Francouzský trh v 1.pololetí roku 2009: Pořadí značek
Díky vládní podpoře prodeje odvíjející se mj. od kombinované spotřeby konkrétních modelů, prodaly automobilky ve Francii v prvním letošním pololetí přibližně stejný počet automobilů (asi 1,12 milionu ks) jako ve stejném období loni.
Vzhledem k výrazným propadům poptávky ve Velké Británii a Itálii se Francie stala druhým největším trhem s osobními automobily v Evropě, hned po Německu, když loni byla až na pátém místě.
Francouzský trh to jsou především malá auta domácích značek. Největší značkou je tradičně Renault, kterému pomáhá i na domácím trhu zvyšovat odbyt nízkonákladová Dacia. Přesto se lídr trhu neubránil poklesu prodeje o necelá 2 %. Ve Francii se prodá 42 % všech Renaultů, které automobilka umisťuje na evropské trhy. To je srovnatelná pozice s postavením Volkswagenu na německém trhu. Podobně jsou na tom Peugeot a Citroën na dalších místech. Obě značky mají stále vyrovnanější prodejní čísla, kdysi vedoucí Peugeot se potýká s propadem odbytu a Citroën naopak roste.
Za francouzskou trojkou není dlouho nic a teprve potom je na čtvrtém místě pořadí, s velkým odstupem, Volkswagen - nejpopulárnější dovážená značka ve Francii. Relativně blízko je na 5. místě Ford. Fiat, Toyota a (letos výrazně ztrácející) Opel prodávají momentálně ve Francii podobné objemy a jejich pořadí se může snadno brzy změnit.
Prémiová trojice z Německa měla ve Francii ještě loni jasného lídra ve značce BMW, letos je vše jinak. 19% pokles prodeje BMW srovnal roli mnichovské značky s postavením Mercedesu, třetí Audi na oba mírně ztrácí.
Zajímavé je postavení španělského SEATu. Ten prodává ve Francii dvakrát více aut než Škoda (ve Francii prodává jen 3,65 % produkce umístěné v Evropě), kterou zde překonávají oba korejští tygři - Hyundai i Kia.
Francouzi nikdy nevyhledávali japonská auta a částečně to platí dodnes. Francouzský trh představuje asi 15 % celoevropského prodeje automobilů, ale Honda i Mazda zde prodávají jen méně než 6 % své v Evropě prodané produkce a v případě Mitsubishi je to dokonce méně než 2 %.
Prodej automobilů ve Francii: leden-červen 2009 | ||||||
- | - | Prodej [ks] | Prodej [ks] | Meziroční rozdíl [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Podíl F na EU [%] |
Poř. | Značka | 1-6/2009 | 1-6/2008 | - | - | 1-6/2009 |
1. | Renault (Dacia) | 271310 | 276656 | -5346 | -1,93% | 42,12% |
2. | Peugeot | 188659 | 195054 | -6395 | -3,28% | 37,29% |
3. | Citroën | 175933 | 158173 | 17760 | 11,23% | 39,80% |
4. | VW | 78714 | 71031 | 7683 | 10,82% | 9,28% |
5. | Ford | 65669 | 62623 | 3046 | 4,86% | 9,89% |
6. | Fiat | 44015 | 40032 | 3983 | 9,95% | 8,04% |
7. | Toyota (Lexus) | 43821 | 51638 | -7817 | -15,14% | 11,75% |
8. | Opel | 42414 | 54262 | -11848 | -21,83% | 7,56% |
9. | BMW (Mini) | 29935 | 37023 | -7088 | -19,14% | 8,41% |
10. | Mercedes-Benz | 27247 | 27111 | 136 | 0,50% | 8,96% |
11. | Audi | 25935 | 24036 | 1899 | 7,90% | 7,94% |
12. | Seat | 20221 | 18494 | 1727 | 9,34% | 12,11% |
13. | Nissan (Infiniti) | 18913 | 20728 | -1815 | -8,76% | 11,87% |
14. | Suzuki | 14573 | 13194 | 1379 | 10,45% | 10,79% |
15. | Hyundai | 12019 | 10425 | 1594 | 15,29% | 6,98% |
16. | Kia | 10379 | 8896 | 1483 | 16,67% | 8,48% |
17. | Škoda | 9036 | 9442 | -406 | -4,30% | 3,65% |
18. | Chevrolet | 8725 | 4443 | 4282 | 96,38% | 8,92% |
19. | Honda | 7899 | 7202 | 697 | 9,68% | 5,89% |
20. | Mazda | 6384 | 7168 | -784 | -10,94% | 5,78% |
21. | Volvo | 6167 | 6648 | -481 | -7,24% | 6,15% |
22. | Alfa Romeo | 6039 | 4828 | 1211 | 25,08% | 10,19% |
23. | Lancia | 2717 | 2238 | 479 | 21,40% | 4,38% |
24. | Chrysler (Dodge,Jeep) | 2242 | 4260 | -2018 | -47,37% | 7,70% |
25. | Porsche | 1094 | 892 | 202 | 22,65% | - |
26. | Mitsubishi | 1050 | 1523 | -473 | -31,06% | 1,84% |
27. | Land Rover | 1044 | 1819 | -775 | -42,61% | 3,90% |
28. | Saab | 951 | 1751 | -800 | -45,69% | 5,73% |
29. | Subaru | 816 | 502 | 314 | 62,55% | - |
30. | Jaguar | 631 | 863 | -232 | -26,88% | 4,17% |
- | Celkem | 1124552 | 1122955 | 1597 | 0,14% | 15,14% |