Francouzská vláda se pouští do pomoci automobilovému průmyslu

Francouzská vláda se pouští do pomoci automobilovému průmyslu

 

Francie zkoumá všechny možnosti, jak pomoci domácím výrobcům aut. Ti potřebují hlavně nové peníze, ale za finanční pomoc by v některých případech mohl stát požadovat vlastnický podíl ve firmách.

V rozhovoru pro dnešní vydání listu Le Figaro to řekl státní tajemník pro průmysl Luc Chatel. Státní pomoc se má týkat i zahraničních automobilek s výrobními závody na francouzském území.

V úterý se mají setkat představitelé státu, automobilových výrobců, subdodavatelů a odborů, aby se domluvili na vypracování nejúčinnějších opatření, která by vyhovovala všem zúčastněným stranám. Konkrétní kroky by měly být oznámeny počátkem února. Případné přímé státní investice do automobilového průmyslu mohou ovšem narazit na výhrady Evropské komise.

Francouzský prezident Nicolas Sarkozy v minulých týdnech opakovaně zdůrazňoval, že nenechá padnout tamější automobilový průmysl, na kterém je přímo či nepřímo závislých deset procent zaměstnaných Francouzů, tedy 2,5 milionu lidí. Stát vidí řešení v tom, že napumpuje do odvětví v krizi miliardy eur nebo se zaručí u bank, aby velkým koncernům obnovily půjčky za "normální" úroky. Firmy ale musejí především slíbit, že nebudou stěhovat své výrobní závody na východ s levnější pracovní silou.

Koncerny PSA Peugeot Citroën a Renault hlavně očekávají, že stát "domluví" bankám, aby svoje peníze nepůjčovaly tak draho, jak to dělají kvůli zvýšeným ekonomickým rizikům. V době, kdy se automobilky potýkají s propadem tržeb z prodeje vozidel a kdy jsou jejich vyhlídky nevalné, je to ovšem možné bankám vysvětlit jedině tím, že stát se stane ručitelem za peníze, které by se jim také nemusely vrátit.

Například podle zástupců Renaultu není přijatelné, aby banky půjčovaly na úrok, který v současnosti dosahuje osmi procent. Výrobci tvrdí, že banky přehánějí úvěrová rizika, jimiž vyšší úroky zdůvodňují. Automobilky potřebují likviditu hlavně na financování splátkového prodeje vozidel. Ve Francii se soukromníkům prodává na splátky 75 procent aut. Další náklady jsou spojené se skladovými zásobami nových vozidel u koncesionářů. Jestliže dceřiná kreditní firma PSA Finance potřebuje na svou činnost pět miliard eur ročně, RCI od Renaultu tři miliardy. A obě obdržely od státu zatím jen 500 milionů eur.

Automobilové koncerny čekají také na zásahy státu, jež by obnovily jejich konkurenceschopnost, která vůči Německu klesla o 30 procent. Produktivitu práce ve Francii podle nich podemílají vysoké sociální náklady na zaměstnance na bedrech zaměstnavatelů, daňové poplatky a omezení pracovní doby - pověstný 35hodinový pracovní týden trápí všechna pracoviště se směnným provozem.

Automobilky počítají se státní pomocí také ohledně své schopnosti přežít v dlouhodobějším horizontu. Prosadit se na automobilovém trhu by měly s vozidly s téměř nebo úplně nulovými emisemi, stoprocentní výrobní automatizací a recyklovatelností. Náklady na výzkum, který by přinesl motory příslušných parametrů, by ovšem nesl hlavně stát, který slíbil, že se v tom bude angažovat. Vzniká také jakýsi záruční fond s 300 miliony eur, ze kterého se má pomáhat v případě akutního nedostatku peněz - dvě třetiny ale do něho mají dát PSA Peugeot Citroën a Renault.

