Frankfurt živě: Klíčové novinky očima redaktorů Auto.cz
Letošní propad automobilových trhů nijak neovlivnil celkovou velikost sklizně premiér na frankfurtském autosalonu. Naopak například BMW přináší hned dva nové modely X1 a 5 GT, k tomu hybridní varianty X6 a řady 7 a koncept hybridního sportovního vozu Vision EfficientDynamics. Další domácí automobilky nezůstaly pozadu – Audi prezentuje nový R8 Spyder či S5 Sportback, Mercedes-Benz třídu E kombi, SLS AMG a čtyři koncepty, Volkswagen facelift Transporteru, Golf R nebo třídveřové Polo a u Opelu se vše točí kolem nové Astry.
Na českém, ale i na německém trhu nepochybně získá prodejní úspěchy nová Škoda Superb Combi, kterou mladoboleslavská značka míří na pro ni novou cílovou skupinu. Dá se ale očekávat, že si Superb Combi získá i přízeň současných majitelů vyšších verzí Octavie Combi.
AUTOSALON FRANKFURT 2009: Příloha Auto.cz se všemi novinkami |
Mezi novinkami dalších evropských automobilek nás zaujal Peugeot 5008, který je praktičtější alternativou 3008 a zároveň atraktivnějším sourozencem Citroënu C4 Grand Picasso. Sesterský Citroën se předvedl více, když prezentuje hned dva malé vozy najednou – pětidveřový C3 a třídveřový stylovější DS3. Oběma nelze upřít atraktivní design a výrazný posun vpřed proti předchozím generacím. Třetí z Francouzů, Renault je co do nových modelů střídmější – dočkali jsme se jen elegantního Fluence, nástupce Méganu sedan – k tomu ale přidává prototypy hned čtyř elektromobilů. Nový sériový sedan má navíc potenciál zopakovat úspěch o třídu menší Thalie.
Poněkud smutněji je u italských značek. Fiat, Alfa Romeo ani Lancia si nepřipravili pro IAA žádný nový model, čeká se na Bravo kombi, Alfu Milano, nové malé Fiatuy…. Příznivci těchto automobilek se zatím musí mimo Fiatu Punto Evo spokojit jen s uvedením nového revolučního motoru MultiAir a vtipně pojatou expozicí, kterou korunují hostesky oblečené jako školačky a učitelky.
Novinkami šetří také Ford, takže dvojice středních MPV C-Max a Grand C-Max se ukázala zatím jen v předpremiéře. Snahy o úsporu paliva prezentuje jen nová verze Focusu ECOnetic. Naopak u Saabu se konečně otevírá (doufejme) světlá budoucnost s novou generací sedanu 9-5, která na nás na živo velmi zapůsobila.
Asijské automobilky můžeme rozdělit do dvou skupin. U Hyundai a Kia nechystali celou záplavu premiér a Subaru má nové Legacy, ostatní značky chybějící nové modely vynahrazují facelifty a koncepty, nebo na IAA raději vůbec nejsou (Honda, Inifiniti, Mitsubishi, Nissan). Na rozsáhlé expozici Suzuki je jedinou novinkou inovované SX4, jehož viditelné změny jsou minimální, o to ochotněji je ale hostesky ukazují…
Nemůžeme opomenout ani velké premiéry značek, se kterými se na našich silnicích nesetkáváme každý den. Výjimečnost letošnímu frankfurtskému autosalonu právě dodávají premiéry Bentley Mulsanne, nového Jaguaru XJ, Rolls-Royce Ghost, od sportovních značek pak Ferrari 458 Italia, Lamborghini Reventón Roadster, Maserati GranCabrio a čtyřdveřový Aston Martin Rapide. Z německé půdy tomu zdatně konkurují hned tři novinky u Porsche.
Uvedený seznam je jen rychlým výčtem z mnoha světových a evropských premiér, které zamířily do Frankfurtu nad Mohanem. Následující tabulka přináší přehled těch největších novinek, které jsme zkoumali na živo přímo na autosalonu. Kompletní přehled nových modelů, faceliftů a konceptů vám přináší naše speciální příloha.