Český trh v roce 2009 (malé vozy): Fabia první, ale s obrovským propadem, Fusion dovozovou jedničkou
Zatímco Fusion se oproti roku 2008 o více než čtvrtinu zlepšil, Fabia vykazuje hluboký propad. Pojďme se ale podívat nejprve na měsíční pořadí.
Měsíční žebříček – Bronz pro Fiestu
Vrchol měsíčního pořadí nadále okupuje Fabia, v posledním měsíci loňského roku se český vozový park rozšířil o 1.454 kusů. Druhé místo patří v úvodu zmíněnému Fusionu, který i tentokrát překonal hranici pěti stovek aut (503), třetí příčku okupuje další vůz s modrým oválem ve znaku – Fiesta (317 vozů). Bramborovou medaili ukořistil Hyundai i20 (203) a pátá příčka patří Volkswagenu Polo (181). V prosinci se vůbec nedařilo Peugeotu 207, který je až devátý se 115 novými registracemi.
V meziročním srovnání si Fabia pohoršila o 13,8 %, předloni v prosinci už její prodeje začaly klesat, zastavily se na 1.686 kusech. Ford Fusion zaznamenal naopak nárůst o 92 %, ve stejném měsíci roku 2008 se prodalo jen 262 malých crossoverů. Fiestě loni pomohl nástup nové generace, která do statistik v prosinci 2008 ještě příliš nepromluvila, bylo nově zaregistrováno jen 94 vozů. Její nárůst tedy činil mohutných 237,2 %. Hyundai i20 ještě nemá porovnatelné výsledky, první vozy se ve statistikách objevily až v lednu 2009. Novému Polu se sice na českém trhu daří, přesto si pohoršilo o 18,8 %. Před rokem totiž našlo nové majitele 223 vozů, což způsobil zejména výprodej předchozí generace.
Fiestě náleží titul Skokana roku po právu, v nelichotivé statistice propadáků je tentokrát situace jednoduchá: stal se jím Hyundai Accent s poklesem o 90 %. Zatímco před rokem jich přibylo 140, na konci loňského roku jen čtrnáct!
Celkový trh v prosinci 2009 meziročně klesl, ale pouze o 8,2 %. Zatímco poslední měsíc roku 2008 přinesl 4.367 nových malých vozů na domácí silnice, tentokrát jich bylo o 356 méně: 4.011.
Třída malých vozů, registrace na českém trhu v prosinci 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 12/2009 | 1-12/2009 | 12/2009 | 1-12/2009 |
1. | Škoda FABIA | 1454 | 17763 | 36,3% | 33,1% |
2. | Ford FUSION | 503 | 7020 | 12,5% | 13,1% |
3. | Ford FIESTA | 317 | 2460 | 7,9% | 4,6% |
4. | Hyundai i20 | 203 | 1568 | 5,1% | 2,9% |
5. | Volkswagen POLO | 181 | 2391 | 4,5% | 4,5% |
6. | Renault THALIA | 157 | 2306 | 3,9% | 4,3% |
6. | Toyota YARIS | 157 | 1937 | 3,9% | 3,6% |
8. | Renault CLIO | 153 | 1678 | 3,8% | 3,1% |
9. | Peugeot 207 | 115 | 2545 | 2,9% | 4,7% |
10. | Dacia SANDERO | 110 | 887 | 2,7% | 1,7% |
11. | Citroën C3 | 102 | 1429 | 2,5% | 2,7% |
12. | Chevrolet AVEO | 88 | 2144 | 2,2% | 4,0% |
13. | Fiat PUNTO | 73 | 1391 | 1,8% | 2,6% |
14. | Seat IBIZA | 62 | 987 | 1,5% | 1,8% |
15. | Peugeot 206 | 54 | 534 | 1,3% | 1,0% |
16. | Opel CORSA | 46 | 1000 | 1,1% | 1,9% |
17. | Kia RIO | 45 | 886 | 1,1% | 1,6% |
18. | Suzuki SWIFT | 39 | 850 | 1,0% | 1,6% |
19. | Kia SOUL | 36 | 543 | 0,9% | 1,0% |
20. | Mazda 2 | 33 | 777 | 0,8% | 1,4% |
21. | Honda JAZZ | 16 | 330 | 0,4% | 0,6% |
22. | Hyundai ACCENT | 14 | 784 | 0,3% | 1,5% |
23. | Mitsubishi COLT | 13 | 307 | 0,3% | 0,6% |
24. | Nissan MICRA | 11 | 191 | 0,3% | 0,4% |
25. | Alfa Romeo MITO | 6 | 80 | 0,1% | 0,1% |
25. | Mini | 6 | 71 | 0,1% | 0,1% |
- | Ostatní modely | 17 | 858 | 0,4% | 1,6% |
- | CELKEM | 4011 | 53717 | 100,0% | 100,0% |
Vznětové motory tvoří v malých vozech mizivé procento nových registrací. V prosinci co do absolutních počtů kralovala dieselům v této třídě samozřejmě Fabia s 207 vozy, následuje Ford Fusion (15) a trojice s desítkou kusů - Renaulty Clio a Thalia a VW Polo (11). Ostatní konkurenti hranici deseti vozů s tímto druhem pohonu nepřesáhli. V procentním vyjádření je situace následující – nejlepší z této pětice byla opět Fabia (14,2 %) před Cliem s 6,5 % a Thalií s 6,4 %. Polo má 5,5 a Fusion jen 3 %.
