Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Tomáš Dusil
Diskuze (1)
V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě, konkrétně v Havířově, velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného „škodováckého“ kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.

Za velmi náročnou a technicky skvěle zvládnutou přestavbou našeho nejpopulárnějšího kupátka Škoda 110 R stála skupina techniků a nadšenců kolem havířovského závodníka Zdeňka Válka. Kromě něj a jeho otce se na přestavbě dále podílelo dalších pět mechaniků. Vůz vznikl v roce 1974 s cílem účastnit se závodů ve skupině B6, tedy v nejextrémnější kategorii závodních aut. Následně vozidlo odjelo sezóny 1974 až 1976. Dle serveru Foltýn.cz se mělo auto údajně účastnit klání ještě v sezoně 1977 (figurovalo na seznamu přihlášených aut), avšak nakonec do závodů fakticky nenastoupilo. V době aktivní účasti v závodech se však jméno Gazela nepoužívalo. Vůz se tehdy jmenoval BMW 2002 TiG. Na jméno Gazela tak odkazovalo pouze písmenko „G“.

Původně žlutý lak

Jak vlastně speciál Gazela vznikl? Základem auta je, ač byste to na první pohled jistě neřekli, Škoda 110 R. Vůz se však zásadně změnil jak po technické, tak i tvarové stránce. Přední část tak silně připomíná vozy Porsche 911 RS, a to svými vypouklými světlomety a zároveň nízkou linií přední kapoty. První, co zaujme, je výrazné snížení výšky, čehož tvůrci dosáhli zkrácením sloupků o 70 mm. Aby se zachovala velikost prosklené plochy, zajišťující jezdci dobrý výhled, byla rovněž spodní hrana oken dveří snížena, a to o 80 mm. Auto tak působí na první pohled jako placka, ovšem s vyváženými proporcemi, které si skutečně nezadají s těmi u již zmíněného Porsche 911.

Všechny nové karosářské díly, jmenovitě příď, přední i zadní blatníky a kompletní záď, zhotovili tvůrci z laminátu. Materiálu, který byl v ČSSR v 70. letech mimořádně populární i mezi širokou motoristickou veřejností. Starší čtenáři si možná vzpomenou, jak o víkendech laminátem nahrazovali korozí napadená místa svých vozů Škoda 1000 MB, či později 100/110…

Podlahový rošt, dnes bychom asi řekli platforma, pocházel z již zmíněného „erka“, přičemž celek doplnil ochranný kovový rám (klec), který samonosnou karoserii výrazně zesílil. Aby Gazela v závodech uspěla, bylo nutné zároveň snížit její hmotnost. Přistoupilo se tedy na nahrazení skel dveří plexisklem. Místo zadních bočních trojúhelníkových oken se usadily žaluzie a to stejné bylo také namísto zadního okna.

Vůz na obrázcích je sice v zelené barvě, avšak v době aktivní závodní kariéry byl žlutý, zpočátku navíc s černou přední kapotou. Ta se dle někdejších zvyklostí používala, aby se zamezilo nežádoucím odleskům, což omezovalo výhled pilota.

Z Porsche i z BMW

Atraktivně i funkčně pojatá karoserie Gazely ukrývala mechanické komponenty od různých dodavatelů světové úrovně. Coby pohonná jednotka byl zvolen podčtvercový řadový čtyřválec BMW Alpina s rozvodem OHC, běžně používaný ve sportovním modelu 2002 Ti. V Gazele byl ovšem uložený podélně před zadní poháněnou nápravou. Z objemu 1990 cm3 (vrtání 89 mm, zdvih 80 mm) poskytoval i zásluhou dvojice dvojitých karburátorů Weber výkon 125 kW, tedy 170 koní při 7400 otáčkách za minutu. Některé prameny ale uvádějí, že motor používal namísto karburátorů vstřikování paliva (pravděpodobně mechanické Kugelfischer). S ním se výkon údajně pohyboval na maximální hodnotě 118 kW, tedy 160 koní. V kombinaci s karburátory Weber se lze ovšem setkat také s údajem 132 kW při 7500 otáčkách za minutu. Tady zřejmě záleželo na konkrétní sezoně. Chlazení se používalo kapalinové. Chladič měla původní verze vyvedený vně přídě, později jej přesunuli za přední masku.

Přenos hnací síly vyřešili konstruktéři přes spojku původem od Porsche, na níž zpočátku navazovala pětistupňová převodovka Tatra (některé prameny hovoří o skříni od Audi), později nahrazená převodovkou Hewland.

Bez ohledu na původ skříně auto zaujalo v našich podmínkách nezvyklým pravostranným řízením s řadicí pákou na podlaze vpravo od volantu, tedy hned vedle dveří. Aby se usnadnilo nastupování, byla páka sklopná. Dle serveru Foltyn.cz bylo pravostranné řízení zvoleno údajně proto, že většina zatáček na okruzích je „doprava“, tudíž se tímto řešení odlehčila jinak setrvačností zatěžovaná levá strana vozidla.

Ze Škody 110 R pocházela přední náprava, kterou však tvůrci upravili. Naopak ta zadní s trojúhelníkovými rameny se šikmou osou kývání vycházela z řešení Porsche, a to včetně hnacích hřídelů. Od stejného výrobce byly také brzdy, naopak tlumiče dodal Koni.

V době závodění vůz obouval třináctipalcová kola od Metalexu s pneumatikami Dunlop.

Dodejme ještě rozměry auta. Délka 3950 mm, šířka 1800 mm a výška 1160 mm při rozvoru náprav 2400 mm. Rozchod kol vpředu a vzadu činí 1405 mm respektive 1552 mm. Hmotnost vozu připraveného k jízdě činila 870 kg.

V roce 2002 prošla Gazela citlivou renovací a to přímo umajitele vozu, závodníka Zdeňka Válka. Auto dostalo nově zelený lak a jeho majitel a dřívější pilot se s ním i po letech účastní závodů či jízd historických sportovních vozů.

Foto: Foltyn.cz, Válek Autosport a Ondřej Blecha

Tomáš Dusil
Diskuze (1)
31. 3. 2017 21:51
Morava?
Havířov na Moravě neleží.