Gardner Douglas GD427 – Cobra stále žije

Gardner Douglas GD427 – Cobra stále žije

 
 
7.6. 2004

Málokterý sportovní vůz se dočkal takové popularity jako Shelbyho AC Cobra. Přestože jeho originál vznikl poprvé již v roce 1956 patří stále mezi nejobdivovanější sportovní vozy. Jeho popularita je taková, že je na světě několik desítek firem vyrábějících jeho repliky. GD427 je jednou z nich.

Společnost Gardner Douglas byla založena v lednu roku 1990 konstruktérem Andrew Burrowsem za účele vyrábět kvalitní sportovní vozy špičkové kvality zásadně ručním způsobem. Jejím prvním dítětem a zároveň vlajkovou lodí je právě GD427. Tento automobil v první polovině devadesátých let nasbíral pěknou řádku ocenění v motoristických časopisech. V letech 1996 a 97 zvítězil v britském mistrovství Retro sportovních a GT vozů a poté ještě v roce 2001 se po návratu na závodní dráhu opět výrobce radoval ze stejného titulu. Tyto úspěchy na sportovním poli výrobci zajistily výsadní postavení mezi konkurencí zabývající se produkcí replik.

Co je tedy na GD427 tolik výjimečné? Vzhled to pravděpodobně nebude, protože ten striktně kopíruje svůj dávný vzor a tak jako před 45 lety působí stejně impozantně a agresivně, slibujíc neskutečné zážitky ze sportovní jízdy. Dlouhá příď s motorem umístěným za přední nápravou s velkým vstupem vzduchu pro sání motoru na kapotě. Obrovský oválný vstup pro chladící vzduch lemovaný chromovaným nárazníkem, klasické kruhové světlomety a směrovky, mohutně vystupující blatníky ukrývající široká kola. Dlouhý zaoblený zadní převis ukrývající malý zavazadlový prostor a pouze drobná koncová světla a směrovky. To všechno jsou prvky, které tomuto vozu zajistily nesmrtelnost. V případě GD427 jsou standardně pod zádí umístěny dvě mohutné roury výfukového potrubí, ale pro zájemce samozřejmě nechybí vyústění výfuků na bocích s mohutnými tlumiči vedle prahů. Také rozměry jsou zachovány, délka je 4115 mm, šířka 1753 mm a rozvor 2286 mm.

Kouzlo úspěchu je ukryto právě pod skvěle zpracovanou karosérií ze skelného laminátu. U repliky je totiž důležitý vzhled, ale technické řešení podvozku již tak striktně dodrženo být nemusí. Toho se u Gardner Douglas chytili a navrhli unikátní koncepci kombinující páteřový prostorový rám svařený z trubek čtvercového a kruhového průřezu nesoucí veškerou techniku podvozku a pohonu, na kterou je pomocí gumových silentbloků přišroubována polosamonosná laminátová karosérie. Toto řešení má dvě základní výhody. První je, že se minimalizoval přenos vibrací pohonného ústrojí do prostoru pro posádku a druhá se projeví při opravách, kdy je možné během necelé hodiny celou vystrojenou karosérii jednoduše demontovat od podvozku. Tuhost karosérie při nárazu z boku zajišťuje pěnová výplň prahů a prahy jsou ještě zesíleny zalaminovanými ocelovými lanky. Ve dveřích pak nechybí trubkové výztuhy. Páteřový rám disponuje vysokou tuhostí a je navržen pro motory V8 o výkonu až 550 koní. Motory se používají buď Rover nebo Chevrolet 5,7l. Zatímco první je pro běžné použití vozu, americké motory se používají jako základ pro ladění na zmiňovaný extrémní výkon. K přenosu výkonu na zadní kola se používají pětistupňové ručně řazené převodovky buď Rover, nebo k americkým motorům Borg Warner T5 či Tremec.

Vozy GD427 se vyrábějí ve dvou provedeních. První je určeno převážně pro britský trh a využívá velké množství podvozkových dílů Jaguaru XJ6 včetně náprav, nábojů, brzd a diferenciálu zadní nápravy. Je nabízeno s menšími koly o rozměrech 215/55 R16 vpředu a 225/55 R16 vzadu a standardně je doporučován motor Rover V8. Druhé provedení je určeno pro prodej v kontinentální Evropě a je osazeno zcela nové vyvinutými nápravami s litými těhlicemi, náboje a duté kotoučové brzdy na všech kolech jsou použity z Fordu Cosworth (blíže nespecifikováno) a zadní diferenciál je od firmy GKN. Tato změna je vysvětlována snažší dostupností těchto dílů v Evropě. Evropská verze má také větší kola 225/45 R17 vpředu a 245/45 R17 vzadu. Pravdou však také je, že podvozek s novými vlastními nápravami je používán také při závodech, neboť má přes poněkud vyšší cenu lepší jízdní vlastnosti. Rozdíly najdeme na obou nápravách. Zatímco provedení z Jaguáru má vzadu výkyvné poloosy jednoduché konstrukce se dvěmi tlumícími a pružícími jednotkami, evropská verze má zadní nápravu lichoběžníkovou se dvěmi trojúhelníkovými rameny a jednou pružící jednotkou. Pro evropskou verzi má také přední náprava lichoběžníkovou konstrukci.

