Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

General Motors a Volkswagen bojují o post čínské jedničky

Aleš Dragoun
Diskuze (10)
O pozici prodejní jedničky čínského trhu mezi zahraničními automobilkami letos bojují GM a Volkswagen. Zatím vede druhý jmenovaný.

Statistiky pochopitelně ještě nejsou uzavřeny, jsou k mání čísla do listopadu. Ta říkají, že oba hlavní rivalové prodali v Říši středu letos necelé tři miliony nových aut a VW vedl asi o 70 tisíc kusů. Povedlo se mu umístit 2,96 milionu aut, o 17 % více než loni. Samotná značka Volkswagen se na tomto počtu podílí asi 80 procenty. Pokud zůstane na čele i po prosinci, získá post jedničky po dlouhých devíti letech. Mety tří milionů už dosáhly oba koncerny začátkem tohoto měsíce. Je třeba zdůraznit, že i automobilky, které nepocházejí z Číny, musí mít pro tamní výrobu domácího partnera. Takové je vládní nařízení.

Volkswagen už v listopadu prohlásil, že do roku 2018 hodlá investovat do čínské expanze dalších 18,2 miliardy eur. Týká se to celého koncernu, tedy i Škody, Audi, Porsche, Bentleye, Lamborghini a Seatu. Jochem Heizmann, prezident a generální ředitel čínské pobočky VW, ovšem přiznal agentuře Bloomberg kapacitní problémy. „Mohli jsme prodat ještě více,“ podotkl. Audi začne v roce 2014 prodávat lokálně vyrobený sedan A3 a novou A4, nebude chybět ani Octavia a sedan VW Bora.

V lednu vystřídá Dana Akersona v čele General Motors žena, Mary Barra. Čínské záležitosti povede Matthew Tsien, který funkci převezme od Boba Socii. Chevrolet hodlá v roce 2014 představit čtyři nové modely, v Asii značka rozhodně nekončí. Novinek je však zatím poskrovnu. Čile se má k světu místní levná značka Baojun, jejíž portfolio bude podle výkonného viceprezidenta SAIC-GM-Wuling Raymonda Bierzynskiho rozšířeno o kompaktní hatchback a víceúčelová vozidla. Wulingy jsou dlouhodobě jedny z nejprodávanějších užitkových aut světa, kromě nich v Číně působí i Buick, Cadillac a dokonce Opel.

Podle Automotive News Europe překonal americký Ford Toyotu. Japonská automobilka doplatila na problémy s celosvětovými svolávacími akcemi různých modelů a zákazníci se od ní odvrátili. Pokud však svoláváte do servisů preventivně miliony aut, znamená to také, že se prodávaly dobře, ne? Modrému oválu pomohla i SUV EcoSport a Kuga k prozatímnímu výsledku 841 tisíc kusů (+51 %). Toyota je na 809 tisících kusech, ale i ona si o 8 % polepšila.

Velké koncerny si nenechávají momentálně největší světový automobilový trh ujít a tržby šplhají i těm menším. Jaguar-Land Rover prodal 83,5 tisíce aut, poptávka roste po Evoque a novém Range Roveru Sport. A to zde ještě nevyrábí, clo na dovážená auta je mimochodem ve výši 25 %. Takový Jeep skončil s místní produkcí před sedmi lety, ale Fiat uvažuje o jejím obnovení. Volvo, byť v rukou Geely, zvýšilo prodeje o 45 %. Čína představuje obří bitevní pole. Co ale nastane, až přijde opravdová recese? Zatím se zde do listopadu prodalo 19,9 milionu jednotek, mohla by se tak stát první zemí v historii, která překoná dvacetimilionovou hranici za jeden jediný rok. Analytici z IHS Automotive odhadují, že poptávka po osobních vozidlech vzroste i v příštím roce o zhruba 10 procent. Ford odhaduje, že do konce dekády se odbyt vyšvihne až na 32 milionů aut. Není to tak dávno, co toto číslo představovala celosvětová výroba během dvanácti měsíců. Jenže v Číně si mohly nové auto tehdy koupit ještě pouze státní orgány.

Ruku v ruce s boomem jde ovšem radikální růst znečištění ovzduší a všudypřítomného smogu. Omezení vydávání registračních značek neplatí už v pouze v metropoli Pekingu, Šanghaji a Kantonu, podobná opatření vyhlásilo například i přístavní město Tianjin vzdálené od metropole asi 115 km. A nebude zdaleka posledním.

Aleš Dragoun
Diskuze (10)
Avatar - Bristol
19. 1. 2014 10:46
Re: Koncern VW bude svetovou jedničkou skôr
Renault-Nissan je jeden z největších hráčů světa v tomto odvětví...smích není na místě :-)
Avatar - WinNatural
30. 12. 2013 20:46
Re: Koncern VW bude svetovou jedničkou skôr
Díky, původně jsem nechtěl tady účastnit diskuzí, ale přiznávám, že to byla reakce na některý Tvůj dřívější příspěvek vychvalující dehet. Avšak přispěvatelů odsuzujících (podle mě právem) diesely v osobních autech se tady poslední dobou vyrojilo více, takže tento nick již je trochu out. Teď už mi prostě jen zůstal. Zaregistruji se jinak, abych Ti tady nechal "výhradní" právo. :-)
Avatar - WinNatural
30. 12. 2013 20:44
Re: Koncern VW bude svetovou jedničkou skôr
Moc nechápu, co je na tom směšného. Ale bych Ti odpověděl ve Tvém stylu: aliance Renault-Nissan momentálně vyrábí cca o milión aut méně než Tvůj zbožňovaný sh.itwagen, což relativně nemusí být tolik, když uvážíme růstový potenciál Dacie a teprve nadechující se expanzi Lady. Navíc se Nissan znovu vrátí do standardní nižší střední, což taky asi nebudou dělat kvůli nějakým 20 tis. kusů ročně. Neříkám, že zrovna oni trapně plánují stát se světovou jedničkou jako někteří výše jmenovaní, ale mezi největšími je třeba s nimi počítat
30. 12. 2013 11:21
Cina
Cina tezce elektrifikuje, tezce omezuje v nejvetsich mestech prodeje aut, respektive vydavani registraci pro nova auta, takze je asi jasne kam Cina smeruje, a rekl bych ze v tomhle nema VW zrovna momentalne silne paky, je to i videt na tom kolik modelu se VW snazi v Cine nabizet, to je doslova encyklopedie o nekolika svazcich kde kazdy model ma X variant ruznych premiovich edic, a co je zasadni, je tam docela malo dieselu na ktere VW jinde sazi
Avatar - Barrichello
30. 12. 2013 10:21
GM rulezz
:yes: :yes: :yes:
Držím jim palce