General Motors a Volkswagen bojují o post čínské jedničky
Statistiky pochopitelně ještě nejsou uzavřeny, jsou k mání čísla do listopadu. Ta říkají, že oba hlavní rivalové prodali v Říši středu letos necelé tři miliony nových aut a VW vedl asi o 70 tisíc kusů. Povedlo se mu umístit 2,96 milionu aut, o 17 % více než loni. Samotná značka Volkswagen se na tomto počtu podílí asi 80 procenty. Pokud zůstane na čele i po prosinci, získá post jedničky po dlouhých devíti letech. Mety tří milionů už dosáhly oba koncerny začátkem tohoto měsíce. Je třeba zdůraznit, že i automobilky, které nepocházejí z Číny, musí mít pro tamní výrobu domácího partnera. Takové je vládní nařízení.
Volkswagen už v listopadu prohlásil, že do roku 2018 hodlá investovat do čínské expanze dalších 18,2 miliardy eur. Týká se to celého koncernu, tedy i Škody, Audi, Porsche, Bentleye, Lamborghini a Seatu. Jochem Heizmann, prezident a generální ředitel čínské pobočky VW, ovšem přiznal agentuře Bloomberg kapacitní problémy. „Mohli jsme prodat ještě více,“ podotkl. Audi začne v roce 2014 prodávat lokálně vyrobený sedan A3 a novou A4, nebude chybět ani Octavia a sedan VW Bora.
V lednu vystřídá Dana Akersona v čele General Motors žena, Mary Barra. Čínské záležitosti povede Matthew Tsien, který funkci převezme od Boba Socii. Chevrolet hodlá v roce 2014 představit čtyři nové modely, v Asii značka rozhodně nekončí. Novinek je však zatím poskrovnu. Čile se má k světu místní levná značka Baojun, jejíž portfolio bude podle výkonného viceprezidenta SAIC-GM-Wuling Raymonda Bierzynskiho rozšířeno o kompaktní hatchback a víceúčelová vozidla. Wulingy jsou dlouhodobě jedny z nejprodávanějších užitkových aut světa, kromě nich v Číně působí i Buick, Cadillac a dokonce Opel.
Podle Automotive News Europe překonal americký Ford Toyotu. Japonská automobilka doplatila na problémy s celosvětovými svolávacími akcemi různých modelů a zákazníci se od ní odvrátili. Pokud však svoláváte do servisů preventivně miliony aut, znamená to také, že se prodávaly dobře, ne? Modrému oválu pomohla i SUV EcoSport a Kuga k prozatímnímu výsledku 841 tisíc kusů (+51 %). Toyota je na 809 tisících kusech, ale i ona si o 8 % polepšila.
Velké koncerny si nenechávají momentálně největší světový automobilový trh ujít a tržby šplhají i těm menším. Jaguar-Land Rover prodal 83,5 tisíce aut, poptávka roste po Evoque a novém Range Roveru Sport. A to zde ještě nevyrábí, clo na dovážená auta je mimochodem ve výši 25 %. Takový Jeep skončil s místní produkcí před sedmi lety, ale Fiat uvažuje o jejím obnovení. Volvo, byť v rukou Geely, zvýšilo prodeje o 45 %. Čína představuje obří bitevní pole. Co ale nastane, až přijde opravdová recese? Zatím se zde do listopadu prodalo 19,9 milionu jednotek, mohla by se tak stát první zemí v historii, která překoná dvacetimilionovou hranici za jeden jediný rok. Analytici z IHS Automotive odhadují, že poptávka po osobních vozidlech vzroste i v příštím roce o zhruba 10 procent. Ford odhaduje, že do konce dekády se odbyt vyšvihne až na 32 milionů aut. Není to tak dávno, co toto číslo představovala celosvětová výroba během dvanácti měsíců. Jenže v Číně si mohly nové auto tehdy koupit ještě pouze státní orgány.
Ruku v ruce s boomem jde ovšem radikální růst znečištění ovzduší a všudypřítomného smogu. Omezení vydávání registračních značek neplatí už v pouze v metropoli Pekingu, Šanghaji a Kantonu, podobná opatření vyhlásilo například i přístavní město Tianjin vzdálené od metropole asi 115 km. A nebude zdaleka posledním.