Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Gentlemen, start your engines!

Martin Zušťák
Do zahájení jubilejního 50.ročníku MS Formule 1 zbývají již jen hodiny a dlouhé čekání se blíží ke konci. Většinu z nás už asi touhle dobou omrzelo neustálé přehrávání záznamů předešlých sezón a čtení věčně optimistických předpovědí majitelů stájí o...

Jisté je jen jedno - stát se může všechno, dokonce i to nemožné, jak s oblibou říkává Murray Walker, který už leccos pamatuje. Podívejme se tedy alespoň, jak jsou na tom stáje před prvními koly melbournské premiéry podle papírových předpokladů:

McLaren-Mercedes

Horký favorit na zisk Poháru konstruktérů, jezdecký titul jim ale asi vyfoukne M.Schumacher, který vytěží z rivality mezi Coulthardem a Hakkinenem. Otazník visí nad spolehlivostí nového MP4/14, jinak s výjimkou Schumiho Ferrari nemá za normálních okolností nikdo reálnou šanci stříbrné šípy dostihnout.

Plus: Všechny kameny potřebné k úspěchu jsou pohromadě. Nový, lehčí, výkonnější motor Mercedes, Adrian Newey, organizace Rona Dennise. Hakkinen bude ještě silnější než loni, titul mu přinesl potřebné "Schumacherovské sebevědomí" a jízdní vlastnosti nového MP4/14 jsou podle Finových slov jako ušité jeho jezdeckému stylu.

Mínus: Nový model není dostatečně prověřen testy, rivalita mezi Coulthardem a Hakkinenem na dráze, kde se mohou vzájemně obírat o body.

Ferrari

Ferrari jde do sezóny s tichým odhodláním dobýt po dvaceti letech titul. Schumacher bude těžit z rivality McLarenů, otázka je, zda-li na stejných pneumatikách bude jejich tempu stačit. O podobném dramatickém zlepšení jako loni (díky překotnému vývoji na pneumatikářské frontě) si totiž mohou stáje nechat jen zdát.

Plus: První Ferrari zcela z pera Rory Byrneho, taktické myšlení Rosse Brawna, "neomezený rozpočet Fiatu" a samozřejmě Michael Schumacher, který po dvou neúspěších 1997, 1998 bude mít motivaci jako nikdy. Očekávejte podobně spolehlivou techniku jako loni.

Mínus: Není jich mnoho, jeden otazník však zůstává. Konkurenceschopnost F399 na identických pneumatikách. Postavit auto stejně rychlé jako dokáže Newey se dosud podařilo právě jen Byrnemu - a to jen z počátku roku 1994, než Williams vyladil FW16 do optimální formy.

Williams-Supertec

Williams se i letos bude muset spokojit nejlépe se třetím místem. Předpokládám, že alespoň jedno, dvě vítězství do sbírky Sira Franka přibudou, na víc to ale stačit nebude. Hoši z Grove jsou stále v útlumu a na výsluní se neobjeví dříve než kolem roku 2001-2002.

Plus: Vůle po vítězství, Patrick Head, dynamický jezdecký pár R.Schumacher-Zanardi. Po velice špatné sezóně 1998 může přijít pouze zlepšení.

Mínus: Motory Supertec-Mecachrome-Renault byly sice mírně modifikovány, ale v podstatě půjde o tři roky staré agregáty. Mercedes, Ferrari, Mugen-Honda i Ferrari 98spec v Sauberu budou mít daleko více koní pod kapotou. Není zcela jasné, jak se Zanardi adaptuje zpět na F1.

Jordan-Mugen Honda

Eddie Jordan může reálně uvažovat o třetí pozici v šampionátu. Honda se chystá na vstup do F1 2000 a proto nenechává na motorářské frontě nic náhodě. Hill mnohokrát dokázal, že jakmile má šanci na vítězství, jeho výkon stoupne o sto procent.

Plus: Motory Honda, finanční stabilita a nový technický tým pod vedením Michaela Gascoynea. Hill sice není nejmladším, jezdit ale zdaleka nezapomněl.

Mínus: Frentzen bude muset dokázat, že kauza Williams je minulostí a že dokáže bojovat v každém kole každého závodu na sto procent.

Jedna věc je vyhrát jeden závod, druhá však pravidelně něco podobného zopakovat. Jordan stojí před rozhodující sezónou své existence. Buď se definitivně zařadí do společnosti mocných, nebo se vrátí navždy tam, kam dosud patřil.

Benetton-Playlife

Benetton je velkou neznámou. Nové vedení Rocco Benettona vsadilo na revoluci a nový B199 má řadu technických novinek. Pokud se osvědčí, může to stáji přinést jedno-dvě vítězství a třetí příčku v Poháru konstruktérů, pokud ne, čeká italské oděvní magnáty prudký pokles do propadliště, ze kterého se budou jen těžko vzpamatovávat.

Plus: Revoluční B199 vypadá rychlý, otazník ale visí nad spolehlivostí. Fisichella s Wurzem získali další zkušenosti a měli by z toho plně těžit.

