16.8. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Ne čínská, ale ruská podivnost! SUV Ataman postavil GAZ. Proč zůstalo jen u prototypu?

 

SUV jsou dnes hitem, ruský GAZ ale s myšlenkou takového automobilu koketoval již v devadesátých letech. Výsledek ale moc krásy nepobral.

Ruská automobilka GAZ (Gorkého automobilový závod) je v našem prostředí známá hlavně díky sedanu Volha, případně luxusnímu modelu Čajka, poválečnému vozu Poběda či dnes prodávané dodávce Gazelle. Od jejího založení v roce 1932 ale postavila i spoustu dnes zapomenutých aut. A právě jedno z nich dnes připomeneme, model Ataman. Vznikl v devadesátých letech jako nadějný projekt pick-upu a později SUV, sériové výroby se ale nakonec nedočkal. Pojďme si připomenout jeho příběh.

První prototyp automobilu nazvaného GAZ „Ataman“ (kozácký náčelník) vyjel z dílen závodu v Nižném Novgorodu v polovině devadesátých let. V tu dobu se jednalo o velice nezvyklý projekt na ruské poměry. Tehdejší Ataman byl pick-upem, což byl druh automobilu, který v největší zemi světa nebyl právě obvyklý. I proto při odhalení vzbudil hodně rozporuplných reakcí, ať už těch nadšených, tak těch pohoršených.

GAZ ale Atamanu věřil. Doufal, že pro Rusy neobvyklá koncepce zaujme a automobil se ujme. Proto Ataman byl pro GAZ druhý projekt pick-upu v tehdejší době, o dva roky dříve vznikl GAZ 2304 Burlak, na bázi sedanu 31029. Obchodní úspěch automobilka ostatně potřebovala, stejně jako jiní ruští výrobci na začátku devadesátých let po rozpadu SSSR strádala a hledala cesty, jak v nové době získat zákazníky. Jakožto výrobce armádní techniky navíc GAZ měl zkušenosti i s terénními auty, což se při vývoji Atamanu hodilo.

Video

Podobně jako jiná ruská auta té doby ani Ataman nepobral moc krásy. Právě kvůli neforemným tvarům se mu začalo přezdívat velká huba nebo kolos na hliněných nohou. Ataman totiž opravdu byl obr, na délku měřil 5.060 mm a na šířku 1.870 mm. Rozvor náprav činil 3.100 mm.

Podivný vzhled souvisel s tím, že Ataman byl vlastně hybridem sestaveným ze dvou modelů. Platformu dodala Volha, zatímco až trojmístná kabina byla upravená z nákladního modelu 3307. První varianta (2307) měla opravdu nízký podvozek, a tak úpravou vznikl vyšší model (2308), který lépe zvládal i podmínky mimo zpevněné cesty. Vedle verze s pohonem všech kol ale existovala i zadokolka (2309, někdy přezdívaná Atamanka).

GAZ v nové době: Vedle užitkových aut i výroba Škodovek

Zajímavostí byl motor v útrobách, protože GAZ počítal s různými jednotkami. Zatímco tak 2309 poháněl 2,9litrový čtyřválec, 2308 používal mohutný osmiválec o objemu 4,25 litru. V obou případech šlo nicméně o agregáty ZMZ (Závolžský motorový závod).

Oba prototypy byly vzájemně porovnávány, a přestože v mnohém se chovaly podobně, „vítězem“ se nakonec stala verze 2308 s pohonem všech kol. V terénu byla zkrátka schopnější. Proto se nakonec dostala do produkce a několik desítek (podle některých zdrojů stovek) exemplářů zamířilo k zákazníkům.

To ale GAZu nestačilo. Technika byla „modulární“ a firma počítala s tím, že na jednom základu vedle pick-upu vzniknou i další modely. Jedním z nich mělo být pětidveřové SUV (jak by se takový model dnes nazval), tehdy nazývané kombíkem, které debutovalo v roce 1999 jako GAZ Ataman Jermak (jméno jednoho kozáckého náčelníka).

GAZ TR (1954): S tímto raketovým autem chtěli v SSSR překonat rychlostní rekord

Příď pocházela z pick-upu, za níž se objevila hranatá kabina. Automobil s interním označením 230810 dlouhý 5.060 mm a vysoký 2.100 mm byl poháněn vpředu podélně 2,7litrovým čtyřválcem, který na rozdíl od většího motoru v Atamanu měl místo karburátoru vstřikování. Výkon dosáhl na 118 kW a točivý moment na 234 N.m, což GAZ Ataman Jermak dokázalo rozpohybovat maximálně na 135 km/h. Převodovka byla čtyřstupňová, nechyběla dvoustupňová redukce. Výhodou byla obří kabina, do níž se mohlo vejít až deset osob.