Celkové výsledky za rok 2009 – Fabií o 10 tisíc méně
Trh malých vozů ztratil oproti roku 2008 20,7 %, bylo zaregistrováno o 14.009 vozů méně, 53.717 oproti předloňským 67.726. Propad je samozřejmě velkou měrou způsoben neúspěchem Fabie.
Od ledna do prosince 2009 se totiž prodalo na českém trhu jen 17.763 malých škodovek, podíl domácího výrobce v této třídě tak klesl pod hranici jedné třetiny. Následuje Ford Fusion, jehož registrace překonaly sedmitisícovou hranici (7.020 kusů) a podíl se razantně vyšplhal nad dříve snových 10 % (13,1 %). Patří mu navíc prvenství mezi importovanými vozy. Na třetím místě skončil i přes momentální neúspěchy nakonec Peugeot 207 (2.545, 4,7 %), na čtvrtém najdeme Fiestu (2. 460, 4,6 %) a pátý je stejně jako loni Volkswagen Polo (2.391, 4,5 %). Thalia to tentokrát do první pětky nedotáhla, skončila šestá (2.306 kusů), sedmé je Aveo (2.144), osmý Yaris už zůstal pod dvěma tisíci (1.937), deváté je Clio (1.678) a desátý nejlepší nováček Hyundai i20 (1.568). Korejským vozům pomohla hlavně bohatá výbava za velmi slušnou cenu, ač Aveo své konstrukční stáří zapřít nedokáže. Koneckonců, ani druhá generace Clia se zatím do důchodu nechystá.
Domácí bestseller se tentokrát ocitl v hlubokém propadu, ten ve srovnání s rokem 2008 činí 36,8 %, tehdy bylo zaregistrováno 28.103 nových fabií. Pro úplnost dodejme, že v roce 2007 jich bylo 31.977. Fusion dosáhl naopak meziročního nárůstu 25,2 % (předloni 5.608), o více než čtvrtinu (28,3 %) se ale zhoršil Peugeot 207 (z 3.549). Registrace Fiesty vyskočily o 48,6 % (z 1.655 vozů), Volkswagenů Polo si Češi předloni koupili celkem 2.686 (za rok 2009 tedy -11 %). Malý sedan od Renaultu ztratil rovných 400 vozů (z 2.706, -14,8 %), Aveo naopak takřka čtvrtinu získalo, předloni si jich čeští zákazníci odvezli 1.716, což znamená zvýšení o 24,9 %. Toyota Yaris si z 2.673 automobilů v roce 2008 razantně pohoršila, její registrace klesly o 27,5 %. Renaultů Clio bylo předloni 2.645, za rok 2009 tedy vykazuje nelichotivých -30,8 %. Na srovnání Hyundaie i20 si budeme muset ještě rok počkat, jedno je ale jisté, svého předchůdce Getze nahradil více než úspěšně.
Lichotivými výsledky se ovšem nemůže pochlubit například Honda City (-65,9 %), která navíc absolvovala generační výměnu. Předloňská radikální modernizace také příliš nepomohla Mitsubishi Colt (-52,3 %).
