Frankfurt živě: Nová Toyota Yaris (technická data)
Toyota Yaris se v roce 1999 stala prvním v Evropě vyvinutým a současně vyráběným modelem Toyoty. Segment, který do té doby patřil spíše ke slabinám evropské modelové řady japonské jedničky, se rázem stal tahounem růstu značky. Jak se to stalo? Toyota nabídla robustní auto, které bylo sice malé svými dimenzemi, ale myšlenky převedené do automobilové reality, mířily na pomyslný vrchol třídy. Nový Yaris vznikal zřejmě s cílem být opět etalonem. První zveřejněná data a živé statické setkání to jednoznačně potvrzují.
1,2 milionu vyrobených Yarisů první generace znamená velký úspěch pro japonskou jedničku v Evropě. Výroba ve Valenciennes (Francie), v zemi kde jsou malé vozy nadmíru populární, je v souvislosti s náběhem nového Yarisu rozšířena na 270 000 vozů ročně. Zákazníci Toyoty si podle marketingových průzkumů styl malých Toyot oblíbili a tak nepřekvapí, že typická yarisovatost je charakteristická i pro druhé vydání, které mělo právě dnes světovou premiéru na IAA ve Frankfurtu.
Karosérie je velkoprostorovější než dosud, vnější rozměry sice narostly všemi směry (délka +110 mm, rozvor +90 mm), ale interiér nabízí ještě větší délkové přírůstky. Poloha sedících cestujících je přirozenější, zvýšením polohy H-bodu výrobce vylepšil nastupování. Lépe obestavěný prostor se projevil také v nadprůměrně rozměrném zavazadlovém prostoru, který v základním uspořádání měří 272 l (+33 % proti předchůdci). V této třídě neobvyklé je sklápění zadních dělených sedadel jednoduchým pohybem, bez nutnosti demontáže opěrek hlav. Operaci lze uskutečnit i se zcela vzad posunutými předními sedadly. Vzniká navíc zcela rovná ložná plocha a objem 737 l využitelný pro zavazadla. Zadní řadu sedadel lze posunovat v rozsahu 150 mm, což změní poměr mezi prostorem pro zavazadla (272-363 l) a prostorem na zadních sedadlech.
K zajímavostem nové Toyoty se řadí například příplatkový kolenní airbag pro řidiče nebo Smart Entry a Start System, který maximálně zjednodušuje odemykání a startování vozu, původně vyhrazené klíčům. Oba prvky jsou v segmentu malých vozů stále raritou.
Výrobce se chlubí vysokou mírou pasívní bezpečnosti (mj. aktivní opěrky hlavy). Není důvod prohlášením nevěřit, když i dnes je první Yaris (testovaný v roce 2000) podle výsledků testů Euro NCAP mezi nejlepšími vozy třídy.
Pohon Toyoty Yaris budou mít na starost čtyřválce 1.3 VVT-i a 1.4 D4-D převzaté s úpravami z minulé generace, základní verze přebírá litrový tříválec z Ayga. Podrobná data jsou shrnuta v následující tabulce.
Na výstavě je k vidění také třídveřová verze nového Yarisu. Fotografie z výstaviště doplníme později.
Toyota Yaris 2006 | |||
Motor | 1.0 VVT-i | 1.3 VVT-i | 1.4 D-4D |
Zdvihový objem [cm3] | 998 | 1296 | 1364 |
Válce/ventily | 3/4 | 4/4 | 4/2 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 51/6000 | 64/6000 | 66/3600 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 93/3600 | 121/4200 | 190/1800-3000 |
Karosérie | |||
Délka [mm] | 3750 | ||
Šířka [mm] | 1695 | ||
Výška [mm] | 1530 | ||
Rozvor [mm] | 2460 | ||
Zavazadlový prostor [l] | 272-737 | ||
Poh. hmotnost [kg] | 980-1035 | 1010-1055 | 1055-1115 |
Jízdní výkony | |||
Max. rychlost [km/h] | 155 | 170 | 175 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 15,7 (16,9 MMT) | 11,5 (13,1 MMT) | 10,7 (11,8 MMT) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,4 (5,3 MMT) | 6,0 (5,8 MMT) | 4,5 |