Velká péče je věnována kvalitnímu zpracování interiéru. Také ten je vyveden v duchu svého vzoru. Na přístrojové desce jsou všechny ukazatele soustředěny na středovou konzoli a před tříramenným volantem s hliníkovou kostrou a dřevěným věncem nenajde řidič nic. Přístrojům s chromovanými rámečky dominuje velký otáčkoměr, blíže k řidiči, a rychloměr, mezi které jsou zasazeny malé hodiny. To je také jediné dané a jinak se rozmístění ostatních přístrojů může měnit vůz od vozu jak ukazují snímky. Čalounění interiéru je plně v moci zákazníka a není vyloučena jakákoli kombinace vysoce kvalitní kůže. Spouštění motoru probíhá taktéž stylově, po otočení klíčkem musí řidič použít tlačítko na přístrojové desce.

S nejsilnějším motorem, který má přes 500 koní dosahuje GD427 díky nízké hmotnosti 950 kg zrychlení z 0-100 km/h za 4 sekundy a nejvyšší rychlosti 280 km/h. GD427 je dodáván převážně jako stavebnice pro movité nadšence, kteří si automobil vlastníma rukama zkompletují a v této podobě vychází jeho cena na zhruba 1 mil. Kč bez motoru a drobností jako jsou hadice, klakson a podobně, které se dají opatřit za různé ceny. Podle přání zákazníka je možno dodat také kompletní vůz, ale jeho cena je značně individuální podle ceny použitých komponent.

Spolupracujeme s TipCars.com
ČSSD zvažuje odchod z Babišovy vlády ČSSD zvažuje odchod z Babišovy vlády

Až koncem příštího týdne má šéf strany Jan Hamáček…

Poslanecký klub ANO stojí jednoznačně za Babišem, řekl Faltýnek Poslanecký klub ANO stojí jednoznačně za Babišem, řekl Faltýnek

Poslanecký klub ANO jednoznačně stojí za premiérem a…

Akcie, měny & názory Jana Vejmělka: Produktivita v Itálii musí vzrůst Akcie, měny & názory Jana Vejmělka: Produktivita v Itálii musí vzrůst

Poslední týdny je Itálie opět ve středu dění. Roztržky…

 

Štítky Chevrolet

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Michal Půr: Nesmyslné limity emisí mohou srazit naši ekonomiku na kolena Michal Půr: Nesmyslné limity emisí mohou srazit naši ekonomiku na kolena

Michal Půr, šéfredaktor serveru Info.cz, v komentáři…

Nejvyhledávanější automobilky podle Googlu: Vítěz v Česku vás překvapí Nejvyhledávanější automobilky podle Googlu: Vítěz v Česku vás překvapí

Se zajímavou statistikou přišla britská pojišťovna Veygo.…

 





 
Video: Mercedes G to měl se Simčou těžké. Nakonec ho vzala na milost

Video: Mercedes G to měl se Simčou těžké. Nakonec ho vzala na milost

Dnes 18:50

Pro nezasvěcené to může být divná stará krabice. I Simče se však nakonec géčko líbilo.




Blesk.cz

Rozina z Mise nový domov po natáčení: Rodinu zasáhla další rána!

Rozina z Mise nový domov po natáčení: Rodinu zasáhla…

Ve středečním díle moderátorka Tereza Pergnerová (44) výrazně pomohla mladé a šťastné rodině ze Slovácka. Otec…

Komunista, který rozdělil Jiráskovou a Švorcovou: 15 let od smrti Jiřího Valy (†76)!

Komunista, který rozdělil Jiráskovou a Švorcovou: 15…

Zemřel před 15 lety, jen pár dní před svými 77. narozeninami. Nemocný, zahořklý. Možná, kdyby Jiří Vala (†76)…

 

iSport.cz

Kluby Premier League se dohodly: videorozhodčí od příští sezony

Kluby Premier League se dohodly: videorozhodčí od…

V anglické fotbalové lize by měl od příští sezony začít fungovat videorozhodčí (VAR). Kluby Premier League se na…

Liberecký objev rostl pro Spartu, pak posílal životopisy: Byl jsem zoufalý

Liberecký objev rostl pro Spartu, pak posílal…

Dvě chycené penalty, pět čistých kont z šesti ligových zápasů. Brankář Filip Nguyen si aktuálně prožívá svůj…

 

Reflex.cz

Babiš: Můj syn nikdy neměl české občanství, ve Švýcarsku studoval

Babiš: Můj syn nikdy neměl české občanství, ve…

Premiér Andrej Babiš (ANO) dnes ve stručném vyjádření novinářům řekl, že jeho syn Andrej nikdy nebyl českým…

Babiš mladší: Můj otec lže, překročil červenou čáru. Nejsem vůbec pod dozorem

Babiš mladší: Můj otec lže, překročil červenou čáru.…

„Teď čtu v novinách, že můj otec řekl, že musím být pod ‚neustálým dozorem‘ vzhledem k mé pseudonemoci, které se…