Vláda ovšem za svou pomoc čeká závazky. Koncerny nesmí stěhovat své výrobní haly do ciziny s levnější pracovní silou či svoje závody uzavírat. Také nemají dostávat pod tlak své subdodavatele zejména v protahování platebních lhůt.

Jestliže PSA Peugeot Citroën a Renault slibují, že nic stěhovat nebudou, již řadu let expandují téměř výhradně v zahraničí. Z vozidel značky Renault prodaných loni ve světě jich jen 44 procent bylo vyrobeno ve Francii, 30 procent ve zbytku Evropy a pětina mimo starý kontinent. Dovoz aut do Francie už převýšil vývoz, což vytvořilo koncem loňského listopadu deficit 4,4 miliardy eur. Produkce aut francouzských automobilek ve Francii klesla za devět měsíců loňského roku o deset procent, zatímco ve světě stoupla o 1,8 procenta. Automobilový průmysl se podílí přímo na HDP Francie pouze 0,6 procenta, přičemž poměr zvyšuje činnost firem na tomto odvětví závislých.

K oživení trhu s automobily francouzská vláda již přispěla drobnými zásahy. Kupující například získávají bonus ve výši 1000 eur, když odevzdají k likvidaci vozidlo stačí deseti let. Podle Chatela se tak v prosinci zvýšily objednávky aut například značky Citroën o 29 procent a Peugeot o 36 procent. Na 40 procent všech prodejů aut se nyní vztahuje k této výhodě. Velký zájem je však hlavně o nejmenší auta jako třeba Citroën C1 a Peugeot 107, která jsou vyráběna v Kolíně, tedy mimo Francii.

Spolupracujeme s TipCars.com
Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách

Loni přibylo 409 nových prodejních míst vyhrazených léčiv…

Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje

Šéf Sněmovny reprezentantů amerického Kongresu Paul Ryan…

OBRAZEM: Slavná Tatra Drtikolka vyjela před 50 lety. Připomeňte si její začátky OBRAZEM: Slavná Tatra Drtikolka vyjela před 50 lety. Připomeňte si její začátky

Kořeny vývoje těžkého nákladního vozidla Tatra 813 sahají…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 






 
Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Dnes 18:48

V roce 2002 představil AvtoVAZ Ladu 2151 Classic. Kombi mělo nahradit beznadějně zastaralé modely 2104, 2105 a 2107. Auto se však nakonec nikdy nevyrábělo.




Blesk.cz

Lidl stahuje lískooříškovou pomazánku. Kvůli strachu z rakoviny

Lidl stahuje lískooříškovou pomazánku. Kvůli strachu…

Obchodní řetězec Lidl stahuje z prodeje lískooříškovou pomazánku Sympathica s datem spotřeby 9. 11. 2017. Podle…

Terorista Masood v 15 letech a teď: Co udělalo z šikovného hocha monstrum?

Terorista Masood v 15 letech a teď: Co udělalo z…

Brit Khalid Masood (†52) se do historie ve středu zapsal jako terorista, který zabil u londýnského parlamentu…

 

iSport.cz

Kanadské týmy vrací úder. Po mizérii jízda a NHL se klaní. Co Stanley Cup?

Kanadské týmy vrací úder. Po mizérii jízda a NHL se…

Fanoušci hokeje v Kanadě jsou na nohou a buší si hrdě do prsou. Možná předčasně, v průměru zbývá do konce…

Česko - Slovensko 4:1. Černý v derby jednadvacítek zazářil hattrickem

Česko - Slovensko 4:1. Černý v derby jednadvacítek…

Čeští fotbalisté do 21 let v přípravě na EURO se Slovenskem zvítězili v Karviné 4:1. V derby mladíků zazářil…

 

Reflex.cz

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se dnes utopilo 12 migrantů, včetně pěti dětí, poté, co se s nimi převrátil gumový člun. Další…

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka, ale říkat se tomu bude Práskačka

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka,…

Účtenková loterie, jejíž pomocí chce ministerstvo financí kontrolovat vydávání EET účtenek, se rozběhne v…