Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Getrag Twinster: nový pohon všech kol

Ondřej Láník
Diskuze (0)
Specialista na pohon všech kol Getrag, představil minulý týden nový systém pohonu všech kol, který by se mohl stát alternativou k jediné poháněné nápravě u silných verzí kompaktních vozů.

Specialista na pohon všech kol Getrag, představil minulý týden nový systém pohonu všech kol, který by se mohl stát alternativou k jediné poháněné nápravě u silných verzí kompaktních vozů.

Firma Getrag Driveline Systems, dodávající systémy pohonu všech kol pro všechna Volva, nový Fiat Panda 4x4 a pro řadu severoamerických SUV a crossoverů, dokazuje svou příslušnost ke špičce v oboru prototypem nového pohonu všech kol. Novinka s názvem Twinster je určena pro silná vozidla s pohonem přední nápravy, která by zabudováním nového hnacího ústrojí mohla výrazně zlešit ovladatelnost vozu a radost z jízdy.

Základem Twinsteru jsou dvě oddělené a elektonicky řízené spojky, které se nachází blízko motoru v jedné skříni s rozvodovkou. Jejich pomocí je variabilně rozdělován točivý moment na přední kola, zatímco kuželové soukolí přenáší hlavní část momentu na zadní nápravu. Klasický přední nápravový diferenciál je tak nadbytečný.

Getrag pojmenoval novinku složeným názvem Twinster, což je jméno, jehož první část vznikla z anglického slova Twins (dvojčata-dvě spojky) a druhá ze slova Twister (Tornádo, vzdušný vír, jež má podle tiskové zprávy "vznikat pod rychle jedoucím vozem")

Koncept Twinsteru umožňuje plně variabilní rozdělení hnací síly mezi přední a zadní nápravu, kde pracuje klasický nápravový diferenciál. Hlavním efektem tohoto zařízení je řízené rozdělování hnací síly na předních kolech, které má, podle Getragu, významný vliv na zlepšené chování automobilu, ve srovnání s konkurenčními pohony všech kol.

Agilnější chování, jízdní stabilita a "ochota zatáčet"

Zlepšení (stabilizace) je podle výrobce cítit již při přímé jízdě, kdy pravá a levá kola jedou po různých površích. V zatáčkách podporuje systém požadovaný pohyb vozu, který je určen natočením volantu řidiče. Přitom řízení samotné zůstává nezměněno, ale Twinster rozdělením hnací síly podpoří ochotu automobilu zatočit.

Vysvětlení je prosté. Elektronicky řízené spojky dostávají pokyny z palubních systémů (modul prokluzu, podélné dynamiky a modul příčné dynamiky), které zpracovávají veličiny používané stabilizačním systémem ESP. Mezi ně patří otáčky motoru, poloha pedálu plynu, rychlost, otáčky jednotlivých kol, zařazený rychlostní stupeň, stáčivá rychlost, úhel natočení volantu a boční zrychlení. K tomu počítá elektronika aktuální součinitel tření povrchu po kterém auto jede.

V praxi to funguje tak, že v momentě, kdy by normálně došlo k nedočivému pohybu vozu v zatáčce, zasahuje elektronická řídící jednotka vysláním většího točivého momentu na vnější přední kolo, prostřednictvím spojky. Tak se automobil snáze vrhá tam kam jej řidič volantem nasměruje.Na rozdíl od relativně krátkých korekčních zásahů stabilizačního systému, pracuje Twinster průběžně (a podstatně dříve než ESP), takže řidič vnímá pouze výsledné lepší vlastnosti vozu: ovladatelnost, jízdní stabilitu. Podle Getragu umí vozidlo s Twinsterem projíždět zatáčky přibližně o 10 % rychleji než originál s pohonem přední nápravy.

Getrag slibuje, že výrobci automobilů, kteří se rozhodnou zabudovat tento systém budou moci nastavením řídící jednotky (bez dalších změn na mechanických komponentech) měnit charakter vozu (přetáčivý, nedotáčivý, neutrální) tak, aby odpovídal firemní filozofii značky. Atraktivně zní také možnost měnit naladění vozu z hlediska jízdní stability, volbou speciálních jízdních programů třeba tlačítky v interiéru, podobně jako to dnes děláme s nastavením tlumičů nebo vzduchového odpružení.





komerční sdělení:

Výhodné nákupy pneumatik v e-obchodech

E-obchody vám dnes nabízejí dodání objednaných pneu do 24 hodin či přímo kompletní přezutí v partnerských pneuservisech. Při objednání kompletní

sady kol s disky montáž zdarma a samozřejmě velmi výhodné "internetové"

ceny. Jedním z nich je i úspěšný specializovaný obchod Pneuexpert.cz.

Ondřej Láník
Diskuze (0)