Getrag Twinster: nový pohon všech kol

Getrag Twinster: nový pohon všech kol

 
 

Specialista na pohon všech kol Getrag, představil minulý týden nový systém pohonu všech kol, který by se mohl stát alternativou k jediné poháněné nápravě u silných verzí kompaktních vozů.

Specialista na pohon všech kol Getrag, představil minulý týden nový systém pohonu všech kol, který by se mohl stát alternativou k jediné poháněné nápravě u silných verzí kompaktních vozů.

Firma Getrag Driveline Systems, dodávající systémy pohonu všech kol pro všechna Volva, nový Fiat Panda 4x4 a pro řadu severoamerických SUV a crossoverů, dokazuje svou příslušnost ke špičce v oboru prototypem nového pohonu všech kol. Novinka s názvem Twinster je určena pro silná vozidla s pohonem přední nápravy, která by zabudováním nového hnacího ústrojí mohla výrazně zlešit ovladatelnost vozu a radost z jízdy.

Základem Twinsteru jsou dvě oddělené a elektonicky řízené spojky, které se nachází blízko motoru v jedné skříni s rozvodovkou. Jejich pomocí je variabilně rozdělován točivý moment na přední kola, zatímco kuželové soukolí přenáší hlavní část momentu na zadní nápravu. Klasický přední nápravový diferenciál je tak nadbytečný.

Getrag pojmenoval novinku složeným názvem Twinster, což je jméno, jehož první část vznikla z anglického slova Twins (dvojčata-dvě spojky) a druhá ze slova Twister (Tornádo, vzdušný vír, jež má podle tiskové zprávy "vznikat pod rychle jedoucím vozem")

Koncept Twinsteru umožňuje plně variabilní rozdělení hnací síly mezi přední a zadní nápravu, kde pracuje klasický nápravový diferenciál. Hlavním efektem tohoto zařízení je řízené rozdělování hnací síly na předních kolech, které má, podle Getragu, významný vliv na zlepšené chování automobilu, ve srovnání s konkurenčními pohony všech kol.

Agilnější chování, jízdní stabilita a "ochota zatáčet"
Zlepšení (stabilizace) je podle výrobce cítit již při přímé jízdě, kdy pravá a levá kola jedou po různých površích. V zatáčkách podporuje systém požadovaný pohyb vozu, který je určen natočením volantu řidiče. Přitom řízení samotné zůstává nezměněno, ale Twinster rozdělením hnací síly podpoří ochotu automobilu zatočit.

Vysvětlení je prosté. Elektronicky řízené spojky dostávají pokyny z palubních systémů (modul prokluzu, podélné dynamiky a modul příčné dynamiky), které zpracovávají veličiny používané stabilizačním systémem ESP. Mezi ně patří otáčky motoru, poloha pedálu plynu, rychlost, otáčky jednotlivých kol, zařazený rychlostní stupeň, stáčivá rychlost, úhel natočení volantu a boční zrychlení. K tomu počítá elektronika aktuální součinitel tření povrchu po kterém auto jede.

V praxi to funguje tak, že v momentě, kdy by normálně došlo k nedočivému pohybu vozu v zatáčce, zasahuje elektronická řídící jednotka vysláním většího točivého momentu na vnější přední kolo, prostřednictvím spojky. Tak se automobil snáze vrhá tam kam jej řidič volantem nasměruje.Na rozdíl od relativně krátkých korekčních zásahů stabilizačního systému, pracuje Twinster průběžně (a podstatně dříve než ESP), takže řidič vnímá pouze výsledné lepší vlastnosti vozu: ovladatelnost, jízdní stabilitu. Podle Getragu umí vozidlo s Twinsterem projíždět zatáčky přibližně o 10 % rychleji než originál s pohonem přední nápravy.

Getrag slibuje, že výrobci automobilů, kteří se rozhodnou zabudovat tento systém budou moci nastavením řídící jednotky (bez dalších změn na mechanických komponentech) měnit charakter vozu (přetáčivý, nedotáčivý, neutrální) tak, aby odpovídal firemní filozofii značky. Atraktivně zní také možnost měnit naladění vozu z hlediska jízdní stability, volbou speciálních jízdních programů třeba tlačítky v interiéru, podobně jako to dnes děláme s nastavením tlumičů nebo vzduchového odpružení.





komerční sdělení:
Výhodné nákupy pneumatik v e-obchodech
E-obchody vám dnes nabízejí dodání objednaných pneu do 24 hodin či přímo kompletní přezutí v partnerských pneuservisech. Při objednání kompletní sady kol s disky montáž zdarma a samozřejmě velmi výhodné "internetové" ceny. Jedním z nich je i úspěšný specializovaný obchod Pneuexpert.cz.

Spolupracujeme s TipCars.com
Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament

Řidiči osobních aut budou muset od roku 2019 platit za…

Tomáš Šebek: Když jsem v Súdánu brečel, nikdo mi to nevyčetl Tomáš Šebek: Když jsem v Súdánu brečel, nikdo mi to nevyčetl

Chirurg Tomáš Šebek se vrátil z mise Lékařů bez hranic…

Restaurace stále podvádějí, účtují vyšší ceny cizincům Restaurace stále podvádějí, účtují vyšší ceny cizincům

Česká obchodní inspekce (ČOI) loni zjistila při…

Zeman zkomplikoval život exportérům, kurzové zajištění zdražilo Zeman zkomplikoval život exportérům, kurzové zajištění zdražilo

Prezident po většinu týdne zdražil exportérům náklady…

 
Zdroj: Getrag
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 






 
Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

TEST: Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

Dnes 08:00

Tahle dvě auta jsou pro budoucí image obou značek naprosto klíčová. Ale který z těchto stylových crossoverů je lepší?




Blesk.cz

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné smoothie!

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné…

Smoothie je nápojem dneška. Nejde však jen »obyčejný« džus. Kromě šťávy jsou ve smoothie rozmixované celé kusy…

15 tipů na víkend: Bitva u Sudoměře, klenoty Lucemburků i vlak legionářů!

15 tipů na víkend: Bitva u Sudoměře, klenoty…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

 

iSport.cz

ONLINE: Ptejte se navrátilce Čelůstky! Na reprezentaci i pozici v Turecku

ONLINE: Ptejte se navrátilce Čelůstky! Na…

CHAT PÁTEK 13:15 | První start za reprezentační áčko si připsal v roce 2013 proti Kanadě, hned vstřelil branku.…

Expert vysvětluje: Proč se netrestaly (nejen) plzeňské ruce na Slavii?

Expert vysvětluje: Proč se netrestaly (nejen)…

Přou se o to i sami rozhodčí. Byla, nebo nebyla ruka? Tady jsou čtyři situace z jarní části ePojisteni.cz ligy,…

 

Reflex.cz

Rusko blíž k fašismu: Hon na svědky Jehovovy zahájen!

Rusko blíž k fašismu: Hon na svědky Jehovovy zahájen!

Svědkové Jehovovi jsou celkově nesympatickým společenstvím, které nemám rád a kterému zazlívám, že svým dětem…

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Jako liberál málokdy tleskám, když se něco řeší represivně. V případě prodejců bezcenných plíšků vydávaných za…