Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Gardner Douglas GD427 – Cobra stále žije

Miroslav Kudělka
Málokterý sportovní vůz se dočkal takové popularity jako Shelbyho AC Cobra. Přestože jeho originál vznikl poprvé již v roce 1956 patří stále mezi nejobdivovanější sportovní vozy. Jeho popularita je taková, že je na světě několik desítek firem...

Společnost Gardner Douglas byla založena v lednu roku 1990 konstruktérem Andrew Burrowsem za účele vyrábět kvalitní sportovní vozy špičkové kvality zásadně ručním způsobem. Jejím prvním dítětem a zároveň vlajkovou lodí je právě GD427. Tento automobil v první polovině devadesátých let nasbíral pěknou řádku ocenění v motoristických časopisech. V letech 1996 a 97 zvítězil v britském mistrovství Retro sportovních a GT vozů a poté ještě v roce 2001 se po návratu na závodní dráhu opět výrobce radoval ze stejného titulu. Tyto úspěchy na sportovním poli výrobci zajistily výsadní postavení mezi konkurencí zabývající se produkcí replik.

Co je tedy na GD427 tolik výjimečné? Vzhled to pravděpodobně nebude, protože ten striktně kopíruje svůj dávný vzor a tak jako před 45 lety působí stejně impozantně a agresivně, slibujíc neskutečné zážitky ze sportovní jízdy. Dlouhá příď s motorem umístěným za přední nápravou s velkým vstupem vzduchu pro sání motoru na kapotě. Obrovský oválný vstup pro chladící vzduch lemovaný chromovaným nárazníkem, klasické kruhové světlomety a směrovky, mohutně vystupující blatníky ukrývající široká kola. Dlouhý zaoblený zadní převis ukrývající malý zavazadlový prostor a pouze drobná koncová světla a směrovky. To všechno jsou prvky, které tomuto vozu zajistily nesmrtelnost. V případě GD427 jsou standardně pod zádí umístěny dvě mohutné roury výfukového potrubí, ale pro zájemce samozřejmě nechybí vyústění výfuků na bocích s mohutnými tlumiči vedle prahů. Také rozměry jsou zachovány, délka je 4115 mm, šířka 1753 mm a rozvor 2286 mm.

Kouzlo úspěchu je ukryto právě pod skvěle zpracovanou karosérií ze skelného laminátu. U repliky je totiž důležitý vzhled, ale technické řešení podvozku již tak striktně dodrženo být nemusí. Toho se u Gardner Douglas chytili a navrhli unikátní koncepci kombinující páteřový prostorový rám svařený z trubek čtvercového a kruhového průřezu nesoucí veškerou techniku podvozku a pohonu, na kterou je pomocí gumových silentbloků přišroubována polosamonosná laminátová karosérie. Toto řešení má dvě základní výhody. První je, že se minimalizoval přenos vibrací pohonného ústrojí do prostoru pro posádku a druhá se projeví při opravách, kdy je možné během necelé hodiny celou vystrojenou karosérii jednoduše demontovat od podvozku. Tuhost karosérie při nárazu z boku zajišťuje pěnová výplň prahů a prahy jsou ještě zesíleny zalaminovanými ocelovými lanky. Ve dveřích pak nechybí trubkové výztuhy. Páteřový rám disponuje vysokou tuhostí a je navržen pro motory V8 o výkonu až 550 koní. Motory se používají buď Rover nebo Chevrolet 5,7l. Zatímco první je pro běžné použití vozu, americké motory se používají jako základ pro ladění na zmiňovaný extrémní výkon. K přenosu výkonu na zadní kola se používají pětistupňové ručně řazené převodovky buď Rover, nebo k americkým motorům Borg Warner T5 či Tremec.

Vozy GD427 se vyrábějí ve dvou provedeních. První je určeno převážně pro britský trh a využívá velké množství podvozkových dílů Jaguaru XJ6 včetně náprav, nábojů, brzd a diferenciálu zadní nápravy. Je nabízeno s menšími koly o rozměrech 215/55 R16 vpředu a 225/55 R16 vzadu a standardně je doporučován motor Rover V8. Druhé provedení je určeno pro prodej v kontinentální Evropě a je osazeno zcela nové vyvinutými nápravami s litými těhlicemi, náboje a duté kotoučové brzdy na všech kolech jsou použity z Fordu Cosworth (blíže nespecifikováno) a zadní diferenciál je od firmy GKN. Tato změna je vysvětlována snažší dostupností těchto dílů v Evropě. Evropská verze má také větší kola 225/45 R17 vpředu a 245/45 R17 vzadu. Pravdou však také je, že podvozek s novými vlastními nápravami je používán také při závodech, neboť má přes poněkud vyšší cenu lepší jízdní vlastnosti. Rozdíly najdeme na obou nápravách. Zatímco provedení z Jaguáru má vzadu výkyvné poloosy jednoduché konstrukce se dvěmi tlumícími a pružícími jednotkami, evropská verze má zadní nápravu lichoběžníkovou se dvěmi trojúhelníkovými rameny a jednou pružící jednotkou. Pro evropskou verzi má také přední náprava lichoběžníkovou konstrukci.

Velká péče je věnována kvalitnímu zpracování interiéru. Také ten je vyveden v duchu svého vzoru. Na přístrojové desce jsou všechny ukazatele soustředěny na středovou konzoli a před tříramenným volantem s hliníkovou kostrou a dřevěným věncem nenajde řidič nic. Přístrojům s chromovanými rámečky dominuje velký otáčkoměr, blíže k řidiči, a rychloměr, mezi které jsou zasazeny malé hodiny. To je také jediné dané a jinak se rozmístění ostatních přístrojů může měnit vůz od vozu jak ukazují snímky. Čalounění interiéru je plně v moci zákazníka a není vyloučena jakákoli kombinace vysoce kvalitní kůže. Spouštění motoru probíhá taktéž stylově, po otočení klíčkem musí řidič použít tlačítko na přístrojové desce.

S nejsilnějším motorem, který má přes 500 koní dosahuje GD427 díky nízké hmotnosti 950 kg zrychlení z 0-100 km/h za 4 sekundy a nejvyšší rychlosti 280 km/h. GD427 je dodáván převážně jako stavebnice pro movité nadšence, kteří si automobil vlastníma rukama zkompletují a v této podobě vychází jeho cena na zhruba 1 mil. Kč bez motoru a drobností jako jsou hadice, klakson a podobně, které se dají opatřit za různé ceny. Podle přání zákazníka je možno dodat také kompletní vůz, ale jeho cena je značně individuální podle ceny použitých komponent.

Miroslav Kudělka