Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Francie půjčí automobilkám dohromady 6,5 miliardy eur

redakce AUTO.CZ
Diskuze (11)
Automobilky Renault a PSA Peugeot Citroën obdrží od francouzského státu po třech miliardách eur podpory v současné ekonomické krizi. Půl miliardy získá také filiálka Renault Trucks vyrábějící nákladní automobily.

Jde o půjčku rozvrženou do pěti let s nižšími úroky, než by požadovaly banky. Stát pomoc v celkové výši 6,5 miliardy eur (přes 180 miliard Kč) ale podmiňuje příslibem, že ve zmíněném období koncerny nebudou zavírat továrny a vyvinou veškeré úsilí, aby nepropouštěly zaměstnance. Oznámil to dnes francouzský prezident Nicolas Sarkozy po setkání s představiteli automobilového průmyslu.

"Renault a PSA přijaly závazek, že neuzavřou žádnou ze svých továren po dobu vybírání půjčky a že učiní vše pro to, aby se vyhnuly propouštění," řekl Sarkozy. "Je to závazek, který vítám, protože zajišťuje, aby hluboká ale dočasná krize nezničila část naší průmyslové základny a know-how ve výrobě automobilů," dodal.

"Francie zachová mocný automobilový průmysl a výrobní kapacitu na národním území. Nemáme na vybranou, buď necháme průmysl se zhroutit nebo musíme reagovat s nezbytnými prostředky," sdělil také.

Prezident rovněž upozornil, jak pro francouzské daňové poplatníky, tak pro Evropskou komisi, která dohlíží, aby státy nenarušovaly konkurenční prostředí v EU, že "nejde o dar, ani státní subvenci, ale půjčku s úrokovou mírou šesti procent".

Stát se s automobilkami také domluvil na zdvojnásobení pomoci na dvě miliardy na pomoc financování splátkového prodeje vozidel, kterého využívá 75 procent kupujících v zemi. Dvojnásobná, tedy ve výši 600 milionů eur, má být i pomoc na podporu subdodavatelů v automobilovém průmyslu. Tam ale stát a automobilky přispívají rovným dílem.

Stát již počátkem zimy začal pomáhat s obnovou prodeje aut takzvaným šrotovným ve výši tisíce eur, který dostane kupující výměnou za odevzdání vozidla staršího deseti let. Toto opatření má vyjít státní pokladnu na 200 milionů eur.

Koncern PSA Peugeot Citroën dnes v komuniké zaslaném také ČTK oznámil, že výměnou za půjčené tři miliardy eur neuzavře v daném časovém úseku žádnou továrnu a nezrealizuje plán propouštění zaměstnanců. Půjčka podle automobilce pomůže pokračovat zejména v programu vývoje ekologicky šetrnějších, palivově úspornějších a finančně dostupnějších vozidel. Společnost také uvedla, že v příštích dvou letech bude v každém ze svých pěti výrobních závodů ve Francii vyrábět jeden nebo více nových modelů.

Podobně se vyjádřil i Renault, který oznámil, že na rok 2009 nechystá žádný "sociální plán", tedy propouštění lidí, a že neuzavře žádnou montážní halu "v příštích letech".

Součástí dohody mezi státem a automobilkami je zvýšení podpory v dočasné nezaměstnanosti na dobu tří měsíců, což se týká pracovníků, jejichž továrny stojí kvůli nedostatku odbytu. Stát má podporovat také automobilky v udržování zaměstnanosti a zajištění rekvalifikace dělníků, kteří právě nemají práci.