Ataman Jermak to ale na sériovou výrobu nedotáhl, na rozdíl od pick-upu zůstalo jen u tří vyrobených exemplářů. GAZ se ale myšlenky nevzdal a o rok později představuje na moskevském autosalonu další SUV, tentokrát nazvané Ataman 2.

Jestliže už původní Ataman nepatřil zrovna mezi krasavce, Ataman 2 (interně GAZ 3106) byl už vyloženě ošklivým automobilem. Extravagantně pojatá příď s výrazným chromováním připomínala některá čínská díla, nafouklé přední blatníky vypadaly též podivně.

Oproti stejně pojmenovanému předchůdci byl Ataman 2 menší, přesto se do něj vešly tři řady sedadel pro sedm osob. Na délku měřil 4.570 mm a na šířku 1.960 mm, rozvor činil 2.670 mm. Pohon měl na starosti atmosférický čtyřválec ZMZ o objemu 2,5 litru, který disponoval 112 kW a 211 N.m. Síla agregátu byla posílána na všechna kola, a to prostřednictvím pětistupňového manuálu.

GAZ 69 od Truck Garage: Ruská klasika s osmiválcem Hemi

Ani na realizaci tohoto stroje ale nedošlo, protože se ukázalo, že rozjezd jeho výroby by byl pro GAZ příliš nákladný. A nevyšlo ani opětovné použití jména Ataman II pro SUV z roku 2004 s odlišnou karoserií. Také tento projekt skončil v propadlišti dějin.

A tak těžiště nabídky značky GAZ zůstává v oblasti užitkových automobilů. Firma ale vyrábí také třeba speciální pásové vozidlo Bobr, které v českém prostředí používají hasičské sbory. A nezapomeňme ani na to, že GAZ spolupracuje s Volkswagenem a Škodou, pro které vyrábí auta, primárně určená pro ruský trh.

Spolupracujeme s TipCars.com
Nejméně osm lidí zahynulo v národním parku na jihu Itálie Nejméně osm lidí zahynulo v národním parku na jihu Itálie

Nejméně osm lidí dnes zahynulo v rozvodněných soutěskách…

 

Štítky SUV GAZ Video

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S

Francouzi nabízí v Paříži prohlídky města či „prostý“…

Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život

Volva na aktivní a pasivní bezpečnosti staví už roky svůj…

 





 
Maserati Barchetta: Za unikátní otevřenou placku na silnice i okruhy dnes dáte 6,5 milionu

Maserati Barchetta: Za unikátní otevřenou placku na silnice i okruhy dnes dáte 6,5 milionu

Včera

Maserati Barchetta vzniklo jako čistokrevný závoďák pro značkový pohár. Dnes je raritou, čemuž odpovídá cena.




Blesk.cz

Macronová na dovolené: Nohy jako tyčky, cesta na pláž s vnoučaty a letní sídlo prezidentů

Macronová na dovolené: Nohy jako tyčky, cesta na…

I první dámy mají nárok na dovolenou. Ta francouzská - Brigitte Macronová (65) - zamířila jako správná patriotka…

Sebevražda DJe Loutky (†51): Měl zdravotní potíže, měsíc ho ládovali medikamenty!

Sebevražda DJe Loutky (†51): Měl zdravotní potíže,…

Michal Maudr alias DJ Loutka (†51) koncem loňského léta 2016 skončil po náročném víkendu v nemocnici. Strašné…

 

iSport.cz

Plavec Micka: o pláči kvůli olympiádě i křečích a zvracení v bazénu

Plavec Micka: o pláči kvůli olympiádě i křečích a…

Oholená hlava připomíná plavci Janu Mickovi povedený milník jeho kariéry. Na nedávném mistrovství Evropy v…

Restart u Rangers, vsadí na Čechy i gólmana budoucnosti: Ukažte se!

Restart u Rangers, vsadí na Čechy i gólmana…

Velké jablko - velká přestavba! V New Yorku staví pro sezonu 2018/19 v mnoha směrech nový mančaft. Pár veteránů…

 

Reflex.cz

Video, ze kterého mrazí. Bezpečnostní kamery zachytily pád janovského mostu

Video, ze kterého mrazí. Bezpečnostní kamery…

Italské bezpečnostní a záchranné složky dnes zveřejnily nejnovější video, které zachycuje pád mostu v Janově.…

Než přišla invaze. Ponořte se do posledního předokupačního Rudého práva

Než přišla invaze. Ponořte se do posledního…

V těchto dnech si připomínáme 50. výročí invaze vojsk Varšavské smlouvy na naše území. O osudové 23. hodině…