Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Frankfurt 2003: filtry také od ostatních výrobců dieselů

Ondřej Láník
Diskuze (36)
Po vlně kritiky, která se snesla na hlavu prestižních německých automobilek, oznámily prakticky všechny německé značky záměr dodávat za příplatek nebo dokonce sériově do vznětových motorů filtry pevných částic.

Po vlně kritiky, která se snesla na hlavu prestižních německých automobilek, oznámily prakticky všechny německé značky záměr dodávat za příplatek nebo dokonce sériově do vznětových motorů filtry pevných částic.

Zatímco pro zážehové agregáty je třícestný katalyzátor standardem již několik let, vznětové pohonné jednotky se prozatím spokojují jen s různými provedeními oxidačních katalyzátorů. Jemné částice sazí, které diesely produkují, snadno pronikají přes lidské plíce do krevního oběhu a mohou způsobovat rakovinu nebo nemoci dýchacích cest. Podle studie Spolkového úřadu pro životní prostředí umírají každoročně v Německu desítky tisíc lidí, díky pobytu v prostředí znečištěném zplodinami ze vznětových motorů. Ohroženy jsou zejména děti, protože koncentrace pevných částic ve vzduchu jsou vyšší nízko při zemi. Ekologická hnutí v Německu v čele s Greenpeace vyzvala německé automobilky, aby lépe ošetřili čistotu výfukových plynů automobilů se vznětovým motorem.

Němečtí výrobci se před lety nechali slyšet, že jejich cesta k čistšímu dieselu vede přes dokonalejší spalování a zamezení vzniku pevných částic. Francouzští výrobci v čele se skupinou PSA, vedle vývoje motoru samotného, vsadili na dodatečné odstraňování částic z výfukových plynů. Jako první představil svůj filtr pevných částic Peugeot pod zkratkou FAP. Látka, z které je filtr pevných částic vytvořen má porézní strukturu a umožňuje zachycení pevných částic z výfukových plynů, které jí procházejí. Míra znečištění filtru a potřeba jeho regenerace je elektronicky sledována kontrolním systémem. Regenerace se provádí zvýšením teploty výfukových plynů a spálením zachycených částic. Jednorázové zvýšení teploty výfukových plynů a spálení pevných částic usazených ve filtru je provedeno na povel řídící jednotky motoru. Hoření částic usazených ve filtru je podpořeno aditivem na bázi cerinu, které je vstřikováno do paliva v nádrži. Filtrem pevných částic jsou dodávány pro modely 307, 406 a 607 s motory 2.0 a 2.2 HDI. Po ujetí 80 000 km (u nové generace motorů 120 000 km) je nutné provést údržbu filtru pevných částic. Po ujetí uvedeného počtu kilometrů palubní počítač řidiče rovněž upozorní na nutnost doplnění aditiva, které je nutné provést v autorizovaném servisu.

V minulých dnech postupně oznámily přípravu filtru pevných částic pro sériové vozy Audi, BMW, Mercedes-Benz, Opel i Volkswagen. U Audi mají filtr první generace (s aditivy) připraven na podzimní IAA (bude dodáván za příplatek), ale usilovně se pracuje na systému bez aditiv, který by fungoval po celou dobu životnosti automobilu (až 175.000 km). Mercedes-Benz bude nabízet od října 2003 filtr pro čtyřválce CDI pro modely řady C a E a to za příplatek 580 euro. Šestiválce CDI ve třídách E a S dostanou filtr až od roku 2004. BMW sníží škodliviny ve výfukových plynech u menších dieselů dokonalejším spalováním, což má údajně stačit na splnění přísné normy Euro 4 (platná pro nová vozidla od roku 2006). Vozy pětkové a sedmičkové řady budou filtrem sériově vybaveny během příštího roku. Šéf VW Pischetsrieder slíbil možnost dokoupení filtru pevných částic za přibližně 400 euro.

Ondřej Láník
Diskuze (36)