Getrag Twinster: nový pohon všech kol

Getrag Twinster: nový pohon všech kol

 
 
25.10. 2004 Ondřej Láník

Specialista na pohon všech kol Getrag, představil minulý týden nový systém pohonu všech kol, který by se mohl stát alternativou k jediné poháněné nápravě u silných verzí kompaktních vozů.

Specialista na pohon všech kol Getrag, představil minulý týden nový systém pohonu všech kol, který by se mohl stát alternativou k jediné poháněné nápravě u silných verzí kompaktních vozů.

Firma Getrag Driveline Systems, dodávající systémy pohonu všech kol pro všechna Volva, nový Fiat Panda 4x4 a pro řadu severoamerických SUV a crossoverů, dokazuje svou příslušnost ke špičce v oboru prototypem nového pohonu všech kol. Novinka s názvem Twinster je určena pro silná vozidla s pohonem přední nápravy, která by zabudováním nového hnacího ústrojí mohla výrazně zlešit ovladatelnost vozu a radost z jízdy.

Základem Twinsteru jsou dvě oddělené a elektonicky řízené spojky, které se nachází blízko motoru v jedné skříni s rozvodovkou. Jejich pomocí je variabilně rozdělován točivý moment na přední kola, zatímco kuželové soukolí přenáší hlavní část momentu na zadní nápravu. Klasický přední nápravový diferenciál je tak nadbytečný.

Getrag pojmenoval novinku složeným názvem Twinster, což je jméno, jehož první část vznikla z anglického slova Twins (dvojčata-dvě spojky) a druhá ze slova Twister (Tornádo, vzdušný vír, jež má podle tiskové zprávy "vznikat pod rychle jedoucím vozem")

Koncept Twinsteru umožňuje plně variabilní rozdělení hnací síly mezi přední a zadní nápravu, kde pracuje klasický nápravový diferenciál. Hlavním efektem tohoto zařízení je řízené rozdělování hnací síly na předních kolech, které má, podle Getragu, významný vliv na zlepšené chování automobilu, ve srovnání s konkurenčními pohony všech kol.

Agilnější chování, jízdní stabilita a "ochota zatáčet"
Zlepšení (stabilizace) je podle výrobce cítit již při přímé jízdě, kdy pravá a levá kola jedou po různých površích. V zatáčkách podporuje systém požadovaný pohyb vozu, který je určen natočením volantu řidiče. Přitom řízení samotné zůstává nezměněno, ale Twinster rozdělením hnací síly podpoří ochotu automobilu zatočit.

Vysvětlení je prosté. Elektronicky řízené spojky dostávají pokyny z palubních systémů (modul prokluzu, podélné dynamiky a modul příčné dynamiky), které zpracovávají veličiny používané stabilizačním systémem ESP. Mezi ně patří otáčky motoru, poloha pedálu plynu, rychlost, otáčky jednotlivých kol, zařazený rychlostní stupeň, stáčivá rychlost, úhel natočení volantu a boční zrychlení. K tomu počítá elektronika aktuální součinitel tření povrchu po kterém auto jede.

V praxi to funguje tak, že v momentě, kdy by normálně došlo k nedočivému pohybu vozu v zatáčce, zasahuje elektronická řídící jednotka vysláním většího točivého momentu na vnější přední kolo, prostřednictvím spojky. Tak se automobil snáze vrhá tam kam jej řidič volantem nasměruje.Na rozdíl od relativně krátkých korekčních zásahů stabilizačního systému, pracuje Twinster průběžně (a podstatně dříve než ESP), takže řidič vnímá pouze výsledné lepší vlastnosti vozu: ovladatelnost, jízdní stabilitu. Podle Getragu umí vozidlo s Twinsterem projíždět zatáčky přibližně o 10 % rychleji než originál s pohonem přední nápravy.

