Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

General Motors: Rekordní ztráta 39 miliard dolarů (výsledky za 3. čtvrtletí)

Dan Vořechovský
Diskuze (15)
Ačkoli se zdálo, že koncern General Motors má nejhorší za sebou, opak je pravdou. Koncern vykázal v uplynulém čtvrtletí obří ztrátu, která může podle analytiků ovlivnit jeho další vývoj.

Americký koncern General Motors vykázal za třetí čtvrtletí tohoto roku rekordní ztrátu ve výši 39 miliard dolarů. Jde o historicky druhou největší čtvrtletní ztrátu, hned po americké společnosti AOL, která při fúzi s Time Warner vykázala ztrátu 45,5 miliard dolarů. Ztráta General Motors pramení z nákladů na jednorázové daňové položky a také neočekávaně vysoké ztráty dřívější finanční dcery GMAC. Bez těchto jednorázových položek vykázal koncern GM ztrátu ve výši 1,6 miliard dolarů, což bylo zhruba osmkrát více, než čekali analytici. Podle ratingové agentury Moody´s budou výsledky General Motors v následujících dvou letech horší, než se dosud čekalo. Ve stejném čtvrtletí loňského roku činila ztráta koncernu 147 milionů dolarů.

Analytici jsou v názoru na další vývoj a interpretaci aktuálních výsledků poněkud rozděleni. Někteří nechtějí aktuální ztrátu a její dopad na budoucí vývoj koncernu podceňovat, zatímco další zdůrazňují pozitivní vývoj v automobilové divizi, která v uplynulém čtvrtletí prodala více vozů než konkurenční Toyota (podrobný přehled prodeje vozů koncernu General Motors naleznete zde: General Motors zaznamenal rekordní čtvrtletní prodeje).

Koncernu klesly v uplynulém čtvrtletí i tržby, a to o 10 % na 43,8 miliard dolarů, což je však možné z velké míry přisoudit právě osamostatnění dřívější finanční divize GMAC. Akcie koncernu oslabily od poloviny října, kdy dosáhly svého dlouhodobého maxima, už o více než 20 procent.

Dan Vořechovský
Diskuze (15)
9. 11. 2007 13:01
Re: ztrata
Precetl. :-) Srozumitelne si to popsal. Ja se k tomu dobral vcera taky, ale uz jsem to zde nerozepisoval.

V cem s tebou nesouhlasim je predposledni veta: "...ale ztrata, kterou vygenerovali v minulosti, mela byt jeste o tyto penize vetsi. "

Dokud bylo/je GM ztratove, tak tato polozka nemela vliv na jeho hosp.vysledek. Ale pokud by se v budoucich obdobich dostali do plusu, mohli by neplatit dane ze zisku az do vyse teto polozky. To realne znamena, ze touto jednorazovou akci, prislo GM o cast potencialnich pristich penez. A proto je museli zahrnout do HV.
Co jsem se docetl, tak stat (USA) dava takto firmam cas 3 roky na vyuziti teto vyhody.

Nam to dava 2 signaly. Zaprve, ze budouci zisky GM budou danene a tedy nizsi. A zadruhe, coz je horsi, ze je realna sance (spis jistota), ze GM bude jeste minimlne 2, 3 roky ztratova.

9. 11. 2007 09:45
ztrata
Trochu jsem se po tom pidil, protoze me to zajima. Takze pokud nekdo sdili muj zajem, jedna se o to, ze GM v minulych obdobich byla vysoce ztratova. Jedna z mala vyhod vyplyvajicich ze ztraty je to, ze si ji muzete prenaset dopredu a az budete jednou v zisku, postavite kumulovanou ztratu proti nemu a nemusite platit dan. Takze je to vlastne soucast vaseho majetku, nazyva se to odlozena danova pohledavka (deferred tax asset). Jenze. Regulator americke burzy, komise FSAB, od noveho roku zprisnila podminky pro vykazovani tohoto majetku. Vychazi se z toho, ze pokud neni vysoce pravdepodobne, ze v nejblizsich obdobich bude firma ziskova (a bude mit tedy moznost uplatnit svuj "slevovy kupon" na dani), nema pravo takto nadhodnocovat svuj majetek a je povinna ho jednorazove snizit oproti hospodarskemu vysledku. To udelal GM ve tretim Q. Takze neznamena to, ze by nyni prisli o tzto penize, ale ztrata, kterou vygenerovali v minulosti mela byt jeste o tyto penize vetsi. Tak, zajimalo by me, jestli si to precte aspon jeden clovek ;-)
9. 11. 2007 01:17
Re: pro redakci / pana Vořechovského
To není zcela pravda. Do Číny proudí mnoho investic, které logicky zvedají cenu akcií tamních firem. Tento růst, ale přitahuje/nabaluje další více a více spekulativní "investory". Takže v současnosti je hodnota akcií mnoha čínských společností dost nadhodnocená. A je otázka, kdy dojde k protržní "Čínské bubliny". Dalším faktem je, že nemalá část těchto investic pochází přímo od čínského lidu. Takže v případě náhlého výrazného poklesu akcií, který se dominovým efektem přenese i do jiných odvětví, příde spousty lidí o peníze a hádejte na čem začnou šetřit jako na prvém. Budou to zbytné věci jako auta.
Avatar - Falco
8. 11. 2007 21:15
Re: pro redakci / pana Vořechovského
Čínský automobilový trh roste ročně zhruba o 25 procent a není náznak, že by se měl v blízké budoucnosti přehřát - to samé platí pro ekonomiku…
Avatar - Falco
8. 11. 2007 20:35
Re: pro redakci / pana Vořechovského
Proč by měl mít ekonomický vývoj v Číně negativní vliv na General Motors?