16.8. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Ne čínská, ale ruská podivnost! SUV Ataman postavil GAZ. Proč zůstalo jen u prototypu?

 

SUV jsou dnes hitem, ruský GAZ ale s myšlenkou takového automobilu koketoval již v devadesátých letech. Výsledek ale moc krásy nepobral.

Ruská automobilka GAZ (Gorkého automobilový závod) je v našem prostředí známá hlavně díky sedanu Volha, případně luxusnímu modelu Čajka, poválečnému vozu Poběda či dnes prodávané dodávce Gazelle. Od jejího založení v roce 1932 ale postavila i spoustu dnes zapomenutých aut. A právě jedno z nich dnes připomeneme, model Ataman. Vznikl v devadesátých letech jako nadějný projekt pick-upu a později SUV, sériové výroby se ale nakonec nedočkal. Pojďme si připomenout jeho příběh.

První prototyp automobilu nazvaného GAZ „Ataman“ (kozácký náčelník) vyjel z dílen závodu v Nižném Novgorodu v polovině devadesátých let. V tu dobu se jednalo o velice nezvyklý projekt na ruské poměry. Tehdejší Ataman byl pick-upem, což byl druh automobilu, který v největší zemi světa nebyl právě obvyklý. I proto při odhalení vzbudil hodně rozporuplných reakcí, ať už těch nadšených, tak těch pohoršených.

GAZ ale Atamanu věřil. Doufal, že pro Rusy neobvyklá koncepce zaujme a automobil se ujme. Proto Ataman byl pro GAZ druhý projekt pick-upu v tehdejší době, o dva roky dříve vznikl GAZ 2304 Burlak, na bázi sedanu 31029. Obchodní úspěch automobilka ostatně potřebovala, stejně jako jiní ruští výrobci na začátku devadesátých let po rozpadu SSSR strádala a hledala cesty, jak v nové době získat zákazníky. Jakožto výrobce armádní techniky navíc GAZ měl zkušenosti i s terénními auty, což se při vývoji Atamanu hodilo.

Video

Podobně jako jiná ruská auta té doby ani Ataman nepobral moc krásy. Právě kvůli neforemným tvarům se mu začalo přezdívat velká huba nebo kolos na hliněných nohou. Ataman totiž opravdu byl obr, na délku měřil 5.060 mm a na šířku 1.870 mm. Rozvor náprav činil 3.100 mm.

Podivný vzhled souvisel s tím, že Ataman byl vlastně hybridem sestaveným ze dvou modelů. Platformu dodala Volha, zatímco až trojmístná kabina byla upravená z nákladního modelu 3307. První varianta (2307) měla opravdu nízký podvozek, a tak úpravou vznikl vyšší model (2308), který lépe zvládal i podmínky mimo zpevněné cesty. Vedle verze s pohonem všech kol ale existovala i zadokolka (2309, někdy přezdívaná Atamanka).

GAZ v nové době: Vedle užitkových aut i výroba Škodovek

Zajímavostí byl motor v útrobách, protože GAZ počítal s různými jednotkami. Zatímco tak 2309 poháněl 2,9litrový čtyřválec, 2308 používal mohutný osmiválec o objemu 4,25 litru. V obou případech šlo nicméně o agregáty ZMZ (Závolžský motorový závod).

Oba prototypy byly vzájemně porovnávány, a přestože v mnohém se chovaly podobně, „vítězem“ se nakonec stala verze 2308 s pohonem všech kol. V terénu byla zkrátka schopnější. Proto se nakonec dostala do produkce a několik desítek (podle některých zdrojů stovek) exemplářů zamířilo k zákazníkům.

To ale GAZu nestačilo. Technika byla „modulární“ a firma počítala s tím, že na jednom základu vedle pick-upu vzniknou i další modely. Jedním z nich mělo být pětidveřové SUV (jak by se takový model dnes nazval), tehdy nazývané kombíkem, které debutovalo v roce 1999 jako GAZ Ataman Jermak (jméno jednoho kozáckého náčelníka).

GAZ TR (1954): S tímto raketovým autem chtěli v SSSR překonat rychlostní rekord

Příď pocházela z pick-upu, za níž se objevila hranatá kabina. Automobil s interním označením 230810 dlouhý 5.060 mm a vysoký 2.100 mm byl poháněn vpředu podélně 2,7litrovým čtyřválcem, který na rozdíl od většího motoru v Atamanu měl místo karburátoru vstřikování. Výkon dosáhl na 118 kW a točivý moment na 234 N.m, což GAZ Ataman Jermak dokázalo rozpohybovat maximálně na 135 km/h. Převodovka byla čtyřstupňová, nechyběla dvoustupňová redukce. Výhodou byla obří kabina, do níž se mohlo vejít až deset osob.

Ataman Jermak to ale na sériovou výrobu nedotáhl, na rozdíl od pick-upu zůstalo jen u tří vyrobených exemplářů. GAZ se ale myšlenky nevzdal a o rok později představuje na moskevském autosalonu další SUV, tentokrát nazvané Ataman 2.

