Getrag Twinster: nový pohon všech kol

Getrag Twinster: nový pohon všech kol

 
 
25.10. 2004 Ondřej Láník

Specialista na pohon všech kol Getrag, představil minulý týden nový systém pohonu všech kol, který by se mohl stát alternativou k jediné poháněné nápravě u silných verzí kompaktních vozů.

Specialista na pohon všech kol Getrag, představil minulý týden nový systém pohonu všech kol, který by se mohl stát alternativou k jediné poháněné nápravě u silných verzí kompaktních vozů.

Firma Getrag Driveline Systems, dodávající systémy pohonu všech kol pro všechna Volva, nový Fiat Panda 4x4 a pro řadu severoamerických SUV a crossoverů, dokazuje svou příslušnost ke špičce v oboru prototypem nového pohonu všech kol. Novinka s názvem Twinster je určena pro silná vozidla s pohonem přední nápravy, která by zabudováním nového hnacího ústrojí mohla výrazně zlešit ovladatelnost vozu a radost z jízdy.

Základem Twinsteru jsou dvě oddělené a elektonicky řízené spojky, které se nachází blízko motoru v jedné skříni s rozvodovkou. Jejich pomocí je variabilně rozdělován točivý moment na přední kola, zatímco kuželové soukolí přenáší hlavní část momentu na zadní nápravu. Klasický přední nápravový diferenciál je tak nadbytečný.

Getrag pojmenoval novinku složeným názvem Twinster, což je jméno, jehož první část vznikla z anglického slova Twins (dvojčata-dvě spojky) a druhá ze slova Twister (Tornádo, vzdušný vír, jež má podle tiskové zprávy "vznikat pod rychle jedoucím vozem")

Koncept Twinsteru umožňuje plně variabilní rozdělení hnací síly mezi přední a zadní nápravu, kde pracuje klasický nápravový diferenciál. Hlavním efektem tohoto zařízení je řízené rozdělování hnací síly na předních kolech, které má, podle Getragu, významný vliv na zlepšené chování automobilu, ve srovnání s konkurenčními pohony všech kol.

Agilnější chování, jízdní stabilita a "ochota zatáčet"
Zlepšení (stabilizace) je podle výrobce cítit již při přímé jízdě, kdy pravá a levá kola jedou po různých površích. V zatáčkách podporuje systém požadovaný pohyb vozu, který je určen natočením volantu řidiče. Přitom řízení samotné zůstává nezměněno, ale Twinster rozdělením hnací síly podpoří ochotu automobilu zatočit.

Vysvětlení je prosté. Elektronicky řízené spojky dostávají pokyny z palubních systémů (modul prokluzu, podélné dynamiky a modul příčné dynamiky), které zpracovávají veličiny používané stabilizačním systémem ESP. Mezi ně patří otáčky motoru, poloha pedálu plynu, rychlost, otáčky jednotlivých kol, zařazený rychlostní stupeň, stáčivá rychlost, úhel natočení volantu a boční zrychlení. K tomu počítá elektronika aktuální součinitel tření povrchu po kterém auto jede.

V praxi to funguje tak, že v momentě, kdy by normálně došlo k nedočivému pohybu vozu v zatáčce, zasahuje elektronická řídící jednotka vysláním většího točivého momentu na vnější přední kolo, prostřednictvím spojky. Tak se automobil snáze vrhá tam kam jej řidič volantem nasměruje.Na rozdíl od relativně krátkých korekčních zásahů stabilizačního systému, pracuje Twinster průběžně (a podstatně dříve než ESP), takže řidič vnímá pouze výsledné lepší vlastnosti vozu: ovladatelnost, jízdní stabilitu. Podle Getragu umí vozidlo s Twinsterem projíždět zatáčky přibližně o 10 % rychleji než originál s pohonem přední nápravy.

