Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fuso Canter 4x4: Na koleje

Ivo Semrád
Diskuze (0)
Nízký podvozek šestitunového modelu Canter se výborně hodí k různým úpravám. Podíváme se na kolejovou vestavbu.

Velká Británie se stala novým působištěm zajímavé přestavby Fusa Canter, který v tuzemsku známe spíše s konvenčními nástavbami díky výbornému poměru užitečné a celkové hmotnosti. Nové provedení Fusa pro Velkou Británii však vychází z podvozku 4x4 s pohonem všech kol, protože má být schopen se ke kolejím dostat složitým terénem. Vzniklo tak vozidlo se zvýšenou světlou výškou schopné najet na koleje prakticky kdekoliv a pak posloužit pro práci na kolejišti.

Fuso Canter 4x4 tak ve Velké Británii dobývá železniční síť. Londýnská společnost Network Rail, která má od října 2002 na starosti údržbu železniční infrastruktury ve Velké Británii, bude pro údržbu kolejí poprvé používat dvacet speciálně vybavených vozidel Canter 4x4.

Vozidla s celkovou hmotností 6,5 tuny jsou za tím účelem vybavena hydraulicky ovládanými koly pro provoz na kolejích před přední a za zadní nápravou. To znamená, že Canter 4x4 s dvojitou kabinou dokáže přepravit celý tým údržbářů včetně nákladu a nářadí jak na silnici, tak i na kolejích.

Přestavbu automobilu realizoval nástavbář Gos Tool & Engineering v Blaenavonu z Jižní Walesu.

Šest vozidel kromě náprav pro jízdu na kolejích obdrželo jeřábovou nástavbu, aby bylo možné při práci na kolejích přemisťovat, resp. nadzvedávat i těžké pražce a koleje. Dalších čtrnáct vozidel bylo vybaveno skříňovou nástavbou, do níž lze uložit veškeré nářadí a zařízení pro svařovací práce. V případě přepracované zadní nápravy s jednoduchou montáží pneumatik se jedná o konstrukci britského výrobce nástaveb na speciální přání zákazníka.

Canter 6C18D 4x4 je ideálním nákladním vozidlem pro tento druh provozu. Vzhledem k nízké výšce vozidla lze přídavná kola pro jízdu na kolejích realizovat s relativně jednoduchými konstrukčními opatřeními. Navzdory svým kompaktním rozměrům a montáži dvojité kabiny nabízí vozidlo dostatek místa pro potřebné nástavby.

Pohon více než šestitunového vozidla dostal na starosti osvědčený třílitrový čtyřválec v nejsilnější specifikaci o výkonu 129 kW. Agregát nabízí velmi pěkný točivý moment 430 N.m již od 1600 min-1, což by pro speciální automobil mělo stačit i k přesunu po silnici. Točivý moment směřuje na všechna kola, což dodává vozidlu mimořádnou průchodnost.

Během oprav nejde zejména o rychlost přesunu, ale k hlavním přednostem patří flexibilita využití univerzálního vozidla pro silnici i železnici. Jednoduchá montáž na zadní nápravě dovoluje snadný přenos točivého momentu na koleje.

Nízká valníková nástavba dovoluje přepravu potřebného materiálu až na místo opravy, takže není třeba od místa naložení u silnice až po jeho dopravu do zapadlého kouta železniční tratě jej překládat z automobilu na vlak.

Speciální vozidla Canter tím zajistí veškerou přepravní logistiku, protože jezdí jak na silnici, tak na kolejích. Network Rail využívá nová Cantery 4x4 pro každodenní práci. Opravárenským týmům usnadňuje úkoly a díky všestrannému využití vozidla zvyšuje efektivitu práce.

Ivo Semrád
Diskuze (0)