Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

General Motors v Ženevě 2005

GM Sequel, Opel Astra Diesel Hybrid Concept, GMC Graphyte Concept

Stánek koncernu General Motors byl ve znamení techniky pohonu budoucích automobilů. Hybridní automobily, kombinace vznětového a elektrického pohonu...

GM Sequel, Opel Astra Diesel Hybrid Concept, GMC Graphyte Concept

Stánek koncernu General Motors byl ve znamení techniky pohonu budoucích automobilů. Hybridní automobily, kombinace vznětového a elektrického pohonu nebo palivové články, s tím vším v GM počítají, společným jmenovatelem je dosažení minimálních emisí.

GM Sequel: hybridní budoucnost

Studie Sequel odráží výsledky několikaletého výzkumu, do kterého GM investovalo více než miliardu amerických dolarů. Studie, vybavená by-wire technologií na řízení a brzdách, je poháněna vodíkem a hnací ústrojí tedy neprodukuje žádné přímé emise. Modul palivového článku se skládá ze samotného článku, vodíkové a vzduchové sekce, chladicí soustavy a vysokonapěťového okruhu. Systém produkuje výkon 73 kW, kterým jsou napájeny dva elektromotory umístěné v zadních kolech (+jeden vpředu) a také ventilační a klimatizační soustava interiéru, palubní elektronika a trakční akumulátor. Celé zařízení je podstatně jednodušší než to v experimentální Zafiře HydroGen3, která v minulém roce projela celou Evropu a ustavila tak nový rekord vozidla s tímto pohonem.

Vysokonapěťové Li-ion akumulátory o hmotnosti 65 kg, umístěné u zadní nápravy, jsou zásobárnou energie pro rozjezdy, při brzdění jsou naopak dobíjeny, čímž se zvyšuje dojezd vozidla až na 480 km. Až 8 kg vodíku je uloženo ve třech palubních nádržích ve střední části podlahy vozu, pod tlakem 700 bar, což je dvakrát vyšší tlak než u předchozí studie Hy-Wire.

Architektura elektrické soustavy se skládá ze tří systémů. Vysokonapěťový okruh poskytuje energii trakčním motorům, 42 voltová elektrická soustava napájí by-wire zařízení a 12 voltový okruh napájí běžné elektrické spotřebiče na palubě jako osvětlení nebo audiosoustavu.

Celohliníková studie má vnější rozměry 4994 x 1966 x 1697 mm, rozvor 3040 mm, pohotovostní hmotnost činí 2170 kg, celkový výkon trakčních motorů činí 110 kW (=2x25 kW + 60 kW), nejvyšší rychlost činí jen 145 km/h, ale zrychlení z klidu na stovku má zvládat za méně než 10 sekund.

Opel Astra Diesel Hybrid Concept: CDTI+elektro

Hybridní stavebnice bude podle General Motors snadno umístitelná do různých automobilů bez ohledu na uspořádání pohonu. Dva elektronicky řízené elektromotory jsou zapojeny tak, že vytvářejí hnací ústrojí s variabilním dělením čerpání výkonu od spalovacího motoru a elektromotorů. To vše se vejde do prostoru, který jinak zabírá konvenční automatická převodovka.

Na americké poměry relativně malá Astra ukazuje možnosti zástavby nového hybridního pohonu, aniž by se musela posádka nějak výrazně omezovat. 35 kilogramů těžká sada NiMH baterií firmy Varta našla místo v prohlubni ve dně zavazadlového prostoru, kde běžně bývá rezervní kolo.

“Rozhodli jsme se pro začátek použít naftou poháněný hybrid, protože ve střednědobém horizontu nevidíme v Evropě poptávku po kombinaci benzínového a elektrického pohonu,” říká Hans H. Demant, viceprezident GM pro techniku a šéf Opelu.

Za základ tohoto hybridu byl použit známý čtyřválec 1,7 CDTI o výkonu 92 kW a točivém momentu 280 Nm, s filtrem pevných částic. Sekundují mu dva elektromotory (30 a 40 kW), které buď pomáhají spalovacímu motoru, nebo pohánějí Astru výhradně s využitím energie z baterií. Podle Opelu bude hybrid schopen zrychlení z 0 na 100 km/h pod 8 sekund a kombinovaná spotřeba se má údajně dostat pod 4 litry na 100 km. Úspora paliva se má proti srovnatelným konvenčním dieselům snížit asi o 25 %. To je umožněno díky parametrům hybridního pohonu, vypínání spalovacího motoru při volnoběhu, rozjíždění vozidla na elektrický pohon a zpomalování s využitím elektromotorů, které maří kinetickou energii automobilu a dobíjejí tak akumulátory.

Podobně jako další "strong hybridy" (= schopnost pracovat pouze na elektrický pohon) má i Astra dva palubní elektrické systémy. Vysokonapěťový je určen k obsluze hnacího ústrojí, dvanáctivoltový obsluhuje ostatní palubní systémy.

GMC Graphyte Concept: šetření ve velkém

Studie z představená poprvé na detroitském autosalonu nyní ukázala také Evropě, jak lze šetřit s osmiválcovým zážehovým motorem 5,3 l pod kapotou. Samozřejmě jde o další příklad všemožně skloňovaného slova hybrid-tedy kombinace klasického spalovacího motoru a elektromotoru.

V elektrickém režimu má 4,77 m dlouhý Graphyte pracovat při popojíždění ve městech, režim "zdvihový objem na přání" se uplatní při jízdě na dálnici. Za tajemným slovním spojením se skrývá technika vypínání přívodu paliva do válců kdykoli není plný výkon motoru třeba. Tak se ušetří palivo, ale na druhou stranu dokáže americky truck stále v případě potřeba tahat několikatunové přívěsy. K tomu je vhodný i vysoký točivý moment 449 Nm daný součtem možností spalovacího motoru a dvou elektromotorů. Úspory paliva jsou ukryty také v optimalizaci aerodynamiky, která je provedena mj. variabilitou světlé výška karosérie v rozsahu 120 mm.

GMC Graphyte má být minimálně technologickým předobrazem hybridních SUV, které plánuje GM zavést do výroby nejpozději v roce 2007.

Ondřej Láník