Getrag slibuje, že výrobci automobilů, kteří se rozhodnou zabudovat tento systém budou moci nastavením řídící jednotky (bez dalších změn na mechanických komponentech) měnit charakter vozu (přetáčivý, nedotáčivý, neutrální) tak, aby odpovídal firemní filozofii značky. Atraktivně zní také možnost měnit naladění vozu z hlediska jízdní stability, volbou speciálních jízdních programů třeba tlačítky v interiéru, podobně jako to dnes děláme s nastavením tlumičů nebo vzduchového odpružení.





komerční sdělení:
Výhodné nákupy pneumatik v e-obchodech
E-obchody vám dnes nabízejí dodání objednaných pneu do 24 hodin či přímo kompletní přezutí v partnerských pneuservisech. Při objednání kompletní sady kol s disky montáž zdarma a samozřejmě velmi výhodné "internetové" ceny. Jedním z nich je i úspěšný specializovaný obchod Pneuexpert.cz.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zkáza trajektu v Tanzanii už má přes osmdesát obětí Zkáza trajektu v Tanzanii už má přes osmdesát obětí

Nejméně 86 mrtvých si podle aktualizované bilance…

Komentář Martina Čabana: Jak je důležité míti ministra Komentář Martina Čabana: Jak je důležité míti ministra

Andrej Babiš je nešťastný, ale zcela bezpochyby také…

 
Zdroj: Getrag

Štítky Fiat Pneu

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby

Mohlo by se zdát, že Škoda 110 R Coupé přímo navázala na…

Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se

Seat dnes večer oficiálně představil své největší SUV…

 





 
Mazda 6 2.5 Sky-G vs. Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDM 180 – Volba srdcem

TEST: Mazda 6 2.5 Sky-G vs. Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDM 180 – Volba srdcem

Dnes 08:00

Střední třída dává zákazníkům pestré možnosti. Testovaná Mazda 6 a Alfa Romeo Giulia mají odlišný pohon, spojuje je ale jedna věc - atraktivní styl, který se z automobilového světa bohužel vytrácí.




Blesk.cz

Zeman pro Blesk: Inkluzi nehájil žádný ze stovek ředitelů, paraván děti nezačlení

Zeman pro Blesk: Inkluzi nehájil žádný ze stovek…

Expertní tým prezidenta republiky se s ministrem školství Robertem Plagou (40, ANO) dohodl na omezení inkluze.…

Kim poslal jižním sousedům vzácné houby. Dostanou je rodiny s příbuznými v KLDR

Kim poslal jižním sousedům vzácné houby. Dostanou je…

Severokorejský vůdce Kim Čong-un poslal jihokorejskému prezidentovi Mun Če-inovi dvě tuny čirůvek větších. Tyto…

 

iSport.cz

SÁZKAŘSKÉ TIPY: Kolo pro favority. Jak vsadit výhodně na Spartu?

SÁZKAŘSKÉ TIPY: Kolo pro favority. Jak vsadit…

Těžcí soupeři čekají na tři největší ligové favority - Slavii, Plzeň i Spartu. Sešívané čeká vršovické derby,…

Pavelec vysvětluje: Hraní už by mi nedávalo smysl. A proč nekývl Plzni?

Pavelec vysvětluje: Hraní už by mi nedávalo smysl. A…

Jedenáct sezon v NHL. 398 zápasů. Dva olympijské turnaje, čtyři mistrovství světa. Zlato ze šampionátu v roce…

 

Reflex.cz

Fenomén sázení na volby: Kdo si vsadí na Ratha, může vyhrát balík peněz, ale spíš nic

Fenomén sázení na volby: Kdo si vsadí na Ratha, může…

Volby do třetiny Senátu se kvapem blíží. Na Česko už ze všech stran shlížejí kandidáti a ládují do lidí svá…

Na pomezí cirkusu a opovržení: Bizarní svět prvních kulturistek

Na pomezí cirkusu a opovržení: Bizarní svět prvních…

Zatímco představení mužských siláků byla již v 19. století velmi oblíbená, jejich kolegyně se nesetkávaly…