Francie půjčí automobilkám dohromady 6,5 miliardy eur
Jde o půjčku rozvrženou do pěti let s nižšími úroky, než by požadovaly banky. Stát pomoc v celkové výši 6,5 miliardy eur (přes 180 miliard Kč) ale podmiňuje příslibem, že ve zmíněném období koncerny nebudou zavírat továrny a vyvinou veškeré úsilí, aby nepropouštěly zaměstnance. Oznámil to dnes francouzský prezident Nicolas Sarkozy po setkání s představiteli automobilového průmyslu.
"Renault a PSA přijaly závazek, že neuzavřou žádnou ze svých továren po dobu vybírání půjčky a že učiní vše pro to, aby se vyhnuly propouštění," řekl Sarkozy. "Je to závazek, který vítám, protože zajišťuje, aby hluboká ale dočasná krize nezničila část naší průmyslové základny a know-how ve výrobě automobilů," dodal.
"Francie zachová mocný automobilový průmysl a výrobní kapacitu na národním území. Nemáme na vybranou, buď necháme průmysl se zhroutit nebo musíme reagovat s nezbytnými prostředky," sdělil také.
Prezident rovněž upozornil, jak pro francouzské daňové poplatníky, tak pro Evropskou komisi, která dohlíží, aby státy nenarušovaly konkurenční prostředí v EU, že "nejde o dar, ani státní subvenci, ale půjčku s úrokovou mírou šesti procent".
Stát se s automobilkami také domluvil na zdvojnásobení pomoci na dvě miliardy na pomoc financování splátkového prodeje vozidel, kterého využívá 75 procent kupujících v zemi. Dvojnásobná, tedy ve výši 600 milionů eur, má být i pomoc na podporu subdodavatelů v automobilovém průmyslu. Tam ale stát a automobilky přispívají rovným dílem.
Stát již počátkem zimy začal pomáhat s obnovou prodeje aut takzvaným šrotovným ve výši tisíce eur, který dostane kupující výměnou za odevzdání vozidla staršího deseti let. Toto opatření má vyjít státní pokladnu na 200 milionů eur.
Koncern PSA Peugeot Citroën dnes v komuniké zaslaném také ČTK oznámil, že výměnou za půjčené tři miliardy eur neuzavře v daném časovém úseku žádnou továrnu a nezrealizuje plán propouštění zaměstnanců. Půjčka podle automobilce pomůže pokračovat zejména v programu vývoje ekologicky šetrnějších, palivově úspornějších a finančně dostupnějších vozidel. Společnost také uvedla, že v příštích dvou letech bude v každém ze svých pěti výrobních závodů ve Francii vyrábět jeden nebo více nových modelů.
Podobně se vyjádřil i Renault, který oznámil, že na rok 2009 nechystá žádný "sociální plán", tedy propouštění lidí, a že neuzavře žádnou montážní halu "v příštích letech".
Součástí dohody mezi státem a automobilkami je zvýšení podpory v dočasné nezaměstnanosti na dobu tří měsíců, což se týká pracovníků, jejichž továrny stojí kvůli nedostatku odbytu. Stát má podporovat také automobilky v udržování zaměstnanosti a zajištění rekvalifikace dělníků, kteří právě nemají práci.
Sarkozy, jehož popularita klesla tento měsíc na 36 procent, což je nejnižší úroveň od nástupu do funkce v roce 2007, dnes rovněž nevyloučil, že podobné plány záchrany budou vypracovány i pro další průmyslová odvětví v potížích.