Jestliže už původní Ataman nepatřil zrovna mezi krasavce, Ataman 2 (interně GAZ 3106) byl už vyloženě ošklivým automobilem. Extravagantně pojatá příď s výrazným chromováním připomínala některá čínská díla, nafouklé přední blatníky vypadaly též podivně.

Oproti stejně pojmenovanému předchůdci byl Ataman 2 menší, přesto se do něj vešly tři řady sedadel pro sedm osob. Na délku měřil 4.570 mm a na šířku 1.960 mm, rozvor činil 2.670 mm. Pohon měl na starosti atmosférický čtyřválec ZMZ o objemu 2,5 litru, který disponoval 112 kW a 211 N.m. Síla agregátu byla posílána na všechna kola, a to prostřednictvím pětistupňového manuálu.

GAZ 69 od Truck Garage: Ruská klasika s osmiválcem Hemi

Ani na realizaci tohoto stroje ale nedošlo, protože se ukázalo, že rozjezd jeho výroby by byl pro GAZ příliš nákladný. A nevyšlo ani opětovné použití jména Ataman II pro SUV z roku 2004 s odlišnou karoserií. Také tento projekt skončil v propadlišti dějin.

A tak těžiště nabídky značky GAZ zůstává v oblasti užitkových automobilů. Firma ale vyrábí také třeba speciální pásové vozidlo Bobr, které v českém prostředí používají hasičské sbory. A nezapomeňme ani na to, že GAZ spolupracuje s Volkswagenem a Škodou, pro které vyrábí auta, primárně určená pro ruský trh.

Spolupracujeme s TipCars.com
Sberbank loni vydělala 377 milionů korun Sberbank loni vydělala 377 milionů korun

Růst úrokových sazeb na trhu a zájem drobných klientů…

Zápisník Jiřího Liebreicha: Nenabiješ, nevyjedeš Zápisník Jiřího Liebreicha: Nenabiješ, nevyjedeš

Necestujte, pokud to není absolutně nezbytné. Takové…

Švachula si na úplatcích přišel na miliony korun Švachula si na úplatcích přišel na miliony korun

Bývalý místostarosta městské části Brno-střed Jiří…

Babiš dosáhl svého. Vládní koalice posvětila zvýšení důchodů o 900 korun Babiš dosáhl svého. Vládní koalice posvětila zvýšení důchodů o 900 korun

Důchody by se měly od ledna zvýšit průměrně o 900 korun.…

 

Štítky SUV GAZ Video

 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
S novou Mazdou 3 poprvé v Česku: Skvěle jezdí a odmítá současné trendy S novou Mazdou 3 poprvé v Česku: Skvěle jezdí a odmítá současné trendy

Japonské automobilce se na našem trhu daří. Novinka v…

Testujeme nový Volkswagen T-Cross. Ptejte se, co vás zajímá! Testujeme nový Volkswagen T-Cross. Ptejte se, co vás zajímá!

První jízdy s novým Volkswagenem T-Cross absolvujeme na…

 





 
Nejprodávanější auta napříč světovými trhy: V Česku jej uhodnete, ale co zbytek světa?

Nejprodávanější auta napříč světovými trhy: V Česku jej uhodnete, ale co zbytek světa?

Včera

Jaké vozy frčí v ostatních zemích? Společnost JATO Dynamics si posvítila na prodejně úspěšné modely loňského roku.




Blesk.cz

Kytarový mág Pavlíček skončil v nemocnici: Vážná operace páteře!

Kytarový mág Pavlíček skončil v nemocnici: Vážná…

Skladatel a kytarový bůh Michal Pavlíček (63) má za sebou dost nepříjemné chvilky. Kvůli vážným problémům musel…

Místostarosta z ANO kasíroval tučné úplatky. Švachula přihrál zakázky za 180 milionů

Místostarosta z ANO kasíroval tučné úplatky.…

Bývalý místostarosta městské části Brno-střed Jiří Švachula (dříve ANO), který je ve vazbě kvůli obvinění z…

 

iSport.cz

Inter stanovil cenu za trucujícího Icardiho. Už má nakročeno do Realu

Inter stanovil cenu za trucujícího Icardiho. Už má…

Argentinský útočník Mauro Icardi (26) je pravděpodobně na odchodu z Interu Milán. Italský velkoklub už dokonce…

Fotbalistou roku je Vaclík! Sesadil Daridu, vyhrál jako čtvrtý brankář

Fotbalistou roku je Vaclík! Sesadil Daridu, vyhrál…

Brankář Tomáš Vaclík byl poprvé v kariéře zvolen českým Fotbalistou roku. Gólman Sevilly vyhrál v 54. ročníku…

 

Reflex.cz

Potřebujeme novou vlasteneckou stranu? Položme si spíš otázku, komu to bude hrát do karet

Potřebujeme novou vlasteneckou stranu? Položme si…

Odchod tří poslanců z klubu SPD a vyloučení jednoho z ODS oživilo oblíbenou debatu, zda by tu měla vzniknout…

15 slavných staveb, jak je neznáte: Eiffelovka, Tower Bridge nebo Opera v Sydney, když ještě nestály

15 slavných staveb, jak je neznáte: Eiffelovka,…

Eiffelova věž, Golden Gate Bridge nebo Tower Bridge – to jsou všechno stavby, které každý zná. A málokdo si…