Sarkozy, jehož popularita klesla tento měsíc na 36 procent, což je nejnižší úroveň od nástupu do funkce v roce 2007, dnes rovněž nevyloučil, že podobné plány záchrany budou vypracovány i pro další průmyslová odvětví v potížích.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (11)
Avatar - Falco
11. 2. 2009 06:48
Re: Pohádka o tom jak politici likvidují automobilový průmys
Pravda :yes:
10. 2. 2009 11:32
Re: Pohádka o tom jak politici likvidují automobilový průmys
Pokud to majitelům nebo akcionářům nevadí, můžou si ti advisoři, manageři a jiní * pro mě za mě jezdit do Honolulu každý týden. Tato neefektivita je problémem soukromého investora a jsou to jeho peníze. Problém je, když přes státní dotace začnu ty výlety platit já ze svých daní. Takže dotace žádné,je třeba oddělit zrno od plev. Horečka není taky pro tělo vždycky špatná. Krize k zdravému kapitalismu patří stejně jako konjunktura. Střídají se. V krizi podniky krachuji a v konjukuře vznikají. Tak co pořád řešit. Dežo podporu dostane tak jako tak.
10. 2. 2009 10:07
Re: Pohádka o tom jak politici likvidují automobilový průmys
Máš sice ve všem pravdu, ale bohužel - pro drtivou většinu lidí je tohle nepřijatelné. I zde platí nimby-efekt, ať se šetři jinde, ať to "někdo" zaplatí, hlavně se to ale nesmí dotknout mně....státní úředník či odborářský boss ti to vysvětlí, což nakonec konstatuješ zcela správně sám. Problém dnešní doby je, že ti co skutečně produkují, jsou v drtivé menšině oproti těm, co na nich jenom parazitují a to nikdy nepřipustí, aby se tohle změnilo. Inženýr ve vývoji, mistr či dělník u pásu jsou na tom vždycky hůř než nejrůznější advisoři, poradci, specialisté, marketingoví a finanční manažeři se suitu dalších zcela neproduktivních individuí, kteří mají nejen vyšší platy a spoustu výhod oproti té první skupině, ale nemají ani žádnou zodpovědnost a ještě spotřebovávají sekundárně další obrovské prostředky. Nesmyslé cestování ve stylu rána Bahrajn, odpoledne Honkong, hotely, taxíky, letadla, mobily....dokud někdo nesáhne to téhle partičky, dobře nebude. Situace, kdy firma vyrábějící třeba spotřební elektrotechniku platí PR žvanílkům za sledování, korigování a ovlivňování médií desetkrát tolik, co montérům u pásu je sekundárně také příčinou krize....
Avatar - Ham.
10. 2. 2009 09:29
Re: Pohádka o tom jak politici likvidují automobilový průmys
Typický názor ve stylu odborových bosů, nikde žádné rozvaliny, o krizi si zatím všichni jenom povídají v hospodě, na internetu a sledují ji v teple u televize. Krize je když není co jíst, není kde bydlet, není čím zatopit. A k takové "skutečné" krizi může vést ochranářská politika dotací a historie to jen potvrzuje.
10. 2. 2009 01:14
Re: Pohádka o tom jak politici likvidují automobilový průmys
Miluju tyhle vyznavace teoretickych poucek, milovniky kouricich rozvalin, kde se na hromadach mrtvol raduji polomrtvi vitezove, ze jsou to oni kdo zvitezili. No a pak prijdou ti chytrejsi, kteri v zavetri se vzajemnou pomoci v klidu preckali a ty polomrtve matohy - viteze, slupnou jako malinu. Muzeme byt "systemovi" a ridit se podle ucebnic ekonomie. Muzeme rict ze nedame ani korunu a o pul roku pozdeji zaplatime jeste vetsi penize na podporach v nezamestnanosti. A nebo muzeme pouzivat selsky rozum a se stejnymi penezi za 1)platit "nezamestnane" 2) soucasne za stejne penize udrzovat stroj v chodu na "pulplynu", pripraveny okamzite odstartovat. Jedina situace, ktera nas vsechny bude stat neskutecne penize je totiz, kdyz se stroj zastavi. Mimochodem ta pujcka vubec neznamena, ze budou delat 5 dni v tydnu na sklad. Spis naopak. Ty penize umozni preklenout dobu, kdy se vyrabet nebude.