Mínus: Motory Playlife/Supertec nepatří zdaleka k nejlepším ve startovním poli. Fisichella bude muset prokázat svého bojového ducha. Nakolik se osvědčí netradiční technická řešení?

Sauber-Petronas

Černý kůň ročníku 1999. S motory Ferrari specifikace Monza 98 by měl Alesi promlouvat do výsledkových listin daleko výrazněji, než loni.

Plus: Motory Ferrari, Alesi se v týmu aklimatizoval a cítí se stejně dobře jako před deseti lety v Tyrrellu. C18 je prvním plodem restrukturalizovaného a výrazně posilněného konstrukčního týmu.

Mínus: Diniz bude dobrou dvojkou, nemá však rychlost ani dravost Herberta. Tým měl raději vsadit na Heidfelda. Sauber se musí konečně zbavit nálepky týmu, který sezónu dobře začne, pak však nestačí s vývojem v průběhu ročníku.

Arrows

Pod novým vedením prince Malika získal Arrows vytouženou finanční stabilitu, loňských šest bodů však rozhodně nemá šanci zopakovat. Zatímco ostatní pracovali na nových vozech a posílili své designerské týmy, Walkinshaw měl plné ruce práce s existenčními otázkami. Arrows čeká boj s Minardi o roli černého Petra na konci pole.

Plus: Těžko nějaká nalézt, pokud nebudeme uvažovat balík dolarů, který zachránil tým před prodejem.

Mínus: Nejasná situace kolem Sala (v Melbourne visí na boxu Arrowsu jméno Takagiho), de la Rosa se bude teprve ve F1 učit. Nedostatek financí, vlastní, málo výkonný motor. V podstatě staré, pouze přepracované šasi A19.

Stewart-Ford

Další černý kůň. Druhá sezóna bývá vždycky nejhorší a Jackieho tým to pouze potvrdil. 1999 však bude nepochybné zlepšení. Nový SF3 vypadá rychlý, Ford pumpuje milióny do nové pohonné jednotky, která možná v polovině roku bude třetím nejlepším motorem v poli za Mercedesem a Ferrari.

Plus: Stále výraznější tovární podpora Fordu, zbrusu nový motor, příchod technického ředitele Gary Andersona od Jordanu. Rychlí a zkušení piloti Barrichello a Herbert. Tým prošel nejhorším obdobím a může se nyní zaměřit na postupný vzestup do elity.

Mínus: Odešel konstruktér SF3 Jenkins, Andersonovi bude chvíli trvat, než model přepracuje podle svých představ. Spolehlivost motorů i šasi.

Prost-Peugeot

Podobně jako Stewart, Prost prodělal loni těžkou zkoušku. Přemístil továrnu, zdvojnásobil počet zaměstnanců, konstruktér Bigoic postavil svůj první kompletní monopost F1. Výsledek tomu odpovídal.

Letos může přijít pouze zlepšení, otázka je, nakolik bude stačit na ostatní týmy, které získaly nezanedbatelný náskok.

Plus: Tým je po loňském chaosu stabilizován, příchod Johna Barnarda do konstrukčního týmu. Osvědčená jezdecká dvojice Panis-Trulli, Panis se po vyjmutí šroubů z nohou nemusí obávat o své zdraví a pojede naplno.

Mínus: Motory Peugeot ztratily svou pověst i výkon, nový agregát přijde až napřesrok. Bude těžké se vyhrabat z tak hlubokého propadu zpět na výsluní.

Minardi-Ford

Minardi by se letos konečně mohlo odpoutat z poslední startovní řady na úkor Arrowsu, tým hodně investoval do technologie a letos by se to mělo projevit. Nový M01 z pera Gustava Brunnera vypadá rychlý, při troše štěstí by mohl po čtyřech letech přinést bodík či dva.

Plus: Návrat Gustava Brunnera do konstrukce, tým má k dispozici nový aerodynamický tunel. Nováček Marc Gene má talent a může jen překvapit.

Mínus: Zákaznický motor Ford V10, poloviční počet zaměstnanců než ostatní stáje. Relativně limitovaný rozpočet.

BAR-Supertec

British American Racing stihl před svým prvním startem historie zaplnit víc stránek časopisů a novin, než takový Arrows za svou dvacetiletou existenci. Craigovi Pollockovi nechybí ambice, začínat je ale vždycky těžké, ať máte rozpočet jakýkoliv. Počáteční nadšení z prvního senzačního testu vyprchává, tým má stále vážné problémy se spolehlivostí nového modelu 01.

Plus: Rozpočet, skvělý tandem Villeneuve-Zonta, technické zázemí Reynardu. Tým by měl reálně bojovat o bodovaná místa, na slibované vítězství si ale bude muset počkat. Inovátorské vedení Craiga Pollocka.

Mínus: Roztržka s FIA ohledně odlišně pomalovaných vozů, příliš velký tlak a očekávání ze strany sponsorů i veřejnosti může přinést velké rozčarování. Motory Supertec nepatří ke špičkovým.



Martin Zušťák