Senna tu vyhrál celkem šestkrát. I když od jeho tragické nehody v Imole uplyne příští rok 25 let, dodnes jej nikdo nedokázal překonat.

Nechybělo moc a vítězství mohlo být celkem sedm. Hned v první sezoně v roce 1984 v Monaku pršelo, což brazilskému závodníkovi sedlo. Probojoval se na druhé místo a ve voze Toleman-Hart TG184 začal stíhat lídra Alaina Prosta. V každém kole byl o sekundu rychlejší a bylo jen otázkou času, než se před soka z Francie dostane.

Jenže v tu chvíli přišel kontroverzní konec závodu. V jednatřicátém kole (celkem jich mělo být 76) se závodní ředitel Jacky Ickx rozhodl podnik předčasně ukončit kvůli bezpečnosti. Rozhodnutí to bylo hodně zvláštní, protože déšť v té době nikterak nehoustl. Postupem času všem došlo, že namísto ochrany jezdců šlo spíše o to, aby vítězství zůstalo v rukou Francouze Prosta. Svědčí o tom i fakt, že Ickx své rozhodnutí s kolegy vůbec neprobral. V té době již nebyl pilotem F1, ale stále aktivně závodil v továrním týmu Porsche. A hádejte, kdo dodával pohonné jednotky Prostovu týmu McLaren?

Nakonec se toto rozhodnutí ukázalo pro Prosta jako nešťastné. Jelikož startovní pole neodjelo 75 % celkové délky závodu, rozdělovala se jen polovina mistrovských bodů. Francouzovi po posledním závodě chybělo na šampiona Nikiho Laudu půl bodu. Kdyby tedy v Monaku absolvoval celý závod a dojel druhý, stal by se mistrem světa on.

Senna ale kvůli tomuto rozhodnutí moc nezuřil. Měl sice blízko k zisku prvního vítězství ve Formuli 1, zároveň ale přiznal, že jel s poškozeným autem a několikrát malém vylétl z tratě. A právě jeho vůz z této velké ceny je nyní na prodej. Symbolicky zamíří do aukce právě v Monaku, nový majitel jej za nejvyšší příhoz bude moci získat 11. května.

„Rivalita Senny a Prosta patřila koncem osmdesátých a začátkem devadesátých let k nejatraktivnějším soubojům ve světě sportu. Šlo o dva skvělé šampiony, kteří nabídli fanouškům F1 okouzlující a velkolepé závody. Jsme potěšeni, že v rámci aukce můžeme nabídnout vůz Tolemant-Hart TG184, jenž stál na počátku velké rivality,“ uvádí Mark Osborne, expert společnosti Bonhams, která monopost v aukci nabídne. Nového majitele přitom stroj hledá již poněkolikáté.

Stanislav Kolman
Diskuze (1)
19. 3. 2018 22:31
Zastavení závodu
Podmět k zastavení závodu a rozhodnutí o regulérní trati aspoň v těchto letech dával vedoucí pilot takže v tomto případě Alain Prost zvednutím ruky. Ve filmu Senna to bylo vidět. Ale klobouk dolů co tenkrát Ayrton Senna s podprůměrným autem a motorem dokázal. Je to díky technický úzký trati Monaca, ale hlavně díky vodě která ukáže jak kdo umí jezdit. Voda a kvaldy byly jeho celou kariéru. :-)