Getrag Twinster: nový pohon všech kol

Getrag Twinster: nový pohon všech kol

 
 

Specialista na pohon všech kol Getrag, představil minulý týden nový systém pohonu všech kol, který by se mohl stát alternativou k jediné poháněné nápravě u silných verzí kompaktních vozů.

Specialista na pohon všech kol Getrag, představil minulý týden nový systém pohonu všech kol, který by se mohl stát alternativou k jediné poháněné nápravě u silných verzí kompaktních vozů.

Firma Getrag Driveline Systems, dodávající systémy pohonu všech kol pro všechna Volva, nový Fiat Panda 4x4 a pro řadu severoamerických SUV a crossoverů, dokazuje svou příslušnost ke špičce v oboru prototypem nového pohonu všech kol. Novinka s názvem Twinster je určena pro silná vozidla s pohonem přední nápravy, která by zabudováním nového hnacího ústrojí mohla výrazně zlešit ovladatelnost vozu a radost z jízdy.

Základem Twinsteru jsou dvě oddělené a elektonicky řízené spojky, které se nachází blízko motoru v jedné skříni s rozvodovkou. Jejich pomocí je variabilně rozdělován točivý moment na přední kola, zatímco kuželové soukolí přenáší hlavní část momentu na zadní nápravu. Klasický přední nápravový diferenciál je tak nadbytečný.

Getrag pojmenoval novinku složeným názvem Twinster, což je jméno, jehož první část vznikla z anglického slova Twins (dvojčata-dvě spojky) a druhá ze slova Twister (Tornádo, vzdušný vír, jež má podle tiskové zprávy "vznikat pod rychle jedoucím vozem")

Koncept Twinsteru umožňuje plně variabilní rozdělení hnací síly mezi přední a zadní nápravu, kde pracuje klasický nápravový diferenciál. Hlavním efektem tohoto zařízení je řízené rozdělování hnací síly na předních kolech, které má, podle Getragu, významný vliv na zlepšené chování automobilu, ve srovnání s konkurenčními pohony všech kol.

Agilnější chování, jízdní stabilita a "ochota zatáčet"
Zlepšení (stabilizace) je podle výrobce cítit již při přímé jízdě, kdy pravá a levá kola jedou po různých površích. V zatáčkách podporuje systém požadovaný pohyb vozu, který je určen natočením volantu řidiče. Přitom řízení samotné zůstává nezměněno, ale Twinster rozdělením hnací síly podpoří ochotu automobilu zatočit.

Vysvětlení je prosté. Elektronicky řízené spojky dostávají pokyny z palubních systémů (modul prokluzu, podélné dynamiky a modul příčné dynamiky), které zpracovávají veličiny používané stabilizačním systémem ESP. Mezi ně patří otáčky motoru, poloha pedálu plynu, rychlost, otáčky jednotlivých kol, zařazený rychlostní stupeň, stáčivá rychlost, úhel natočení volantu a boční zrychlení. K tomu počítá elektronika aktuální součinitel tření povrchu po kterém auto jede.

V praxi to funguje tak, že v momentě, kdy by normálně došlo k nedočivému pohybu vozu v zatáčce, zasahuje elektronická řídící jednotka vysláním většího točivého momentu na vnější přední kolo, prostřednictvím spojky. Tak se automobil snáze vrhá tam kam jej řidič volantem nasměruje.Na rozdíl od relativně krátkých korekčních zásahů stabilizačního systému, pracuje Twinster průběžně (a podstatně dříve než ESP), takže řidič vnímá pouze výsledné lepší vlastnosti vozu: ovladatelnost, jízdní stabilitu. Podle Getragu umí vozidlo s Twinsterem projíždět zatáčky přibližně o 10 % rychleji než originál s pohonem přední nápravy.

Getrag slibuje, že výrobci automobilů, kteří se rozhodnou zabudovat tento systém budou moci nastavením řídící jednotky (bez dalších změn na mechanických komponentech) měnit charakter vozu (přetáčivý, nedotáčivý, neutrální) tak, aby odpovídal firemní filozofii značky. Atraktivně zní také možnost měnit naladění vozu z hlediska jízdní stability, volbou speciálních jízdních programů třeba tlačítky v interiéru, podobně jako to dnes děláme s nastavením tlumičů nebo vzduchového odpružení.





komerční sdělení:
Výhodné nákupy pneumatik v e-obchodech
E-obchody vám dnes nabízejí dodání objednaných pneu do 24 hodin či přímo kompletní přezutí v partnerských pneuservisech. Při objednání kompletní sady kol s disky montáž zdarma a samozřejmě velmi výhodné "internetové" ceny. Jedním z nich je i úspěšný specializovaný obchod Pneuexpert.cz.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zdroj: Getrag

Štítky Fiat Pneu

 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy

Toyota uvedla na český trh excentrický crossover C-HR. Za…

Test ojetiny Audi Q5: Prémiové neznamená bez chyb Test ojetiny Audi Q5: Prémiové neznamená bez chyb

Vstup mezi střední SUV se značce Audi povedl. Q5 ocení…

 






 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Drum'n'bass a hardcore hvězdy opět spojí síly. Imagination Festival slaví páté výročí

Drum'n'bass a hardcore hvězdy opět spojí síly.…

Festival, který na jednom místě spojil elektronické žánry drum'n'bass, hardcore a jejich příbuzné styly a…

Neberte medvědovi hračku: Mohl by to být granát, jak zjistili v polské zoo

Neberte medvědovi hračku: Mohl by to být granát, jak…

Odebrat medvědovi hračku může být docela nebezpečné, zvláště když hračkou je minometný náboj. Asi takové poučení…

 

iSport.cz

Pardubický střelec Hubáček: Musíme se odrazit od obrany a mírné destrukce

Pardubický střelec Hubáček: Musíme se odrazit od…

Pěkná divočina! Pardubice se v Chomutově dostaly do pořádného srabu. Pět zápasů, nula bodů, navíc po dvaceti…

VIDEO: Pardubice mají první body, Třinec dál v čele tabulky

VIDEO: Pardubice mají první body, Třinec dál v čele tabulky

Dočkali se! Hokejisté Pardubic na sedmý pokus berou první extraligové body v tomto ročníku. S novým trenérským…

 

Reflex.cz

David J. Peterson pro Reflex: Hra o trůny mě vážně neuživí

David J. Peterson pro Reflex: Hra o trůny mě vážně neuživí

Jeho práce je ve světě televize a filmu zcela výjimečná. Jedná se totiž o jediného člověka v Hollywoodu, který…

Neomarxistka Marksová chce diskriminovat kvůli bezdětnosti

Neomarxistka Marksová chce diskriminovat kvůli bezdětnosti

V nedělní debatě České televize jsem se dozvěděl, že nejen mne, ale všechny bezdětné lidi v této zemi chce…