Třída malých vozů, registrace na českém trhu v roce 2009 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1-12/2009 | 1-12/2008 | [ks] | [%] | 1-12/2009 |
1. | Škoda FABIA | 17763 | 28103 | -10340 | -36,8% | 33,1% |
2. | Ford FUSION | 7020 | 5608 | 1412 | 25,2% | 13,1% |
3. | Peugeot 207 | 2545 | 3549 | -1004 | -28,3% | 4,7% |
4. | Ford FIESTA | 2460 | 1655 | 805 | 48,6% | 4,6% |
5. | Volkswagen POLO | 2391 | 2686 | -295 | -11,0% | 4,5% |
6. | Renault THALIA | 2306 | 2706 | -400 | -14,8% | 4,3% |
6. | Chevrolet AVEO | 2144 | 1716 | 428 | 24,9% | 4,0% |
8. | Toyota YARIS | 1937 | 2673 | -736 | -27,5% | 3,6% |
9. | Renault CLIO | 1678 | 2425 | -747 | -30,8% | 3,1% |
10. | Hyundai i20 | 1568 | 0 | 1568 | - | 2,9% |
11. | Citroën C3 | 1429 | 2172 | -743 | -34,2% | 2,7% |
12. | Fiat PUNTO | 1391 | 1424 | -33 | -2,3% | 2,6% |
13. | Opel CORSA | 1000 | 1682 | -682 | -40,5% | 1,9% |
14. | Seat IBIZA | 987 | 1054 | -67 | -6,4% | 1,8% |
15. | Dacia SANDERO | 887 | 590 | 297 | 50,3% | 1,7% |
16. | Kia RIO | 886 | 839 | 47 | 5,6% | 1,6% |
17. | Suzuki SWIFT | 850 | 817 | 33 | 4,0% | 1,6% |
18. | Hyundai ACCENT | 784 | 1317 | -533 | -40,5% | 1,5% |
19. | Mazda 2 | 777 | 1207 | -430 | -35,6% | 1,4% |
20. | Kia SOUL | 543 | 0 | 543 | - | 1,0% |
21. | Peugeot 206 | 534 | 798 | -264 | -33,1% | 1,0% |
22. | Honda JAZZ | 330 | 274 | 56 | 20,4% | 0,6% |
23. | Mitsubishi COLT | 307 | 644 | -337 | -52,3% | 0,6% |
24. | Hyundai GETZ | 296 | 1935 | -1639 | -84,7% | 0,6% |
25. | Seat CORDOBA | 270 | 410 | -140 | -34,1% | 0,5% |
26. | Nissan MICRA | 191 | 352 | -161 | -45,7% | 0,4% |
27. | Alfa Romeo MITO | 80 | 14 | 66 | 471,4% | 0,1% |
28. | Honda CITY | 74 | 217 | -143 | -65,9% | 0,1% |
29. | Mini | 71 | 87 | -16 | -18,4% | 0,1% |
30. | Toyota URBAN CRUISER | 68 | 0 | 68 | - | 0,1% |
31. | Subaru JUSTY | 42 | 81 | -39 | -48,1% | 0,1% |
32. | Lada KALINA | 29 | 53 | -24 | -45,3% | 0,1% |
33. | Lada PRIORA | 26 | 3 | 23 | 766,7% | 0,0% |
34. | Suzuki IGNIS | 25 | 549 | -524 | -95,4% | 0,0% |
35. | Citroën C2 | 20 | 73 | -53 | -72,6% | 0,0% |
- | Ostatní modely | 8 | 13 | -5 | -38,5% | 0,0% |
- | CELKEM | 53717 | 67726 | -14009 | -20,7% | 100,0% |
Situace Fabie je momentálně poměrně tristní, byť této kategorii s přehledem vládne. Očekávaný útok Sandera nepřišel, v ročním žebříčku mu patří až patnácté místo, byť se zlepšilo o více než polovinu, což je mimochodem ze všech modelů nejvíce (Alfu MiTo a Ladu Priora vynecháme). Nástupce Fusionu se dočkáme zřejmě až letos, doufejme, že v úspěších bude následovat svého předchůdce i novou Fiestu, ze které bude vycházet. Hlavní novinkou letošního jara je ale druhá generace Citroënu C3.