Getrag slibuje, že výrobci automobilů, kteří se rozhodnou zabudovat tento systém budou moci nastavením řídící jednotky (bez dalších změn na mechanických komponentech) měnit charakter vozu (přetáčivý, nedotáčivý, neutrální) tak, aby odpovídal firemní filozofii značky. Atraktivně zní také možnost měnit naladění vozu z hlediska jízdní stability, volbou speciálních jízdních programů třeba tlačítky v interiéru, podobně jako to dnes děláme s nastavením tlumičů nebo vzduchového odpružení.





komerční sdělení:
Výhodné nákupy pneumatik v e-obchodech
E-obchody vám dnes nabízejí dodání objednaných pneu do 24 hodin či přímo kompletní přezutí v partnerských pneuservisech. Při objednání kompletní sady kol s disky montáž zdarma a samozřejmě velmi výhodné "internetové" ceny. Jedním z nich je i úspěšný specializovaný obchod Pneuexpert.cz.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Jana Pavce: Hurikán v Lucerně Zápisník Jana Pavce: Hurikán v Lucerně

Kvůli plagiátorství v akademické práci odstoupil další…

Rekord českého crowdfundingu padl v realitách Rekord českého crowdfundingu padl v realitách

Developerský projekt firmy Bidli se postaral o dosud…

Neztrácejte čas tím, co jiní umí lépe: 3 důvody, proč si firmu koupit, nikoli zakládat Neztrácejte čas tím, co jiní umí lépe: 3 důvody, proč si firmu koupit, nikoli zakládat

Podnikání by měl provázet jednoduchý princip – snaha…

Budova u pražské Národní třídy se může zřítit Budova u pražské Národní třídy se může zřítit

V rekonstruovaném domě v Mikulandské ulici v centru Prahy…

 
Zdroj: Getrag

Štítky Fiat Pneu

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video) Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video)

Kolotoč Formule 1 je neuvěřitelně nabitý. Zamýšleli jste…

Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další? Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další?

Umíte si představit Prius navržený Toyotou v 70. letech,…

 





 
Na startu setinové rallye Carlsbad Classic 2018: Zelenáči na vlastní nebezpečí

Na startu setinové rallye Carlsbad Classic 2018: Zelenáči na vlastní nebezpečí

Včera

Vyrazili jsme na start populární setinové rallye Carlsbad Classic 2018. A coby přímí účastníci se přesvědčili, že tahle paráda umí být pořádně náročná.




Blesk.cz

„Zkrvavený muž vyskočil z okna, všude byl prach.“ Manželka herce Soukupa popsala tragédii v centru Prahy

„Zkrvavený muž vyskočil z okna, všude byl prach.“…

Obrovská rána, oblaka prachu, zakrvácení lidé a zoufalé volání o pomoc. Tak Isabela Soukupová, manželka herce…

Nejvíc sexy doktorka v Moskvě: V práci ji za fotky nepochválili, ale vás zaručeně rozpálí

Nejvíc sexy doktorka v Moskvě: V práci ji za fotky…

Ne vždy se vyplácí zveřejňovat na sociálních sítích sexy fotky. Své o tom ví ruská záchranářka Anastázia…

 

iSport.cz

Van Avermaet udržel vedení na Tour i v horách: To se zapíše do historie!

Van Avermaet udržel vedení na Tour i v horách: To se…

Dokázal nemožné. Před vstupem do hor jen málokdo počítal s tím, že by belgický cyklista Greg Van Avermaet zvládl…

Šural: Proč jsem nepřemluvil Coufala, aby šel do Sparty? Zeptejte se jeho

Šural: Proč jsem nepřemluvil Coufala, aby šel do…

Kapitánem fotbalistů Sparty po Davidu Lafatovi, který ukončil kariéru, se oficiálně stal Josef Šural. Ten už s…

 

Reflex.cz

Později do důchodu? Matky dříve do práce? Více trhu ve zdravotnictví? Kdeže. Český politik je chytřejší

Později do důchodu? Matky dříve do práce? Více trhu…

Česko by mělo zrušit věkovou hranici pro odchod do důchodu, změnit vysoké daně, pustit více trhu a soukromých…

Výročí vyvraždění Romanovců. 10 věcí, které jste o hrůzném masakru ruské carské rodiny nevěděli

Výročí vyvraždění Romanovců. 10 věcí, které jste o…

Poslední ruský car Mikuláš II. byl se svojí manželkou a pěti dětmi zavražděn bolševiky v noci z 16. na 17.…